Vervanging gas door dieselkachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vervanging gas door dieselkachel



Bericht door Kroppie »

ik ben me geen kletsantwoord in deze bewust, maar kletsen doe ik wel eens da,s waar :-B :-B
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Vervanging gas door dieselkachel



Bericht door jepebe »

Ik heb een gaskachel weggehaald omdat t ding slecht werkte, viel steeds uit, en voor een dieselkachel vervangen, planar 44. Met ca 1 m zwarte planarslangnop de bestaande ringleiding, zonder extra blowers of ventilatoren. Werkt totnutoe na vijf jaren probleemloos. Temp. gemeten, word5 niet te heet in de ringleiding, maar wel goed warm. Blaast beter dan de oude truma kachelblower.

Ik had al een b10, dus dat probleem bestond bij mij niet. Ik ben echt verbaasd dat het uit lazen niet genoeg zou zijn of dat t ding niet warm zou worden. Kan het zijn dat de termostaat niet hoog genoeg staat? Dat de kachel daarom terugvalt?
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vervanging gas door dieselkachel



Bericht door kampo »

Er is natuurlijk een verschil in stromingsverliezen tussen het koppelen op de Truma ring met of zonder het behouden van de Truma gas verwarming als backup. Die Truma zit dan namelijk in de backflow en daar krijg je verliezen. Persoonlijk zou ik de Truma gaskachel altijd willen behouden als backup systeem. Je hebt hem dus kost niets. Daardoor moet je de diesel luchtverwarming niet over dimensioneren.

"Ik heb het en het werkt" is leuk maar onvoldoende om op voort te gaan.
De maximale tegendruk en de minimale diameters van het luchtkanaal kan je opvragen bij de fabrikanten van de diesel kachels. Als je je daar niet aan houdt of deze overschrijdt dan krijg je gegarandeerd problemen.

Je kan je maar best inlichten of je de 2 jaar garantie van de fabrikant behoudt als je een extra ventilator in de stroming gaat monteren en Truma onderdelen gebruikt.

Doe er je voordeel mee. Ik heb er verschillende moeten ombouwen.
Groeten Kampo
Plaats reactie