Invalide parkeerplaatsen op navigatie?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

Ben ongetwijfeld niet de enigste 'Forum-runner', welke als gehandicapte door het leven laveert.
Gelukkig hebben de meeste EU-landen, met Duitsland voorop :thumbup: , het voor onze groep goed geregeld.
[ met Luxemburg als slechtste, maar dat terzijde ]

Maar het is wel altijd even zoeken, waar deze invalide parkeerplaatsen zijn. Met name omdat lopende (met wandelstok) mijn actieradius rond de kilometer, met m'n 'steuntjes' (armkrukken) rond de 3 km ( en anders met de rollator. Maar dat is een bouwpakket, dus pak je die zo snel )
Dus parkeren we graag zo dicht als mogelijk bij het te bezoeken stadsdeel of museum oid.

Rollator.JPG
Rollator.JPG (112.79 KiB) 587 keer bekeken
Dus mijn vraag; Weet één (of meer) Forum leden of er een 'slimme'-App bestaat, welke deze invalide parkeerplaatsen aangeeft. Uiteraard met adres, zodat ik ze in mijn Navi kan overnemen en zo nodig kan opslaan voor een volgend bezoek.

En nee, binnensteden zijn geen probleem. Hebben hiervoor expres een Ducato 540 gekozen.
Deze past (krap) op de meeste Invalide P's en met Euro-6 mogen we (nog wel!) in de meeste EU landen gewoon door de Milieu-zone rijden :wave:
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op za 21 jan 2023, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door hurktoilet »

Snelle google levert twee apps in de play store op: gehandicapten parkeerapp en gehandicapten-p. Geen idee hoe goed/compleet die zijn.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door AadenAnke »

Daar heb ik ook heel lang naar gezocht en het maar opgegeven! Wat we tegenwoordig doen is als we weten waar we heen willen kijken of ze een website hebben en dan de route naar aantikken dan zie je vaak waar er geparkeerd kan worden en iets minder vaak de invalide parkeerplaatsen in de buurt. Omslachtig dat wel. Voor Anke is het eigenlijk altijd de elektrisch aangedreven rolstoel. Die ligt in een la in de Ducato die via de achterdeuren is te bereiken
@hurktoilet hopeloos maar dat is in Nederland ook zo hoor :shh: bij het Radboud ziekenhuis invalide parkeerplekken file parkeren en dan de rolstoel eruit halen :bang: of hier in Puttershoek waar ze de 3 plekken volzetten met bouwmaterialen als je dan de wagen gewoon dubbel er naast zet en na 10 minuten terug komt staat er een figuur van handhaving met zijn bonnen boekje in de hand dat kunt u toch niet zo doen die vrachtwagen van de bouw kan er niet langs. Nee dat klopt maar als hij of zijn maat daar het bouwmateriaal niet op de invalide parkeerplaats had gezet had daar gewoon mijn vrouw kunnen parkeren ja ja maar hij moet het toch ergens kwijt? Ja mijn vrouw haar wagen ook maar schrijf gerust verder we zien elkaar dan wel bij de rechtbank nee laat maar en niet meer doen! Dat hebben we dus nog wel een keer of 20 gedaan in dat 1/2jaar handhaving en politie liepen/reden snel verder als ze het zagen :lol:

Gr Aad
Camper_01

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door Camper_01 »

Iets vanaf het onderwerp, is het bekend dat U ook een invalide sleutel kunt kopen die in Duitsland op alle openbare toiletten past. Indien belangstelling dan kan ik het Nederlandse adres opzoeken waar hij te koop is. Wordt wel na het weekend.
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door AadenAnke »

Is dat de zelfde als in Nederland en Engeland? Die 2 passen wel op elkaar hebben wij ervaren in 2016
Zover van het onderwerp af is dat niet hoor zeker in Duitsland en Frankrijk is niet elke horeca gelegenheid bereikbaar met een rolstoel

Gr Aad
Camper_01

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door Camper_01 »

Is in Nederland te koop info@eurosleutel.nl (www.eurosleutel.nl kon het toch op mijn telefoon vinden
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door AadenAnke »

