B-rijbewijs naar 4250kg

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gesloten
Gebruikersavatar
dejema
Berichten: 50
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 15:23
Locatie: west-vlaanderen - België

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door dejema »

Ook in Frankrijk is men daar al een tijdje mee bezig. In " Le Monde du CampingCar"
is er verleden zomer al een petitie geweest omtrent deze 4250kg
Maar zoals reeds gemeld een gemiddelde camper zal ± 500kg meer wegen
dus nog steeds een winst maar daar er ook 100kg zwaardere veren inzitten.
Conclusie: iedereen zal er baat bij hebben met een groter laadvermogen van 150kg.
Nu is de vraag: wat zullen de constructeurs van gewicht bijvoegen? Nu zoeken ze
steeds voor lichte materialen maar dan ...
Groetjes,
Jean-Marie

Tijd voor van alles, voor alles geen tijd
Frankia platin op mercedes 519 190pk automaat
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door GeMa »

Campers naar 4250 kg op B-rijbewijs is vooralsnog (zeker in Nederland) wishful thinking. Als het al gebeurt (via aanpassing Europese wetgeving), gaat dat nog vele jaren duren. En dan moet je camper natuurlijk technisch ook geschikt zijn of te maken voor dat hogere gewicht. Ik ga maar door met het halen van het C1 rijbewijs, wachten op Europa kan wel eens een zaak van een hele lange adem worden en ik heb die tijd niet meer.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door Marco Polo »

Zit me dan alleen af te vragen waarom de “ADAC juristen” menen Duitse camperaars enige hoop te mogen geven op verhoging van de 3500kg grens.
Zeker omdat de NL overheid blijkbaar net de regels voor rijbewijs B verruimd per medio dit jaar.
Daarbij uitgaat van schone aandrijving.
En hele ruime tijd nodig heeft om iets wat nu al - onder speciale voorwaarden en met vergunningen - toegestaan wordt in permanente wetgeving om te zetten.
Een verdere aanpassing van de nationale wetgeving zal dus weer langere tijd in beslag nemen.
Lijkt me een beetje onzinnig om dan niet te wachten op de richtlijn van de EU en het in 1 keer goed te doen.
Personeelstekorten zijn echter hoog en de Europese commissie niet zo snel :mrgreen:
Dus wat dat betreft :wink:

Maar goed, Spanje wijkt ook al een tijdje af van de Europese richtlijnen.
Nationaal kan men dus de regels ruimer stellen dan de EU richtlijn.
Alleen heeft de gemiddelde camperaar daar niets aan omdat de regels dan alleen binnen de landsgrenzen gelden.

We gaan het beleven.
Dit eerste kwartaal moet de officiële richtlijn duidelijk worden van de EU.
Dan weten we allemaal wat de EU besloten heeft en niet alleen de ADAC juristen :wink:

ps: bij goed lezen zie je ook dat wat ADAC doet is speculeren over wat de nieuwe 4e EU rijbewijs richtlijn tot gevolg zou kunnen hebben.
Peter+Annie
Berichten: 1355
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door Peter+Annie »

GeMa schreef:
za 14 jan 2023, 10:09
Campers naar 4250 kg op B-rijbewijs is vooralsnog (zeker in Nederland) wishful thinking. Als het al gebeurt (via aanpassing Europese wetgeving), gaat dat nog vele jaren duren. En dan moet je camper natuurlijk technisch ook geschikt zijn of te maken voor dat hogere gewicht. Ik ga maar door met het halen van het C1 rijbewijs, wachten op Europa kan wel eens een zaak van een hele lange adem worden en ik heb die tijd niet meer.
Als je camper geschikt is om technisch 4250 kg te wegen ,en je die dus met een C of C1 rijbewijs mag rijden , wil dat zeggen dat je die in de toekomst ook met het B rijbewijs mag rijden.

Als de camper maar goedgekeurt is ( MTM ) tot 3500 kg schiet je met een verhoging naar 4250 kg niks op.
Verdere "privileges" zoals snelheids limiet , gewichts beperking ,inhaal verboden enz blijven wel van kracht
Gebruikersavatar
FrS
Berichten: 1006
Lid geworden op: zo 16 okt 2005, 20:30

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door FrS »

eerst maar eens een paar lessen nemen in "hoe neem ik een bocht" en "achteruit rijden en inparkeren" . Want als ik zie hoe sommigen toch kunsten uithalen om 10 meter achteruit te rijden vraag je je toch af , hoe komt hij/zij (het) aan een rijbewijs en niet te vergeten de bocht om.
want 1000 kg meer rijdt toch echt anders, plankgas autobaan recht toe recht aan is geen probleem behalve als er geremd moet worden en men niet verder kijkt dan naar de achterkant voor de voorligger, paniek
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6079
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door TestCase »

Heb ik gedaan. Camper is 3500kg MTM. Een halve dag met instructeur gereden, oefeningen gedaan en nieuwe verkeersregels doorgenomen!
Dacht, het is geen personen auto en er zijn vast dingen te leren.




//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door hathi »

Quote Peter: Als je camper geschikt is om technisch 4250 kg te wegen ,en je die dus met een C of C1 rijbewijs mag rijden , wil dat zeggen dat je die in de toekomst ook met het B rijbewijs mag rijden …………juist Peter, maar het zou ook de 1 e keer zijn dat forumleden het ergens over eens zijn,ook al veranderd er eigenlijk niet veel,het word begrijpelijker en overzichtelijker, met bijna altijd dezelfde Camper, met een ander papiertje :-B
Hans
Gebruikersavatar
GeMa
Berichten: 504
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 10:19

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door GeMa »

Peter+Annie schreef:
za 14 jan 2023, 12:26
GeMa schreef:
za 14 jan 2023, 10:09
Campers naar 4250 kg op B-rijbewijs is vooralsnog (zeker in Nederland) wishful thinking. Als het al gebeurt (via aanpassing Europese wetgeving), gaat dat nog vele jaren duren. En dan moet je camper natuurlijk technisch ook geschikt zijn of te maken voor dat hogere gewicht. Ik ga maar door met het halen van het C1 rijbewijs, wachten op Europa kan wel eens een zaak van een hele lange adem worden en ik heb die tijd niet meer.
Als je camper geschikt is om technisch 4250 kg te wegen ,en je die dus met een C of C1 rijbewijs mag rijden , wil dat zeggen dat je die in de toekomst ook met het B rijbewijs mag rijden.

Als de camper maar goedgekeurt is ( MTM ) tot 3500 kg schiet je met een verhoging naar 4250 kg niks op.
Verdere "privileges" zoals snelheids limiet , gewichts beperking ,inhaal verboden enz blijven wel van kracht
Mijn punt was, dat de wijziging van de wetgeving (als die er al komt) nog wel even (jaren) op zich kan laten wachten. Dus reken je niet rijk, ook al kan de camper meer aan. En wat telt is de technische max massa (F.1), als die meer is dan 3500 op het kentekenbewijs en de toegestane max massa 3500 (F.2), dan is upgraden slechts een formaliteit. Zo niet, dan moeten er vaak technische aanpassingen gemaakt worden en opnieuw gekeurd worden. Een tussenweg is als de camper ook al vanuit de fabriek een type goedkeuring heeft gehad voor b.v. 3850 kg, dan is een certificaat van de fabrikant al voldoende, maar moet er wel opnieuw gekeurd worden.
Laatst gewijzigd door GeMa op za 14 jan 2023, 14:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27491
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door Marco Polo »

Het enige wat - vrij - zeker is, behalve de datum van invoering is dit:
In de regeling wordt opgenomen dat bestuurders met een B-rijbewijs ook een elektrische bestelwagen mogen besturen met een totaalgewicht tot 4250 kg. Voor niet-elektrische voertuigen blijft die grens op 3500 kg staan. Vaak zijn elektrische bestelwagens zwaarder door het gewicht van het accupakket.
Wat weer als vraag oproept of dit voor elk voertuig gaat gelden of alleen voor commercieel vervoer?

Gaan we ook weer horen.
Hopelijk op 1 juli van dit jaar :wink:

Voor de camperaars met een NL rijbewijs en een dieselvoertuig veranderd er dus niets.
Op de korte termijn.
Hoef je niets eens voor te rekenen :wink:
Of transportondernemersvereniging EVOfenedex moet fout zitten :crazy:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19187
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door Aloys »

Waarom zou het niet gelden voor een particulier die bijvoorbeeld een elektrische Fiat Ducato aanschaft?
Het zal dan vast ook gaan gelden voor een elektrische camper.
Die 750kg erbij is alleen voor elektrische voertuigen, begrijp ik eruit.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3264
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door B1gcheese »

Ach het zal mijn tijd wel duren, voorlopig is de actieradius van een elektrische bestelbus nog veel te klein. Ik ben nog steeds blij met mijn diesel met heavy chassis en C1 rijbewijs, geen moment spijt van gehad.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Zijspan
Berichten: 2602
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door Zijspan »

Gaat allemaal wel komen, iedereen op de stroom bus, met z’n allen aan de e Ducato of vergelijkbaar.
De rijbewijzen worden dan vanzelf voor zwaardere voertuigen.
Dan kiezen we de Cp waar we toch weer aan de paal gaan, anders morgen niet verder.
Ik las dat de e vrachtwagens al een probleem hebben, dat er te weinig laadpunten zijn voor hun accu’s .
Alles is wel wat zo, rijden op stroom! Of dat wel de toekomst is? Inclusief de infrastructuur die dat aankan?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13293
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door AadenAnke »

Voor dat alles is wel nog na het Europese verhaal ook nog een keer een wijziging van nationale wetgeving nodig. Wil iedereen nog ff een plasje er over doen en dan nog wat handje klap Eben-Emael dan komt er misschien wat leuks uit maar voor het zelfde geld (of iets minder :lol: ) wordt het een wangedrocht van wet/regelgeving ik zou er maar niet teveel van verwachten

Gr Aad
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13441
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: B-rijbewijs naar 4250kg

Bericht door hathi »

Het gegeven,dat een B rijbewijs,nu ook al met 4250 kg mag,….door er een ongeremde aanhanger achter te hangen,geeft eigenlijk al aan ,hoe zot de huidige regel is, :-B …. en mss heeft men dat in Brussel nu ook ontdekt,wie zal het zeggen?
Hans
Gesloten