Alkoof met goede isolatie

Met de camper naar de sneeuw!
sv_vis
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 jan 2023, 22:21

Alkoof met goede isolatie



Bericht door sv_vis »

Beste,

Ik ben op zoek naar een alkoof camper met goede isolatie. Mijn budget is ongeveer 20k maar ik wil er nog een offgrid zonnepaneel systeem op zetten twv 3500 euro.
Nu is mijn zoektocht gestart naar een goede camper maar vraag ik me af hoe de isolatie is. Je hebt bepaalde wintercampers maar deze zijn schaars en vaak erg duur.
Mij is verteld dat de algemene alkoof camper voor het jaartal 2004 een piepschuim isolatie heeft en dus niet goed geïsoleerd is (muv een hymer opbouw, deze zou al vanaf 2000 beter geïsoleerd zijn).
Nu vroeg ik mij af of iemand een camper opbouw kan noemen die goed geïsoleerd is en toch wat ouder is (gezien de prijs dan ook wat lager ligt).

Hoor het graag!
leftlanebandit
Berichten: 456
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
Locatie: In The Middle Off Nowhere

Re: Isolatie



Bericht door leftlanebandit »

Wij zijn net terug uit scandinavie en wat wel opvallend was dat er redelijk wat oudere campers onderweg waren van het merk EURA MOBIL
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Isolatie



Bericht door beatrix18 »

Het is geen antwoord op je vraag en ik weet ook niet hoe vaak of hoe lang je waar naar toe gaat, ook niet hoe "sportief" je (en/of je medereizigers) bent.
Maar je kan ook zonder isolatie in de winter met een camper op pad. Zelfs met een klapdak met tentdoek.
Dus een "must" is heel goede isolatie niet als Bruin het moeilijk kan trekken.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
sv_vis
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 jan 2023, 22:21

Re: Isolatie



Bericht door sv_vis »

We willen voor onbepaalde tijd gaan. Het gaat dus over voor langere tijd in het winterseizoen. Het liefste zouden we ook een gedeelte in Noorwegen willen camperen met de camper.
lassche
Berichten: 995
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Isolatie



Bericht door lassche »

Dit lijkt mij een gevalletje "klok en klepel".

Doorgaans wordt in campers EPS- of XPS-isolatie gebruikt. Afhankelijk van de dikte isoleert het meer of minder.

Het belangrijkste verschil is dat XPS geen vocht opneemt in tegenstelling tot EPS.

En dat is in een camper in zover van belang dat als er lekkage optreedt de schade in geval van EPS doorgaans groter is. Zeker als EPS gebruikt wordt in combinatie met een opbouwconstructie waarin hout verwerkt is.

Sommige campermerken bouwen al jaren "houtvrij", d.w.z. zonder hout in de opbouw en i.c.m. XPS-isolatie. Andere worden nog steeds traditioneel gebouwd.

In de Frankia's zit vanaf modeljaar 2000 geen hout meer in de opbouw verwerkt en wordt er XPS als isolatiemateriaal gebruikt. En de bodemplaat is van polyester.
Maar zo zijn er nog wel meer merken zoals N&B, Hymer en Carthago. Alhoewel in de Hymers nog wel lang een (deels) houten bodemplaat gebruikt is.

Als je een oudere (alkoof)camper zoekt zou ik daarom naar één van deze merken kijken.
In isolatiewaarde zullen die elkaar niet zoveel ontlopen.


Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Isolatie



Bericht door beatrix18 »

voor langere tijd in het winterseizoen.
Duidelijk. :wink:

Ik hoop dat je een mooie vindt!(met de tips hierboven)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
sv_vis
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 jan 2023, 22:21

Re: Isolatie



Bericht door sv_vis »

@lasche:
Thanks voor de info! Ga ik zoeken naar die merken.
Beroepsreiziger

Re: Isolatie



Bericht door Beroepsreiziger »

Ik heb geen verstand van campers. :silent:
Maar is een import camper uit Noorwegen of Zweden misschien een idee?
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Isolatie



Bericht door Affinity »

Kabe tot -40 graden.

Beter goede diesel kachel investeren. Met alde verwarming..
Anders wordt je simpelweg gek vd warme geblaas vd lucht bij strenge vorst.

In Noorwegen in winter...zul je weinig kunnen.rond rijden met een grote "'oude" gewone camper.
Beter En 4x4 Aandrijving

Zeker omdat jij vrij wilt staan.... ivm met je investeringen in de electra .
jepebe
Berichten: 1448
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Isolatie



Bericht door jepebe »

Ik denk dat bij veel campers de isolatie slecht is, of er nu piepschuim of ander materiaal is gebruikt. De dikte zal vaak max 5 cm zijn, dat is mager, en ik denk dat t bij veel campers nog minder is. Als je iets veel beter geïsoleerds zoekt, dan zal dat mogelijk wel in de prijs tot uiting komen. Dus inderdaad, een goede kachel (diesel als je lang vrij wil staan).

Verder zou ik me dan vooral verdiepen in hoe waterleidingen verwerkt zijn: In de bodem, langs de verwarmingsslangen, of in een eventuele dubbele bodem. En ook hoe andere voor bevriezing gevoelige zaken verwerkt zijn. (Bv. gasvoorziening op propaan of op butaan/lpg en dan genoeg warm opgeslagen. Watertank vorstvrij. Kan je accu tegen vorst? )
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8451
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Isolatie



Bericht door EasyBee »

Als je op zoek bent naar een goed geïsoleerde camper (of caravan zoekt) moet eens bij Kabe gaan kijken.
Dan moet je portemonnee wel even dik zijn als de isolatielaag. Maar het kan wel.
https://youtu.be/DhV0yZ-v-zk
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19155
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Isolatie



Bericht door Aloys »

Wij gingen eind jaren '90 op wintersport met onze Dethleffs alkoofcamper uit 1993. Geen last gehad van "slechte isolatie".
En die zonnepanelen doen niet zo veel in de winter. Vrijstaan in Scandinavië is lastig in de winter: de kleine weggetjes naar een zwemplaats of visgelegenheid in de natuur zijn vaak afgesloten/onbereikbaar omdat de sneeuwschuivers er een meter sneeuw voorlangs schuiven. En logischerwijs worden die vrije plekjes niet geruimd!
https://www.aloys.nl/2016-winter-in-scandinavie

Onderstaande foto: onze Dethleffs (links) met kerstmis 1999 in Oberstdorf, zuid Duitsland.

Afbeelding

Uit ons www.winterweblog.nl
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Eric van den Heuvel
Berichten: 640
Lid geworden op: vr 01 feb 2013, 14:36
Locatie: 7383 Tormás Hongarije

Re: Isolatie



Bericht door Eric van den Heuvel »

Hallo, waarom geen integraal? Die zijn veel beter geisoleerd dan een alkoof. Scandinavië is heerlijk om te camperen in de winter. De wegen en parkeerplaatsen worden prima bijgehouden en op bergachtige trajecten wordt er zelfs in colonne gereden met de sneeuwschuiver voorop. De parkeerplaatsen bij de pompstations en restaurants worden goed sneeuwvrijgehouden , er is altijd water beschikbaar vanuit een verwarmd "hokje" . Ook zijn hier stroomaansluitingen aanwezig. Natuurlijk moet wel je camper in goede conditie zijn en winterbanden met sneeuwkettingen soms een must. Groet Eric
Beroepsreiziger

Re: Isolatie



Bericht door Beroepsreiziger »

jepebe schreef:
zo 22 jan 2023, 20:25
Ik denk dat bij veel campers de isolatie slecht is, of er nu piepschuim of ander materiaal is gebruikt. De dikte zal vaak max 5 cm zijn, dat is mager, en ik denk dat t bij veel campers nog minder is.

Verder zou ik me dan vooral verdiepen in hoe waterleidingen verwerkt zijn: In de bodem, langs de verwarmingsslangen, of in een eventuele dubbele bodem. En ook hoe andere voor bevriezing gevoelige zaken verwerkt zijn. (Bv. gasvoorziening op propaan of op butaan/lpg en dan genoeg warm opgeslagen. Watertank vorstvrij. Kan je accu tegen vorst? )
Hangt het een niet met het ander samen?
ALs de camper slecht geisoleerd is, zouden de dingen die je noemt dat dan wel zijn?
EasyBee schreef:
zo 22 jan 2023, 20:40
Als je op zoek bent naar een goed geïsoleerde camper (of caravan zoekt) moet eens bij Kabe gaan kijken.
Dan moet je portemonnee wel even dik zijn als de isolatielaag. Maar het kan wel.
https://youtu.be/DhV0yZ-v-zk
Dat Kabe niet goedkoop is had ik wel eens begrepen.
Maar goedkoop kan ook wel eens duurkoop worden als dingen bevriezen.

Of zoals de Noren zeggen, er is geen slecht weer, er zijn slechte kleren.

Mijn versie daarop is geworden.
In NL gaan ze naar de winkel, en kijken ze eerst wat mooie kleren zijn, en daarna kijken ze of ze wel warm zijn.
Plaats reactie