Van Renault Master naar Camp Master

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Goed om te zien Ivo, aan je profiel foto te zien ben je bekend met de Renault master.

Hoewel er bijna geen muggen en vliegen waren de afgelopen zomer, willen wij wel graag een hordeur in de schuifdeur opening heeft iemand tips voor een hordeur voor deze bus?

Een hor is nogal een uitdaging omdat de geleiderail door de opening schuift. (Ducato blijft de geleiding helemaal buiten de bus).
We misten tijdens de vakantie wel een opstapje om in de bus te klimmen, niet dat we niet in konden stappen, maar een stap van meer dan 30 cm omhoog is met spullen in je handen best groot.
Ik had al een opstapje gekocht die kon uitklappen, maar die paste er echt niet onder. Gelukkig kon hij gewoon terug en hebben we side bars laten plaatsen welke de bus een stoerdere uitstraling geeft en we tevens kunnen gebruiken als opstap.
Ter plaatse van de instap wordt hij nog verbreed om je voet beter te kunnen plaatsen.
20220928_105117.jpg
20220928_105117.jpg (52.51 KiB) 6065 keer bekeken
Ook moet er een "vanswing" achtige oplossing komen voor de fietsendrager. Deze vakantie moesten we telkens de fietsen en de drager achter de bus weg doen om de deuren te kunnen openen, heel onhandig. De eerste schetsen zijn gemaakt,
20221219_101904.jpg
20221219_101904.jpg (42.78 KiB) 6065 keer bekeken
met als inspiratiebron de verschillende oplossingen die op dit forum te vinden zijn. Het scharnierpunt wordt straks alleen tijdens vakanties gebruikt voor de fietsendrager. Daarna gaat gewoon de kogel weer op z'n plek om ook weer een aanhanger te mogen trekken.
Het volgende stukje zal gaan over de dingen die ik afgelopen maand aan de camper heb gedaan. Dan zijn we eindelijk op het punt van de huidige status.
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door albertrietjens »

Wanneer je toch bezig bent. Dit systeem gebruiken we nu al zo'n 8 jaren en bevalt nog steeds:

Afbeelding

Meer foto's:

https://photos.google.com/share/AF1QipO ... 9ZcUdCYlZR
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door martijnoes »

@albertrietjens, bedankt voor het delen van de map met foto's. Zo'n vanswing een keer zelf maken staat ook nog op het lijstje.

@Renault Camp Master, ben ook benieuwd wat jij ervan gaat maken ;-)
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Dank je dat is zeker een handige foto reportage! Ik zal binnenkort de boel eens goed bestuderen.
Top!
Bart200
Berichten: 149
Lid geworden op: do 13 dec 2018, 23:02

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Bart200 »

Je kan ook kijken op dit draadje "Fietsendrager op trekhaak", staat onder techniek,
Daar wordt de altera fietsendrager besproken die uitschuifbaar is. Dan komen de fietsen wat verder naar achteren en dan kan de deur net open, of net niet. Er staat ook nog een andere oplossing met een verlengstuk.
Of als je verder zoekt draaibare fietsendragers aan de scharnieren met een driehoek constructie.
Iedere keer de drager demonteren en de kogel er weer op zetten is ook extra werk.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Nou ik had vanmiddag wat tijd over om het "draadje" op te pakken. Als ik de goede draad te pakken had waren het 54 pagina's met tips en foto's en linkjes over de fietsendrager :crazy: . Heb alles gelezen, een beetje een overkill aan info. Haha
Ik ga uit al deze info iets maken waar wij ons prettig bij voelen.
Het klopt dat het werk is om de kogel te vervangen voor en na de vakantie, maar ik heb dat er wel voor over. De master heeft uit 2008 heeft helaas niet zulke schanieren als de ducato's of de nieuwere Masters. Anders was zo'n triangel wel een mooie optie geweest.
Gebruikersavatar
Ivo-windsurf
Berichten: 113
Lid geworden op: za 19 jan 2019, 13:46

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Ivo-windsurf »

Renault Camp Master schreef:
wo 01 mar 2023, 21:14
Goed om te zien Ivo, aan je profiel foto te zien ben je bekend met de Renault master.

Hoewel er bijna geen muggen en vliegen waren de afgelopen zomer, willen wij wel graag een hordeur in de schuifdeur opening heeft iemand tips voor een hordeur voor deze bus?

Een hor is nogal een uitdaging omdat de geleiderail door de opening schuift. (Ducato blijft de geleiding helemaal buiten de bus).
We misten tijdens de vakantie wel een opstapje om in de bus te klimmen, niet dat we niet in konden stappen, maar een stap van meer dan 30 cm omhoog is met spullen in je handen best groot.
Ik had al een opstapje gekocht die kon uitklappen, maar die paste er echt niet onder. Gelukkig kon hij gewoon terug en hebben we side bars laten plaatsen welke de bus een stoerdere uitstraling geeft en we tevens kunnen gebruiken als opstap.
Ter plaatse van de instap wordt hij nog verbreed om je voet beter te kunnen plaatsen.
20220928_105117.jpg
Ook moet er een "vanswing" achtige oplossing komen voor de fietsendrager. Deze vakantie moesten we telkens de fietsen en de drager achter de bus weg doen om de deuren te kunnen openen, heel onhandig. De eerste schetsen zijn gemaakt,
20221219_101904.jpg
met als inspiratiebron de verschillende oplossingen die op dit forum te vinden zijn. Het scharnierpunt wordt straks alleen tijdens vakanties gebruikt voor de fietsendrager. Daarna gaat gewoon de kogel weer op z'n plek om ook weer een aanhanger te mogen trekken.
Het volgende stukje zal gaan over de dingen die ik afgelopen maand aan de camper heb gedaan. Dan zijn we eindelijk op het punt van de huidige status.
Zoals je al gezien had rijden wij ook in een Renault Master, een L1H2. :thumbup:
Om muggen en vliegen buiten te houden heb ik een hor gordijntje gemaakt door twee delen stof over elkaar heen te laten vallen en met klittenband aan de binnenkant van de opening te bevestigen. Kleine magneetjes zorgen er voor dat het aan de onder kant blijft zitten. Alle muggen en insecten buiten houden lukt niet, het wordt ze op deze manier in ieder geval niet makkelijk gemaakt.
Bij de achterdeuren ook op deze manier een hor gemaakt omdat we dan de deuren lekker open kunnen zetten als het warm is.
Op de foto zit gordijn met magneetje aan voordeur geplakt, toen geen mug in de buurt :D

Afbeelding
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Ivo bedankt voor je foto.

Vanaf oktober 2022 t/m januari 2023 hebben we niks gedaan aan de bus, maar de bus moet nog afgewerkt worden aan de binnenkant. Februari 2023 weer begonnen en we zijn dan nu bijna aangekomen op de status die de bus nu heeft.
Klussen op het programma, binnenkant schilderen en lakken, strip monteren om de binnentafel buiten te kunnen gebruiken, tafelpoot aanpassen om hem in hoogte verstelbaar te maken, sticker tegels plakken in de keuken.
Nadat ik de bus leeg gemaakt en het onderste bed verwijderd heb kunnen alle deuren gedemonteerd worden. De deurtjes zijn gemaakt van vuren meubel panelen waarin de handgrepen ingefreesd zijn. Ik heb de deuren geschuurd en 2x blank afgelakt.
Voor een frisse uitstraling wordt de rest van de kasten en wanden wit geschilderd.
20230313_120618.jpg
20230313_120618.jpg (41.16 KiB) 5340 keer bekeken
Dan de tafel, we hadden vorig jaar al gemaakt al proef model. We wilden graag een "full option" tafel namelijk, binnen en buiten te gebruiken met draaiplateau en demontabele poot die voor buiten gebruik ook nog in lengte te vertellen moet zijn.
Via MP een draaisysteem gekocht met een vaste poot in de hoop die aan te kunnen passen voor onze wensen. Dat ging makkelijker dan gedacht. Omdat de grondslag niet altijd gelijk is moet de tafel poot ook te verstellen zijn in lengte. Na 5 a 6 verschillende systemen bedacht te hebben was ik nog niet tevreden. Of te zwaar of te duur of niet praktisch genoeg.
IMG-20230216-WA0011.jpeg
IMG-20230216-WA0011.jpeg (147.64 KiB) 5340 keer bekeken
Plots kreeg ik een ingeving die verrassend simpel was. Even Googlen naar verstelbare tafelpoot en de ikea bleek gewoon de oplossing te hebben voor onze tafel. Nog even puzzelen met een pvc sok om de verbinding met de tafel te maken en we hebben een goed werkend systeem voor binnen en buiten.
20230313_110822.jpg
20230313_110822.jpg (91.6 KiB) 5340 keer bekeken
Dan de binnenkant nog een beetje huiselijke maken met plaktegels in de keuken, de deurtjes en het bed terug plaatsen. Net op tijd klaar voor een sneeuw vakantie in winterberg.
Oh ja as zaterdag ga ik beginnen met het scharnierpunt voor de fietsendrager. Spannend!
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Schanierpunt voor de fietsendrager,
Ik had een tijd geleden een tekening in dit draadje gedeelt over mijn ontwerp voor het schanierpunt van de fietsendrager.
Aangezien ik zelf niet kan lassen heb ik een mechanisatie bedrijf gevraagd of ze mij wilden helpen. Dat was geen probleem en ik mocht daar mijn tekening inleveren zodat ze deze konden beoordelen op sterkte en materiaal keuze.
Na een tijdje heb ik een afspraak gemaakt om te komen helpen met klussen aan het project.
Van mijn ontwerp was niks over gebleven, het zag er mooi uit, maar het zou nooit sterk genoeg worden om het hele zaakje te gaan dragen. Ondertussen was er al een begin gemaakt. Van het helpen klussen kwam het ook al niet echt. " mooi dat je er bent, zeg maar hoe je het wil hebben dan maken we dat direct even" kreeg ik te horen. Ik had mij nog voorgenomen om deze keer wat meer foto's te maken tijdens de bouw, maar ook dat kwam er dus niet van. Al met al een enerverende ochtend met als resultaat dat ik hem test klaar mee kon nemen naar huis. Tijdens het testen voelde de constructie direct al goed aan. En ondanks het doorzakken van het draaibare gedeelte van ongeveer 1 cm met de drager en 2 fietsen erop. Heb ik er vertrouwen in. Zeker gezien het feit dat de bout in het scharnierpunt nog niet serieus vast gedraaid was. Na nog wat kleine details kon hij terug om afgelast te worden.
Op dit moment staat hij in de grondverf. Als hij op kleur, gemonteerd en beladen is plaats ik weer een foto van het eind resultaat.
20230329_182935.jpg
20230329_182935.jpg (86.54 KiB) 4690 keer bekeken
20230329_183119.jpg
20230329_183119.jpg (99.15 KiB) 4690 keer bekeken
Bijlagen
20230329_183317.jpg
20230329_183317.jpg (102.46 KiB) 4690 keer bekeken
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

20230331_093157.jpg
20230331_093157.jpg (108.15 KiB) 4690 keer bekeken
20230331_093202.jpg
20230331_093202.jpg (100.46 KiB) 4690 keer bekeken
20230331_111614.jpg
20230331_111614.jpg (136.51 KiB) 4690 keer bekeken
Gebruikersavatar
albertrietjens
Berichten: 637
Lid geworden op: ma 23 dec 2013, 13:33
Locatie: Nederweert

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door albertrietjens »

Ziet er degelijk uit! Ga je veel plezier van hebben.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Hierbij nog 2 foto's van het eind resultaat.
20230424_110442.jpg
20230424_110442.jpg (141.86 KiB) 3905 keer bekeken
20230424_110337.jpg
20230424_110337.jpg (186.3 KiB) 3905 keer bekeken
Direct uitgetest met een rit van 400+ km's
Erg blij mee.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1874
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door macfocus »

Gaat dat op termijn wel goed?
De krachten op dat scharnierpunt bij een geladen fietsrek in uitgeklapte toestand zijn gigantisch lijkt me?
En die trekhaak, wat wil je daar aan hangen? Daar zit geheid geen goedkeuring op.
Nou ben ik niet zo heel moeilijk en het zal vast stevig zijn, maar toch?

Wel inventief, hou ik van.
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22837
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door PaulBng »

Op die kogel zit het fietsrek.

Ben ook benieuwd hoe het zich op termijn gedraagt.

Wel mooi gemaakt!

Paul
Plaats reactie