AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Hallo.hier een camper met een comby start/ licht lifepo4 accu 240 ampere.we staan nooit aan de 230 volt.als de accu voor 50% leeg is .wat eigenlijk nooit voorkomt.is deze na ongeveer 40 min rijden weer vol.
Hij begint gelijk met 130 ampere te laden(controle paneel)en dat loop gelijdig af tot 0 ampp.
Dynamo is 130 Ampere.bij wat langer stilstaan gaat het via de zonnepanelen
270 watt.meestal na de middag weer vol.inc compressor koelkast.
GrEd
Hij begint gelijk met 130 ampere te laden(controle paneel)en dat loop gelijdig af tot 0 ampp.
Dynamo is 130 Ampere.bij wat langer stilstaan gaat het via de zonnepanelen
270 watt.meestal na de middag weer vol.inc compressor koelkast.
GrEd
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Maar de vraag is of de accu dan wel werkelijk 50% leeg was. Als je 50% van 240Ah moet laden, is dat 120Ah. Zelfs als hij tijdens de volle 40 min rijden met 130A zou laden, dan is dat na 40 min 40/60*130=87Ah Dus dan zou de accu nog ongeveer 2/3 vol geweest moeten zijn. Maar omdat de laadstroom terugloopt, zou die eerder nog voor 3/4 vol geweest moeten zijn.
En is 130A laden met een 130A dynamo niet te veel? Want als de accu bijna leeg is zou de dynamo dit bijna 2 uur moeten volhouden. En er zullen ook nog andere verbruikers zijn. Of wordt de stroom dan terug geregeld? Maar blijkbaar gaat het bij jou goed. En het is een mooie gewichtsbesparing.
En is 130A laden met een 130A dynamo niet te veel? Want als de accu bijna leeg is zou de dynamo dit bijna 2 uur moeten volhouden. En er zullen ook nog andere verbruikers zijn. Of wordt de stroom dan terug geregeld? Maar blijkbaar gaat het bij jou goed. En het is een mooie gewichtsbesparing.
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Jan het begint,met de keuze van de accu,…en als de keuze goed gedaan is ,gaat die accu zover leeg,zodat deze ook weer vlug vol gemaakt kan worden,en daar gaat het dikwijls mis ,…..men denkt hoe groter die Lfp,hoe beter,…maar nagelang behoefte lijkt mij veel economischer , in aanschaf en efficiënter,in laden?….dat is wat hier ook al vaker door anderen gezegt is,een grote Lfp is mooi, en veel amperes ,maar hij moet ook weer ( vol) geladen worden,….die balans,met een beetje overschot,voor latere extra’s/ aanvullingen, moet eigenlijk het uitgangspunt zijn ,….bij stilstand,..de Solar,..en bij rijden de Dynamo,..en er is nooit een koppeling tussen beide accus … mijn vorige 2 Gel accu’s,a 90 Amp ,welke 10 jaar hun werk gedaan hebben,,daarmee had ik meer om kijken ,en minder stroom dan Nu,met 1x 100 Amp,…en ik heb ook nog de mogelijk heid,om op hetzelfde systeem een of twee accu,s bij te plaatsen,maar dat is voor mij niet nodig,…en het laden,zal ook wel,langer duren,waarom zou ik er dan mee rond rijden ? Ik vind het prima zo
Hans
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Dacht je daar antwoord op te krijgenPeter LMC schreef:Die 12.4 volt is dat de klem spanning van deze NDS Lifepo4 accu Hans.
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Toen ik dat had gelezen had ik precies de zelfde vraagjan- schreef:Maar de vraag is of de accu dan wel werkelijk 50% leeg was. Als je 50% van 240Ah moet laden, is dat 120Ah. Zelfs als hij tijdens de volle 40 min rijden met 130A zou laden, dan is dat na 40 min 40/60*130=87Ah Dus dan zou de accu nog ongeveer 2/3 vol geweest moeten zijn. Maar omdat de laadstroom terugloopt, zou die eerder nog voor 3/4 vol geweest moeten zijn.
En is 130A laden met een 130A dynamo niet te veel? Want als de accu bijna leeg is zou de dynamo dit bijna 2 uur moeten volhouden. En er zullen ook nog andere verbruikers zijn. Of wordt de stroom dan terug geregeld? Maar blijkbaar gaat het bij jou goed. En het is een mooie gewichtsbesparing.
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Kijk nog eens naar het display ...
Dan zal je zien dat rechts de startaccu staat en links de opbouw accu.
Dus startaccu staat op 12,4V
Dan zal je zien dat rechts de startaccu staat en links de opbouw accu.
Dus startaccu staat op 12,4V
Groeten Kampo
- Peter LMC
- Berichten: 10179
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Ja dat zou ook kunnen natuurlijk.
Dat zou betekenen dat het display dan geen lifepo4 spanning weer geeft.
Vandaar de vraag.
Dat zou betekenen dat het display dan geen lifepo4 spanning weer geeft.
Vandaar de vraag.
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Wedden dat het de woonaccu is? Want op de accu staat het woongedeelte afgebeeld en niet de auto.
Edit: verloren
Edit: verloren
- Bijlagen
-
- Screenshot 2023-01-19 at 11-48-51 Installation & Operation Manual for 3Lion Lithium Battery System V7.1.pdf.png (168.73 KiB) 413 keer bekeken
Laatst gewijzigd door jan- op do 19 jan 2023, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Een goede lifepo4 accu kan laadstromen van 1C aan. Die hoge Laadstroom kan dus.jan- schreef: ↑wo 18 jan 2023, 22:32Maar de vraag is of de accu dan wel werkelijk 50% leeg was. Als je 50% van 240Ah moet laden, is dat 120Ah. Zelfs als hij tijdens de volle 40 min rijden met 130A zou laden, dan is dat na 40 min 40/60*130=87Ah Dus dan zou de accu nog ongeveer 2/3 vol geweest moeten zijn. Maar omdat de laadstroom terugloopt, zou die eerder nog voor 3/4 vol geweest moeten zijn.
....
Bestuur eens de laadkarakteristiek van een lifepo4 accu en je zal merken dat dit verhaal ook echt kan.
Soms moet je gewoon durven te geloven wat mensen schrijven over hun installatie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Sorry,Peter ik had jouw vraag niet gelezen,ja zo staat hij al vanaf begin Oktober,en dan kun je zelf wel uitrekenen dat ik er tot aan de vakantieperiode,niet naar om hoef te kijken zonder te laden,afkoppelen,of wat dan ook
Hans
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
@ hathi: Ik dacht dat je altijd al de startaccu ontkoppelde?
@ Atoz: Ik geloof wel dat een LFP accu een laadstroom van 1C aan kan.
Maar ik geloof niet dat een halflege 340 Ah accu met een teruglopende laadstroom van 130A binnen 40 minuten weer vol is. Of maak ik een rekenfout? Dus ik vermoed dat de SOC wat onnauwkeurig is. Dat lees je wel vaker over een BMS. Ze gebruiken soms de FETs als shunt, wat niet altijd nauwkeurig is. En met behulp van de spanning kan je bij een LFP de SOC ook niet goed bepalen.
@ Atoz: Ik geloof wel dat een LFP accu een laadstroom van 1C aan kan.
Maar ik geloof niet dat een halflege 340 Ah accu met een teruglopende laadstroom van 130A binnen 40 minuten weer vol is. Of maak ik een rekenfout? Dus ik vermoed dat de SOC wat onnauwkeurig is. Dat lees je wel vaker over een BMS. Ze gebruiken soms de FETs als shunt, wat niet altijd nauwkeurig is. En met behulp van de spanning kan je bij een LFP de SOC ook niet goed bepalen.
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Bedankt Atoz,ook mijn gedacht,…..wat heeft het voor mij nu voor zin ,om zoiets te schrijven,als het niet waar is, iedereen moet zelf weten,wat hij koopt,maar als ik gelukkig en tevreden ben,met een product laat ik dat ook weten,voor anderen,meer niet, ( al moet ik me dan steeds verdedigen)….maar het ergste,als ik straks het bewijs zwart op wit lever,geloven sommigen,het nog steeds niet
Hans
Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?
Wie gelooft je dan niet?
Soms willen we wel wat meer weten. Je schrijft dat je startaccu al sinds oktober op 12,4V staat (was dat niet iets hoger in het begin?). Nu schrijf je dat je daarvoor niet hoeft te ontkoppelen of te laden. Dus zou iedereen hier op het forum kunnen denken dat je de startaccu zonder te laden of te ontkoppelen gerust maanden stil kan laten staan en de kans groot is dat je dan gewoon kan starten. Dus is het goed om de omstandigheden te weten.
Maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat je de startaccu altijd ontkoppelt. Vandaar dat ik het nog eens voor de zekerheid vraag.
Soms willen we wel wat meer weten. Je schrijft dat je startaccu al sinds oktober op 12,4V staat (was dat niet iets hoger in het begin?). Nu schrijf je dat je daarvoor niet hoeft te ontkoppelen of te laden. Dus zou iedereen hier op het forum kunnen denken dat je de startaccu zonder te laden of te ontkoppelen gerust maanden stil kan laten staan en de kans groot is dat je dan gewoon kan starten. Dus is het goed om de omstandigheden te weten.
Maar ik meen ooit eens gelezen te hebben dat je de startaccu altijd ontkoppelt. Vandaar dat ik het nog eens voor de zekerheid vraag.