Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Ik lees hier niets over het belang van het even laten afkoelen van de (gloeiend) hete turbo, met draaiende motor, na een "zware" rit.

Peter

Edit: niet dat dit hier de oorzaak is!!!
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Tabbert classic 570 »

Beatrix. Wat bedoel je daarmee.
Ik kan mij wel iets vaags herrinneren over oude diesels.
Jij adviseert een auto even 2!!!! Min stationair laten lopen om je turbo te sparen?

Alle tips neem ik graag mee.
Alex
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Jij adviseert een auto even 2!!!! Min stationair laten lopen om je turbo te sparen?
Heb ik dat geadviseerd?
Ik lees veel verhalen over opwarmen, niets over het laten afkoelen van een (erg) hete turbo.
Dat is alles.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Ik heb op Tasmanie gewerkt en kreeg een Nissan Patrol mee, wilde ik hem uitzetten, ging niet.
Die loopt gewoon 3 minuten stationair door als je hem uit zet, om de turbo te koelen.
Het is dus wel een goeie zaak om dat te doen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bakkertjes
Berichten: 1688
Lid geworden op: zo 15 aug 2010, 10:14
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bakkertjes »

Een turbo wordt erg heet , en als deze dan plotseling stil gaat staan gaat de olie in de turbo verbranden en aankoeken.
Daarom wordt het aangeraden om na een belastende rit de motor even na te laten draaien om de turbo te koelen.

Hans
Op weg met een Mercedes 312d camper met Pilote Pacific 6900 opbouw
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Tabbert classic 570 »

Sorry beatrix. Ik vernam dat je bedoelde dat je niks las over hete turbo's, dat je ook daar op moet letten. Soms lees ik krom haha.
Maar ik ga zeker op letten dat ik mijn wagen niet zomaar uitzet. Kan geen kwaad om dat ding even op adem te laten komen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Goeie zaak.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Tabbert classic 570 »

https://www.turbochargers.nl/turbo-weetjes.html

Een interessant stuk voor ts.
Maar ik dacht vroeger dat een turbo pas bij een hogere snelheid in werking trad. Nu kan ik daar niet snel iets over vinden. Maar stel je rijdt in de bergen ( ik heb geen toerenteller ) en je rijdt constant plankgas in zn 2. Dan werkt de turbo toch niet, en zoja daar kan de turbo toch wel tegen als je een halfuur in heftige bergen rijdt.
Ik reed pas in spanje in behoorlijk gebergten. Reed vrijwel in zijn 2 (kwam gewoon niet boven de 40 ). Flinke haarspeltbochten en een klim van zeeniveau tot 500 meter. Of heb ik geluk dat alles nog heel is?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door 309T16 »

ducati 900 schreef:
vr 27 jan 2023, 21:47
Ik heb op Tasmanie gewerkt en kreeg een Nissan Patrol mee, wilde ik hem uitzetten, ging niet.
Die loopt gewoon 3 minuten stationair door als je hem uit zet, om de turbo te koelen.
Het is dus wel een goeie zaak om dat te doen.

Ben.
Zit ook op mijn wagen. Turbotimer. Kan ik activeren via de afstandsbediening.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6229
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bas vd laar »

Maar stel je rijdt in de bergen ( ik heb geen toerenteller ) en je rijdt constant plankgas in zn 2. Dan werkt de turbo toch niet, en zoja daar kan de turbo toch wel tegen als je een halfuur in heftige bergen rijdt.
Ik reed pas in spanje in behoorlijk gebergten. Reed vrijwel in zijn 2 (kwam gewoon niet boven de 40 ). Flinke haarspeltbochten en een klim van zeeniveau tot 500 meter. Of heb ik geluk dat alles nog heel is?
Die turbo werkt de hele tijd, al vanaf 5 km per uur in z'n 1e versnelling, dan begint ie al te draaien.
Hoe harder de motor moet werken, hoe sneller de turbo draait.
Kan geen kwaad om in z'n 2 flink vermogen te vragen, let wel op je koelwatertemperatuur.
De turbo wordt erg warm, maar daar kan deze tegen, dus niet als je boven op de berg bent de motor meteen afzetten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

stel dat je zelf een stuk heel hard gelopen hebt, dan wil je het laatste stukje ook wel effe wat afkoelen en wat rustiger andoen , een beetje gevoel voor dingen is heel belangrijk , niet alles is met een computer of digitaal te doen , beetje (beter boel) logisch nadenken
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Tabbert classic 570 »

Bedankt voor alle info. Nu ik dit weet kan ik weer langer met mijn bussie rijden zonder dat alles stuk gaat. En ik denk dat vele andere hier ook wijzer van worden.

Ik heb een 30 jaar oude fiat. Enige elektronica wat erop zit is de radio😂😂
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Nog iets interessant, op scheep diesel motoren zitten ook turbo's.
Die draaien soms wel 30 dag op 100% bij 22000Rpm en 3,2 Bar vuldruk met uitlaat gassen van inlaat 650 Gr. C. en na de turbo 530 Gr. C.
Die temperatuur voor en na turbo noemt men warmte val H.
En zou voor goede werking 100 Gr. C. zijn, wat het bij auto motoren is weet ik niet.
Wel heb ik vernoemen dat de Audi A6 van mijn zoon toen meer als 80000Rpm draaide bij vol aan.
Zet je dan de motor stop met zo een asje van wat is het D=10mm dan verkookt de smeerolie wel even natuurlijk, dat spul in die auto is dan rood gloeiend.
Op de schepen laat men de turbo na koelen met de diesel op stationair toerental.
Dan nog zijn er motoren die problemen hebben bij opstarten zoals EMD nog van uit de 2e wereld oorlog en worden nog gebouwd, van General Motors en 2-tackt zijn, die hebben een planitairy gear zeg maar een zonnestelsel wielen set die de turbo met lagere motor toeren aandrijft tot plm. 70% belasting dan valt de koppeling uit en draait de turbo alleen op uitlaat gassen.
Of dit wat doet voor U tot daar aan toe maar een leuke aanvulling op "turbo".

Zelf reeds ik met de Mercedes(sen) 220CDI altijd bij langere rit en zeker met caravan voor een stop of tank beurt de laatste 10 minuten even rustig aan en mij een plasstop nog even de motor op laag toeren tal na draaien.

groet Jaap van Duijn.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Doe je goed Jaap.
Die 2 takten met planetair tandwielstelsel hebben denk ik een compressor dat is wezenlijk anders,
die worden aangedreven door de krukas niet door de uitlaatgassen.
Die stoppen gelijk met de motor en draaien niet na.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie