Veel info over zonne-energie

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Veel info over zonne-energie



Bericht door WimkeP »

Beste allemaal,
Op een andere site werd ik getipt over een youtube kanaal waarin veel uitgelegd en getest wordt aan producten die gerelateerd zijn aan zonne-energie. Er staan onder andere verschillende filmpjes op over LifePo4 batterijen, waarbij naast praktijktesten, ook het interieur van de accu’s wordt bekeken en becommentarieerd.
De site heet DIY Solar power with Will Prowse.
Een voorbeeld vind je eventueel hier https://youtu.be/8UJYm4g1z1s
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Arie55 »

Als je bij youtube zoekt op mppt of op solarpannel/system of wat dan ook, krijg je een berg info over je heen. Niet allemaal relevant

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15363
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Hoofdnoorman »

Will Prowse is bij de meeste techneuten, die op één of andere manier met solar, accu's en andere elektronica werken, en bekend persoon.
Goede wijn behoeft geen krans maar toch nog even fijn dat je hem even hebt opgemerkt.

Bekijk zijn filmpjes en probeer hiervan te leren. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Camper-T
Berichten: 1170
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Camper-T »

Will Prowse is al even actief in de PV techniek en is redelijk populair met zijn YouTube kanaal doordat hij alles redelijk simpel en duidelijk weet uit te leggen. Daarnaast bespreekt hij tal van producten, demonstreert simpele tot meer geavanceerde off-grid installaties en trekt vele lithium gebaseerde accu’s uit elkaar om te zien van wat voor kwaliteit deze werkelijk zijn.

Een stapje hoger is zijn engelstalige en technische ‘DIY Power Solar Forum’, voor wie verder wil praten over de vele onderwerpen binnen deze techniek. Will Prowse is overigens zelf ook actief binnen dit forum en reageert regelmatig.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Arie55 »

Nu ik wat langer onderweg ben merk ik met de nieuwe accu's (LFP) dat ze langer meegaan, duh, maar het een keer ophoud. Zo had ik na 8 dagen vanochtend een waarschuwing dat de spanning te laag bleek te zijn. Terug rekenend, zou dat net iets meer dan 3V per cel zijn. Niks aan de hand, dacht ik. Toen pas begreep ik dat ik dat zelf ooit zo ingesteld had. Het is me wel duidelijk dat er meer verbruikt werd dan er weer energie terug in het systeem kwam. Toch met deze kennis heb ik inzicht verkregen.

De panelen leveren ondanks dat ze plat op dak liggen a.d.h. van het jaargetijde minder. Hoeveel minder, vroeg ik me af? In de zomer zag ik ooit wel eens 12A laadstroom voorbij komen. Nu is dat bij gunstige omstandigheden 7 a 8 A. Dus kan ik wel zeggen dat de jaargetijden een verschil van 2/3 is op te merken.

Een ander dingetje is, dat ik in tabellen zag hoe groot een zonnepaneel (Wp) mocht zijn voor een bepaalde laadregelaar. De leverancier/fabrikant rekent met vermogen van het paneel gedeeld door een spanning van 14,5V (dit heb ik zo terug gerekend). Dat is de max. laadstroom die ze opgeven. Als je op zoek bent naar een paneel en je hebt een laadregelaar ergens gevonden, kan je m.i. zo rekenen:

Wp x 0,8 = laadstroom x 14,5V. Waar ik onlangs zag, dat de gestelde 80% wel 85% genomen kon worden, als het paneel plat op dak ligt.

Zo kan je aardig je systeem berekenen, uiteraad nadat je weet wat je verbruik is. En of je wel of niet van je camper gebruik maakt in de wintermaanden, gezien de 2/3 opbrengst

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Kroppie »

dan is dat wel voor dat specifieke paneel/omvormer die jij gebruikt.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door Arie55 »

ging inderdaad van Victron spullen uit. Zijn deze inzichten dan zo anders bij andere merken?
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door kampo »

Arie55 schreef:
do 26 jan 2023, 16:51
...De panelen leveren ondanks dat ze plat op dak liggen a.d.h. van het jaargetijde minder. Hoeveel minder, vroeg ik me af? In de zomer zag ik ooit wel eens 12A laadstroom voorbij komen. Nu is dat bij gunstige omstandigheden 7 a 8 A. Dus kan ik wel zeggen dat de jaargetijden een verschil van 2/3 is op te merken....
Ik heb even voor je uitgezocht hoeveel opbrengst je kan verwachten.
Dat doe ik met de gratis solar calculator van de eu.
Heb het daar even ingegeven voor 1000Wp, plat op het dak, locatie Brussel, gebruikelijke verliezen.

Vervolgens kan je het naar een voertuig omrekenen,
naar dagen, voor 100Wp solar en 13,0V

Dat geeft als resultaat
Gemiddelde solar opbrengst op jaarbasis 17,74Ah per dag
3 beste maanden mei, juni, juli: gemiddeld 30,56Ah per dag
2 slechtste maanden december en januari: gemiddeld 3,9Ah per dag
Daarbij hou ik nog geen rekening met de opslagverliezen over een accu.

Afbeelding

Ter controle laat ik er even mijn eigen rekenformuletje op los:
100Wp/13V x 75% x 5h= 28,84Ah per dag in het goede seizoen.
Hé niet slecht :lol:
...en dat ging veel sneller.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Veel info over zonne-energie



Bericht door Arie55 »

Jouw berekening is vanuit 1 plek bezien, die van mij in NL en nu in Pt. Daarbij ging ik uit van het max. haalbare op dat moment. Beide berekeningen laten zien dat er via panelen onvoldoende 'binnen' komt met hetgeen ik nu op dak heb liggen. Althans voor de wintermaanden, zo lijkt het. meen dat jij een keer schreef dat een dak vol leggen een goed uitgangspunt is. Daar verschil ik van mening, want meer euries uitgeven dan nodig, vind ik niet nodig. Anderzijds vind het ook alleraardigst om er met berekenen, uitzoeken en nog eens kijken wel iets hebben. Ook omdat ik nu het budget er nu niet voor heb. Dat komt wel en dan kan ik gedegen aan het werk gaan en de boel bestellen. Papier is geduldig en een computer schijnt nog geduldiger te zijn. En tevens is het leuk er over te babbelen. Door het verschil van inzichten blijft het interessant

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Veel info over zonne- energie



Bericht door kampo »

In een calculatie moet ik er toch geen rekening mee houden dat je wel of geen budget hebt om te investeren in een solar systeem of om te reizen uberhaupt ?
Iedere forum deelnemer moet de tering naar de nering zetten. Dat is bij mij niet anders. Je kan ook berekenen of het goedkoper is om thuis te blijven of om op hotel te gaan. :-B

Ik ben het met je eens dat het altijd interessant is om even theoretisch te calculeren, naast onze/jou praktijkervaring. Iedereen weet dat je in zeer zonnige regio's een beter resultaat krijgt als in het centrum van Europa (Brussel :-B ) Het probleem blijft evenwel dat je niets bent met gemiddelden als de zon gedurende 3 dagen niet of minder schijnt. De dagen dat de zon niet schijnt is de opbrengst nul. Opgelet met gemiddelden...
Misschien kan je maar beter wat reserve of een alternatieve stroomvoorziening voorzien.

De verschillen tussen noord en zuid Europa ? Niet zo moeilijk ...

Hier, met dezelfde EU calculator, het verschil tussen regio Brussel en het voor zijn zonnige winters bekende Faro, Algarve in Portugal.
kampo schreef:
do 26 jan 2023, 20:56
Brussel 100Wp plat 13V:
Gemiddelde solar opbrengst op jaarbasis 17,7Ah per dag
3 beste maanden mei, juni, juli: gemiddeld 30,5Ah per dag
2 slechtste maanden december en januari: gemiddeld 3,9Ah per dag
Daarbij hou ik nog geen rekening met de opslagverliezen over een accu.
Faro/Algarve 100Wp plat 13V:
Gemiddelde solar opbrengst op jaarbasis: 30,4Ah per dag
3 beste maanden mei, juni, juli: gemiddeld 44,2Ah per dag
2 slechtste maanden december, januari: gemiddeld 15,5Ah per dag
Weeral zonder de accu verliezen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Veel info over zonne-energie



Bericht door Going »

16 jaar geleden solar panelen voor de handel geïmporteerd. Natuurlijk ook op eigen dak geplaatst. Hoe weinig die toen dure dingen in de winter opleverde.
Al snel uit gevonden dat de rotzakken echt naar de zon moeten wijzen voor ze in januari mijn koffieketel konden opwarmen.
Direct die zomer de 100Wp en de 130 Wp opklapbaar gemaakt. Behalve altijd met de deur op het zuiden tot zuid westelijk parkeren was een must dan ik kon "handel" in kopjes koffie.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8930
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Veel info over zonne-energie



Bericht door kampo »

Enkel naar de zon kantelen levert niet zo veel extra op.
Ik heb dat eens berekend.
Om de winst binnen te halen moet je namelijk behalve kantelen,
ook de hele dag de zon volgen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Veel info over zonne-energie



Bericht door Going »

Sorry Kampo
Ga maar weer berekenen.
40% van de dag op de beste hoek stationair maakt heel heel Heee......l veel verschil
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie