Uitschrijven BRP

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5260
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Mickel Moen »

veetee schreef:
do 26 jan 2023, 0:09


NB. Als het alleen om de ‘schoolplicht’ gaat: Er geldt geen schoolplicht in Nederland, wel een leerplicht… en dat leren (lesgeven) mag je ook zelf doen.
Kijk eens op https://www.wereldschool.nl/
Iets te makkelijk dit.

Leerplicht betekent in Nederland, dat de leerling ingeschreven is op een school. Een school mag een leerplichtige leerling pas uitschrijven als deze ingeschreven is op een andere school. In specifieke gevallen kan de leerplichtambtenaar gehele of gedeeltelijke vrijstelling geven van de leerplicht. Het is mij niet bekend, of dit ooit verleend is aan kinderen die op reis gaan, zich onttrekken aan de leerplicht, maar wel ingeschreven blijven in de BRP. Dit zou ook wel zeer scheve situaties opleveren. Immers ook bij korte vakanties kan een leerling niet zonder meer verlof krijgen. Dit kan alleen in specifieke situaties bijvoorbeeld indien de specifieke aard van het beroep van één van de ouders in het geding is.

Schrijf je de kinderen uit bij de BRP, dan is de verantwoordelijkheid of de kinderen iets leren geheel jouw eigen verantwoordelijkheid. Of je dan zelf les geeft, het iemand anders laat doen, iets met de wereldschool, of dat ze helemaal geen onderwijs krijgen, maakt dan voor de Nederlandse wet niets meer uit. Schrijf je je in in een ander land, dan heb je te maken met de wetten van dat land.

Dat je zelf les mag geven doet dus in het geheel niet terzake. Tenzij dit in specifieke situaties zo met de leerplichtambtenaar afgesproken is. Dat zal niet gelden voor wereldreizigers, wat puur een keuze in luxe is en geen noodzaak.

Wat je ook kunt doen is de wet overtreden en daar de consequenties van nemen bij terugkomst.

Degene die je het precies kan vertellen is de leerplichtambtenaar van jouw gemeente.
Maar ik begrijp, dat TS zijn kinderen wil uitschrijven, dan is de leerplicht dus niet van toepassing in dit verhaal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Bas vd laar »

Zeilers betalen geen houderschapsbelasting ..
Dat is de kern van de vraag …de rest toelichting ..
Als het alleen om die houderschapsbelasting gaat, dan betaal je die toch gewoon?
Je zegt de hele tijd dat het financieel zo goed gaat met je en dan ga je hier lopen miepen over 800 euro per jaar houderschapsbelasting?
Terwijl je een jaar weg wil en dat misschien wel 50k gaat kosten, exclusief de aanschaf van een bijna nieuwe camper.
Nogal tegenstijdig :-?
Met-5-op-Reis
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 jan 2023, 22:50

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Met-5-op-Reis »

Als het alleen om die houderschapsbelasting gaat, dan betaal je die toch gewoon?
Je zegt de hele tijd dat het financieel zo goed gaat met je en dan ga je hier lopen miepen over 800 euro per jaar houderschapsbelasting?
Terwijl je een jaar weg wil en dat misschien wel 50k gaat kosten, exclusief de aanschaf van een bijna nieuwe camper.
Nogal tegenstijdig :-?
[/quote]

hahahaha!!!
je hebt echt niet gelezen he........er loopt niemand te miepen..maar lees de vraag, of reageer niet..
het lijkt niet mogelijkom dat te betalen als je bent uitgeschreven, immers kun je dan geen voertuig op naam hebben...
dat is onderwerp van de vraag....
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 26 jan 2023, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Met-5-op-Reis
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 02 jan 2023, 22:50

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Met-5-op-Reis »

@.Mickel Moen:
:cheers: precies dit.....

het enige vraagstuk is.....
"camper op naam, en camper verzekering regelen"
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31964
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Bob Diesel »

Dat regelen zal je hier op HET forum niet lukken
Je hebt een op maat pakket nodig
Of accepteren dat sommige zaken in Nee,derland niet mogelijk zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door FrankdB »

Het meest logische is één of meer verzekeringsmaatschappijen te bellen en het gewoon te vragen.

Frank
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6302
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Bas vd laar »

het lijkt niet mogelijkom dat te betalen als je bent uitgeschreven
Loopt gewoon automatisch door, zolang je die auto op naam hebt, ook al heb je je uitgeschreven, dat hebben anderen je ook al verteld...
Mijn broer is verhuisd naar Belgie en toen naar Portugal, en is al lang uitgeschreven uit Nederland.
Heeft nog gewoon Nederlandse voertuigen op naam, die moet hij ook schorsen anders wordt de belasting weer afgeschreven.
Kan gewoon inloggen via Digi-D en dit regelen.

Maar doe maar gewoon eigenwijs, dan geloof je me niet, mij een zorg.
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door roma »

Herinner je je het gez..k nog jaren geleden van de ambtenarij over zeilmeisje Laura, die in haar eentje over de oceanen wilde zeilen.

Wat zij leerde op taalgebied, electronica, financien, navigeren, koken, overleven, gezondheid, visa, etc etc, daar kon geen school tegen op.

Mijn zegen heb je, helaas krijg je de worsteling met regels, wetten etc er gratis bij.
Gebruikersavatar
FrankdB
Berichten: 882
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 8:53

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door FrankdB »

Laura Dekker had een basis schoolopleiding en zou klas 3 en 4 van de HAVO via de wereldschool door zelfstudie afmaken.


Frank
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door dedruivenplukker »

Met-5-op-Reis schreef:
do 26 jan 2023, 1:18
houderschapsbelasting ..
Dat is de kern van de vraag
Dan zal ik maar aansluiten in het rijtje, mijn ervaring is dat je gewoon door kan betalen mocht je dat willen.
Zolang het voertuig niet geschorst is loopt alles gewoon door.
Voor een verlopen APK krijg je iedere twee maanden een bekeuring, dus niet eenmalig. Hier zijn wel gerechtelijke uitspraken over voor reizigers die hier tegen aan liepen.

Veel kan niet meer als je niet meer ingeschreven staat, zo kon ik in NL geen voertuig meer op mijn naam zetten, ook deden ze wat lastig toen ik me weer in wilde schrijven, gelukkig kon ik nog goed het woord "kwartje" uitspreken, destijds een van de voorwaarden om je weer in te kunnen schrijven.
Verzekering loopt ook door maar de meeste gewone Nederlandse polissen hebben een max. termijn voor verblijf het buitenland.
Gelukkig zijn er meerdere aanbieders.

Wij hebben diverse langere reizen gemaakt met onze 3 kinderen en ik kan het iedereen aanraden.
Zorg dat je weet wat je doet, zeker als je in overleg wilt gaan met de LPA.
Nederland heeft na Noord Korea de strengste regels wat dit betreft.
Die wetgeving is aangepast omdat er veel kinderen langdurig naar het land van herkomst vertrokken en bij terugkeer een leerachterstand hadden.
Je begaat dan ook een misdrijf als de kinderen niet op school zijn, maar het kan prima.
Denk maar aan de reisjes van het Koninklijk huis buiten de schoolvakanties om en " de wereldreis" van Halsema en haar kinderen destijds.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
roma
Berichten: 4561
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door roma »

Die laatste alinea is wel een ontzettend lullige en absoluut niet relevant.
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Affinity »

Met-5-op-Reis schreef:
do 26 jan 2023, 10:47
Als het alleen om die houderschapsbelasting gaat, dan betaal je die toch gewoon?
Je zegt de hele tijd dat het financieel zo goed gaat met je en dan ga je hier lopen miepen over 800 euro per jaar houderschapsbelasting?
Terwijl je een jaar weg wil en dat misschien wel 50k gaat kosten, exclusief de aanschaf van een bijna nieuwe camper.
Nogal tegenstijdig :-?
hahahaha!!!
je hebt echt niet gelezen he........er loopt niemand te miepen..maar lees de vraag, of reageer niet..
het lijkt niet mogelijkom dat te betalen als je bent uitgeschreven, immers kun je dan geen voertuig op naam hebben...
dat is onderwerp van de vraag....
[/quote]


Nieuwe Camper huren ? ( is toch altijd te regelen, diverse constructies.... financieel zal paar k meer zijn , maar ach, hoop gezeik minder,en bij groot defect krijg je een andere camper.

En 50k voor 1 jaar vakantie ?
Is goedkoper dan thuis blijven.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door DiffRental »

Sluit mij aan wat betreft wegen belasting.
Wij verhuisde naar België en wisten nog niet of we 1 auto wilde inschrijven in België.
Na een jaar toch ingeschreven in België, omdat de auto al op onze naam stond kregen we een naheffing van België vanaf de verhuis dag.
Later bleek dat de DIV (belgische RDW) de auto niet afmelden in Nederland, wegen belasting liep gewoon door.
Daar kwamen we na een half jaar pas achter.
Uiteindelijk dus 1,5 jaar dubbel wegen belasting betaald.
Mijn Nederlandse geremde aanhangwagen heb ik nog 6 jaar op naam gehad zonder enig bericht van de RDW.
Van de dag dat ik naar België verhuisde was het niet meer mogelijk om een auto op naam te zetten in Nederland.

Dus met een juiste verzekering en een jonge camper op naam voor je je uitschrijft zou geen probleem mogen zijn.
Ik vermoed dat je wat wetgeving betreft wel in een grijs gebied zit.
Groeten Peter
Beroepsreiziger

Re: Uitschrijven BRP

Bericht door Beroepsreiziger »

Net dit hele topic gelezen. Voor het eerst.
Er lopen hier een hoop vragen en antwoorden door elkaar heen.

Van 5 op reis, is me iets nog niet duidelijk geworden.
Je wil je eigen laten uitschrijven uit NL.
Je staat dus ergens ingeschreven. Je heb dan een huis?
Wat ga je met dat huis doen dan?

Het is geen wegenbelasting meer, maar houderschapbelasting.
Zolang je rijd op NL kenteken moet je dat blijven betalen. Al rij je 10 jaar rond in het buitenland.
Tenzij je een adres krijgt/heb in het buitenland, dan moet je de camper overzetten op dat kenteken.
Maar die regel staat los van de houderschapbelasting.

Je mag 8 maanden verblijven in het buitenland. Jij als persoon.
Het lijkt mij dat je soms even naar NL gaat. Bv met het vliegtuig.
Maar aan de andere kant, het is voor 'hun' moeilijk bewijzen of je daadwerkelijk langer als 8 maanden in het buitenland ben geweest.
Bv bij Hazeldonk even de grens over, tanken bij de Shell in NL, en weer terug de grens over. En je heb weer 8 maanden de vrijheid.
1 tankbon is genoeg bewijs dat je in NL ben geweest. Aan hun om te bewijzen dat je daar niet was.

Ik ben er alleen nog niet achter waarom je zou willen laten uitschrijven uit NL, en geen adres te hebben/willen in een ander land?
Je schreef dat je belasting betalen niet erg vond.
Je VOF hou je immers gewoon aan in NL.

En NL is geen land met moeilijke regels en onmogelijkheden.
Het is meer dat je met regels temaken krijgt waar je normaal niks mee van doen heb.

Je kan naar Den Haag, naar het Ministerie van binnenlandse zaken, en je laten uitschrijven, met bestemming onbekend.
(Maar dat is leuk als je vrijgezel ben, maar niet met een gezin met 3 kinderen.)
Want stel, iemand word ernstig ziek...... Je wil dan terug naar NL?
Geen ander land ga je helpen, maar NL ook niet he!

Als je gezond ben is de wijde wereld heel mooi. Tot je een vervelend kuchtje krijgt.
Gesloten