Pfff .. begin maar eens te zoeken.
Ben aan het afbouwen. Nu lijkt de plus met de min (12V) maar ook de nul en de aarde (230v) met elkaar in contact te staan.
Alle vier staan met elkaar in verbinding.
Iemand een idee waar te beginnen?
Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
hoe ontdekt of hoe gemeten?, een schematje is in dit soort gevallen erg handig
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Ondekt met de multimeter.
- Bijlagen
-
- DrawingWIRINGv12.jpg (77.2 KiB) 1183 keer bekeken
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Dat is normaal, iig de aarde.
De + en - natuurlijk niet, maar vermoedelijk meet je nu door de condensatoren heen van de Multiplus en lijkt het zo. (of via een ander apparaat - een multimeter is hoogohmig en daardoor lijkt het bv dat een zekeringhouder met gesprongen/zonder zekering ook gewoon 12V geeft, terwijl je eigenlijk dan door de serieweerstand+led meet. Zodra je er een kleine belasting opzet is de spanning meteen nagenoeg 0.
De Victron Multiplus heeft een ground relay die standaard aanstaat. Dat betekend dat in stand-alone mode de aarde aan de nul geknoopt wordt. Een aardlekschakelaar moet dan ook ACHTER de multiplus toegepast worden.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ted-EN.pdf
Zie pagina 60 omtrend oa de aarding.
Aan de walstroom wordt die verbinding gedeactiveerd. Wil je dat niet dan moet je met de MK3 de ground relay functie uitschakelen
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
De + en - natuurlijk niet, maar vermoedelijk meet je nu door de condensatoren heen van de Multiplus en lijkt het zo. (of via een ander apparaat - een multimeter is hoogohmig en daardoor lijkt het bv dat een zekeringhouder met gesprongen/zonder zekering ook gewoon 12V geeft, terwijl je eigenlijk dan door de serieweerstand+led meet. Zodra je er een kleine belasting opzet is de spanning meteen nagenoeg 0.
De Victron Multiplus heeft een ground relay die standaard aanstaat. Dat betekend dat in stand-alone mode de aarde aan de nul geknoopt wordt. Een aardlekschakelaar moet dan ook ACHTER de multiplus toegepast worden.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ted-EN.pdf
Zie pagina 60 omtrend oa de aarding.
Aan de walstroom wordt die verbinding gedeactiveerd. Wil je dat niet dan moet je met de MK3 de ground relay functie uitschakelen
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
2. Used to enable/disable the internal ground relay functionality. Connection between N and PE during inverter operation. - The ground relay is useful when an earth-leakage circuit-breaker is part of the installation. When the internal transfer switch is open (inverter mode) the Neutral of the inverter is connected to PE. When the transfer switch closes (AC input is transferred to the output) the Neutral is first disconnected from PE. Warning: Disabling the ground relay on "120/240V" models (split phase models) will disconnect the L2 output from the inverter.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Ik heb de 'verbinding test' functie gebruikt. En dan 'piept' de multimeter in alle mogelijke combinaties tussen N, +, - en aarde.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Verwijder al de zekeringen en ga dan nog eens per circuit meten of je kan vinden waar de fout zit. Mocht dit niet werken en meet je nog steeds overal dezelfde fout ook de min los maken van ieder circuit en dan nogmaals een voor een de circuits controleren of ze dezelfde fout hebben net zo lang totdat je weet welk circuit het probleem geeft.
MAN L2000 8.224 - 1998 7.5 ton vrachtwagen Met camper opbouw.
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Zundapp KS50 -517 1967
Zundapp KS125 -521-01 1971.
BMW R100 RS, 1977
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Maar dat de nul, aarde en min met elkaar in verbinding staan is dus 'normaal'.DJSmiley schreef: ↑vr 20 jan 2023, 15:39Dat is normaal, iig de aarde.
De + en - natuurlijk niet, maar vermoedelijk meet je nu door de condensatoren heen van de Multiplus en lijkt het zo. (of via een ander apparaat - een multimeter is hoogohmig en daardoor lijkt het bv dat een zekeringhouder met gesprongen/zonder zekering ook gewoon 12V geeft, terwijl je eigenlijk dan door de serieweerstand+led meet. Zodra je er een kleine belasting opzet is de spanning meteen nagenoeg 0.
De Victron Multiplus heeft een ground relay die standaard aanstaat. Dat betekend dat in stand-alone mode de aarde aan de nul geknoopt wordt. Een aardlekschakelaar moet dan ook ACHTER de multiplus toegepast worden.
https://www.victronenergy.com/upload/do ... ted-EN.pdf
Zie pagina 60 omtrend oa de aarding.
Aan de walstroom wordt die verbinding gedeactiveerd. Wil je dat niet dan moet je met de MK3 de ground relay functie uitschakelen
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... tings.html
2. Used to enable/disable the internal ground relay functionality. Connection between N and PE during inverter operation. - The ground relay is useful when an earth-leakage circuit-breaker is part of the installation. When the internal transfer switch is open (inverter mode) the Neutral of the inverter is connected to PE. When the transfer switch closes (AC input is transferred to the output) the Neutral is first disconnected from PE. Warning: Disabling the ground relay on "120/240V" models (split phase models) will disconnect the L2 output from the inverter.
Maar de 'plus' dan ... er heeft nog nergens spanning op gestaan. Iets in de omvormer? Of toch 'sluiting'?
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
Re: Plus/min en Aarde/Nul maken contact .. :-(
Op basis van Djsmiley z'n post even verder gezocht. De multimeter piept niet waar geen verbruikers aan de +/- hangen. Wel waar al de maxxfan, Pomp, omvormer zit. Dus ik denk inderdaad dat de apparaten 'stroom doorlaten' en de multimeter dat meet omdat hij zo gevoelig/hoogohmig is.
🚐 Iveco Daily 3.0T 35-170 L4H3
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link
🛠️ DIY Conversion
@vantastic_daily
https://instagram.com/vantastic_daily?u ... =copy_link