APK met geschorste camper in Portugal

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: APK met geschorste camper in Portugal



Bericht door Bas vd laar »

Dat hebben ze mij anders verteld: Als je auto officieel afgekeurd wordt heb je geen geldige APK meer (Hij is namelijk afgekeurd) Dus mag je er in die 5 dagen ook niet meer mee rijden. In de praktijk zal hij officieel niet afgekeurd worden (hij wordt niet goedgekeurd maar ook niet afgekeurd) en krijg je 5 dagen de tijd om terug te keren.
Dat heb je helemaal mis, je krijgt wel degelijk een APK formulier met een dikke rode stempel met "AFGEKEURD" erop.
Maar zoals Tonic ook zegt, de datum van de oude APK blijft gewoon geldig.
Je hebt de eigen verantwoordelijkheid of je het veilig vindt om er mee te blijven rijden.
Is hij bijvoorbeeld afgekeurd op niet werkende kentekenplaatverlichting, dan is dat nou niet bepaald superonveilig, maar je kunt er wel een boete voor krijgen.
Is hij afgekeurd op een gescheurde, lekkende remleiding, dan zou ik er geen meter meer mee rijden.

Mijn bus is onlangs afgekeurd vanwege teveel roetuitstoot, de keuring loopt nog tot 30 maart, ik blijf er dus gewoon mee blijven rijden, het brengt de verkeersveiligheid niet in gevaar.
Voor 30 maart zorg ik dus voor een nieuwe roetfilter.
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: APK met geschorste camper in Portugal



Bericht door campertje »

Ik had inderdaad vanuit tonic al begrepen dat het iets genuanceerde ligt :-B
In mijn geval klopte het verhaal wel: hij was geschorst en er zat geen geldige APK meer op.
Maar ik snap het complete verhaal! :thumbup: :thumbup:
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: APK met geschorste camper in Portugal



Bericht door tranny »

tonic schreef:
wo 15 mar 2023, 12:07

Ieder jaar moet uw voertuig APK gekeurd worden. Dit is een moment opname die 365 dagen geldig is.
Dit wordt automatische gecontroleerd via het kentekenregister. Voertuig niet geschorst en niet gekeurd geeft automatisch een boete.
Daarnaast bent u er zelf voor verantwoordelijk dat uw voertuig 365 dagen per jaar aan de permanente eisen blijft voldoen.
Dit kan onderweg gecontroleerd worden door de politie. Rijdt u bijvoorbeeld op gladde banden dan volgt een boete omdat u niet aan de permanente eisen voldoet. U kunt dus gewoon een technische boete krijgen ondanks dat uw auto gekeurd is.
Kortom eigenlijk gewoon hetzelfde als wat ik eerder aangaf om de afgekeurde auto te laten staan: de auto voldoet dan namelijk niet meer aan die permanente eisen en mag er wettelijk gezien dus niet meer mee gereden worden op de openbare weg. :wink:


Dat ca. 2 maanden voor de verloop opnieuw laten keuren doe ik trouwens al jaren, geeft mij inderdaad wat marge voor reparatie indien nodig.
Formeel afkeuren doet het keurstation waar ik heen ga eigenlijk niet, ik krijg gewoon een lijstje met herstelpunten die gefikst moeten worden.
Bij gangbare auto's is die 2 maand in de praktijk ruim voldoende, maar als het toevallig een oldtimer betreft waarvan de onderdelen moeilijk verkrijgbaar zijn en altijd aan de verkeerde kant van de wereld liggen dan is die 2 maand nog snel (te) kort dag voor de apk datum deadline.
En dat resulteert dan eerst weer in dat tijdelijk apk lapwerk voordat het fatsoenlijk hersteld kan worden zoals het hoort.

Daarom ben ik ook blij met die apk-vrijstelling voor de 50+, dat is echt niet omdat de technische staat mij geen mallemoer interesseert maar puur omdat ik de pest heb aan dat tijdelijke apk lapwerk door die datum deadline.
En daarnaast heb ik ook geen zin in om bij een hoop geconstateerde apk afkeurpuntjes de moderne jonge generatie keurmeesters weer ergens op te moeten attenderen omdat ze die oude voertuigen en technieken gewoon niet meer kennen... ja, er zijn nu eenmaal auto's waarbij het groot licht bediend wordt met een voetschakelaar, er zijn nu eenmaal ruitenwissers die werken op het vacuüm van de motor i.p.v. op een elektromotortje, en er zijn nu eenmaal ruitenwissersproeiers die werken met een voetpompje waar je stevig op moet stampen om water op je ruit te kunnen spuiten.
En nee, die oranje lichten in de hoeken van het front van een '71 Jeep Wagoneer zijn echt geen knipperlichten maar markeringslichten.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: APK met geschorste camper in Portugal



Bericht door Arie55 »

Een ander fabel is dit: je kan ook een 'proef' apk laten doen. Dit gebeurt bij een garagist. Een inspectie waar men kijkt of die door de keuring zou komen. De grote maar is die, dat als de camper "goed gekeurd" zou zijn, er geen aanspraak gemaakt kan worden als de camper afgekeurd wordt bij de echte keuring. Dan heb ik zoiets als; waarom zou ik dan die weg inslaan?

In navolging op Bas vd Laar z'n verhaal; ik vind het laten keuren in het buitenland niet handig omdat je door de taalbariere niet echt een inhoudelijk gesprek kan voeren. Daarom prefereer ik de apk in NL te laten doen. Desnoods door die naar een periode te verschuiven die mij uitkomt. Dat kan inhouden dat de apk 2x in het jaar geschiedt.
Verder begreep ik uit de term afgekeurd = afgekeurd, dus niet meer mee mogen rijden. Tenzij je (als je aangehouden wordt) aan kan tonen door de afspraak, dat je naar de reparateur rijdt.

Al met al zijn interpretaties erg listig in deze.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie