Eerste keer naar Zweden: heeelp!

Plaats reactie
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op za 04 nov 2023, 7:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

:wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8664
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door seth_space »

Tesla's hebben dan ook een electrische verwarming dus die hoeven niet te draaien :angel:
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door nicolasfirst »

Heerlijk zo’n topic over Zweden. Zeker voor iemand als ik die voor het eerst naar Zweden en Noorwegen gaat. Ik was al redelijk ver in mijn voorbereidingen voordat ik me dit forum herinnerde. Mijn aanpak voor elke reis naar een voor mij onbekend gebied is vaak: Google op trefwoorden als [land/gebied] top 10 of aanbevolen plekken om te bezoeken of woorden/termen van die strekking.
Uit dat lijstje haal ik allerlei namen en stop die vervolgens weer in Google voor specifiekere informatie. Ook stop ik ze in Google Maps om te kijken waar ze liggen, zodat ik alvast een grove planning van de reis kan maken. Alle plekken/gebieden gaat in een op te slagen lijst in Maps.

De plaatsen of gebieden plug ik ook in YouTube om allerlei filmpjes te zien die mensen hebben gemaakt om een indruk te krijgen. Dat bepaald ook mede de definitieve beslissing waar wel naar toe en waar misschien naar toe. Zeg maar een soort prioriteiten lijst.

Met onze minicamper hou ik een strategie aan van gemiddeld 1 reisdag en 2 à 3 verblijfsdagen (met een maximum aan kilometers op een reisdag van rond de 500 km.) Zo voorkom je dat je je helemaal lek reist. Uit onze ervaring weten we dat dit voor ons werkt. Dit in combinatie met de afstanden tussen de te bezoeken plekjes levert een grove indeling qua weken. Ik plan alleen de eerste dagen echt in en daarna bekijken we per moment of per dag hoe we ervoor staan en waar we in de buurt naar toe willen.

Belangrijk ook om een soortement van prioriteitenlijstje te hebben van dingen die je Echt wilt zien. Zo willen we erg graag naar de Lofoten. Dat betekend dus dat we op een gegeven moment moeten oversteken van Zweden naar Noorwegen (waarschijnlijk Kiruna - Narvik) en die kant op vertrekken. Willen we ook nog wat van de rest van Noorwegen zien. Plus we hebben diverse vrienden en kennissen in Noorwegen zitten die ook graag zien dat we langskomen.

We zijn in de luxe omstandigheid dat we twee maanden hebben om de landen te verkennen. Maar dat heb je volgens mij zeker nodig om een indruk te krijgen. het zal waarschijnlijk niet onze laatste keer worden, dus een nadere verkenning van bepaalde gebieden zal er zeker wel een keer van komen.

Dus: wat staat er op het lijstje.
Via Kolding (hotel overnachting) en via de bruggen naar Malmö en Gothenburg (hotel overnachting). Vervolgens op bezoek bij Dick en Jacq en mazzel (DeMazzel) op hun nieuwe camperplek. Siljan Meer (tip van vrienden). Fullufjallet voor de watervallen, Flatruet, Wilderness route en de Berenweg. Dan naar het oosten voor het gebied De Hoge kust, Dan Kiruna en richting Noorwegen. Alles met de diverse overnachtingen op mooie plekjes we tegenkomen, waarvan sommige via tips op YouTube of park4night. Lofoten. Overtocht Moskenes - Bodø. Via Bodø naar het zuiden, Trondheim route richting Oslo langs de bekende natuurparken als Rondane en Jotunheimen. Ergens nog naar westen richting Bergen en een stukje kust naar het zuiden. Vanaf Oslo weer langs de Zweedse zuidwestkust richting Malmö en de bruggen. Kolding en Buren voor het najaarsweekend van de minicamper club.

Wij zijn hoofdzakelijk op zoek naar natuur. Zijn niet zo van de steden. Ik hoop dat dit verhaal iemand anders kan helpen met hun voorbedingen of aanpak. Nogmaals dank aan iedereen hier voor de tips en andere handige dingen zoals een tip om een account aan te maken op epass24 voor de tol en andere kosten die je mogelijk tegen kunt komen. Dank ook aan Aloys voor de link naar de site voor de boot van Moskenes (Lofoten) naar Bodø.

Bron materiaal:
Veel internet sites (waaronder dit forum en de pagina’ s van Aloys.

https://www.we12travel.com/mooiste-plekken-in-zweden/
(Was ons eerste overzicht dat we als inspiratie hebben gebruikt)

YouTube filmpjes (zie mijn playlist https://youtube.com/playlist?list=PLznC ... Fwp1bqK8vR)
(Vooral van DeMazzel en Leven in Zweden en diverse Duitsers die er ook vaak rondzwerven.)

Camperboek Zweden / Camperboek Noorwegen

Atlas Skandinavien van Freytag & Berndt

Routekaart Scandinavië (ANWB)
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19156
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Aloys »

Via Bodø naar het zuiden, Trondheim route
Wat ik mis op dit traject is rijksweg RV17, de kustweg, Kystriksveien. Er zitten weliswaar een zevental veerboten in, maar is de moeite waard!

https://www.visitnorway.nl/bestemmingen ... riksveien/
https://www.mt-campingsnoorwegen.nl/pop ... ter-wereld
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door nicolasfirst »

Dank voor de tip Aloys. Noorwegen heb ik nog niet in detail bekeken. Echt op hoofdlijnen. Maar deze route ga ik verder onderzoeken en wellicht opnemen. Deze staat zo te zien niet in het Camperboek Noorwegen. Kan me ook niet herinneren elders tegen gekomen te zijn. Ik ga hem bekijken.
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

Nicloas, niet als aanval, maar misschien kan je er wat mee.

De reis die je van plan kost/koste je veel voorbereiding.
Het is echter een reis die er al heel veel gemaakt hebben, en nog veel meer gaan doen.
Inplaats van alles uitzoekenen uitstippelenen, hadden de duizende reisverslagen je al veel kunnen vertellen.

Die bruggen. Eerste overnachting in Kolding...
Ik blijf dat raar vinden.
(Op de terug weg ga je via de bruggen, omdat je vrienden wil bezoeken.)
Waarom heen niet met de nachtferry vanaf Travemunde?
Word je wakker in Malmö.
Heb je al een halve dag gewonnen, en die bruggen zie je op de terugreis.

Lofoten. De ferry Moskenes - Bodö zou ik niet doen.
Die moet je reseveren, en is nog duur ook.

Ga heen via Vesterålen, en neem de oversteek Melby- Fiskebol naar de Lofoten.
Rij dan de Loftoten weer naar het Noorden, en ga via Narvik naar het Zuiden.
Via Hammeröy kom je dan vanzelf weer bij Bodö, en kan je zoals gezegt via RV17 afzakken naar het Zuiden.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door nicolasfirst »

Beroepsreiziger schreef:
za 17 jun 2023, 22:05
Nicloas, niet als aanval, maar misschien kan je er wat mee.

De reis die je van plan kost/koste je veel voorbereiding.
Het is echter een reis die er al heel veel gemaakt hebben, en nog veel meer gaan doen.
Inplaats van alles uitzoekenen uitstippelenen, hadden de duizende reisverslagen je al veel kunnen vertellen.
No worries. Ik ben eigenwijs. Doe graag mijn eigen reisplanning met inspiratie van de, inderdaad vele, andere blogs en reisblogs. Uit ervaring weet ik ook dat ik zo maar weer de boel kan omgooien op basis van wat ik onderweg tegenkom. Lijstje van Must see, Should see en Could see helpt onderweg. Je kunt toch nooit alles zien en waar andere mensen enthousiast over kunnen zijn, kan het mij volledig koud laten. Denk grote steden.
Ik heb drie keer plezier van mijn vakantie. De voorpret in de voorbereiding, de pret tijdens de reis zelf waarbij het ook altijd anders gaat dan ik had gedacht, vervolgens het plezier in het terugkijken en lezen van wat we allemaal gezien en beleefd hebben.
Beroepsreiziger schreef:
za 17 jun 2023, 22:05
Die bruggen. Eerste overnachting in Kolding...
Ik blijf dat raar vinden.
(Op de terug weg ga je via de bruggen, omdat je vrienden wil bezoeken.)
Waarom heen niet met de nachtferry vanaf Travemunde?
Word je wakker in Malmö.
Heb je al een halve dag gewonnen, en die bruggen zie je op de terugreis.
Ik snap je opmerkingen. We willen de eerste paar dagen doorreizen. Maximaal 500-600km op een dag. Vandaar Kolding en Gotenburg overnachting. We vinden bruggen aantrekkelijker dan (nacht)boten. Ik ga vb liever met de chunnel naar Engeland en dan doorrijden naar Schotland, dan met de boot naar Newcastle. Mijn vrouw is (gelukkig) precies zo.
Beroepsreiziger schreef:
za 17 jun 2023, 22:05
Lofoten. De ferry Moskenes - Bodö zou ik niet doen.
Die moet je reseveren, en is nog duur ook.

Ga heen via Vesterålen, en neem de oversteek Melby- Fiskebol naar de Lofoten.
Rij dan de Loftoten weer naar het Noorden, en ga via Narvik naar het Zuiden.
Via Hammeröy kom je dan vanzelf weer bij Bodö, en kan je zoals gezegt via RV17 afzakken naar het Zuiden.
Dank. Ga ik meenemen in de overweging en reisplanning

Heerlijk, dit soort informatie. Dank aan een ieder die heeft gereageerd. Nog een kleine week en dan begint de reis.
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

nicolasfirst schreef:
do 29 jun 2023, 13:08
Beroepsreiziger schreef:
za 17 jun 2023, 22:05
Die bruggen. Eerste overnachting in Kolding...
Ik blijf dat raar vinden.
(Op de terug weg ga je via de bruggen, omdat je vrienden wil bezoeken.)
Waarom heen niet met de nachtferry vanaf Travemunde?
Word je wakker in Malmö.
Heb je al een halve dag gewonnen, en die bruggen zie je op de terugreis.
Ik snap je opmerkingen. We willen de eerste paar dagen doorreizen. Maximaal 500-600km op een dag. Vandaar Kolding en Gotenburg overnachting. We vinden bruggen aantrekkelijker dan (nacht)boten. Ik ga vb liever met de chunnel naar Engeland en dan doorrijden naar Schotland, dan met de boot naar Newcastle. Mijn vrouw is (gelukkig) precies zo.
Je mag doen wat je wil.
Je wil de eerste paar dagen doorreizen.....
Hamburg - Kolding is 3 uur rijden.
Dan rust je 9uurtjes?
Dan Kolding - Malmö 3uur rijden.

Anders.
Hamburg - Travemunde is 1 uurtje rijden.
Oversteek is 9 uurtjes.
Je rijd er in Malmö vanaf.
Dat scheelt dus 5uurtjes rijden.

Kosten: Die mag je zelf bekijken, maar je zal zien dat de nachtboot goedkoper is.

Veel plezier met het uitzoeken.
Veel plezier tijdens de reis.
(En mocht je het doen zoals ik schreef.) Een hoop fijne herineringen aan wat ik je schreef.
In reistijd en in geld.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4172
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door beatrix18 »

Je kan ook met het vliegtuig... :idea: :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Beroepsreiziger

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door Beroepsreiziger »

Klopt, maar MET camper word dat een dure onderneming.
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: Eerste keer naar Zweden: heeelp!



Bericht door nicolasfirst »

Dank je. Je suggesties zijn van harte in overweging meegenomen en mijn eigen keuzes daar nog even tegenover gesteld en met mijn voorkeur voor rijden toch terzijde gelegd. Daar moet ik bij vermelden dat ik als pensionado de luxe heb om die keuze, in tijd en geld, te maken. Had ik maar een paar weken, dan zou die keuze wellicht anders zijn uitgevallen. .


Groet,
Nico
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Plaats reactie