tonic schreef: ↑wo 15 mar 2023, 12:07
Ieder jaar moet uw voertuig APK gekeurd worden. Dit is een moment opname die 365 dagen geldig is.
Dit wordt automatische gecontroleerd via het kentekenregister. Voertuig niet geschorst en niet gekeurd geeft automatisch een boete.
Daarnaast bent u er zelf voor verantwoordelijk dat uw voertuig 365 dagen per jaar aan de permanente eisen blijft voldoen.
Dit kan onderweg gecontroleerd worden door de politie. Rijdt u bijvoorbeeld op gladde banden dan volgt een boete omdat u niet aan de permanente eisen voldoet. U kunt dus gewoon een technische boete krijgen ondanks dat uw auto gekeurd is.
Kortom eigenlijk gewoon hetzelfde als wat ik eerder aangaf om de afgekeurde auto te laten staan: de auto voldoet dan namelijk niet meer aan die permanente eisen en mag er wettelijk gezien dus niet meer mee gereden worden op de openbare weg.
Dat ca. 2 maanden voor de verloop opnieuw laten keuren doe ik trouwens al jaren, geeft mij inderdaad wat marge voor reparatie indien nodig.
Formeel afkeuren doet het keurstation waar ik heen ga eigenlijk niet, ik krijg gewoon een lijstje met herstelpunten die gefikst moeten worden.
Bij gangbare auto's is die 2 maand in de praktijk ruim voldoende, maar als het toevallig een oldtimer betreft waarvan de onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn en altijd aan de verkeerde kant van de wereld liggen dan is die 2 maand nog snel (te) kort dag voor de apk datum deadline.
En dat resulteert dan eerst weer in dat tijdelijk apk lapwerk voordat het fatsoenlijk hersteld kan worden zoals het hoort.
Daarom ben ik ook blij met die apk-vrijstelling voor de 50+, dat is echt niet omdat de technische staat mij geen mallemoer interesseert maar puur omdat ik de pest heb aan dat tijdelijke apk lapwerk door die datum deadline.
En daarnaast heb ik ook geen zin in om bij een hoop geconstateerde apk afkeurpuntjes de moderne jonge generatie keurmeesters weer ergens op te moeten attenderen omdat ze die oude voertuigen en technieken gewoon niet meer kennen... ja, er zijn nu eenmaal auto's waarbij het groot licht bediend wordt met een voetschakelaar, er zijn nu eenmaal ruitenwissers die werken op het vacuüm van de motor i.p.v. op een elektromotortje, en er zijn nu eenmaal ruitenwissersproeiers die werken met een voetpompje waar je stevig op moet stampen om water op je ruit te kunnen spuiten.
En nee, die oranje lichten in de hoeken van het front van een '71 Jeep Wagoneer zijn echt geen knipperlichten maar markeringslichten.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...