Hoi, ik had hier nog een drie jaar oude Varta startaccu staan van 110Ah. Die ben ik eens gaan testen.
Ik heb 'm goed volgeladen en daarna nog een paar dagen aan de druppellading gehouden.
Vervolgens afgekoppeld en er een belasting op aangesloten: een 20W halogeenspotje.
Gemeten:
Tijd en Spanning:
12.30 - 13,00V
12.45 - 12,60V
16.05 - 12,50V
18.30 - 12,40V
20.15 - 12,37V
22.00 - 12,35V
10.00 - 12,08V
13,30 - 12,00V (= leeg?)
Hij zakte dus in 25 uur van 13V naar 12V.
Energieverbruik: 20W x 25uur = 500Wh.
Stroomverbruik: 500Wh / 12,5V = 40Ah.
Is dit normaal voor een 110Ah startaccu?
Is deze startaccu slecht of nog prima te gebruiken?
Startaccu getest: twijfels?
Re: Startaccu getest: twijfels?
Een startaccu test je het beste met een meter die daarvoor bedoeld is.
Zo’n ding die hier regelmatig besproken wordt en niet geschikt is voor een hh-accu.
Deze meet de cca waarde van de accu en die geeft dan een juiste stand van de te testen startaccu.
Op een startaccu staat altijd een cca waarde aangegeven.
Zo’n ding die hier regelmatig besproken wordt en niet geschikt is voor een hh-accu.
Deze meet de cca waarde van de accu en die geeft dan een juiste stand van de te testen startaccu.
Op een startaccu staat altijd een cca waarde aangegeven.
- pepon
- Berichten: 2426
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Startaccu getest: twijfels?
Vroeger kon je met een zuurweger iedere cel apart testen.
Met die onderhoudsvrije accu’s kan dat niet meer.
Heel soms als je de stickers er afhaalt vind je nog doppen die je met een stuiver kan openen.
Heb zo een accu gehad die schijnbaar goed was maar waarvan 1 cel toch defect was.
Groet, Ron.
Met die onderhoudsvrije accu’s kan dat niet meer.
Heel soms als je de stickers er afhaalt vind je nog doppen die je met een stuiver kan openen.
Heb zo een accu gehad die schijnbaar goed was maar waarvan 1 cel toch defect was.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Re: Startaccu getest: twijfels?
Om een juiste meting te doen moet je de 200W voor iedere meting afkoppelen en de accu eerst 20 à 30 minuten laten "stabiliseren".
Je zal zien dat de spanning dan weer iets hoger wordt.
Hoe hoger de belasting hoe meer de accuspanning door zijn knieën gaat.
Ja je bent er even mee bezig...
Een gebruikte startaccu dient voornamelijk zijn CCA (Cold Crank Amps) waarde te houden.
De capaciteit is van ondergeschikt belang, want gebruikt wordt enkel de startcapaciteit en de bovenste 20% SOC.
Het bekomen resultaat is alvast niet slecht.
De accu wordt als volledig versleten beschouwd als de CCA of capaciteit waardes terug gelopen zijn tot 80% van nieuw.
Je zal zien dat de spanning dan weer iets hoger wordt.
Hoe hoger de belasting hoe meer de accuspanning door zijn knieën gaat.
Ja je bent er even mee bezig...
Een gebruikte startaccu dient voornamelijk zijn CCA (Cold Crank Amps) waarde te houden.
De capaciteit is van ondergeschikt belang, want gebruikt wordt enkel de startcapaciteit en de bovenste 20% SOC.
Het bekomen resultaat is alvast niet slecht.
De accu wordt als volledig versleten beschouwd als de CCA of capaciteit waardes terug gelopen zijn tot 80% van nieuw.
Groeten Kampo
Re: Startaccu getest: twijfels?
een start accu testen door hem als startaccu gebruiken?, lijkt mij vooral bij koud weer een redelijke methode
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything