Van Renault Master naar Camp Master

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tonic »

Veilig zitten is wat anders dan goedgekeurd zitten.
Bij goedgekeurd zitten moet er aangetoond worden dat je veilig kan zitten.
Jij kan wel zeggen dat het veilig is maar dat is dus niet aangetoond.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

De stoelen voor de bus.

Aangezien de bestuurdersstoel helemaal kapot was en de andere zitplek een bankje, gingen we op zoek naar een paar andere stoelen. Originele 2e hands stoelen zijn ondanks dat het gewoon een werkbus is onbetaalbaar. Na een paar avonden zoeken op internet kwam ik iemand tegen die verschillende setjes voorstoelen had staan tegen normaal tarief. Daar hebben wij stoelen gekocht die uit een Megane kwamen. Eenmaal thuis, direct aan de slag met de stoelen omdat we de draaiplateau's al thuis hadden. Paar boutjes monteren en draaien maar! Oeps toch niet... het bleek het begin van een lange periode passen meten en proberen. De uitdagingen zal ik even opsommen: de rails van de nieuwe stoelen was 5 cm breder dan het draaiplateau, positie bestuurdersstoel moest bepaald worden om de stoel langs het stuur en het portier te laten draaien.
De stoelen bokken moesten 5 cm verlaagd worden om bij de pedalen te kunnen tijdens het rijden en om in de omgedraaide positie ruimte te creëren bij het plafond van de cabine.
Ook moest de handrem aangepast worden om de stoel er overheen te laten draaien wanneer de handrem bedient wordt.
Al met al een kleine 4 weken verder, ook deze dingen getackeld! De aanhouder wint.

IMG-20220328-WA0004.jpeg
IMG-20220328-WA0004.jpeg (140.79 KiB) 5130 keer bekeken
De 2 stoelen achter de bestuurder en de 3de zitplek moeten Renault Espace stoelen worden. Ook deze stoelen met rails hebben we via internet gekocht. De 2 stoelen achter de bestuurders plek hebben we gemonteerd op een speciaal gemaakt frame waarop de originele stoel rails gemonteerd is.
De rails voor de derde stoel hebben we gemonteerd op de vloer onder het bed waar de bodem van omhoog geklapt kan worden. Deze plaats is voor vooral voor de gevallen dat we met 5 personen op pad gaan (zelden) maar als het moet is het mogelijk.

IMG-20220104-WA0006.jpeg
Houten bok is alleen voor de maat
IMG-20220104-WA0006.jpeg (138.43 KiB) 5130 keer bekeken
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tranny »

tonic schreef:
ma 16 jan 2023, 16:18
Veilig zitten is wat anders dan goedgekeurd zitten.
Bij goedgekeurd zitten moet er aangetoond worden dat je veilig kan zitten.
Jij kan wel zeggen dat het veilig is maar dat is dus niet aangetoond.
Tsja... maar als iets wel goedgekeurd is wil het ook nog niet zeggen dat het daarmee ook gelijk veilig is.
Hoeveel auto's zijn er inmiddels al van de weg af geraakt door het zoeken op het touchscreen in programma settings menu 5 verwarming submenu 1warmer/submenu 2 kouder?... want dat systeem is immers ook goedgekeurd, ook al zegt mijn nuchtere boerenverstand dat een ouderwets niet gekeurd draaiknopje wat blindelings te bedienen is nog veel veiliger is.

Datzelfde nuchtere boerenverstand zegt mij ook dat indien de zitplaatsen netjes voldoen aan de daarvoor geldende apk-eisen de veiligheid al voldoende gewaarborgd is, ook al wijkt het af van origineel. (een stoel bevestigd met 4 parkertjes door de bodem wordt bij de apk ook wel afgekeurd)
Niet elke handige hobbybob is per definitie gelijk een prutser, maar blijkbaar is dat tegenwoordig wel de standaard norm geworden bij de instanties en regelmakers.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tonic »

Dus een APK keurmeester kan met zijn blote ogen zien of een stoel of gordelbevestiging 20G aankan!?
Dat is op zich al heel knap.
Een autofabrikant bouwt een voertuig daar moet hij tal van testen voor uitvoeren om een typegoedkeuring te krijgen. Een officiële inbouwer moet testen laten uitvoeren om zijn ombouw goedgekeurd te krijgen.
Maar Pietje in zijn schuur kan maar aanklooien?? Nee hij wil camperbouwer worden dus moet aan dezelfde eisen voldoen. Niet onmogelijk maar het kost wat.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tranny »

Als een stoel met gordel van een Espace 20G aan kan in een Espace dan kan diezelfde stoel met gordel ook 20G aan in een andere auto.
Het kritieke punt beperkt zich tot de bevestiging van die stoel in een andere auto, en dat is iets wat je kunt verprutsen maar ook heel degelijk maken... kwestie van gezond verstand en handigheid combineren, sommige Pietjes klooien nog best wel doordacht en veilig aan in hun schuurtje.
En ja, ik weet dat instanties daar tegenwoordig maar heel moeilijk tot niet meer mee om kunnen gaan, want zij moeten zich tegenwoordig verschuilen achter de bureaucratische regeltjes en mogen hun individuele eigen gezonde verstand geen voorrang meer geven.

Voor de "veiligheid" zou ik dan dus ook weer de originele gordelloze stoeltjes met 2x2 m6 boutjes en een haakje weer terug moeten plaatsen in m'n Transit MK1, want die moderne stoelen met gordels van een Vito en eigen gefabriceerde onderkast incl. degelijke bevestiging (zie viewtopic.php?t=8478319&start=39) zijn dan natuurlijk ook levensgevaarlijk... :-?
En hoe ik zo zeker weet dat die bevestiging aan de bodem van m'n busje echt wel degelijk is?... de RDW schrijft ook eisen voor de bevestiging van een 150L lpg-tank in de auto, maar die eisen waren mij nog veel te licht voor de stoelbevestiging.
Een keuring zou ik er ook gerust op los durven laten, echter ben ik niet van plan om dit in serie te gaan produceren en al helemaal niet van plan om m'n busje daar ook nog voor op te gaan offeren puur voor een dom papiertje en stempeltje.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tonic »

Er zijn genoeg mogelijkheden om je gewoon aan de geldende eisen te houden zonder hoge kosten. Start als je 5 zitplaatsen wil hebben met een personen bus dan zijn alle bevestigingspunten al goedgekeurd. Of koop een bus waarvoor een gordelblok verkrijgbaar is. En zo zijn eer nog veel meer oplossingen. Maar de meeste denken nog andersom, die kopen eerst een bus en als er dan iets niet kan of duur gaat worden zijn de regels k*t.
Dan worden er maar gauw "oplossingen" gezocht die worden aangedragen door mensen die vroeger dit of dat deden terwijl de regels veranderd zijn.
Maar iedereen moet maar doen wat ze willen. Ik waarschuw alleen omdat ik beroepsmatig in deze materie zit. En voor een transit uit de tijd Noach gelden andere regels dan voor een moderne auto. Dat heeft alles te maken met product aansprakelijkheid.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Dafluc »

Is al veel over geschreven. Zelf zitplaatsen in een bus knutselen, hoe je het ook doet, is simpelweg niet volgens de regels. Mag je iets van vinden, maar die regels zijn er niet voor niets. Dat een goed bevestigde stoel niet mag en een niet veilige zijdelingse zitplaats tot 2012 wel helpt natuurlijk ook niet.
Afbeelding
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door tonic »

Dat laatste ben ik zeker met je eens. Maar als ik de vervoerd kan worden op een dwarsgeplaatst bankje zonder gordel heb ik de keuze of ik daar wil gaan zitten of niet. Als ik een zitplaats aangeboden krijg in de rijrichting met een gordel moet ik ervan uit kunnen gaan dat deze plaats aan de regels voldoet. Als ik een fabriekscamper of een officieel omgebouwde camper koop weet ik dat dit allemaal geregeld is.
Koop ik de camper van de TS dan staan erop het kenteken inderdaad 5 zitplaatsen. Maar deze zitplaatsen zijn nooit beoordeeld op de sterkte. Maar ik kan dat helemaal niet weten. De TS zelf kan daar gewoon een keuze in maken, hij kan ervoor kiezen om het risico te lopen. Maar de volgende eigenaar?

De RDW is daar gewoon heel duidelijk in zijn er gordels aanwezig? dan moet de gebruiker ervan uit kunnen gaan dat naar de sterkte gekeken is. Anders moeten die gordels verwijderd worden en is het een zitplaats voor stilstaand gebruik.
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Wat mij betreft laten we het onderwerp van de stoelen op dit topic even rusten en ga ik verder met mijn verhaal. Deze keer wil ik het hebben over het plaatsen van de vloer.
Dat kan uiteraard op veel verschillende manieren. Wij hebben er voor gekozen om de bestaande betonplex 9 mm vloerplaat op de kop te hergebruiken. Om een sterke basis te maken voor de vloer hebben we latten van ca 2 cm dik gebruikt met isolatie daartussen en vervolgens de naden af te tapen om de vloer zo damp dicht te krijgen.

IMG-20220219-WA0007.jpeg
IMG-20220219-WA0007.jpeg (138.8 KiB) 4884 keer bekeken
Doordat we de latten alleen met kit hebben gemonteerd is de bodem van de bus nog mooi dicht. Op de plaats van het gangpad hebben we de vakken max 30x40 cm gemaakt om te voorkomen dat de vloer gaat bewegen. De betonplex plaat hebben we daarna ook met kit en korte nieten gemonteerd.
Het resultaat is een vlakke en stevige vloer waarop we verder konden bouwen.

IMG-20220228-WA0003.jpeg
IMG-20220228-WA0003.jpeg (142.03 KiB) 4884 keer bekeken
Ps iemand nog een tip voor me om de foto's staand te plaatsen? Ze staan goed in te telefoon, maar tijdens het plaatsen draaien ze.
Gebruikersavatar
rongreven
Berichten: 6189
Lid geworden op: za 03 dec 2005, 18:08
Locatie: Europa

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door rongreven »

Foto openen, opnieuw opslaan onder een andere naam en dan de nieuwe opgeslagen foto sturen.
Groet, Ron Greven
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Ik ga het proberen, Bedankt voor de tip.

Nu de vloer erin zit kunnen we beginnen met het timmerwerk aan de wanden en het plafond.
De zijkanten worden betimmerd met dunne populier platen die ik rondom 2 x in de grondverf heb gezet en waarvan de zicht zijde 1 keer is afgelakt met witte verf. (Deze platen worden vooral achterwand van de kasten in de bus) de montage gebeurt afwisselend per plekk en spanning op de plaat soms met parkers en soms met popnagels.
Omdat de indeling op dit moment bekend is kan ik rekening houden met de locatie van de bevestigingsmiddelen op deze manier kan er redelijk uit het gezichtsveld gemonteerd worden.
20220321_154510.jpg
20220321_154510.jpg (67.97 KiB) 4741 keer bekeken
(draaien is gelukt)
Het plafond maken we van 7 mm dikke vuren schrootjes van de Gamma. Deze zijn netjes geschaafd en kunnen geschilderd aan het plafond gemaakt worden met parkers. Helaas kan ik hier niet ontkomen aan veel schoevenin het zicht.
Het resultaat zijn wij erg tevreden over.
IMG-20220502-WA0000.jpeg
IMG-20220502-WA0000.jpeg (136.65 KiB) 4741 keer bekeken
Ook krijgen we een dag technische hulp van de kennis waarvan we een aantal jaar geleden de eerste camper mochten lenen.
Hij komt de diesel kachel, de luifel (4m) en het scheidings relais plaatsen om ervoor te zorgen dat onderweg de huishoud accu bijgeladen wordt en de startaccu niet als boordaccu gebruikt kan worden. En in 1 dag lijkt de bus ineens veel meer op een camper, grappig hoe de luifel de uitstraling van een bus doet veranderen.
We zijn op dat moment al weer 3 maanden aan de gang met de bus.
20220318_115933.jpg
20220318_115933.jpg (155.5 KiB) 4741 keer bekeken
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Na al die tijd rovende klussen achter de rug kunnen we een beetje vaart maken met het interieur van de bus.
Wij moeten een stapelbed, keukentje, hoge kast voor koelkast en dubbele vloer maken onder de eettafel.
Ook komen er op verschillende plekken vakken voor opbergruimte.
IMG-20220509-WA0021.jpg
IMG-20220509-WA0021.jpg (86.14 KiB) 4634 keer bekeken
Als koelkast gebruiken we een naar 12v omgebouwde huis tuin en keuken apparaat, deze werkt alleen op de12v boordaccu welke dmv de accu lader bijgeladen wordt als we aan de wal stroom staan.
De koelkast komt in de hoge kast te staan met eronder een vak voor eventueel de 5de stoel, als deze mee moet op vakantie. Anders kunnen er tijdens de vakantie prima andere spullen opgeborgen worden.
Boven de koelkast komt een klepkast.
De kast deuren worden gemaakt van vuren meubel panelen gemonteerd met keukenkast schanieren met soft close.
Alle vuren panelen worden gelakt met een matte bootlak en houden we in de houtkleur.


IMG-20220524-WA0004.jpeg-1.jpg
IMG-20220524-WA0004.jpeg-1.jpg (84.25 KiB) 4634 keer bekeken
Renault Camp Master
Berichten: 57
Lid geworden op: za 10 sep 2022, 9:45

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door Renault Camp Master »

Nu de hoge kast met koelkast zo goed als af is en het schot tussen de keuken en het slaap gedeelte ook zijn vaste plek heeft gekregen kunnen we beginnen met het maken van de bedden. 4 personen (2 volwassenen en 2 kinderen tot ongeveer 14 jaar) moeten een vast bed krijgen. Na wat passen en meten is het gelukt om een stapelbed te maken. Het onderste bed heeft een afmeting van 195x140 cm gekregen (lengte richting) het bovenste dwars bed is 177x140 cm geworden. Links en rechts van het onderste bed is een kastenwand ontstaan waar we kleren ed op kunnen bergen.
IMG-20220530-WA0006.jpeg.jpg
IMG-20220530-WA0006.jpeg.jpg (52.2 KiB) 4372 keer bekeken
De bovenkant van de kast is tevens de oplegging geworden van het bovenste bed. Het voordeel van een stapelbed is dat er altijd slaapplekken beschikbaar zijn zonder verbouwing in de camper, het nadeel is dat er vooral onder het onderste bed relatief weinig opberg ruimte is. Gelukkig hebben we onze camping stoelen en tafel al in huis en kan ik daardoor de hoogte zo aanpassen dat deze spullen goed onder het bed passen. Het is dan ook leuk om te zien wat er gebeurt als je 3 of 4 cm meer ruimte onder het bed maakt.
Omdat de ruimte beperkt is moest het bed ook een vrijdragende constructie krijgen. In eerste instantie wilden we werken met latten bodems en matrassen, maar latten bodems die deze overspanning aan kunnen zijn in combinatie met een echt matras veel te dik om genoeg ruimte over houden om comfortabel te kunnen liggen/draaien in bed. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een vlakke plaat van 18 mm dik (betonplex) rondom in een stalen hoeklijn te leggen en dat bleek voor ons de oplossing.
IMG-20220608-WA0002.jpeg
IMG-20220608-WA0002.jpeg (148.46 KiB) 4372 keer bekeken
Om nog wat gewicht te besparen en ventilatie openingen voor het matras te creëren hebben wij er gaten in gezaagd. Voor het bovenste bed hebben we het zelfde truukje uitgehaald met Fins vuren. De nette zijde van deze plaat is nu het plafond geworden van het onderste bed. Al met al een goede manier om 2 bodems te maken met een dikte van minder dan 4 cm.
20220609_123046.jpg
20220609_123046.jpg (63.04 KiB) 4372 keer bekeken
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Van Renault Master naar Camp Master



Bericht door WimkeP »

Je maakt flink vorderingen en het ziet goed uit.
Veel succes ermee verder
Plaats reactie