Led spots begeven het

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Led spots begeven het



Bericht door Mitsu »

Hallo!

Ik ben een extra mini led-spotje aan het installeren (nachtlampje), maar elke keer als ik de spanning er op zet, dan gaat het ledje kort aan en is het schluss. Het zijn led-lampjes met een led driver (in AC 265V - uit DC 12V). Ik heb de driver weggehaald en de led direct aan mij 12v systeem gekoppeld (wipschakelaar er tussen). Zijn deze lampjes ongeschikt? Raar, ze zijn tenslotte 12v.

Bedankt!

Groeten,
Nick
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Led spots begeven het



Bericht door Aloys »

Moet je voor de aardigheid eens meten hoe hoog die spanning is met draaiende motor of aan de paal.
Toen ik nog een AGM-accu had was de spanning van de lader (of van mijn zonnepanelen) 14,7V. Veel Led-lampjes kunnen daar niet tegen!

Het beste gebruik je 12V ledjes met de vermelding: 10-20V of 10-30V. Speciaal gemaakt voor in auto's enz. Dan heeft het ledje een ingebouwde spanningsregelaar aan boord die van circa 14V weer 12V maakt.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led spots begeven het



Bericht door TestCase »

We kennen de eigenschappen/specificaties van die led niet maar de spanning van de hhaccu kan tot 14,5V oplopen en is normaal 13,3V.
Sommigen zetten er daarom een drivertje in dat er altijd 12v van maakt. Die zijn te koop voor weinig bij bijv. Aliexpress.

Bijv.

https://nl.aliexpress.com/item/4000300644303.html

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Led spots begeven het



Bericht door EasyBee »

Of je zet er een 12v spannungsstabilisator tussen of je neemt LED lampjes die 10 tot 30V kunnen hebben.
Je boordnet levert niet precies 12V (maar meer) en daar kan dat lampje niet tegen.

Kees was sneller.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Led spots begeven het



Bericht door DJSmiley »

Een led ADAPTER kun je vervangen door een 12V voeding

De 14.xV is alleen wel zo'n 20% overschrijding, dus kan iets invloed op de levensduur hebben. Dan is een stabilisator aan te raden.
Je hebt dan dus 3 opties
- Gokken hoe lang ze meegaan als je er 14-15V op zet ipv 12V
- Stabilisator plaatsen en ze netjes 12V geven
- LEDs kopen voor autogebruik met een bredere ingangsspanningsrange, vaak 10-25V ofzo.


Een led DRIVER kun je niet zomaar vervangen. Dat is meestal een constant current stroombron, dus een vaste stroom. Een led zonder stroombegrenzing aansluiten zal resulteren in een defecte led. Een led driver beperkt de stroom door de led.
De meeste 230V adapters zijn led drivers (CC - Constant current) en geen CV (Constant Voltage) zoals een normale adapter of accu.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Led spots begeven het



Bericht door Mitsu »

Bedankt voor alle reacties! Logisch inderdaad. Ik had de spanning doorgemeten en deze gaf ruim 12,5V, maar niet gedacht dat het de led zou slopen.

Een stabilisator lijkt me de beste optie voor nu en anders zoek ik een lamp met een bredere spanningsrange.

Nogmaals dank!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Led spots begeven het



Bericht door TestCase »

Met 12,5v gaat het ledje niet direct stuk hoor, moet een 12v led toch wel even kunnen hebben.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Led spots begeven het



Bericht door dieseltje+ »

Ik volg even :-B
Soort gelijk gehad, op een machine. Werd mij verteld dat het komt door het AC-DC verhaal. Ligt te rust hier :wink:
Vervolg stapje verder is wat DJSmiley bedoelt?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Led spots begeven het



Bericht door Mitsu »

TestCase schreef:
ma 16 jan 2023, 21:44
Met 12,5v gaat het ledje niet direct stuk hoor, moet een 12v led toch wel even kunnen hebben.

//Kees
Toch gebeurde het helaas, ging kort aan en klaar.
Mss slechte kwaliteit. Ik heb nog één reserve liggen, zet er een stabilisator tussen en kijken of het goed gaat. Anders wordt het een ander spotje :)

Dank!
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Led spots begeven het



Bericht door Arie55 »

als het enkel een led is, zonder wat dan ook, zal er een voorschakel weerstand voor dienen te zitten. Een ledje kan je enkel op een knoopcel laten 'branden'. Naar gelang de spanning heeft die weerstand een bepaalde waarde. Een led kan je ook direct op 230V wisselspanning laten werken met een condensator als voorschakelweerstand. Uit het hoofd iets van Zc= 1/ 2.pi.f.C. Daar heb je nu niks aan.
Voor 12 a 15V gelijkspanning zal een weerstand van pakweg 470 ohm - 1k nodig zijn.
Is de led zo'n powerding, dus 1W of meer, zal je de weerstand ook iets van die vermogen meegeven. Het zal nl. behoorlijk heet worden.

Met deze inleidende info, zal je nog flink wat het internet af dienen te zoeken voordat je je laatste led aansluit. Bovenstaande geldt voor een led van 3 of 5mm.

Ohw enne, 12V leds kan je herkennen aan de 2 pinnen (G4). De andere met oogjes van draad (G9), schuifvormen, pinnen met een knobbel (lijkt op die TL starter aansluiting), zijn allemaal 230V exemplaren, plus de gewone schroefdraad gevallen
En let op de licht 'kleur'. Warm wit of <3000Kelvin. De 6000K zijn wit of blauwig van kleur.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Mitsu
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 04 mar 2013, 20:44

Re: Led spots begeven het



Bericht door Mitsu »

Dank voor de uitgebreide info Arie. Het gaat hier om een 1W ledspot. Waarschijnlijk net aan, want zoveel weerstand hebben ze niet. ;)
Ik probeer wel zo'n DC DC stabilisator. Werkt dat niet, dan ga ik op zoek naar een spot met een duidelijk aangegeven hoger volt bereik.

Dank nogmaals.
Huidige bus: Ex-brandweer VW LT35 diesel 1987
Vorige bus: Mitsubishi L300 4WD camperproject
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Led spots begeven het



Bericht door Aloys »

Nadeel van zo'n stabilisator (vind ik) is dat je er weer een apparaatje bijkrijgt. Bij mijn spotjes zit de aan/uit-schakelaar op de spot zelf. Dat betekent dat je de stabilisator permanent aan de spanning hebt hangen (sluipverbruiker) of ook nog moet gaan schakelen.

Is dat 1W ledje in de spot niet te vervangen door eentje op 10-30V?

Mijn spotjes waren oorspronkelijk 10W halogeen. Ik heb daar een vervangend led-lampje bij gezocht. Eerst van 12V, die hielden het niet lang. Daarna ledjes met een wat breder spanningsbereik. Die zitten er nu al jaren in.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Led spots begeven het



Bericht door Going »

Toen wij 15 jaar geleden Led lampjes gingen importeren kregen we na een maand of twee nogal wat terug. Bij onderzoek zagen we dat ze op 13,2 volt al doorgingen. Wat we nog hadden van die batch ging terug. Daarna altijd specificaties van 10 tot 18 volt. Van die niet en de volgende nooit meer problemen gehad.
Wel op een gegeven moment kregen we lampjes terug voor garantie van mensen waar we nooit aan verkocht hadden. Bleek dat een batch van Ikea er het zelfde uitzag als wat wij verkocht hadden. Ikea gaf geen garantie want zij claimden dat er was geen trafo in een camper die zij bij de lampjes hadden verstrekt. Dus leuk dat velen bij ons voor omruil kwamen. Ja, er zijn bijdehande camperaars.
Onze supplier vertelde ons, om zoveel mogelijk licht uit de leds te kunnen halen hadden ze een tolerantie van 13%. Ja en een camper heeft al gauw 15% boven de 12v.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Led spots begeven het



Bericht door AadenAnke »

Hank wat zijn het toch schatjes hè die camper bezitters :lol: de brutaliteit je blijft je verbazen

Gr Aad
Plaats reactie