Een 230V koelkast

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Een 230V koelkast



Bericht door Going »

Mijn koelkast in kleine campertje zo'n 30 jaar oud voldoet niet in maat en bij hoge buitentemperatuur.
De koelkast heeft 12 en 24 en 220v aansluitingen. De werking is dat van alles een ingebouwde inverter de stroom eerst naar 36 volt brengt waarop de koelkast draait.
Hier kan ik voor een prijs leuke kk vinden welke ook de 3 stromen aankunnen.
Voordeliger zijn de 220v Huishoud koelkast. De optie hierbij is dat een inverter nodig is. Hoe groot is de inverter nodig om dan de start stroom aan te kunnen. De kk zijn tussen 45 en 75 Watt.
Staat de inverter altijd aan of schakelen camperaars de inverter in en uit met wat extra electronics op de thermostaat.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Een 230V koelkast



Bericht door 309T16 »

A.g.v. de genoemde aanloopstroom van de compressor heb je minmaal een 800W omvormer nodig.
Voor de wat grotere KK zou ik 1000W nemen.

Bij ons staat de omvormer altijd aan. Is een zeer zuinige omvormer en wordt gevoed door een grote Lithium accu capaciteit
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6352
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Een 230V koelkast



Bericht door rongreven »

Hank,
Misschien heb je hier wat aan?

viewtopic.php?p=2130550&hilit=Koelkast+ ... t#p2130550
Groet, Ron Greven
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3248
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Een 230V koelkast



Bericht door Going »

Dank Ron.
Het lezen wel waard.

@309T19
Voor een 75 Watt koelkast lijkt me de 800 Watt omvormer wat hoog. Kunt u de reden verklaren.

Ik wil een zo'n klein mogelijke omvormer die alleen de koelkast voedt. En zo gebruiken als Ron's draadje aangeeft. Dus wat zal de kleinste zijn?
Ik heb een 1200 Watt en will niet dat als mijn "pies" in de air fryer staan te verwarmen de zekering er uitspringt wegens de combinatie Koelkast en air fryer gelijk aangaan. Ik wil niet te hoeven rekenen wat de vrouw aan wil zetten.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 230V koelkast



Bericht door kampo »

Paar weetjes:
Bij het starten van een compressor onder druk, krijg je een piekverbruik van 8 tot 12 keer hoger van het maximale stroom verbruik als die draait. Daarom is een inverter van 800W tot 1200W noodzakelijk voor een KK die 100W verbruikt. De meeste 230V koelkasten starten al met een 800W inverter maar niet in combinatie met bv een airfryer.
Als je wilt weten hoe klein je de inverter kan maken, dan zal je het moeten uitproberen, bij hoge temperaturen. Maar een kleine inverter krijgt een slag van de hamer bij iedere opstart.

Het stroomverbruik met een 230V koelkast kan je, door de verliezen van een inverter, voorzichtig inschatten op 15% meer als dat van een 12V koelkast zonder inverter. Eigenlijk moet je je elektrisch systeem dus 15% groter uitvoeren. Het is natuurlijk altijd slim van reserve te voorzien.
Een inverter verbruikt relatief veel stroom als die 24h moet opstaan. Dat gaat bij 12>230V tot 1A en dus 24Ah per dag. Sommige wat minder. Vooral de grote 2000 en 3000W inverters zijn echte stroom vreters.

Met een speciale thermostatische schakeling kan je, om stroom te sparen, de inverter uit zetten als de koelkast op temperatuur is. Bedenk dat al het andere op 230V dan ook uit valt. Het thermostatisch systeem is ook niet mogelijk met elke combinatie. Moderne elektronisch geregelde koelkasten en bepaalde inverters laten dit niet toe. Inverters met een eco-spaar stand, die starten niet snel genoeg op.

Een koelkast moet natuurlijk ook stevig genoeg zijn voor gebruik in een voertuig. Dus let er op dat je een model neemt dat geen flinterdun plastic of glazen interieur heeft. De goedkoopste koelkasten zijn niet altijd de beste, trillen en maken soms ook meer lawaai. Verstevig wat noodzakelijk is, ook achterop aan het gevaarlijke 230V elektrische systeem.

Zorg voor een goede condenswater afvoer. Vaak is er een condens pannetje dat op de warme compressor staat en dat kan overlopen bij mobiel gebruik. Je kan een slangetje op de pan maken met een afvoer naar buiten.

Een (rij) vergrendeling van de deur zal je moeten opbouwen. Dat kan lomp en lelijk maar met wat creativiteit valt er wat moois en handig van te maken. Als de zwaar geladen deur onderweg openwaait en de melkfles op de vloer, dan stinkt je camper dagen lang. Ik spreek uit ervaring.

Een koelkast met diepvries vak verbruikt (veel) meer stroom als een koelkast zonder. Reken met een verdubbeling van het stroomverbruik.

Zorg ervoor dat je een tropenmodel KK koopt en voorzie ook meteen extra ventilatie of afvoer van de warmte achter de koelkast. Het is veel warmer in je camper als in je keuken thuis. In de zomer kom je al snel aan temperaturen van >40°C achter de koelkast.
Koelkasten op 230V zijn daar iets minder op voorzien. Net zo is er ook een probleem bij gebruik van koelkasten in een omgeving van onder de +15°C.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Een 230V koelkast



Bericht door 309T16 »

De aanloopstroom van de compressor ligt in de orde van 8 à 10 keer de normale waarde.

Onze koelkast bijvoorbeeld. Gebruikt 5.5A bij 13 V = 72W. Die krijg ik zelden opgestart met een 800W omvormer. Wel met de 1200W in de camper.

De wat hoge spanning komt trouwens door het gebruik van een LFP.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een 230V koelkast



Bericht door gjvonk »

Nog iets ter overweging: onze 12 volt Dometic 70 liter compressor koelkast gebruikt maximaal 42 Watt/uur. De 85 liter versie gebruikt dacht ik iets van 58 Watt/uur. Zonder vriesvak weet ik nog niet, dat heb ik nog niet geprobeerd, maar kan wel omdat dat er uit te schuiven is.

Zo'n koelkast kost mogelijk wel meer in aanschaf, maar scheelt meteen heel veel aanpas werk omdat het apparaat voor gebruik in campers en boten ontworpen is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 230V koelkast



Bericht door kampo »

maximaal 42W ?
Volgens mij heeft Dometic het over gemiddeld stroomverbruik over 24h gemeten
en niet over maximaal stroomverbruik of piekstart stroomverbruik.
In de handleiding staat trouwens dat dit gemiddeld 56W is voor het 70 liter model 10.4

Hoeveel het maximum is, geven ze niet op de valseriken, maar ik zou het ook mooier voorstellen als het om te verkopen is...
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15526
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een 230V koelkast



Bericht door myway »

Dometic heeft zins een jaar of drie compressoren met een variabel toerental.
Het nominaal vermogen kan dus variëren.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een 230V koelkast



Bericht door ducati 900 »

IK vond deze link maar heb ik in het verkeerde topic geplaatst.

https://m.youtube.com/watch?v=SUzbp18L9oc

Een vergelijk in het verbruik, kijk vooral naar de conclusie, de 220 volt compressor van de hh koelkast
werkt efficiënter dan de 12 volts van de andere koelkasten bij normaal gebruik.
Het zuinigst is een compressor kk zonder vriesvak.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een 230V koelkast



Bericht door gjvonk »

kampo schreef:maximaal 42W ?
Volgens mij heeft Dometic het over gemiddeld stroomverbruik over 24h gemeten
en niet over maximaal stroomverbruik of piekstart stroomverbruik.
In de handleiding staat trouwens dat dit gemiddeld 56W is voor het 70 liter model 10.4

Hoeveel het maximum is, geven ze niet op de valseriken, maar ik zou het ook mooier voorstellen als het om te verkopen is...
De 42 Watt heb ik uit mijn handleiding, type 10.4 70 (2019)maar ik zal nog een keer lezen als de camper weer hier is. De 56 watt hoorde dacht ik bij de 10.4 85...

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Een 230V koelkast



Bericht door 309T16 »

Watt is helaas geen indicatie voor het verbruik van een apparaat, dat niet continu aanstaat a.g.v. de aanwezige thermostaat.

Watt is een energie aanduiding per seconde. Zie het als een waterstroomsnelheid. Liters water per minuut.

W/tijdseenheid bestaat dus niet. Dat is dubbelop.
Het moet altijd iets zijn als Ah of Wh over een bepaalde tijdsduur (24 uur of jaar).
Hetgeen geschreven mag worden als Wh/24h.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9167
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Een 230V koelkast



Bericht door gjvonk »

Op basis van het rekenmodel van Zwiebelfarm (energiebalans; hoeveel stroom heb je nodig in de camper?) kom ik met 42 Watt aan een 24 uurs totaal van 1.008 Wh oftewel 84Ah? Klopt dat dan wel?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51286
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 230V koelkast



Bericht door Kroppie »

een gewone 230 volt kk staat natuurlijk geen 24 uur per dag constant te draaien, die 42 watt is gedurende de tijd dat de kk daadwerkelijk draaid
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 23 jan 2023, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie