Is deze buck booster te gebruiken?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Maar als je 100-150 euro wilt uitgeven kun je net zo goed een Renogy nemen. (de 20 en 40A zijn beide <150 euro)

Veel van die boosterdingen kunnen dan misschien wel als lader gebruikt worden (Want CC limiting), maar ze hebben gewoon 1 vaste uitgangsspanning. Ze schakelen dus niet uit of terug naar een lagere float, wat je eigenlijk wilt met lithium.

En uit ervaring weet ik dat bv die RCSun dingen (Daygreen) relatief krap gedimensioneerd zijn, belast je die >50% dan worden ze aardig warm. In mijn ervaring moet je dan snel aan actieve koeling gaan denken of die dingen op een koelblok oid monteren zodat ze de warmte kwijt kunnen.

Edit: Ik zie dat die Renogy's 'down-under' zelfs erg goedkoop zijn: 119 AUD (78 euro) voor de 20A, en 169 AUD voor de 40A versie (110 euro)

Goed, je hebt geen motor detectie oid, en gewoon een domme D+ nodig, maar dat is afhankelijk van het voertuig niet perse een probleem natuurlijk.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op zo 22 jan 2023, 16:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door TestCase »

Voor die prijs van bij Ali ga ik wel een echte kopen t.z.t.. Bij Ali hebben ze ook geen echte 'motor aan' detectie, werkt op drempel spanning.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Fijn de nu reacties en adviezen.
Ik heb hier 2 verschillende dc converters Zelfbouw liggen 2x van elke. Ik wou die gebruiken. Mijn zoon had er ook een project voor, voor op zijn werk. Toen zag ik die eerste dc dc converters en startte met dat dit draadje.
Tevens ben ik toen verder gaan zoeken en kwam ook tegen wat hier is gezegd.
De Tellun was en is mijn eerste keuze. Een lader die Ampere 3 tot 30 instelbaar is lijkt me ook goed voor in de Carthago thuis.
Rcnun heeft ook een 30A dc dc charger maar 30A is volgens mij te veel voor dit campertje
De Renogy had ik bijna besteld en had dan woensdag in Melbourne geweest, de 20A was echter wat me nog te denken gaf.
Toen kwam ik deze Rcnun tegen en alhoewel slechts 8A wil ik het proberen. Perslot de 8A geven de zonnepanelen ook op dagen tussen november en maart.
Votronic heeft in mijn ervaring wat minder kwaliteit onderdelen in zich en ik vind ze wat ze verkopen gewoon te duur. Dan is de opstap naar Victron niet zo groot.
Helaas heeft dit karretje slechts een 60Amp dynamo. En als het over 35° is en je rijdt dan wil je ook wel de airco aanzetten. Met dezelfde temperatuur gaat de koelkast dubbel zoveel keer aanslaan. Dus hoeveel kan de dynamo geven.
Dat is de reden dat ik de 20A booster er niet zomaar tussen wil zetten.
Ondertussen heb ik in Melbourne ook een 100a shunt liggen welke ik tussen de dynamo en massa zal plaatsen. Digitaal metertje op het dashboard en dat geeft me misschien meer duidelijkheid.
Natuurlijk wil ik niet teveel meer aan deze car uitgeven dan nodig. We hebben het nu zegmaar 2 jaar fulltime gebruikt, doch het heeft limitaties die voor de vrouw nu wat moeilijkheden geeft. Het is nu doordat de backpackers terug komen een gewild artikel, tevens met de vernieuwde motor er in.
Ik hou geïnteresseerden hier op de hoogte en elk advies is me zeer welkom.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

De renogy’s hebben ook een LC input. Daarmee halveer je het vermogen, dus een 20A unit zal dan maar 10A leveren

In theorie zou je zelf nog wat kunnen maken met een temperatuursensor op de dynamo. If <40 graden ofzo dan 20A en anders de lc gebruiken en limiteren tot 10A, of met die shunt schakelen (sommige hebben een relaiscontact - dan kun je die configureren bij een bepaalde stroom).
Persoonlijk zou de temperatuursensor me betrouwbaarder lijken, want stilstaand in de file zal een dynamo zoiezo warmer worden en dan is de max die slim is toch wat lager dan bij voldoende rijwind
Laatst gewijzigd door DJSmiley op ma 23 jan 2023, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Ik had de LC input gelezen. Het is me niet duidelijk hoe het werkt en hoe aan wat de aansluiting komt.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

+12v op de lc input en de stroom halveert

Ik heb in mijn klusbus een 40A renogy zitten en daar hangt de D+ aan beide waardoor ie maar met 20A laad. (Dus de d+ gesplitst naar zowel de d+ ingang als naar de lc)

Ik dacht dat ik een 20A renogy had maar toen ik m aansloot kwam ik pas erachter dat t de 40A was.. en toen had ik geen zin meer om de kabel te upgraden dus teruggezet naar 20A met de lc, en dat werkt prima
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Dank u Smiley
Mijn vrouw vindt dat ik de Renogy moet kopen. Dubbel de prijs als ik nu heb besteld maar ook dubbel de mogelijke Ampère als de dynamo het aankan.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Dank u Smiley
AliExpress bestelling geannuleerd
De Renogy 20A besteld.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Ondertussen de Renogy 20A dc dc booster binnen.
Eerst 16 dagen naar Nieuw Zeeland, daarna kan ik het inbouwen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Even terugkomend op de start

AU $34.41 18%OFF | DGXBY 12V24V TO 14.5V 3A~25A Ternary Lithium Lead Storage Lithium Lron Phosphate Charger 9-35V to 14.5V Motorhome Charger
https://a.aliexpress.com/_EH8LADf

Ondertussen contact gehad.
Op vraag of aangesloten op een lege lifepo4 batterij het meer stroom wil geven dan de bijvoorbeeld 12 of 15 Ampere.
Antwoord was , Nee het geeft niet meer dan de opgegeven output.
Mijn vraag doet het als een gestabiliseerde power supply of doet het als een batterij lader. Antwoord was, het is een lader.

Ik denk dat ik toch een 12Ampere model bestel. Goed genoeg voor het Fordje, dan gaat de Renogy mee naar huis voor in de Ducato.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6075
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door TestCase »

Mooi wanneer dat zo is maar currentlimiting functie staat niet in de tekst dus erg verwarrend. Goed om te weten dat het zo wel bedoeld is.


//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

@DJSmiley
Vandaag de Renogy ingebouwd.
Voor de current limiter zegt het te verbinden met een 12v source. Kan ik dan gewoon de input plus gebruiken, per slot is dat ook een 12v ??
Bij voorbaat dank voor uw advies.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
DJSmiley
Berichten: 4048
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door DJSmiley »

Ja, volgens mij wel.

Ik heb zelf simpelweg de D+ gesplitst. Dan is de LC poort alleen actief als de D+ actief is. t leek mij immers geen meerwaarde hebben om de LC altijd van 12V te voorzien als de DCDC toch niet actief is.

Dus bij mij gaat de D+ van de dynamo naar zowel de D+ als de LC ingang (draadbrugje)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3249
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Is deze buck booster te gebruiken?



Bericht door Going »

Dank u , heel duidelijk
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Plaats reactie