Top

Gr Aad
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

AadenAnke schreef:
vr 20 jan 2023, 18:29
Is dat de zelfde als in Nederland en Engeland? Die 2 passen wel op elkaar hebben wij ervaren in 2016
Zover van het onderwerp af is dat niet hoor zeker in Duitsland en Frankrijk is niet elke horeca gelegenheid bereikbaar met een rolstoel

Gr Aad
De sleutel van 'Eurosleutel' is in principe Europees en indertijd door de EU opgezet (2007 ?). In Duitsland ( :thumbup: ) zit op elke openbare invalidetoilet, en vaak ook op die op Campings zo'n 'Eurosleutel'-cilinder. In Nederland bij bijna alle evenementen hallen (Jaarbeurs), sporthallen en vaak bij Jachthavens (!) past de 'Eurosleutel'.
In Engeland is het zelfs door de overheid opgelegd.
Bij tankstations is de 'Eurocilinder' helaas vaak vervangen door een eigen cilinder ("Sleutelvragen bij de kassa"). Ook blijft het aantal openbare invalide toiletten in NL achter en moet je vaak 'leuren' bij een Horecagelegenheid (en dan zit het toilet vaak ook nog in de kelder :thumbdown: ).
Voor mij (nog) niet een echt probleem, maar met 'wieltjes' onbereikbaar :bang: .
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 684
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie ?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

AadenAnke schreef:
vr 20 jan 2023, 18:13
Daar heb ik ook heel lang naar gezocht en het maar opgegeven! Wat we tegenwoordig doen is als we weten waar we heen willen kijken of ze een website hebben en dan de route naar aantikken dan zie je vaak waar er geparkeerd kan worden en iets minder vaak de invalide parkeerplaatsen in de buurt. Omslachtig dat wel.
Gr Aad
Komt nog bij, elke Gemeente hanteert zijn eigen 'Invalide parkeer' beleid. Soms mg je overal staan zonder dat je parkeer geld hoeft te betalen. Andere Gemeente zetten een Invalideparkeerplaats binnen de 'Blauwe'-zone, maar moet je wel een parkeerkaartje / inlog betalen.

"Staat op de Gemeentelijke website", reageerde de Gemeente Haarlem, nadat ik een naheffing (!) kreeg. Dit ondanks mijn Invalide parkeerkaart voor het voorruit. " Met een gehandicaptenparkeerkaart mag u op 3 soorten gehandicaptenparkeerplaatsen uw auto parkeren. Daarnaast mag u parkeren op plaatsen waar het bord 'Verboden te parkeren' staat. Ook kunt u soms gratis parkeren op een gewone parkeerplaats bij een parkeermeter ".
Lekker helder dus :thumbdown: Blijkt te maken te hebben met aan welke 'Parkeerbeheer maatschappij', waar de Gem. het uitbesteed heeft. En dan blijkt de volledige binnenstad verpacht (inclusief de P-Garages, maar daar pas ik toch niet in). Dus moet je gewoon betalen, ook op de invalide P !

Ook bij ziekenhuizen niet altijd helder (Ervaringen met een Bus van ong. 3 meter hoog (!);
- Gelre Ziekenhuis, Zutphen, een te lage parkeer garage ( " Te hoog ?, ehh, dan mag u uw bus wel naast de Ambulances zetten bij de hoofdingang" ),
- Gelre Ziekenhuis, Apeldoorn, :thumbup: :thumbup: (wel een uitrijkaartje kopen),
- Meander, Amersfoort, een te lage parkeergarage. ( Even vooraf gebeld: "Als u de route leveranciers volgt, kunt u achter parkeren". Prima. Kort na de inrit meteen rechts. Blijkt wel achter een betaalslagboom en via de achteringang ruim 10 minuten door gangentjes lopen om weer bij de Balie te komen),
- UMC Utrecht, een te lage Parkeergarage. Bij de hoofdingang, max. 60 minuten ! ! ( RE: "Maar u kunt beter op het "P+R Utrecht Science Park" parkeren. Vandaar rijdt u met tram 22 naar het UMC Utrecht" ),
- Radbout, Nijmegen, bij de hoofdingang (wat Aad al aangaf. Vooraf gebeld kreeg ik het antwoord; "Om dan wel buiten de bezoekuren uw afspraak te maken". Ehh, deze maar verzet ),
- St Maarten Kliniek, Nijmegen. :thumbup: :thumbup: ( Pas op, neem niet de afslag naar de Parkeerkelder ),
- Medisch Spectrum Twente (MST), Enschede. Let op, de bewegwijzering leidt je automatisch naar de "HJ v Heek parkeergarage" en eenmaal op de afrit naar de kelder, wordt het een ramp om terug te gaan. Met een Camper naar het MST Parkeerterrein op de 'Burgemeester Edo Bergsmalaan'. Geen invalide P daar, dus (Q-Park = stevig !) betalen :thumbdown:

De meeste kan ik inmiddels zonder Navi vinden, " One life, Live it " :wave: :wave: :wave:
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Camper_01

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door Camper_01 »

Heb soortelijke ervaringen met parkeren, gaat zelfs nog een stapje verder. Mijn vrouw kon alleen een invalide parkeerkaart bekomen zolang ze zelf de bestuurder is. Opmerking van de keuringsarts. U laat uw man rijden en bij de invalideparkeerplaats neemt uzelf even het stuur over. Toen ze weer eens een operatie moest ondergaan was zelfs de gemeente niet te bewegen om een tijdelijke ontheffing te overwegen voor de periode van 3 maanden.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 878
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door zwerf-busje »

De app “ongehinderd” kan je naar een openbare invalidenparkeerplaats navigeren, hij schakelt vanuit de app door naar de kaarten App van je telefoon.
Heb alleen niet uitgezocht of er ook een poi-bestand van is.
Groet Ruud
AadenAnke
Berichten: 13261
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door AadenAnke »

Camper_01 schreef:
za 21 jan 2023, 18:36
Heb soortelijke ervaringen met parkeren, gaat zelfs nog een stapje verder. Mijn vrouw kon alleen een invalide parkeerkaart bekomen zolang ze zelf de bestuurder is. Opmerking van de keuringsarts. U laat uw man rijden en bij de invalideparkeerplaats neemt uzelf even het stuur over. Toen ze weer eens een operatie moest ondergaan was zelfs de gemeente niet te bewegen om een tijdelijke ontheffing te overwegen voor de periode van 3 maanden.
In principe wordt een passagierkaarten alleen afgegeven als mensen zelf niet auto kunnen of mogen rijden. Dat niet kunnen moet minimaal 6 maanden zijn. Eerlijk gezegd zie ik heel veel misbruik gemaakt worden met de IPK. Het toppunt zag ik in Mijnsheerenland gebeuren de begrafenisondernemer had een hele bos van die dingen geregeld en gaf die voor de begrafenis van een lokale beroemdheid in gebruik aan de familie. Wij stonden toen dus met 2 bussen ruim een uur vast. Ik heb deze ondernemer daar later over gebeld en ook de gemeente (toen nog Binnenmaas) hem verteld dat ik het schandalig vond daar had hij natuurlijk niets van :lol: Gemeente bedankte voor het belletje en zou contact met hem opnemen. Denk niet dat er iets mee gedaan is :bang: ook kost zo’n kaart nog een aardig bedrag. Toen de gemeente in de waard samen gevoegd werden werd de prijs voor het kenteken onderbordje voor de IP ruim 3 keer zo deur :?: maar goed met enige voor bereiding kan je een hoop dingen nog wel geniet daarvan en erger je niet aan wat niet kan :lol:

Gr Aad
Camper_01

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door Camper_01 »

Beste Anke en Aad,
Mijn vrouw heeft de invalide parkeerkaart niet voor niets "gekregen" maar uit bittere noodzaak als "bestuurder". Inderdaad er wordt jammergenoeg heel veel misbruik gemaakt door diverse personen en ook van instanties, dat zijn wij met jullie eens. Helaas kan ze niet zonder, personen die vinden dat dit niet zo is moeten haar kwalen en ziektes maar overnemen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8260
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Invalide parkeerplaatsen op navigatie?



Bericht door hurktoilet »

@dekker-achterhoek: die parkeergarage in Enschede is zo gruwelijk duur, dat ik je alleen om die reden gun dat je daar nooit hoeft te komen.
Had ooit geen andere keuze, toen ik net nieuwe heup had en terminaal ziek familielid wilde bezoeken. Kreeg bijna hartaanval van het tarief... En dan moet je nog eind lopen voor je in het ziekenhuis staat.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie