Is deze buck booster te gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Ik kwam deze tegen

AU $34.41 18%OFF | DGXBY 12V24V TO 14.5V 3A~25A Ternary Lithium Lead Storage Lithium Lron Phosphate Charger 9-35V to 14.5V Motorhome Charger
https://a.aliexpress.com/_EH8LADf

Zover ik begrijp kan het een spanning van 9 tot 24 Volt aanpassen naar 14.5 volt
Het lijkt me dat het met een D+ relais voor de ingang spanning heel good dienst kan doen als Booster voor de lifepo4 accu, vooral voor wagens met een kleine dynamo
Elders hier op het forum is een ellen lange discussie over een booster gevoerd.
Deze units waren er toen nog niet dus ik breng het hier in een apart draadje voor expert advies of gedachtengoed.

Ik geef mijn reden aan.
Ik heb een 60A dynamo in ons kleine Campertje.
Ik heb een 200Ah lifepo4 net geïnstalleerd.
Ik heb de zoiets als een cyrix relais verwijderd daar ik geen directe grote stroom van de startaccu naar de slok-op lifepo4 wilt hebben. Als er voor een paar dagen geen zon is dan kan de 12v koelkast de lifepo4 behoorlijk leegtrekken. (De 105Ah AGM gaf 1½ dag vrij staan)
Nu wil ik als een paar dagen geen zon is geweest en ik dan waarschijnlijk een trip maak, de lifepo4 sneller vol hebben.
3 jaar geleden was ik in contact met de fabrikant van dit product. Ik vroeg hen toen of hun units naar de 13.8 v of de naar de19 v getweaked kon worden naar 14.4 v.
Antwoord was toen negatieve. En nu komen ze met deze unit
Zo, ok ben nieuwsgierig naar expert reacties.

2 uur later
Ik heb de 15Ampere vor mijzelf nu besteld
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Peter LMC »

Er zit niets van een D+ regeling op lijkt me.
Als je hem aansluit zal deze altijd de startaccu met de Lifepo4 verbinden.
Misschien toch je Cyrix tussen de startaccu en booster laten zitten. :?:
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Peter dit schreef ik in de opening

Zover ik begrijp kan het een spanning van 9 tot 24 Volt aanpassen naar 14.5 volt
Het lijkt me dat het met een D+ relais voor de ingang spanning heel good dienst kan doen als Booster voor de lifepo4 accu, vooral voor wagens met een kleine dynamo

Net als bij een koelkast een D+ gebruikt wordt om de 12 volt element in te schakelen, eerst een relais door D+ geactiveert de stroom doorlaat naar de booster.
En ja dat is dus een extra niet ingebouwd.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door 309T16 »

Zoals Peter al opperde. Gewoon de Cyrix laten zitten en eventueel een schakelaartje in de min van het relais. Heb je er ook nog controle over. Zo doe ik het ook.

Booster dan tussen de zcyrix en de HH accu
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door kampo »

Dan ga je de lfp wel overpompen in de startaccu
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door amigob2 »

Realizeer je dat dit een lader is met 1 mode,
Het is namelijk een spannings bron met stroom begrenzing
Als hij dus de maximale stroom bereikt, zal de spanning minder worden
Maar als de accu vol is zal de spanning 14.5V blijven en de stoom af nemen,
Maar nooit nul worden, behalve als de BMS het laden afschakeld
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1042
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door amigob2 »

@Kampo

Hij bedoeld volgens mij dat je de Cyrix gaat gebruiken als relais voor de booster, en dan zal hhij maar 1 kant op laden.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Natuurlijk is het een constant voltage unit. Ook de meeste lithium chargers voor fietsen en lifepo4 zijn dat.
Ze stoppen de charge doordat de BMS de charge afkoppeld. Dat doet de BMS wanneer de accu vol 100% is.
Het Relay in de voorschakeling ga ik deze gebruiken.

DC 6~80V Voltage Detection Relay Switch Controller Charging Discharge Monitor with Case Digital display DC voltage detection
https://a.aliexpress.com/_EQY1BWH het uitgebreide 30 u3 model.

Mijn idee is de booster te starten 30 tot 50 seconden na aanvang van of de D+ of nadat de U3 de 14volt van de dynamo meet. Lees een delay na starten voor inschakelen.
Het Relay heeft nog meer mogelijkheden, maar ik neem het stap voor stap
De terug lading naar de start accu heeft nu geen prioriteit.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door TestCase »

Lijkt me een prima oplossing om mee te gaan experimenteren.
Ik heb alleen wat bedenkingen met betrekking tot de max van 30A voor zowel de buck/booster als het voltage detection relay. Beiden steeds op 30A laten werken zal de levensduur flink bekorten denk ik zo?


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door 309T16 »

amigob2 schreef:
za 14 jan 2023, 12:35
@Kampo

Hij bedoeld volgens mij dat je de Cyrix gaat gebruiken als relais voor de booster, en dan zal hhij maar 1 kant op laden.
Inderdaad
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

@testcase
Ik heb de 15Ampere booster besteld. Dus het is restricted. Ik vind het wat eng om meer van de kleine Dynamo te vragen. Vooral dat de airco bij plus 35° nogal eens wordt aangezet.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6055
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door TestCase »

Nog even naar die booster gekeken maar ik heb mijn twijfels. Die boosters hebben een max uitgangsstroom maar limiteren de stroom niet op die max. Dus wanneer je lifepo4 30A wil hebben dan gaat die booster van 15A stuk?

Ik kan het mis hebben maar hoe begrens je die stroom tot 15A?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Camper-T
Berichten: 1175
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Camper-T »

Volgens mij doen deze buck-boost-converters niet meer dan een variable ingangsspanning omzetten naar een vaste uitgangsspanning.
Stroombeperking zit er denk ik niet in dus je moet er met andere materie voor zorgen dat je de buck-converter niet overbelast.
Een lithium specifieke laadkarakteristiek of het monitoren van de accuspanning tijdens laden zal evenmin aanwezig zijn gok ik zo…
Of dit daarom een geschikte vervanger is voor een laadbooster weet ik niet zeker, persoonlijk zou ik hier niet zo snel voor kiezen.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2640
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door jan- »

Going schreef:
zo 15 jan 2023, 1:29
Natuurlijk is het een constant voltage unit. Ook de meeste lithium chargers voor fietsen en lifepo4 zijn dat.
Ze stoppen de charge doordat de BMS de charge afkoppeld. Dat doet de BMS wanneer de accu vol 100% is.
De meeste lithium chargers voor fietsen en lifepo4 stoppen het laden als de accu (bijna) vol zit. LEDje gaat dan meestal van rood naar groen. Dat hoort ook bij een LFP accu. De BMS zit er voor de veiligheid in. Het is niet verstandig om de BMS het laden te laten stoppen onder normale omstandigheden. De spanning van een enkele cel kan dan te hoog worden. En ik meen dat DJSmiley ooit eens slechte ervaringen heeft gehad met deze DC/DC als je de stroom te hoog laat oplopen.

Maar ik zie nu dat je hem al hebt aangeschaft. Hou er wel rekening mee dat we hier in Nederland 's nacht (voor jou overdag) niet zo snel zullen reageren. Ben wel benieuwd straks naar je ervaringen. Maar hou de stroom en temperatuur dan wel goed in de gaten.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie