Verwijderen zitplaatsen met gordel België

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Verwijderen zitplaatsen met gordel België



Bericht door zonderwaarde »

Ik vond o.a. op dit forum reeds informatie voor Nederland maar gezien wij zuiderburen zijn, stel ik graag de vraag of iemand op de hoogte is van de Belgische wetgeving betreffende het verwijderen van goedgekeurde zitplaatsen.

Onze situatie is de volgende: we reizen met 2 personen (en een hond) en denken eraan om de 2-persoonszitbank inclusief de gordels te verwijderen in een bestaande (fabrieks)camper (Globecar campscout). Dit zou extra laadvermogen en ruimte kunnen opleveren .. tenminste als dat is toegestaan?

Op het identificatieverslag en het keuringsbewijs staan vermeld "totaal aantal plaatsen (max. COC/PVG): 3+1".

Alvast bedankt voor eventuele info!
Bijlagen
Zitbank.jpg
Zitbank.jpg (101.81 KiB) 1097 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Kroppie »

ik denk dat de meest nauwkeurige bron in deze is .. de belgische wetgever,
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Jonesy »

Je verliest gewoon 2 plaatsen... als ze het al zien want onze keuringmensen zijn nu niet de meest pientere :crazy:
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Peter LMC »

Bedoel je hiermee de Belgische keuringsmensen Jonesy :?:
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Jonesy »

idd! Daar kan je boeken over schrijven. Sinds ik in Nederland woon niks dan lof over de APK. :thumbup:
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door BoxerCamp »

zonderwaarde schreef:
vr 20 jan 2023, 18:17
staan vermeld "totaal aantal plaatsen (max. COC/PVG): 3+1".
Als er bewust max wordt aangegeven en geen minimum :-B lijkt het mij geen probleem als er (tijdelijk of permanent) een plek weg is.
Er zijn toch ook auto's waarbij je soms extra zitplaatsen met gordels of stoelen kan bijplaatsen of verwijderen!!

Ik ga je topic volgen, het is een interessante vraag :thumbup:
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door zonderwaarde »

Ik kreeg via een PB het volgende door: "Het verwijderen van de zitbank, zorgt er voor dat het voertuig 'niet meer conform is met het C.O.C.' Wat wettelijke niet is toegelaten"
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Kroppie »

daarom ook , stel uw vraag bij de belgische wetgever, die kan u het juiste antwoord geven, want met die heeft u ook bij een eventuele controle te maken, DUS leg een advies van hun ergens vast zodat ze er niet onderuit kunnen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Jonesy »

zonderwaarde schreef:
za 21 jan 2023, 15:42
Ik kreeg via een PB het volgende door: "Het verwijderen van de zitbank, zorgt er voor dat het voertuig 'niet meer conform is met het C.O.C.' Wat wettelijke niet is toegelaten"
Das dikke zever, voertuigen die omgebouwd worden naar lichte vracht of tuners die hun achterbank er uit halen moeten ook niet om een nieuw COC.
Op uw identificatieverslag en keuring komt gewoon 1+1 te staan dan.
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door BoxerCamp »

Dat las ik ook op div BE tuning sites/forums/clubs.
Er wordt gesproken over een tunningskeuring (111 euro) en zie op de lijsten dat die toch nog heel veel mogen veranderen aan de auto (incl verwijderen achterbank wat vaak voorkomt).

dit is toch een overheids site!
https://www.vlaanderen.be/tuning-van-vo ... en-wat-mag
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door Kroppie »

zal mij benieuwen wat nou het probleem is om zulk soort vragen bij de juiste instanties te stellen, zal wel aan mij liggen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
zonderwaarde
Berichten: 67
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 21:43

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door zonderwaarde »

Gezien dezelfde vraag hier al gesteld is voor Nederlandse campers dacht ik dat er misschien ook mensen ervaring hebben met de Belgische situatie, vandaar mijn vraag hier op het forum + het idee ontstond vrijdagavond waardoor ik nog even moet wachten gezien het weekend is voor onze ambtenaren :wink:

Ik neem eerstdaags contact op met de juiste instanties.

Bedankt voor jullie reacties! :bow:
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 22 jan 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door EasyBee »

Maar als je het straks weet, deel die kennis met ons forum. Dan kan de volgende met de zelfde vraag het antwoord hier vinden.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Verwijderen zitplaatsen met gordel



Bericht door ducati 900 »

En wijzig dan de titel ook even zodat duidelijk wordt dat de vraag antwoord voor Belgie gelden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie