Eerste keer naar Zweden: heeelp!

Plaats reactie
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Hoekje »

Nog even over de muggenspray:
Ik bedoelde echt merk “Mygga”. Het merk dat hierboven (Havn-och- sjö) genoemd wordt, is een stuk duurder, kleiner flesje, maar ook goed.
“Mygg” verkopen ze gewoon in de supermarkt of benzinestation. Verkrijgbaar in spray en roller. (Op je voorhoofd en op bovenkant handen is roller handig). Neem voor als je toch geprikt bent Azaron van thuis mee.

AntiTekenspul kan je bij de ANWB halen of bij drogist. Ik raad het sterk aan om het te gebruiken. Het stinkt wel.
Vergis je niet: een tekenbeet kan Lyme veroorzaken, waar je je hele leven (soms ernstig) last van kan hebben, dus na wandelen (in Zweden) altijd controleren. Bij rode vlek of kring direct naar de dokter!!!

Verder is er o.a. in Zweden de teek die nog een andere ziekte kan overbrengen, hiervan kan je ernstig ziek worden, met hoge koorts. (hersenvliesontsteking). De Zweden (in de prikbus) en Nederlanders (bij GGD) die vaak in Zweden komen, kunnen zich hier tegen laten inenten. De hoeveelheid besmette teken neemt nog steeds toe. Ook in andere landen. In Nederland is, die laatstgenoemde, besmette teek inmiddels ook gesignaleerd.

Overigens vind ik de muggenoverlast wel meevallen. In Schotland en zelfs in Frankrijk heb ik het ooit veel erger meegemaakt. Het is voor mij absoluut geen reden om niet naar Scandinavië te gaan.
Laatst gewijzigd door Hoekje op do 19 jan 2023, 11:23, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Rens en Riet
Berichten: 957
Lid geworden op: ma 29 jan 2007, 19:28
Locatie: Roosendaal

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Rens en Riet »

Hey, In bijna ieder benzine station in Zweden is BECKOLJA te koop , het beste middel tegen de muggen.

Mvg, Rens
Doe wat je niet kunt laten
en laat doen wat je niet kunt.
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

Willem1975 schreef:
wo 18 jan 2023, 8:52
@Beroepsreiziger
Via Google kan je veel vinden, het moeilijkste is de juiste zoekterm in tevullen.
Klopt, maar zoals eerder al aangegeven, als iedereen alle vragen gaat stellen op google, dan is dit forum met alle kennis en ervaring ook niet nodig, want waarom zou ik hier vragen stellen als ik toch alles op Google kan vinden.
Dan heb je me niet begrepen.
Met de juiste vragen op een forum, krijg je ook betere antwoorden.

Je heb nu een beschrijving gedaan van het reisgezeldschap, dat geeft al een beeld voor antwoorden.
Om een voorbeeld tegeven, ik las niks over vissen, dan heeft tips geven over waar je goed kan vissen dus geen nut.

Mensen lezen ook slecht.
Je had geschreven dat je in Zuid Zweden wilde blijven.
Waarna een paar postings iemand kwam met een tip in/over Strömsund.

Je had ook geschreven voor de eerste keer naar Zweden tegaan.
En dan lees ik van iemand die wel heel bekend is in Scandinavie, dat je beter naar Noorwegen kan gaan.
Noorwegen is in landschap een totaal ander land.
Noorwegen is ook duurder als Zweden.

Je krijg daarmee tips, die helemaal niet op je vraag/vragen aansluit.

Zweden is met in vergelijking van Nederland een heel ander land.
Zodra je Zweden binnenkomt ervaar je de rust al.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

En dan lees ik van iemand die wel heel bekend is in Scandinavie, dat je beter naar Noorwegen kan gaan
Mensen lezen ook slecht.
Niet goed gelezen en niet begrepen?
Zodra je Zweden binnenkomt ervaar je de rust al.
Met een vrachtwagen of een camper?? ;;-)

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

beatrix18 schreef:
wo 18 jan 2023, 9:05
Mijn tip voor als jullie (jong en sportief) toch al in Zweden zijn: Noorwegen :idea:
Wat lees ik hier verkeerd aan?

Ik lees toch echt dat je mensen die voor het eerst naar Zweden gaan, wil doorsturen naar Noorwegen.

Of je Zweden nu binnenkomt met camper of vrachtwagen maakt niet zoveel uit.
Ok je moet Helsingborg even voorbij zijn, maar daarna is het al rustig op de weg.
De eerste kennismaking met Zweden is dan al rust op een snelweg.

Terugkomende in Duitsland, heb je geen 10km nodig om te ontdekken hoe druk/gestrest het verkeer wel niet is.
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

En dan nog wat.
Ze willen naar Zuid Zweden.
Dat lijkt mij aardig onder de lijn Göteburg - Stockholm.

Zullen we het TS/Willem even vragen?
Willem, vind je steden als Göteburg/Stockholm Zuid Zweden?

Ik denk dat ik al antwoord kan geven, en dat die zal zeggen: Dat is al ''Noord'' Zweden.

Om dan Noorwegen aanteraden, gaan we Göteburg al ver voorbij, en waar komen we dan? In Oslo.
Maar Oslo is nog geen ''Noorwegen'' he?
Dus nog maar een stuk verder.......

En daarom vind ik je posting over Noorwegen TS niet helpen.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4174
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Andere forumleden "sturen" ze naar een autokerkhof of sluisje of museum.
Ik geef de tip dat als je toch al honderden kilometers van huis bent, in Zweden, je ook even in Noorwegen kan kijken. Niets meer niets minder.
En dan nog wat.
Ze willen naar Zuid Zweden.
Dat lijkt mij aardig onder de lijn Göteburg - Stockholm
Gemakshalve zeker, als je Zweden in tweeën deelt niet.

Dat jij Noorwegen, als vrachtwagenchauffeur, niet als rust hebt ervaren kan ik niet tegenspreken. Er zijn meer mensen die de wegen daar wat moeilijker vinden. Ook heel veel die het juist prachtig vinden.
En ja, niet in Duitsland maar in echt Zuid Noorwegen ervaar ik al de stress als je uit het noorden komt. :cry:

En nu weer terug naar Zweden :P

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19158
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Aloys »

Ja, on topic graag.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Willem1975
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 17:26
Locatie: Heemskerk

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Willem1975 »

Screenshot_20230119_083530_Chrome.jpg
Screenshot_20230119_083530_Chrome.jpg (100.14 KiB) 6874 keer bekeken
Ik hé een foto bijgevoegd van de "mogelijke " reis.
Let wel, Noorwegen zit er wel in, of dat ook gaat gebeuren weet ik niet, maar dit is een beetje een leidraad.
We zouden dan via Denemarken Zweden in gaan dan Noorwegen en via de veerboot weer terug.
Dit was niet de oorspronkelijke planning want we zouden in Zweden blijven, maar met het zoeken op internet, forums afstruinen, en blogs lezen kwamen we deze week hier op uit.
Ik hoop dat dit ook een beetje een idee geeft.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door EasyBee »

Willem1975 schreef:
di 10 jan 2023, 19:21
Mijn vrouw en ik willen dit jaar in juni voor het eerst met de camper voor 2 a 3 weken naar Zweden.
Heb je bij die route ook gekeken naar het aantal te rijden kilometers? Blijf in Zweden.
Dit wordt geen vakantie maar een race tegen de klok in. Je bent dagelijks onderweg om dit te halen/redden.
In Noorwegen, maar ook in Zweden ligt de gemiddelde snelheid echt lager dan de rest van van je route.
Als je daar een gemiddelde van 40-50 km per uur haalt, doe je het heel erg goed.
Dus schrappen in je route als je nog aan genieten wilt toekomen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Willem1975
Berichten: 30
Lid geworden op: di 10 jan 2023, 17:26
Locatie: Heemskerk

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Willem1975 »

Het is ook maar een idee, bij de beschrijving stond 2 weken en wij gaan 3 weken.
Maar idd, het moet vakantie zijn en geen rally worden hahaha
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5261
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Mickel Moen »

Wij bezoeken Scandinavië al sinds 1981 frequent. Ik kan mij helemaal aansluiten bij het bericht van Easybee.

Dit zijn geen landen als Italië waar je iedere dag weer een ander hoogtepunt uit de reisgids kunt bezoeken. Laat zo’n afvinklijstje thuis.

Ik lees in de titel letterlijk een roep om hulp, want hoe plan je een vakantie in deze landen?

Mijn advies: zo weinig mogelijk. Neem een a twee doelen. Bijvoorbeeld: Stockholm. Laat het verder aan de onvoorspelbaarheid over. Je hebt een camper en dan zit je nergens aan vast. Je hoeft niets te boeken. Kijk eventueel ook naar het weer. Wij hebben wel eens het oorspronkelijke doel, eerst naar Noorwegen, geheel omgegooid naar eerst naar de oostkant van Zweden, omdat het in Noorwegen alleen maar regende. Later die reis alsnog naar Noorwegen gegaan.

Het zijn landen om te onthaasten. Met name Zweden en Finland. Bevalt het ergens. Blijf daar dan wat langer en laat je niet leiden (lijden) door een dwangmatig reisschema. Houd je van wandelen, dan kan een doel ook een wandeltocht zijn van bijvoorbeeld een halve dag. De ANWB heeft bijvoorbeeld zo’n boekje met leuke tochten.

Soms kan een doel ook heel klein zijn. Zo hebben wij al eens “in the middel of nowhere” in Zweden een tapijtfabriek bezocht. Puur omdat we een kleed van die fabriek gekocht hadden en wel eens wilden weten, waar dat vandaan kwam.

Als liefhebbers van Scandinavische vormgeving komt zoiets overigens vaak in ons programma. Zelden vooraf, meestal onderweg.

Kortom houd het simpel, dan reis je met vlag en wimpel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8461
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door EasyBee »

Zeker als je niet alleen maar " snelwegen" wilt berijden, maar de landelijke B-wegen wilt nemen, moet je rekening houden met het feit dat je hooguit 40 km per uur haalt. Dat wil zeggen dat 320 km al een 8 urige werkdag zonder pauze is. Als je dan je kilometers in je route er bij pakt......
We zijn (sinds 1985) heel wat keren in Zweden en Noorwegen geweest (met auto+tent en sinds 2009 met de camper) , maar een snel rondje zuid Zweden, laat staan Zuid Zweden + Noorwegen, nee dan ben je met een wedstrijd bezig ipv te genieten van de rust en de ruimte van Scandinavië.
Dan ben je bijna zo'n Amerikaans stel dat Europa in 10 dagen doet. Snel overal een foto en thuis kijken waar je geweest bent.

Dit is in zuid Zweden aan de oostkust onder Monsteras en geeft de rust en ruimte perfect weer (wel fris met een graad of 10).


Afbeelding

Deze is met uitzicht op een van de vele meren in zuid Zweden. Het was mooi weer met een graad of 20.
Bijlagen
DSC00062.JPG
DSC00062.JPG (135.74 KiB) 6830 keer bekeken
Laatst gewijzigd door EasyBee op vr 20 jan 2023, 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Hoekje
Berichten: 81
Lid geworden op: di 11 okt 2022, 21:16

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Hoekje »

Hej Willem,

Wil je niet voorgoed “Zweden voor gezien houden” gaan dan vooral niet die route afleggen zoals hem weer geeft.
Zo te zien is het vooral grote wegen en dat moet je in Zweden dan juist niet doen!
Destijds als 14 jarige wou ik nooit meer naar Zweden omdat ik die “grote” wegen zooooo saai vond. Mijn vader maakte altijd van die lijstjes. Het was lang in de auto zitten en kijken naar bomen afgewisseld met een meer was echt niet meer leuk. Ik nam mij voor nooit meer naar Zweden te gaan. Vele, vele jaren later ging ik met mijn man naar Zuid-Zweden en er ging een andere Zweedse wereld voor mij open. We reden altijd op de Riksvägen en soms over Grüsvägen en in eens leerden we Zweden echt kennen. De meest verrassende plekken ontdekten we. Later bezochten we vele andere gebieden in Zweden…
Mocht je je plan heroverwegen neem dan deze dingen mee:
1. Ga van de snelwegen af als het maar even kan. Neem een omweg, die zijn vaak veel mooier. Dat wordt dus een mogelijk veel kortere geplande route.
2 Neem echt royaal de tijd om de omgeving te verkennen, als je van wandelen houdt, of bezienswaardigheden wil bezoeken.
3. Zelfs op de Zweedse snelwegen kan je meestal niet hard rijden (houdt een gemiddelde van 80 tot 90 km/u). Op niet verharde wegen zelfs nog lager, maar dat zijn vaak de leukste wegen :D
4. In de zomer worden veel (snel) wegen gerepareerd dus je (krappe) planning komt dan vaak niet uit.
5. In het zuiden zijn genoeg mooie plekken, om te bezoeken. Zelfs rotspartijen, watervallen, kastelen sluizencomplexen, natuurparken, kanoën, elanden in het wild en elanden in elandeparken etc. Maar inderdaad, het is geen Noorwegen, maar je had het in je vraagstelling over naar Zweden dus….
6. Wij delen Zweden altijd in drie stukken. Zuiden tot de lijn Oslo-Stockholm, Midden tot Lapland en daarboven het Noorden.
Succes met plannen, maar nog beter: rijd je neus achterna, plan eventueel per dag. En haal onderweg even wat foldertjes van de omgeving bij een wegrestaurant of pomp, als je niet op het internet kan. In Zweden kan je je pas echt vrij voelen als je onthaast. “Koppla av “ of “ta det lugnt” noemen de Zweden dat.
Plaats reactie