Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Op onze huidige fabriekscamper (Globecar Campscout op Fiat ducato) was boven het bed een Dometic mini heki dakluik geïnstalleerd dewelke ik verwijderd heb met het oog op het plaatsen van een Maxxfan. De opening van het dak is 40x40 cm wat ok is volgens de specificaties van de Maxxfan.

Echter meet ik als dakdikte (geribd dak) maximum +/- 45 mm wat te hoog zou zijn voor de Maxxfan? De specificaties vermelden tussen de 23 en 42 mm. Iemand die weet of hier wat marge op is? Steekt dit erg nauw?

Een bijkomende vraag: momenteel ligt er nog een kunststoffen frame op dewelke de hoogteverschillen van het geribde dak overbrugt (zie ook foto), deze heb ik nog niet verwijderd (buitenrandafmeting hiervan is 46x46 cm, dikte tussen +/-1,6 en 2,2 cm). Onmogelijk te hergebruiken voor een Maxxfan wegens nog eens extra hoogte?
Bijlagen
dakluikopening.jpg
dakluikopening.jpg (89.59 KiB) 1133 keer bekeken
Laatst gewijzigd door zonderwaarde op zo 22 jan 2023, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door gjvonk »

Voor wat het waard is: zo zit de Maxxfan in onze Pössl, dus op het bestaande mini Heki frame. Pössl en Globecar komen uit dezelfde fabriek...

Ik heb de Maxxfan in laten bouwen in plaats van de mini Heki. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door amigob2 »

de opstaande rand van het binnen afdek frame is meer dan 7cm hoog bij de maxxfan.
Maak je geen zorgen, je zult zelfs de rand moeten verlagen.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Bedankt voor jullie reacties!!

Zou het kunnen dat er Maxxfan-uitvoeringen met verschillende hoogtes bestaan (afhankelijk van regio/land)? Ik vind bij DeWitSchijndel en Obelink 4,2 cm maximumhoogte terug maar andere waarden als ik zoek op online handleidingen: DE tot 9 cm en USA tot 16,51 cm (6 1/2 inch) :-?
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door Japie »

Ik heb van allebei de Maxfans die heb ik geplaatst in de camper een flink stuk van de binnerand afzagen, zeker 2½ cm dus gaat prima passen.

Ik schat de binnenrand zeker 7 cm hoog is.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door Bas vd laar »

Is altijd passend maken, je kunt ook de hoge rand van je dak afhalen, die is niet perse nodig.
Bijlagen
thumbnail_IMG_1658.jpg
thumbnail_IMG_1658.jpg (68.35 KiB) 1017 keer bekeken
gtirpower
Berichten: 12
Lid geworden op: za 17 dec 2016, 20:12

Re: Dakdikte voor Maxxfan



Bericht door gtirpower »

zonderwaarde schreef:
za 21 jan 2023, 15:39
Op onze huidige fabriekscamper (Globecar Campscout op Fiat ducato) was boven het bed een Dometic mini heki dakluik geïnstalleerd dewelke ik verwijderd heb met het oog op het plaatsen van een Maxxfan. De opening van het dak is 40x40 cm wat ok is volgens de specificaties van de Maxxfan.

Echter meet ik als dakdikte (geribd dak) maximum +/- 45 mm wat te hoog zou zijn voor de Maxxfan? De specificaties vermelden tussen de 23 en 42 mm. Iemand die weet of hier wat marge op is? Steekt dit erg nauw?

Een bijkomende vraag: momenteel ligt er nog een kunststoffen frame op dewelke de hoogteverschillen van het geribde dak overbrugt (zie ook foto), deze heb ik nog niet verwijderd (buitenrandafmeting hiervan is 46x46 cm, dikte tussen +/-1,6 en 2,2 cm). Onmogelijk te hergebruiken voor een Maxxfan wegens nog eens extra hoogte?
De maxxfan kan hier prima geplaatst worden.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Nogmaals bedankt voor jullie reacties :bow:

Een bijkomende vraag betreft het al dan niet dwars monteren van de Maxxfan:

(ik heb een gelijkaardig topic hierover op het forum gevonden maar daar heeft de TS uiteindelijk gekozen voor een ander merk van fan)

Op het dak van de camper ligt er reeds een zonnepaneel (100w) tussen de achterste dakopening (waar de Maxxfan in komt) en de achterkant van de camper. Er is te weinig ruimte tussen het zonnepaneel en de dakopening voor een Maxxfan door de uitsteek van deze laatste.
In de ruimte tussen het voorste en achterste dakluik ben ik van plan nog 2 zonnepanelen bij te plaatsen.

Ik zie 2 mogelijkheden:

1. verwijderen van het zonnepaneel waardoor de Maxxfan in de voorgeschreven richting kan geplaatst worden (met rooster naar achter).
Voordeel: Maxxfan al rijdend open te gebruiken, minder gewicht (pv-paneel= 9,9kg)
Nadeel: minder zonne-opbrenst, restwaarde zonnepaneel (10jaar) nihil, bevestigingsprofielen verwijderen (getand profiel tot tegen het dak gelijmd dus profielen laten staan of afslijpen).

2. zonnepaneel behouden en Maxxfan een kwartslag gedraaid monteren met een spoiler ervoor die de druk van de wind (grotendeels) weg neemt die hierdoor op de zijflank van de Maxxfan zou terecht komen (bv. https://www.dewitschijndel.nl/fiamma-un ... k-spoiler/ = 12cm hoog, Maxxfan = 12,7cm hoog).

Zijn er al mensen die de Maxxfan in een andere richting gemonteerd hebben (gezien)? Mogelijk of af te raden :?:
Bijlagen
Dak.jpg
Dak.jpg (112.63 KiB) 902 keer bekeken
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door Bas vd laar »

Ik zou de Maxxfan gewoon in de positie monteren zoals hij hoort en het zonnepaneel iets opschuiven naar achteren, daar is nog wat ruimte.
Of een smaller paneel monteren, of 2 smalle panelen naast de Maxxfan.
Aan de achterzijde van de Maxxfan zit het rooster om lucht aan te zuigen, kan me voorstellen dat hij niet ontworpen is om dwars op de wind te staan.
En het ziet er stom uit.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Ik wacht nog op de specificaties van de nieuw te plaatsen panelen vanuit de plaatser om te beslissen wat het wordt: oude paneel behouden of verwijderen zodat Maxxfan naar achter gemonteerd kan worden. Het is nog niet duidelijk of ik het oude paneel kan combineren met 2 nieuwe panelen door middel van 1 regelaar.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door Camperic »

Is het niet mogelijk om het paneel iets op te schuiven, zodat de MaxxFan in lengte richting kan worden gemonteerd zoals Bas al schreef?
Dat was ook mijn eerste gedachte.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Indien ik de Maxxfan in de lengterichting wens te plaatsen, komt het oude paneel voorbij de dakrand dus dat lijkt me geen optie (+ moet ik de stroomkabel verlengen + afslijpen bestaande u-profielen van het paneel + op zoek gaan naar nieuwe profielen voor het oude paneel) redenen genoeg voor mij om het paneel niet verder naar achter te plaatsen ;;-)

Bijkomende smallere panelen langs de Maxxfan is mogelijk maar betekent extra kosten (2 kleine panelen + regelaar) in vergelijking met het 'gratis' paneel dat er al op ligt.

Ik heb een vrij groot dakoppervlak (150x170 cm) waar minstens 2 x 170W panelen van Antarion op kan en mogelijks meer (daarvoor wacht ik nog op de specs van de plaatser). In m'n hoofd lijkt het steeds meer de piste te worden waarbij ik het oude paneel verwijder en 2 zo groot mogelijke nieuwe panelen plaats :think:

Bedankt voor het meedenken! :thumbup:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door gjvonk »

Je zou ook nog kunnen kiezen voor een Fiamma Turbovent. Misschien minder functioneel omdat deze minder goed bruikbaar is bij regen denk ik, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Dakdikte en dwars monteren van Maxxfan



Bericht door zonderwaarde »

Ik heb al andere modellen bekeken maar ben overtuigd van de Maxxfan omwille van de mogelijkheid om te blijven ventileren bij regenweer en hij wordt door veel gebruikers ook als een stillere variant beschreven en da's belangrijk voor de vrouw ;;-)
Plaats reactie