lichtgewicht versus standaard zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Omweg
Berichten: 15
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:31

lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Omweg »

Hallo,
Ik sta voor de keuze om flexibele (lichtgewicht) of standaard zonnepanelen te kopen voor onze Chausson Sweet. De overweging is het gewicht waar we bij deze zware camper op moeten letten.
Ik ben benieuwd naar ervaringen met het teruglopen van de opbrengst, omdat het een kunststof dak is kan ik mij voorstellen dat er minder warmte afgevoerd wordt als bijvoorbeeld bij een bus camper.
Alvast bedankt voor de bijdrage.
BoxerCamp
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door BoxerCamp »

Er komt steeds meer licht gewicht (geen glas) op de markt.

Er is dan misschien wel minder opbrengst dan de zware panelen, vraag is, is de opbrengst voor jou doel genoeg?

Gezien gewicht het belangrijkste punt is (en niet de prijs of levensduur), gewoon uitrekenen wat de (theoretische) opbrengst op jou camper wordt (m2 / opslaan / verbruik / hoeveel dagen vrijstaan enz).
En of dat voor jou acceptabel/genoeg is.
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Camper-T »

Wat ik bij flexibele zonnepanelen nog te vaak lees is de onzekerheid of deze panelen op de lange duur überhaupt wel blijven werken.
Men stelt dat vrijwel alle glaspanelen een lange fabrieksgarantie meekrijgen maar dat dit bij flexibele panelen flink korter of niet is.
De nieuwe generatie flexibele zonnepanelen leveren inmiddels maar iets minder op dan glaspanelen dat hoeft geen afweging te zijn.
Ik zou met flexibele panelen daarom sowieso voor een Europees merk kiezen wat een zo'n lang mogelijke en volledige garantie geeft.
Maar misschien dat hier forumleden zijn die hier een hele andere mening over hebben en uit ervaring weten dan merk X prima werkt.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
hblek
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 12 dec 2021, 21:50

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door hblek »

Ik ben me ook aan het oriënteren. Ik kwam toen ook de Sunman earc serie tegen. Deze panelen liken erg geschikt. Gezien de opbouw van het paneel (shingled) is het risico van breuken in de zonnecel verbindingen veel lager. Ze zijn intussen gecertificeerd door de tuv en diverse Amerikaanse en Australische xertificerings instanties. Ook zijn er diverse paneel maten met capaciteiten tot 430w

De.earc smf series hebben een gewicht van minder dan 3 kg/m2.
Het rendement wordt geclaimd rond de 23% wat erg goed is. Ook de prijs lijkt redelijk.

Groeten Henk
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Ik hoor over de Sunman panelen tot nu toe ook goede verhalen. De grotere panelen zijn volgens mij pas heel recent op de markt. (>200W)

En ze zijn een stuk voordeliger dan de 'echte' flexibele panelen (aluminium met EFTE coating zoals bv de Wattstunde marine panelen).

Lange termijn levensduur is altijd de vraag. Bij de goedkope chinese 'Amazon' panelen is dat een dingetje: Die dingen worden snel dof door UV licht en door de werking van het materiaal gaan ze vaak met een paar jaar kapot.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door kampo »

lichtgewicht, semi-flexibele of plakpanelen genoemd.
Die zijn natuurlijk ideaal strak en licht van gewicht voor een camper.
Maar hebben heel wat nadelen. Ik som er even een paar op.

Courante prijzen zijn 3 tot 4 keer duurder als vergelijkbare glaspanelen.
Je komt er ook tegen die 8 keer duurder zijn per Watt piek

De soepele solar cellen die er in verwerkt zitten zijn heel erg breekbaar.
Zodanig dat het in het verloop de theoretische levensduur meestal vroegtijdig fout loopt.
De spanningen van uitzetting en ook trilling zijn nefast. Dit geven de meeste fabrikanten ook toe. Zelf ben ik nog nooit soepele panelen tegen gekomen van >15jaar.
Garantie is meestal beperkt en niet zoals glaspanelen.

Delaminatie is een ander vrij vaak voorkomend probleem. De lagen lossen zich onderling.
Dat standhouden met kunststof gaat blijkbaar minder goed als met glas.

Je mag er niet (met schoenen) op lopen en je mag ze maar beperkt plooien.

Kiezen tussen kabel aansluiting van boven of onderaan. Bovenaan is de kans op afrukken door takken groter.

Kleven of kleven. Blijkt problematisch te zijn als er geen geschreven instructies van de fabrikant zijn. Wie is dan verantwoordelijk als het stuk gaat ?

PS
Let op met reacties en reviews over een merk. 3 keer na elkaar wat positief of wat negatief dat is onvoldoende. Wat een onzin zit daar tussen.
Beter gaan kijken naar plakpanelen die er al een paar jaar opliggen en dan conclussies trekken.
Groeten Kampo
Omweg
Berichten: 15
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:31

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Omweg »

hblek schreef:
di 24 jan 2023, 13:36
Ik kwam toen ook de Sunman earc serie tegen. Deze panelen liken erg geschikt. Gezien de opbouw van het paneel (shingled) is het risico van breuken in de zonnecel verbindingen veel lager.
De.earc smf series hebben een gewicht van minder dan 3 kg/m2.
Het rendement wordt geclaimd rond de 23% wat erg goed is. Ook de prijs lijkt redelijk.
Heb je een idee waar je deze kunt kopen in nederland ik kom alleen https://solmade-energy.com/sunman-nederland-partner/ tegen maar dit lijkt een groothandel.
DJSmiley
Berichten: 4037
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

oa https://ergonrobots.nl/collections/accu ... oot-camper heeft ze.

Ik heb er zelf geen ervaringen mee (Zowel die tent niet als die panelen). Wel een vrij onlogische webshop: Grasmaaiers en zonnepanelen.. :lol3:
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door hathi »

Ik zie hier ook gewoon Alie panelen,met een andere naam,?…niet dat ik het zeker weet .maar wie kan als leek bepalen wat het verschil is ? Lijkt mij een dropshipper ….Trouwens zijn de 25/30 mm panelen nu werkelijk zo zwaar? Ja enkel als je er veel plaatst, maar op een Camper , met een lfp trek je dat weer recht
Laatst gewijzigd door hathi op di 24 jan 2023, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
BoxerCamp
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door BoxerCamp »

hathi schreef:
di 24 jan 2023, 15:14
met een lpf trek je dat weer recht
Waar staat de afkorting lpf voor ?
(met google kom ik niet verder dan Lijst Pim Fortuyn :( )
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door EasyBee »

Gewoon alle 3 letters nog eens husselen, krijg je lfp (LiFePo4 accu).
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door hathi »

Dank Easy Bee , ,Boxer camp,….met een beetje fantasie ,is dat niet zo moeilijk,lijkt me :-B
Hans
Omweg
Berichten: 15
Lid geworden op: za 18 jun 2022, 16:31

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door Omweg »

hathi schreef:
di 24 jan 2023, 15:14
Ik zie hier ook gewoon Alie panelen,met een andere naam,?…niet dat ik het zeker weet .maar wie kan als leek bepalen wat het verschil is ? Lijkt mij een dropshipper ….Trouwens zijn de 25/30 mm panelen nu werkelijk zo zwaar? Ja enkel als je er veel plaatst, maar op een Camper , met een lfp trek je dat weer recht
Het is bij het verder inrichten een kilo hier en een kilo daar, op twee panelen van 100Wp scheelt het toch weer 5kg. De chausson weegt al 3000 kg dus veel kan er niet bij.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: lichtgewicht versus standaard zonnepanelen



Bericht door hathi »

Ja het is bij gewicht,altijd afwegen,wat voor jouw het voornaamste is, ik heb er 2 panelen bijgeplaatst,maar ook 2 zuuraccus (48 kg)…en de stroomkabel ( 30 kg)eruit gehaald ,….toch ( geschat) 55 kg minder gewicht ,en dat is veel meer dan de 20kg van die panelen er bij ..??…. ieder zijn keuze?
Hans
Plaats reactie