Dat meldt de ADAC, dat enkele van de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje zet.
B-rijbewijs naar 4250kg
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Zelfs al in het openingsbericht
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Dat was niet voor iedereen duidelijk
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
En wat zegt ADAC?
En iedereen praat die ene bron , die zelf al een slag om de arm houd, nu na als zijnde de vastomlijnde plannen van de EU.
Wat er ZOU kunnen veranderen.Was sich beim Pkw-Führerschein und bei der Führerscheinprüfung für Fahranfängerinnen und Fahranfänger ändern könnte.
En iedereen praat die ene bron , die zelf al een slag om de arm houd, nu na als zijnde de vastomlijnde plannen van de EU.
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Lobby of influencers heet dat geloof ik
Gr Aad
Gr Aad
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Meer “lost in translation”
(Nuances verloren gegaan in de vertaling ).
(Nuances verloren gegaan in de vertaling ).
-
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Dat is niet "iets Belgisch "hoor ,Europese wetgeving schrijft voordat iedereen die goederen vervoert met een voertuig van +3500 kg ,buiten een C rijbewijs ,ook moet beschikken over een certificaat van vakbekwaamheid ,de z.g "code 95" , ongeacht de leeftijd van de bestuurder.
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Hij of zij die beroepsmatig goederen vervoert heeft die code 95 nodig, als particulier heb je er niets mee te maken.
-
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
- Locatie: Roosendaal
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Klopt,als je een verhuis moet doen en daarvoor een vrachtwagen van +3,5 t huurt heb je inderdaad geen code 95 nodig.
Zou je die auto huren om de buurman ,tegen betaling ,te verhuizen heb je het weer wel nodig.
Iemand die met zo een mobiele kraan rijdt die van zichzelf meer dan 100 ton weegt , heeft ook geen code 95 nodig,, wel een C rijbewijs.(omdat hij geen goederen vervoert).
Zou je die auto huren om de buurman ,tegen betaling ,te verhuizen heb je het weer wel nodig.
Iemand die met zo een mobiele kraan rijdt die van zichzelf meer dan 100 ton weegt , heeft ook geen code 95 nodig,, wel een C rijbewijs.(omdat hij geen goederen vervoert).
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Och die huidige jongens en meisjes die nu hun rijbewijs behalen, zullen het zeker niet slechter doen dan de huidige oude mannetjes en dametjes toen die jeugdig waren.AadenAnke schreef: ↑ma 30 jan 2023, 10:30Wat die opleiding betreft de jongens en meisjes die nu het opleidingstraject hebben afgerond kunnen beduidend meer met het spul als toen ik begon op de bok heb natuurlijk in de laatste 45 jaar best veel bijgeleerd en ervaring opgedaan. Waardoor je een soort van 6e zintuig krijgt voor gekke dingen op de weg. En die 18 jarige op de bok dat is al een tijdje zo en dat gaat best goed wat mij betreft het rijbewijs op splitsen tot zeg 2500kg en dan B+ 2500 Tot 4500kg
vandaag doen in een Seatje en morgen in een L4H3 voor PostNL rond racen in de woonwijk?
Gr Aad
In het Verenigd Koninkrijk wordt sinds enkele jaren verplicht het onderdeel verkeersinzicht gegeven. Blijkt dat bij de jeugd die dit heeft gevolgd het aantal ongevallen lager ligt.
Van een studie uitgevoerd door de EU (zie pg 8 van het pdf bestand): https://op.europa.eu/en/publication-det ... anguage-enGreat Britain introduced the hazard perception test into the theory test in November 2002.
This has resulted in a decline in the number of crashes in the first year after licensing of
11.3% (for certain on-road crash types expected to benefit from greater hazard perception
skill) (Wells, Tong, Sexton, Grayson, & Jones, 2008)
Lijkt me een beter plan dan het B rijbewijs optrekken tot 4.250 kg.wat mij betreft het rijbewijs op splitsen tot zeg 2500kg en dan B+ 2500 Tot 4500kg
H20
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Tuurlijk. En dan bij alleen B een helm verplichten
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
De meeste brokken worden gemaakt door gebrek aan voertuigbeheersing, kun je naar mijn idee beter het vermogen koppelen aan het rijbewijs (net zoals bij het motorrijbewijs code 80 A1/A2/A) i.p.v. het gewicht te splitsen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Zag gisteren een foto van een 40 tonner die van een viaduct af gelazerd was.
Komt toch net weer iets harder aan dan een 2,5 tonnertje
Maar goed, wel 450pk natuurlijk
Komt toch net weer iets harder aan dan een 2,5 tonnertje
Maar goed, wel 450pk natuurlijk
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Tsja, volledig uitsluiten kun je niets.
Met een klapband rechtsvoor op net de verkeerde locatie kan zoiets zelfs nog de meest ervaren chauffeur overkomen.
Gelukkig was er bij dat ongeval voornamelijk materiële schade.
Met een klapband rechtsvoor op net de verkeerde locatie kan zoiets zelfs nog de meest ervaren chauffeur overkomen.
Gelukkig was er bij dat ongeval voornamelijk materiële schade.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
- Marco Polo
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: B-rijbewijs naar 4250kg
Maar wel begrensd dat zware voertuig.
Heeft dit ongeluk dan niet kunnen voorkomen.
Maar gezien de doelgroep van de 4250kg verhoging, naar het schijnt, hoog scoort in de ongevallen statistieken zou dat ook nog wel eens een optie kunnen zijn.
Je ziet bedrijven zoals netwerkbedrijf STEDIN dit al uit eigen initiatief doen.
Blijkbaar weinig vertrouwen in hun eigen personeel; of veel ervaring met…..
Oorzaak van de ongelukken met busjes zijn over het algemeen niet stoerdoenerij zoals bij motoren, maar haast.
Heeft dit ongeluk dan niet kunnen voorkomen.
Maar gezien de doelgroep van de 4250kg verhoging, naar het schijnt, hoog scoort in de ongevallen statistieken zou dat ook nog wel eens een optie kunnen zijn.
Je ziet bedrijven zoals netwerkbedrijf STEDIN dit al uit eigen initiatief doen.
Blijkbaar weinig vertrouwen in hun eigen personeel; of veel ervaring met…..
Oorzaak van de ongelukken met busjes zijn over het algemeen niet stoerdoenerij zoals bij motoren, maar haast.