Vierde turbo stuk binnen 3 maanden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door 309T16 »

Alleen al het woord lekkage i.c.m. inlaat luchtzijde. Zal weinig naar buiten lekken. Dan noemt de professional zuiging :-B
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Een bootje die lekt, lekt ook niet naar buiten :shock: :mrgreen:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Peter+Annie »

309T16 schreef:
di 31 jan 2023, 15:34
Alleen al het woord lekkage i.c.m. inlaat luchtzijde. Zal weinig naar buiten lekken. Dan noemt de professional zuiging :-B
Als er al een lek aan de inlaatzijde zit zal dit na de turbo moeten zitten.
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Burnerchief »

Lekkage na het luchtfilter en voor de turbo dus en daar beschadigen de schoepen door? Wat mag dan wel aangezogen worden grindstenen ofzo?wie mag die “expert” dan wel zijn?
De turbo kwam door de beschadiging in onbalans en daardoor ging het lager eruit.
Normaal legt een turbo het loodje door onvoldoende smering cq. afzettingen in het oliekanaal rond de turbo as.
Mechanische beschadiging komt weinig voor en dan bij deze motor voor de vierde keer turbo stuk door een luchtlek?
Ik zou de wodka laten staan.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door hathi »

hathi schreef:
za 14 jan 2023, 18:57
Een Turbo vernieuwen,zonder eerste de oorzaak van het kapot lopen ,vast stellen , vraagt om meer problemen …die niemand hier weet….,ik heb wat leesvoer voor je,mss kun jij of jouw garage er dan een conclusie uit trekken https://turbonews.th-group.eu/turbodruk ... -de-turbo/
Dan nog maar eens,voor de heren experts hier op het forum :clap:….. Check op zichtbare schade aan het compressorwiel. Dit geeft namelijk turbodrukproblemen. De oorzaak vindt u waarschijnlijk in het inlaatcircuit. De schade is dan veroorzaakt door aangezogen delen die niet thuishoren het luchtfiltersysteem. Dit veroorzaakt vaak een overmatig geluid van de turbo.
Veel speling op rotor van de turbo. Ook hier zal de turbodrukstoring ontstaan. Check dan op externe oorzaken. Als er ook veel olielekkage is, merkt u dat aan een laag oliepeil en roken. En controleer op gevolgschade zoals vervuiling van de DPF door olie. Als er speling op de rotor zit en er geen olielekkage zichtbaar is, kan het voorkomen dat alleen de melding ‘storing turbodruk’ verschijnt. Dan kunt u de oorzaak zoeken in vervuiling of verstopping van het oliecircuit. Want een turbo met speling zou olie moeten lekken
Laatst gewijzigd door hathi op wo 01 feb 2023, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Zie mijn onderschrift ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door Marco Polo »

Onder het motto:
Bescheidenheid siert de mens :lol3:
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

Er staat netjes bij van wie deze goedbedoelde tip is. Het alternatief is een optie die hier is toegepast.
Trial-and-error (Engels voor 'proberen en missen' of 'gissen en missen') is een heuristische manier om iets te leren of om een oplossing van een probleem te vinden.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Maar zoals altijd, meten is weten.
Lekkage in het inlaattraject is eenvoudig te controleren door er met stationair draaiende motor met remreiniger omheen te spuiten.
Gaat het toerental omhoog dan heb je daar een vacuüm lek.
Niet in het luchtfilter spuiten natuurlijk.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door pwhooftman »

De oorzaak van de externe expert, lekkage in de aanzuigleiding naar de turbodie de schoepen beschadigd, kan toch echt alleen maar schade aan de turbo veroorzaken als dat lek zo groot en zo langdurig is dat er voorwerpen (zand, steentjes, vuil) aangezogen kunnen worden die de turboschoepen mechanisch beschadigen. Dat is één keer denkbaar bij een langduriger lek, maar niet keer op keer, en al zeker niet na enkele (honderden) kilometers.

Het antwoord van chatgpt 'If the leak is severe, it can cause the turbo to spin at an excessively high speed and overheat, leading to damage of the turbo's bearings and other components.' is ook kul. De turbo wordt aangedreven aan de uitlaatkant, hoe kan méér lucht aan de aanvoerkant vóór de turbo dan zorgen voor een hogere snelheid van de turbo....., als nu de lekkage ná de turbo maar vóór de motorinlaat zit kan ik dat nog volgen.

Ook de verhandelingen van het rustig uit laten lopen van de motor voor deze uit te zetten zijn hier niet van toepassing. Wellicht dat dat het turboleven verlengt, maar dat nalaten kán geen reden zijn voor een turbo om na tientallen of honderden kilometers al stuk te gaan.

Een geblokkeerde katalysator is nog wel een belangrijke factor, bij erge blokkade drukken de hete uitlaatgassen langs de lagerafdichtingen en wordt de smering gecompromitteerd. Maar dat zou je toch ook al rijdend al moeten merken in tegenvallende motorprestaties.

Het hele topic nog eens overlezend blijft er voor mij maar één hoofdverdachte over, en dat is de garage/monteur zelf die er meerdere motoren en turbo's doorheen jaagt. Er moet iets anders aan de hand zijn, bijvoorbeeld een slechte oliepomp die telkens mee overgezet wordt? En als ik het zo lees is de eerste turbo na montage van de ruilmotor kapot gegaan door foutieve montage ('vele lekkages'), wellicht maakt men telkens dezelfde fout. Ook zal er de eerste keer, na de distributiesnaarbreuk, méér vervangen zijn dan alleen 'het hart' van de motor, want juist de cilinderkop zal de klappen hebben gekregen. Al met al een vaag verhaal.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door ducati 900 »

Dat laatste was waar ik meteen op hintte met mijn vraag:
ducati 900 schreef:
zo 15 jan 2023, 11:04
Waren het complete motoren of alleen draaiend gedeelte?
Waar zijn die motoren uit 2004 gevonden?

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door beatrix18 »

.....één hoofdverdachte over, en dat is de garage/monteur zelf ......
Dat is dus nogal stellig en tegelijkertijd een open deur intrappen. Het zal niet de receptioniste (m/v) zijn.

Alles is kul maar zelf:
Al met al een vaag verhaal.
Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Vierde turbo stuk binnen 3 maanden



Bericht door dieseltje+ »

Tijd voor de 🍿

Ook weer nieuwe turbo en bij proefrit door garage ging deze weer kapot.
HoopOnTour schreef:
di 24 jan 2023, 7:39
Update;

Na onderzoek door een extern bedrijf is het volgende naar voren gekomen.

Lekkage in de luchtaanvoer na de luchtfilter.
Dat zorgde voor onbalans in de turbo waardoor de schoepen snel afslijten.

We hopen dat hiermee het probleem is gevonden en we weer veel fijne kilometers kunnen gaan maken.

Iedereen bedankt voor het meedenken.
Heb sterk de indruk dat ze niet alles vertellen aan TS. En wij ook niet meer info krijgen. Rest blijft gissen, zijn wel 100 scenario's van wat de "echte" oorzaak zou kunnen zijn.
Als het maar opgelost wordt voor TS en die weer tevreden is.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie