Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Ik heb het even aan de kunstmatige intelligentie gevraagd (Chat Gpt):

Is het verstandig om een motor met turbo even te laten afkoelen om schade aan de turbo te voorkomen?

Het is verstandig om een motor met een turbo even af te laten koelen voordat je de motor uitzet, omdat de turbo nog warm is en kan blijven draaien. Als de motor direct wordt uitgezet nadat (edit: voordat :shh: )het is afgekoeld, kan dit leiden tot schade aan de turbo omdat de olie nog steeds warm is en niet goed kan circuleren. Dit kan leiden tot olielekkage of vermindering van de efficiëntie van de turbo. Het is daarom aanbevolen om de motor een paar minuten te laten draaien met een lage toerental voordat je de motor uitzet.

Vervolgens:

Is dit ook bij moderne auto motoren?

Het advies om een motor met een turbo even af te laten koelen voordat deze wordt uitgezet, geldt vooral voor oudere auto's of auto's met hoge prestaties. Moderne auto's zijn vaak uitgerust met moderne turbo's en koelsystemen die de warmte beter kunnen verwerken en afvoeren, waardoor de kans op schade aan de turbo minder groot is.

Echter, het is altijd aan te raden om de instructies van de fabrikant te volgen, aangezien iedere auto verschillende specificaties heeft. Daarom is het het beste om de gebruiksaanwijzing of de handleiding van uw specifieke auto te raadplegen voor advies over hoe u de motor afkoelt.

Aldus Chat Gpt (ga er maar aan wennen :mrgreen: )

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op za 28 jan 2023, 14:26, 1 keer totaal gewijzigd.
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

En ontopic heb ik het even in het Engels gevraagd (omdat het oorspronkelijk Engels is)

Chat Gpt:

An air leak behind the air filter can cause a loss of air pressure to the turbocharger, which can lead to reduced performance and potentially damage the turbo over time. If the leak is severe, it can cause the turbo to spin at an excessively high speed and overheat, leading to damage of the turbo's bearings and other components. It's important to diagnose and fix any air leaks as soon as possible to prevent damage to the turbo and other engine components.

Edit: om zeker te weten of dit ook voor auto motoren opgaat was het antwoord: ja, zowel benzine als diesel turbo motoren.

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door isoplus »

Het is ook niet echt moeilijk om te begrijpen waarom een nalooptijd, onder geringe belasting, wel aan te bevelen is.
Je moet en hoeft dat ook niet te overdrijven, zeker niet als wij ons tot campergebruik beperken.
Door omvang en gewicht zijn campers geen raceauto's wel worden deze motoren vaak relatief zwaar belast, denk maar aan het altijd op het merk liggen wat betreft belading, dan laten wij over-belading even buiten beschouwing :wink:
Het heet worden van de turbo is een direct gevolg van de temperatuur van de uitlaatgassen, dus hoe meer brandstof (gaspedaal intrappen) je geeft hoe hoger de uitlaatgassentemperatuur. Nu wordt bij moderne motoren een en ander elektronisch geregeld dus het is niet zo gemakkelijk om de lucht/brandstofverhouding zodanig te verstoren dat er problemen van komen.
Indien je camper uitgerust is met een automatische- of robotversnellingsbak moet je nog beter je best doen om schade te rijden aan de techniek.
Toch, als je een traject aflegt met een lange duur en onder zware belasting waarna je abrupt, om welke reden dan ook, tot stilstand moet komen is het aan te bevelen de motor enige minuten onbelast te laten doorlopen.
De turbo op bijvoorbeeld een Ducato is maar een lichtgewicht ding en zal door de smeerolietemperatuur en de lagere temperatuur van de uitlaatgassen en de gecomprimeerde inlaatlucht al snel afkoelen.
Hierdoor voorkom je afzetting van verbrande olie op de assen en lagers van de turbo omdat je olie nog enige minuten doorloopt en de olie in je carter een temperatuur heeft van wellicht 95 graden C.
In de dagelijkse praktijk zal het nauwelijks voor komen dat een voertuig abrupt tot stoppen wordt gebracht en daarbij ook de motor stil gezet wordt.
Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik ga voor dat ik van de snelweg afsla eerst van het gas af en minder snelheid, daarna vervolg ik het ritje met 80 km/uur waarbij de motor al lager belast wordt. Hetzelfde verhaal bij tolpoortjes of bij tankstations en bij aankomst op een cp of camping.
Ik rij al lang met Ducato's en fiat 500 met automaat en turbo en heb nog nooit problemen gehad met de turbo's
Als je een ruilmotor plaatst moet gewoon de hele mikmak er omheen ook goed gecontroleerd worden en proefgedraaid worden.

Het onderhavige geval moet je niet ongerust maken over de turbo in je camper, nergens voor nodig!!
Tabbert classic 570
Berichten: 398
Lid geworden op: wo 04 jan 2023, 13:00

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Tabbert classic 570 »

@isoplus: laatst reed ik in spanje een paar keer 5 uur achter elkaar. En tot 2 keer toe was het eindpunt een bergdorp. Mijn bus moest constant hoge toeren in zn 2 rijden. Eenmaal op de berg zette ik ook gelijk mij bus neer, even plekje zoeken en klaar. Heb de motor niet echt meer laten draaien. Natuurlijk zet je je wagen niet abrupt stil. Maar voortaan laat ik mijn motor even draaien. Kan geen kwaad lijkt mij zo.

Alex
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6298
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bas vd laar »

even plekje zoeken en klaar.
Dan rijdt je 1 of 2 minuten erg langzaam, dan is hij alweer een stuk koeler.
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

isoplus schreef:
za 28 jan 2023, 15:00

Ik weet niet hoe jullie dat doen, maar ik ga voor dat ik van de snelweg afsla eerst van het gas af en minder snelheid, daarna vervolg ik het ritje met 80 km/uur waarbij de motor al lager belast wordt. Hetzelfde verhaal bij tolpoortjes of bij tankstations en bij aankomst op een cp of camping.
Zo doe ik dat ook ,en de meesten van ons zullen zo doen.
Maar anders word het als je de Simplon,de Stelvio ,of welke flinke pas dan ook bedwongen hebt en boven stopt om even van het uitzicht te genieten ,of om een kopje ( veel te dure) koffie te nuttigen bij de vele (onvermijdelijke) toeristische restaurants die daar te vinden zijn.
Dan is t cruciaal om de motor nog een minuutje of zo door te laten lopen om de turbo af te koelen.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Dafluc »

Ik snap dit niet. Bij een tankstation of tolpoort blijft de motor toch ook nog even stationair draaien? Dan hoef je toch geen 80 op de snelweg te gaan rijden. Vind het maar gevaarlijk gedrag.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Robenan
Berichten: 178
Lid geworden op: zo 05 sep 2021, 11:11
Locatie: ZO Brabant

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Robenan »

80 km/h is nog altijd de wettelijke vastgelegde snelheid voor vrachtverkeer. Niets gevaarlijkst aan! om achter een vrachtwagen te gaan hangen.
Ooit : TN 207D (vorige eeuw ;-) ) Nu: Fiat Ducato 2.8JTD Adria Coral S 650 SP
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door DiffRental »

Allemaal een beetje uit het verband gerukt.
Ja, als je de Stelvio of welke andere pas hebt beklommen is het raadzaam om even de motor (en turbo) tot rust te laten komen voor je de sleutel omdraait.
In praktijk zal je vaak zien dat je bij het vinden en inparkeren al rust hebt voor de motor.

De huidige standaard turbo motoren zijn goed bestand tegen dit soort omstandigheden.
Beetje nadenken kan geen kwaad maar overdrijven is niet nodig.
Hoe denk je dat de auto’s met start/stop systemen dat doen?
Laatst gewijzigd door DiffRental op zo 29 jan 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Peter
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door AadenAnke »

Klopt maar als ik netjes met 83 Truus Truus kilometers op de rechterbaan hobbel komen de meeste van mijn collega truckers me voorbij zetten en volgens sommige 120+ camperbestuurders hier ben je levens gevaarlijk bezig als je minder dan 90+ rijdt. Nu ben ik al ruim 45 jaar een dagelijks gevaar op de weg :lol:
Wat betreft het ff laten nalopen van een motor nieuw of oud is altijd goed! Maar ivm de milieu maatregelen is er tegenwoordig het startstop systeem in auto’s gebouwd dus ff lekker door trekken richting het verkeerslicht :lol: shit oranje dus stoppen dus motor uit en weer aan ben benieuwd of die motoren het 2a300.000km of langer gaan volhouden ff nalaten draaien 1a2 minuten doe ik mijn hele leven al net als de eerste 10 km niet doortrekken in een versnelling. Is soms lastig als je net voor de snelweg de dag begint

Gr Aad
isoplus
Berichten: 6376
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door isoplus »

Er zijn maar weinig mensen die met een camper een afrit van de snelweg nemen met 120km/uur Luc, dat denk ik tenminste. Het maakt ook niet uit, de bedoeling is dat je niet een zwaar belaste motor plotseling uit zet. Ook voor niet turbomotoren is dat een goed gebruik. Ik bedoelde met mijn gedichtje enige geruststelling te geven :-B
In de praktijk stopt niemand zijn motor abrupt, je moet op campings zelfs wel eens vragen of ze a.u.b dat stinkding uit willen zetten alvorens een praatje met je te beginnen.
Ook rijden de meeste eerst langzaam rond om een plekje te zoeken :wink:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31959
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Bob Diesel »

Dat laatste doen ze om dat ze te lui zijn om te lopen :thumbdown:
Als ze na 2 x langs te zijn geweest een 3 x komen en die zijn er :bang:
heb ik de neiging om te vragen
Zijn jullie de weg kwijt of gewoon verdwaald :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80381
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Dafluc »

Ik lees 80 rijden voor een tankstation of afslag. Niet op de afslag. Dat snap ik, dat je die niet neemt met 120. Net zoals je niet met 120 tot vlak voor de slagboom van een tolpoort zult rijden. Dat maakt het in mijn ogen juist overbodig, 80 gaan rijden een stuk eerder al om je turbo te ontzien. Ik reed ook nooit 120 met mijn bus. Liet wel altijd even de motor stationair draaien. Nooit een turboprobleem gehad.
Afbeelding
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Zullen we nog een bakkie doen dames?

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie