AGM-accu vervangen door LiFePO4?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door myway »

Met wat je aangeeft zou ik zeggen weinig.
Tel maar op wat er volgens jou allemaal op draait.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door hathi »

Aangezien,deze vriend in Portugal staat,word er ook iedere dag geladen door de Solar,en een Tv verbruikt nu ook weer niet zoveel,dus met 200 Amp, Lfp, vind ik dat niet vreemd
Hans
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door myway »

Oooooooo in Portugal schijnt elke dag de zon en als die schijnt in deze tijd van het jaar ben je zomaar de helft van het vermogen van de panelen kwijt, dat dan weer wel.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door hathi »

Ik vind het frappant,heb jij iets tegen Een Lfp accu,,of heb je er dan slechte ervaring mee,ik bespeur dat,ik kan me vergissen ,maar het lijkt er wel op ?
Hans
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door myway »

Nee hoor maar bij jou lijkt het wel of je een hele kerncentrale bij je hebt.
Ik heb het al eerder geschreven ook een lfp is net als een agm en elke andere accu een opvangbak voor stroom met elk zijn voor en nadelen.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door myway »

Ook nu geef je aan dat met een half uurtje de motor laten draaien je weer een dag vooruit kan.
Nou heb ik al een aantal keer gevraagd met hoeveel er dan geladen wordt maar nog nooit antwoord gehad.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door hathi »

Je weet toch hoeveel een doorsnee Dynamo laad of niet ? En ik heb maar 150 Ampère, dus tel maar uit, maar er staat (afhankelijk van de Dynamo)
Hans
rhomodel
Berichten: 587
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door rhomodel »

LouisHRP schreef:
zo 15 jan 2023, 17:27
Wat te denken van deze LiFePO4 accu 200Ah en toch betaalbaar 660,- euro ?

Grade A cellen, Bluetooth, 200A BMS, Self-heating, 5 jaar waarborg, levering vanuit magazijn Duitsland en technische ondersteuning.

https://www.amazon.de/-/en/LiFePO4-Lith ... =UTF8&th=1
Sorry voor het klein beetje ot gaan, maar was van plan een tweede accu te gaan bouwen, maar voor 660 Euro ga ik niet maanden wachten, moeilijk doen met behuizing, warmte mat en BMS. IAW sappelen om er wat moois van te maken.. Dank voor de link Louis, meteen 1 besteld....
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door jan- »

hathi schreef:
di 17 jan 2023, 21:06
Je weet toch hoeveel een doorsnee Dynamo laad of niet ? En ik heb maar 150 Ampère, dus tel maar uit, maar er staat (afhankelijk van de Dynamo)
Nu weten we nog steeds niets. Volgens mij is hier al zo vaak gezegd dat het niets zegt dat bij jou de accu na een half uur rijden weer vol is. Was je accu al vol door de panelen of had je maar weinig gebruikt? Kan je zien hoeveel Ah er in dat half uur in de accu komt? kan je de laadstroom ergens zien (accumonitor of amperetang)?

Pas dan kan je de conclusie trekken dat jou methode ook bij anderen goed kan werken.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door hathi »

Jan nu doe je alsof ik ,die methode uitgevonden heb, maar dat is niet zo, die eer komt mij niet toe ,maar Nds ( Dometic)die hebben dat uitgedokterd ….ik heb een systeem gekocht kant en klaar,zoals beschreven, ben een doorsnee Camperaar en ik zeg dus dat de beloftes van Nds allemaal nagekomen zijn je kan nu eenmaal niet iets maken wat voor“ allemaal/Iedereen „voldoet… daarvoor zijn de verschillen tussenCamperaars te groot maar dat het geschikt is voor meer dan 60 % durf ik wel aan 😄en daarin speelt dat snelle laden de hoofdrol omdat het voor velen de praktijk is …….Staan na enkele dagen (week) weer verder enz …die accu is daardoor Bijna altijd vol ,en hoeft nooit extra ( 230v)geladen te worden ………sinds 5 okt staat hij stil af en toe kom ik er in en dan gaat autom het licht aan….zie foto
90C17A6D-CED3-422C-912E-A71398E1E42C.jpeg
90C17A6D-CED3-422C-912E-A71398E1E42C.jpeg (37.33 KiB) 519 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2641
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door jan- »

Hij staat zeker nog op zomertijd?

We zijn benieuwd met hoeveel ampere je accu wordt geladen als je b.v. bij grijs weer je accu half leeg is en via de dynamo wordt geladen. Heb je dan wel eens gezien met hoeveel ampere er wordt geladen?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door Camperic »

krekwakwou schreef:
ma 16 jan 2023, 19:38
Ik vind het ook allemaal verwarrend. Heb bij een camperbedrijf in Dordrecht, waarvan ook hierboven wel eens een reclametekst heen en weer gaat, geinformeerd en die zegt mij dus dat de liontron 1 op 1 gewisseld kan worden. Ik heb geen slimme dyname, een 101 EBL en Votronic regelaar met lithium stand.
Ik ga er vanuit dat we het dan over hetzelfde bedrijf hebben. In dat geval kun je op hun vakkundige mening vertrouwen mits je de juiste gegevens hebt verstrekt uiteraard.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13420
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door hathi »

jan- schreef:
wo 18 jan 2023, 16:36
Hij staat zeker nog op zomertijd?

We zijn benieuwd met hoeveel ampere je accu wordt geladen als je b.v. bij grijs weer je accu half leeg is en via de dynamo wordt geladen. Heb je dan wel eens gezien met hoeveel ampere er wordt geladen?
Nee ,dat heb ik niet ,waarom ook ? dat laden gaat naar wens,en ik ben op weg …..maar Als de situatie zich voor zou doen,…zal ik dat natuurlijk doen,ik moet dan achter het stuur vandaan om te gaan kijken,dat is de reden ook dat ik in tijd reken,ik hoor n.m het Relais uit slaan,als de accu vol,is…en er ( weer) ontkoppelt word….en dat telt voor mij ,is (praktijk )
Hans
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10166
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: AGM-accu vervangen door LiFePO4?



Bericht door Peter LMC »

Die 12.4 volt is dat de klem spanning van deze NDS Lifepo4 accu Hans. :?:
Plaats reactie