Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Dafluc »

Ja, dat doet jouw Chat niet zeker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Dat is inderdaad het verschil. :P :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bas vd laar »

Klopt maar als ik netjes met 83 Truus Truus kilometers op de rechterbaan hobbel komen de meeste van mijn collega truckers me voorbij zetten
Aad, nee toch! :wtf:
Ben jij er zo een die 2 km langzamer rijdt dan de trucks?
Dat levert rare inhaalacties en een hele hoop irritatie op bij andere weggebruikers.
Ook voor jezelf is het veiliger om weg te blijven tussen twee vrachtwagens.
Rij dan 90 of zo, dat is veiliger, en prettiger voor jezelf en anderen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31966
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bob Diesel »

Max is 80 :shh:
En bekeuringen zijn voor de Chauffeur
En Aad word per uur betaald , niet per km
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80399
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Dafluc »

Tot zover dan weer het chauffeurscafé :wink:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

en als er een bord 80 staat is dat de snelheid die je max mag, niet de snelheid die je moet, hier zijn er ook veel die dat nog niet weten zo te lezen :)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6305
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bas vd laar »

Je mag inderdaad 60 rijden op de snelweg, dat wil niet zeggen dat dat veilig is, net zo min als net 2 km trager rijden dan trucks.
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door dieseltje+ »

Nou het toch niet meer over turbo's gaat :-B
Geeft mij een slecht gevoel als mensen lange tijd langzamer rijden dan mag.
Smalle B weg prima, maar op een N weg of dergelijke....iets met zelfvertrouwen?!
Onveilig gevoel.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door jaap van duijn »

@Ducati900

Deels correct, maar die turbo's draaien tot 70
% last met het tandwielstelsel vanaf nokkenas aandrijving en daar boven valt het planitairy gear (of genoemd zonnestelsel wielen) uit - de koppeling tussen dit stel wielen en de aandrijf as - en gaat de turbo - of wat je wilt compressor draaien op de uitlaat gassen.
O en bij die grote scheep motoren en dan bij de turbo's zit boven op een olie tank - gevoeg normaal door smeerolie systeem van de motor, die bij diesel stop of nood stop nog smeerolie laat lopen op de nog uitdraaiende turbo rotor as, die tank is groot genoeg om te blijven smeren totdat de turbo as geheel stil staat
Er zijn wel verschillen BBC/Brown Boveri heeft kogellagers, terwijl bijvb. MAN glijlagers / lager bussen gebruikt
Dit nog even aangevuld, is weer eens leuk om kennis te delen ter lering en de vermaak .
En on topic maar weer zeker.
Groet Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Mickel Moen »

Ook maar even een steentje in de vijver gooien wat anticiperen betreft.

Volgens mij hebben we het hier over je houden aan de wettelijke regels en anticiperen op de andere weggebruikers om een en ander zo veilig mogelijk te houden.

Zo heb je bestuurders die rijden op de snelheidsmeter en anderen die rijden op de GPS. De eerste is meestal wat langzamer dan de laatste. Scheelt zo 5 km en meer. We gaan nu iemand die op z’n snelheidsmeter 80 rijdt maar in het echt 75 nu toch niet verwijten, dat deze geen zelfvertrouwen heeft of een onveilig gevoel?

Laatst knalt er iemand achterop de auto van mijn schoonzoon. Voor hem op onbekend terrein, een rotonde in een stad, (die per stad nogal eens kunnen verschillen), extra voorzichtig. De bijrijdende mevrouw van de andere bestuurder meende er het hare van te mogen zeggen, terwijl deze bestuurder toch echt in de fout zat.

Nu is mijn schoonzoon een Fin. En volgens mij hebben ze in Finland een iets andere mentaliteit in het verkeer. Als daar een vrachtauto op een landelijke weg 60/70 rijdt, waar 80 mag, blijft iedereen er keurig achter hangen. Men zal niet snel inhalen. Ook al komt er een stuk, waar het ogenschijnlijk wel kan. Te onoverzichtelijk door de vele bomen, veel bochten, overstekend wild enz.

Ik rijd dan ook graag in Scandinavië.

Een andere manier van anticiperen dan de vele Nederlandse opgewonden standjes, met Max Verstappen al dan niet op hun pet, die anticiperen verwarren met de zogenaamde sportieve (domme) rijstijl.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Marianjacques »

En dan de turbine slopen voor onderdelen in de hoop het goede Garrett Compressor wiel aan te treffen.
Dan de as zelf maken en balanceren, tevens ceramische lagers zelf maken en het turbine wiel uit Inconel 625 slijpen en balancieren.
Had je weer een pracht lopend deel, t.b.v. een gasturbine.
Hoe kleiner de wielen hoe hoger het toerental. (dat is de kunst).
250.000 toeren bij een 40 mm wiel ..had je wel 5 kg stuwdruk.
Lagers met de kerosine koelen en smeren...directe inspuiting op lagers.
Tufje olie door de kerosine. ( of diesel..of lampenolie)
Uiteraard naloop om af te koelen ( met de startmotor als aandrijving....tot 30.000 toeren).
Onverwoestbaar spul.
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door jansloos »

Inhaken op Jaap van Duijn :

De turbo, niet aan komen racen met hoog toeren, en dan de motor uit.
Dan valt de smering weg, terwijl de turbo nog hoog in toeren zit. Die draait dan zonder smering.

Grote dynamo s hebben een vrijloop. Waarvoor?

De site MVautotechniek, (heel leerzaam)
Als de motor loopt, neemt de snaar de dynamo mee. Ga je van t gas af, zou de (zware) dynamo doordat deze nog door wil draaien de snaar zwaar belasten. Er aan trekken dus.

De vrijloop voorkomt dit. De rotor draait vrolijk door zonder de snaar te belasten.
Net zoals op je fiets. Als je stopt met trappen draait je wiel gewoon door.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 29 jan 2023, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

leuk als je dat zelf alles zou kunnen doen, het is al leuk om te weten hoe iets gaat en werkt
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2149
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door jaap van duijn »

@JanSloos,

Heel juist, al ken ik die turbo merken niet.
Maar zelfs assen draaien, ceramische bussen maken en turbo / compressor wielen maken dat is toch voor een echte vakman, kan heel veel op de draai en frais bank maar daar zou ik mij toch niet aan wagen - heb daar ook de kennis niet voor :(.
Maar natuurlijk onze kleinere turbo's draaiden ook al 30000Rpm, niets vergeleken bij die auto turbo's van bijvoorbeeld HOLSET.
En ook onze generatoren op 1215 Rpm draaiende en 10MWatt (6KV) hadden tank voor de smering van glijlagers bij stop en noodstop en uitlopen van de rotor as, alleen waren die direct gekoppeld aan tandwielkast en diesel.

Alleen begrijp ik even niet het laatst "U wilt toch iets van elektra wil weten" , daar mis ik iets?

groet Jaap van Duijn
Plaats reactie