Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
HoopOnTour
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door HoopOnTour »

Wij zijn ten einde raad.
Motor is ; 2.8 JTD FIAT 80.000 km (eigenlijk een paar honderd na vervanging 2e motor)

Onze camper heeft nu de vierde kapotte turbo.
Op een rijtje;
Nieuwe motor na vastlopen door kapotte distributiesnaar.
Daarna veel lekkages. Daarna begon de motor olie te gebruiken. Bleek kapotte turbo. Laten vervangen. We kregen de camper me en na 7km dikke rookwolken alle kleuren van wit/grijs/zwart en vastloper motor (waarschijnlijk was de garage vergeten olie aan te vullen). Wéér nieuwe motor (onder garantie). Ook weer nieuwe turbo en bij proefrit door garage ging deze weer kapot. Toen merk Fiat turbo erin. Na ruim 2 maanden in de garage op wintersport, je raadt het al; begon weer olie te gebruiken. Dus turbo waarschijnlijk weer kapot. Na overleg met garage camper vanaf camping in Oostenrijk af laten slepen.
Nu hebben ze een oliemonster genomen.
We willen eigenlijk DEKRA inschakelen.
Waar denken jullie aan?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door kampo »

Moeilijk hoor.
Pech heb je zeker maar waar dat nu aan ligt ?
Wat verwacht je van het forum ? Dat we stelling nemen, gissen of meegaan in dit verhaal ?
Doe ik niet graag want ik was er niet bij.
Groeten Kampo
AadenAnke
Berichten: 13178
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door AadenAnke »

Nieuwe motor? Nieuw uit de fabriek of nieuw voor jullie maar gebruikt? Met turbo de zelfde vraag? Als het echt nieuw is moet het eigenlijk niet kunnen!

Gr Aad
HoopOnTour
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door HoopOnTour »

Stelling nemen hoeft niet, want de garage is op zich prima. Ze werken ook goed mee. Maar er gaat iets fout ergens. De motoren zijn idd nieuw, dat hebben we gedaan ivm garantie voor een jaar.
Nieuw in de zin van een nieuwe motor uit 2004 dus, maar ongebruikt.
Eerste motor was op onze kosten, tweede was dus garantie.
Volstaat een turbo vervangen zonder andere zaken eromheen te vervangen bijvoorbeeld?
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

Een Turbo vernieuwen,zonder eerste de oorzaak van het kapot lopen ,vast stellen , vraagt om meer problemen …die niemand hier weet….,ik heb wat leesvoer voor je,mss kun jij of jouw garage er dan een conclusie uit trekken https://turbonews.th-group.eu/turbodruk ... -de-turbo/
Hans
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6230
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bas vd laar »

Zijn de motoren geen Chinese reproducties?
Die heb ik wel eens voorbij zien komen op internet.
Ik neem aan dat een garage zich daar niet aan waagt, dat is nogal risicovol.
BoxerCamp
Berichten: 386
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door BoxerCamp »

Dat klinkt als heel veel pech.
Begrijp dat de garage verder onderzoekt doet naar de oorzaak, hopelijk vinden ze snel het defect.

Zodra alles het weer doet, misschien eerst alles rustig en goed (na)meten op een rollerbank.
HoopOnTour
Berichten: 30
Lid geworden op: do 23 sep 2021, 14:04

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door HoopOnTour »

Bas vd laar schreef:
za 14 jan 2023, 19:27
Zijn de motoren geen Chinese reproducties?
Die heb ik wel eens voorbij zien komen op internet.
Ik neem aan dat een garage zich daar niet aan waagt, dat is nogal risicovol.
Nee, het is een garage die vrachtauto’s doet een camper. Aangesloten bij NKC.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door de Jonckheer »

Er zijn in mijn optiek maar 2 redenen waarom een nieuwe turbo stuk kan gaan en dat is 1. fabrieksfout (hier niet van toepassing) en 2. slechte smering. Hoe zit het met de aan- en afvoer van de smeerolie leidingen? Zijn dat slangen of pijpen of een combinatie van die 2? Wellicht zit er een gedeeltelijke verstopping ergens, zijn ze doorgeblazen met perslucht? Het lijkt mij raadzaam de smering van de turbo te laten controleren.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door kampo »

HoopOnTour schreef:
za 14 jan 2023, 18:49
Stelling nemen hoeft niet, want de garage is op zich prima. Ze werken ook goed mee. Maar er gaat iets fout ergens. De motoren zijn idd nieuw, dat hebben we gedaan ivm garantie voor een jaar.
Nieuw in de zin van een nieuwe motor uit 2004 dus, maar ongebruikt.
Eerste motor was op onze kosten, tweede was dus garantie.
Volstaat een turbo vervangen zonder andere zaken eromheen te vervangen bijvoorbeeld?
Zelfs met deze bijkomende uitleg blijft het gissen.
Camper met waarschijnlijk achterstallig onderhoud want de distributieriem ging stuk.
Wat je eerst een nieuwe motor noemt is nu een "nieuwe" motor uit 2004, dat is volgens mij een oude motor met onduidelijke historiek.
Het nogmaals vervangen van de motor in garantie binnen het jaar , wijst er op dat verschillende zaken niet pluis zijn. Wat dan ?
Motorolielekken, ik begrijp niet of je daarmee inwendige of uitwendige bedoelt. Een nieuwe of vakkundig gereviseerde motor die lekt geen olie. Wat waren die olielekken dan ?
4 keer de turbo vervangen, dat is voor mij een heel raar verhaal. Werkelijk nog nooit tegen gekomen. Waarom die precies vervangen werd is ook al niet duidelijk. Het is allemaal wat veel voor een normale gang van zaken. Daar was toch meer aan de hand.

Nu voel ik wel met jullie mee, met zoveel pech. Het moet je maar overkomen.
Je moet inderdaad een stap vooruit kunnen zetten. Ik zou er meer expertise bij halen.
Het vertrouwen in die werkplaats is vooral weg als ze zelf de oorzaak niet vinden van wat ze gedaan hebben. Ik ben het ermee eens dat je niet meteen van garage moet veranderen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Waren het complete motoren of alleen draaiend gedeelte?
Waar zijn die motoren uit 2004 gevonden?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door dieseltje+ »

Hoeveel pech kan je hebben?!
Blijft lastig uit een geschreven tekst de juiste diagnose te maken.
Na 4 Turbo's en een vast gelopen motor....
Wat Nico ook al noemde, smering! Aan/afvoer olie. Olie keuze?! Benieuwd wat de uitslag van het monster is.
Inlaat luchtsysteem checken op lekkages. Kapot/slecht filter?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door isoplus »

Pech is natuurlijk maar betrekkelijk, het breken van de riem is "vaak" een gevolg van nalatig onderhoud, er wordt nog al eens een loopje genomen met de voorschriften van de fabrikant. Daar is nog onlangs een draadje over geweest.
Voor het wisselen van een motor en vooral een turbo heb je toch enige kennis en ervaring nodig, met alleen wisselen ben je er niet het geheel moet ook grondig gecontroleerd worden.
Als een nieuwe motor vastloopt omdat men vergeten is het carter(voldoende) te vullen dan zegt dat iets over de deskundigheid van het garagepersoneel maar ook over de oplettendheid van de bestuurder. Allemaal jammer en niet echt nodig.
De garage heeft als garantie een motor geleverd daarvoor verdienen ze een pluim, helaas lijken ze er niet oplettender door geworden te zijn, jammer.
En het blijft maar doorgaan die "pech". Als je nu toch de reparatie zelf moet betalen zou ik eens omzien naar een vakkundige Fiatgarage waar niet alleen onderdelenwisselaars werken. Het kan evenzogoed bij een goede vak-garage met ervaren personeel, maak goede afspraken over wat er verwacht wordt en ook over de garantie en waaraan/waarop.
Ja ik weet het goede garages zijn druk en hebben wachttijden, beter lang gewacht als slecht geholpen.
Ik wens je veel succes met dit niet eenvoudige pechgeval.
Andor
Berichten: 200
Lid geworden op: do 06 apr 2017, 20:36

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Andor »

Door te veel tegendruk in de uitlaat bijvoorbeeld een verstopte kat gaat de turbo kapot
Gaat eerst olie verbruiken en daarna loopt hij kapot
Dit zou een oorzaak kunnen zijn
Maar eest controleren voor er een nieuwe wordt geplaatst is wel normaal
Voor de rest kan het ook zijn dat er een gereviseerde is geplaatst waar het niet goed gegaan is
Mijn ervaring is om of een goede gebruikte originele of een nieuwe originele
Bij de rest heb ik slechte ervaringen
Succes
Plaats reactie