Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7481
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Jaap je hebt gelijk, die scheepsmotoren hebben vaak een aparte oliepomp voor de motorsmering, moet je voor het starten eerst ook op druk brengen.
De krukas uit de lagers liften dus.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
isoplus
Berichten: 6375
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door isoplus »

Dafluc schreef:
zo 29 jan 2023, 11:37
Tot zover dan weer het chauffeurscafé :wink:
Dat is wel een goed idee, een chauffeurskroeg beginnen om een beetje te wauwelen zonder spijkers op laag water te zoeken of op alle slakjes zout te leggen.
Er zijn chauffeurs genoeg hier aanwezig :thumbup:
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80379
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Dafluc »

Ja hoor, in off topic een vrachtwagenchauffeurshoek. Voor mij mag het. Gehaktballen op tafel en ouwe.... maar.
Sterker nog, heb een topic aangemaakt. Zal mij benieuwen :wink:
Afbeelding
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

beatrix18 schreef:
za 28 jan 2023, 13:01


Chat Gpt:

An air leak behind the air filter can cause a loss of air pressure to the turbocharger, which can lead to reduced performance and potentially damage the turbo over time. If the leak is severe, it can cause the turbo to spin at an excessively high speed and overheat, leading to damage of the turbo's bearings and other components. It's important to diagnose and fix any air leaks as soon as possible to prevent damage to the turbo and other engine components.

Dat lijkt me nogal tegengesteld :
Een lek achter het luchtfilter kan wel tot verminderede prestaties leiden achter het luchtfilter zal slechts leiden op het risico dat de turbo "vervuilde (dus niet gefilterde ) buitenlucht aanzuigt.

Verder ,indien er een lek zit achter de turbo zal dit nooit kunnen leiden tot exessieve snelheid van de turbo,immers de druk die de turbo dan ontbeert om druk en toeren te maken is voor de tijd dat hij de cilinder bereikt al "ontsnapt"( anders heb je geen lek)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

bij nog voldoende aanvoer van hete gassen en minder tegendruk zou dat best eens kunnen, dat de turbo dan te hard draait
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

DiffRental schreef:
zo 29 jan 2023, 10:13

Hoe denk je dat de auto’s met start/stop systemen dat doen?
Toch zou ik zo een start/stop systeem uitschakelen als je zwaarder belastende trajecten rijdt.
Baat t niet ,dan schaad t niet.
Moderne turbo motoren wijken weinig af in hun ontwerp en werking dan turbomotoren van ,pakweg ,30 of 40 jaar geleden.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

@peter en annie
Dat de lucht vervuild is, is bijvangst.
De lucht wordt door het lek makkelijker, of te wel met minder weerstand, aangezogen.
Dat het toerental van de turbo dan toeneemt lijkt dan verklaarbaar.

Over een lek na de turbo heb ik niets gelezen.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Kroppie »

feit is dat T.S aan zijn 4e turbo bezig is, moet toch ergens door komen, met opnoemen waar een turbo NIET van stuk gaat worden we niet wijzer
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

Kroppie schreef:
zo 29 jan 2023, 15:05
bij nog voldoende aanvoer van hete gassen en minder tegendruk zou dat best eens kunnen, dat de turbo dan te hard draait
De enige tegendruk die een turbo heeft komt van de weerstand in zijn manifold ( het stelsel van buizen in het inlaatspruitstuk en de eventuele intercooler.
En je bent het hopelijk met me eens dat ,als er nog voldoende aanvoer van hete gassen is ,we niet kunnen spreken van een lek,toch ?
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door jansloos »

jaap van duijn schreef:
zo 29 jan 2023, 12:51
@JanSloos,

Alleen begrijp ik even niet het laatst "U wilt toch iets van elektra wil weten" , daar mis ik iets?

groet Jaap van Duijn
Dat Jaap, is voor diegenen “die iets van electra willen weten” of het nog eens van een andere kant willen bekijken, of voor diegenen die denken er alles al van te weten, en hun gal hier ..... .. nou ja “ kwijt” willen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

beatrix18 schreef:
zo 29 jan 2023, 15:08
@peter en annie
Dat de lucht vervuild is, is bijvangst.
De lucht wordt door het lek makkelijker, of te wel met minder weerstand, aangezogen.
Dat het toerental van de turbo dan toeneemt lijkt dan verklaarbaar.

Over een lek na de turbo heb ik niets gelezen.

Peter
Met "vervuilde lucht" bedoel ik dus lucht die niet door het luchtfilter gepasseerd is (die dus niet gefilterd is )
Of de aangezogen lucht zoveel weerstand heef aan de turbo durf ik te betwijfelen ,immers de motor zelf helpt ook al mee de lucht aan te zuigen de atmosferische ( aanzuigende) werking van een motor word door een turbo niet uitgeschakeld .

Een lek "na "de turbo lijkt mij de belangrijkste oorzaak van een motor die "te weinig adem "krijgt ,en die dus slecht werkt.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

Kroppie schreef:
zo 29 jan 2023, 15:10
feit is dat T.S aan zijn 4e turbo bezig is, moet toch ergens door komen, met opnoemen waar een turbo NIET van stuk gaat worden we niet wijzer
Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is dat de turbo geen smering meer krijgt ,dat de olie leiding naar de turbo verstopt geraakt is door t een of ander ,of inwendig losgeraakt van een aansluiting op de oliepomp.
Anders draai je toch geen 4 turbo's op rij naar de Filistijnen.
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door DiffRental »

Peter+Annie schreef:
zo 29 jan 2023, 15:06
DiffRental schreef:
zo 29 jan 2023, 10:13

Hoe denk je dat de auto’s met start/stop systemen dat doen?
Toch zou ik zo een start/stop systeem uitschakelen als je zwaarder belastende trajecten rijdt.
Baat t niet ,dan schaad t niet.
Moderne turbo motoren wijken weinig af in hun ontwerp en werking dan turbomotoren van ,pakweg ,30 of 40 jaar geleden.
Inderdaad, iedereen met een beetje motoren kennis zal dat doen.
Helaas geldt dat voor heel veel mensen niet dus zal de fabrikant proberen zijn motoren en turbo’s zo uit te leggen dat het redelijk ongestraft kan.
Waarschijnlijk heeft de fabrikant wel zoiets als waarschuwing in zijn boekje staan maar wie gaat dat lezen, onthouden maar vooral begrijpen?

Moderne turbo’s kunnen behoorlijk afwijken, 40 jaar geleden waren er nog geen VGT turbo’s geen water gekoelde actuatoren en vooral minder kennis van turbo’s in de kleine motoren. EGR bestond 40 jaar geleden ook nog niet…………… er is best wat vooruitgang.

En voor de TS, daar is geen zinnig woord over te zeggen. Er lijken fouten op fouten gemaakt te zijn, kan niet anders.
Groeten Peter
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

Juist Peter,en de waarschijnlijke oorzaak,is ook al gegeven en verholpen,Quote Dit was het antwoord van de expert;

De turbo is opnieuw defect door een lekkage van inlaatlucht na het luchtfilter. De inlaatschoepen zijn daardoor aan de kopse kant beschadigd waardoor de turbo in onbalans in gekomen met versnelde slijtage van de lagering van de turbo as tot gevolg.,…… volgens mij geen speld tussen te krijgen,..dus de tijd zal,het leren,…….gelukkig heeft de Garage,het netjes geregeld,ga er maar eens aanstaan,zoveel werk,….en dat mag ook wel eens gezegd worden :thumbup:
Hans
Plaats reactie