Van Renault Master naar Camp Master

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Hallo,

Ik ben Marco en wil toch graag mijn belevingen met jullie delen over de bouw van onze eerste bus voor ons gezin. (5pers)
Ongeveer 3 jaar geleden kregen wij de kans om een weekend een camper te lenen van een vriend. Het was een vw transporter en we gingen dat weekend met z'n drieën op pad. Het idee en het weekend waren leuk, maar voor een vakantie beleving vonden wij die bus te klein. In de jaren daarna nog 2 x een vw transporter gehuurd met andere indelingen. Ook daar bleek dat wij het niet praktisch vonden om bed en bank in 1 te hebben.
Toen begon het te kriebelen, eigenlijk zochten we een bus met 5 personen op kenteken en 4 vaste slaap plaatsen in de bus. Een zelfbouw camper op maat vinden bleek kastig dus dan kom je al snel uit bij een fabrieks buscamper, maar dat liet ons budget niet toe. Dan blijft er 1 optie over! zelfbouw

De komende tijd ga ik meer verhalen en foto's plaatsen over dit project.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door MarceldeHoog »

Leuk, benieuwd!
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1320
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door joske501 »

Beste,

Zelfbouw, daar geniet je van natuurlijk, zowel van het bouwen als het reizen. Maar een buscamper voor 5 personen, dat zal erg krap zijn.
Ook qua totaal gewicht zal het niet zo eenvoudig zijn. Let er goed op dat de lichte vracht dat je aankoopt een 3.5 ton versie is want er zijn er veel in de handel van minder. Je zal ook uiterst licht moeten bouwen om met 5 pers onder de 3.5 ton te blijven. De stalen kooi is al redelijk zwaar en de zelfbouw materialen zijn meestal zwaarder dan deze die gebruikt wordt door de industriëlen, dus dat zal toch wel een aandachtpuntje zijn.
Maak een goede studie en een duidelijk ontwerp voor je begint, s6.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Hoi, dank jullie wel voor de reacties en tips. (Welke ik veel gelezen heb in andere topics)
Ik zal even iets toelichten.
De camper is inmiddels bijna klaar, maar ik had geen tijd over tijdens de bouw om dit topic te maken bij te houden. aangezien ik het wel leuk vindt om andere mensen hiermee op weg te kunnen helpen wil ik de ervaringen graag delen. Vooral omdat de master (nog) niet heel bekend is in camperland.
Even een laatste spoiler alert.
De bus heeft 5 zitplekken, ruim onder de 3500 kg gebleven, camper kenteken en kwart tarief.

Gr marco
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Na de conclusie dat zelfbouw de beste optie was begon het zoeken naar een geschikte bus voor onze wensen. Vaste bedden zijn voor ons een pree dus dan kom je uit op een hefdak of stapelbedden. Aangezien montage van een hefdak vrij prijzig is hebben we besloten stapel bedden te maken dus moest het minimaal een h2 bus zijn, liever H3.
Vanaf de zomer van 2021 zijn we dan veel online opzoek gegaan naar een bus. Om onszelf niet heel erg te beperken hebben we niet op specifieke merken gezocht. Wel zochten wij een dubbel cabine bus omdat dat de ramen dan al gemonteerd zijn en het aantal personen op kenteken 7 is. (Daar bleken we niks aan te hebben achteraf)
Op een ochtend in december vonden wij op internet een bus die aan onze voorwaarden voldeed. Afspraak gemaakt om te kijken en proef te rijden. De technische mankementen die wij konden ontdekken waren te repareren en toen waren wij de eigenaar van een Renault Master 3l2h uit 2008.

IMG-20230114-WA0000.jpg
IMG-20230114-WA0000.jpg (98.2 KiB) 5361 keer bekeken
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

De gedachte was dat we de bus bij huis zouden zetten en dan rustig zouden gaan klussen, af en toe wat spullen kopen en die dan plaatsen, maar dat bleek na de eerste al geen optie. We kwamen er al snel achter dat je alles in huis moet hebben voordat je kunt bouwen. We hadden besloten om het camper kenteken aan te laten vragen door een expert, koste een paar euro maar het enigste wat wij moesten doen was een lege bus aanleveren en zeggen hoeveel zitplaatsen er in moesten komen.

20211224_203459.jpg
20211224_203459.jpg (102.74 KiB) 5304 keer bekeken
Nadat het kenteken en de bpm verrekening binnen waren hebben we de bus geschorst en thuis neer gezet om tekeningen te kunnen maken voor de indeling.
Door mijn bouw achtergrond kon ik in auto cad vrij gedetailleerde tekeningen maken van de indeling die ons het beste paste. En konden we bedenken welke opties voor ons belangrijk waren.
*achteruitrijden camera
*diesel kachel
*goede veilige extra stoelen. (Espace)
*Nieuwe voorstoelen met draai plateau.
*compressor koelkast
*2 x dakluik
*stapelbed 2x2 personen.
*luifel met tent voor 5de slaap plaats.
*simpele keuken 2 pits gasstel met fles, jerry cans voor schoon en vuil water.
*boord accu
*accu lader als we aan de wal stroom staan.
*scheidings relais voor start accu en boord accu.

Dit was ongeveer onze lijst aan wensen om mee aan de slag te gaan.
Gebruikersavatar
walda
Berichten: 600
Lid geworden op: zo 05 mei 2019, 10:40
Locatie: Joure

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door walda »

Hoi Marco,

Ik ben heel benieuwd naar jou eindresultaat; gezien het tijdsbestek ben je ook al weg geweest met het hele span. Erg nieuwsgierig naar jullie ervaringen.

Groeten,
Walter
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Dank je Walter, ik zal proberen de komende dagen het verhaal up to date te krijgen.

Lijst van wensen was af, spullen scoren! Wij zijn niet bang om 2de hands spullen te gebruiken dus tot vierkante ogen aan toe op marktplaats zoeken naar spullen, de ene keer met meer succes dan de andere.
Ondertussen heb ik alle bekleding uit de cabine gehaald omdat die erg vies was. Poetsen met borstel en groene zeep was tijdrovend maar het resultaat was het zeker waard.

20220121_203716.jpg
20220121_203716.jpg (100.68 KiB) 5159 keer bekeken
Toen kwam het grote moment, gaten in je bus zagen voor stekkerpunt en dakluiken. :think: dat was iets wat ik nog nooit gedaan had maar wat moet dat moet. Na alles 2 x gemeten te hebben de gaten gezaagd geschuurd en geprimerd. Daarna met succes de onderdelen waterdicht gemonteerd. :clap:

20220118_133759.jpg
20220118_133759.jpg (144.97 KiB) 5159 keer bekeken
We hebben de bus helemaal met armaflex geïsoleerd met verschillende diktes. Omdat ik de bekleding toch uit de bus had kon ik ook het dak boven de cabine goed isoleren tot aan de voorruit. De volgende uitdaging was de achteruitrij camera, het was een keuze om een 2 camera systeem te kopen 1 als binnen spiegel en 1 voor tijdens inparkeren.
De module kan aangesloten worden op de achteruitrij verlichting waardoor de monitor automatisch naar de goede camera schakelt.

20220309_145005.jpg
20220309_145005.jpg (88.68 KiB) 5159 keer bekeken
De goede draad opgezocht en daarna een kabel gemaakt naar dashboard.
Ook moest ik 1 montage beugel van een camera aanpassen omdat deze op de deur " keek" de nieuwe beugel bracht de camera 5 cm verder naar achter waardoor hij net over de rand kon kijken.
Nog even een tip, knip geen s video kabels door om ze in te willen korten :bang: had ik wel gedaan, maar die kreeg ik nooit weer aan elkaar. Oeps.. nou ja toen maar kortere kabels gekocht. Uiteindelijk werkt het naar behoren en is het erg fijn en veilig om iets te kunnen zien achter de bus.
fostar82
Berichten: 329
Lid geworden op: do 21 mei 2020, 16:18

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door fostar82 »

Leuk om te lezen. Ik ga je topic volgen.

Btw hoe is de camper tot camper gekeurd zonder interieur? Heeft de partij die de bus voor je door de keuring heeft geloodst er een tijdelijk interieur ingezet?
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Hoi,

Leuk om te lezen dat je oms verhaal wil volgen.
Je hebtzelf het antwoord idd al gegeven. Dat bedrijf zet er een tijdelijke set in die aan de voorwaarden van de rdw voldoet. Het enige probleem kan zijn dat je niet mag rijden zonder de camper indeling dus dan 2 opties. Gokken dat je niet gezien wordt of transport regelen naar huis. En daar de bus schorsen.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

:crazy: ik had net weer een heel stuk geschreven, maar nadat ik hem verstuurd heb is ie weg. Volgende keer beter :(
Laatst gewijzigd door Aloys op ma 16 jan 2023, 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik had het ook wel eens. Een paar stappen terug in de browser en vaak staat het er dan nog!
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door WimkeP »

sinds ik dit ook had, kopieer ik de tekst eerst, voordat ik hem verzend. Is het verzenden mislukt, dan plak ik de tekst in het reactieveld en verstuur hem opnieuw.
Laatst gewijzigd door Dafluc op di 21 feb 2023, 6:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
tonic
Berichten: 2452
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tonic »

Ik zie nog wel meer problemen in dit verhaal.
Je door de RDW goedgekeurde zitplaatsen zijn weer verdwenen. In het keuringsdossier van jou voertuig staan geen naar voren gerichte zitplaatsen. Dus de stoel en gordelbevestigingen zijn niet gekeurd en staan ook niet in het dossier bij de RDW.
Zolang je geen ernstig ongeluk krijgt met mensen op die zitplaatsen is er niks aan de hand. Maar bij een ernstig ongeluk kan de verzekeringsmaatschappij het keuringsdossier opvragen.
Waarom denk je dat de RDW jou camper moet keuren?
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Daar heb je een punt... dat zou kunnen gebeuren.
Daarom heb ik er ook voor gekozen om gebuik te maken van autostoelen met gordels erin, inclusief de originele rails die daar bij hoort.
Zodat ik weet dat je daar veilig kunt zitten.
Plaats reactie