Lekkage bij bomvol tanken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Jonesy »

Will schreef:
di 07 feb 2023, 8:42
Even terugkomend op dit onderwerp er staat toevallig in het AD een stukje over tanken na de klik.
Er komt niet meer diesel in de tank door de begrenzer zuigt de slang de diesel weer terug in de pomp dus eigenlijk beloont je de benzinemaatschappij door te betalen zonder iets meer te krijgen.
Bovendien is het ook slecht voor het voertuig zoals gevoelige elektronica.

https://www.ad.nl/auto/waarom-je-moet-s ... ~add094e8/

Mvrgr.Wil
Dat stukje in het artikel slaat werkelijk op niks. Het pistool slaat af van de moment dat er geen lucht opgezogen wordt en de brandstof krijgt nog niet eens de kans om tot het einde van dat buisje te gaan. Deze loopt dus onmiddellijk de tank weer in. In de slang gaat dit al zeker niet geraken, daar zit een klep die op die moment al dicht is en er zit nog steeds druk op bij draaiende pomp.

Er zijn zo nog van die idiote verhalen te vinden, zelfs van een "expert" bij ANWB die beweert dat de gassen maar ook benzine weer opgezogen worden naar de tank. Bij diesel wordt er sowieso niks opgezogen en bij benzine wordt dit opgezogen in een huls die een eind verderop rond de vulteut zit, die kan never nooit benzine opzuigen.
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door mikeanber »

hallo allen
ik tank de camper altijd geheel af als hij op staling gaat dus tot aan de rand dus de slang is er dan bijna er uit en geen leeg loop of wat dan ook
dus het verhaal in de krant kan naar de fabeltjeskrant
:cheers:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51257
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Kroppie »

ik tank altijd tot het pistool klikt en dan is voor mij de tank vol, en nog nooit lekkage gemerkt, zal gerust nog wat bij kunnen, nou en?
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Peter G
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 07 dec 2003, 10:42
Locatie: Lanaken (België)

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Peter G »

Tank kan je tot boven vullen zonder dat er iets mag lekken, immers tijdens het rijden krijg je ook brandstof tot tegen de vuldop.
Heb dit probleem ook gehad na als de camper nog nieuw was , garagist in garantie de o-ring van de vulopening vervangen maar lekken bleef.
garagist de tank eronderuit gehaald en wat bleek, op de tank zat een extra aansluiting die afgedicht was maar door een marter stukgebeten was.
na het plaatsen van een nieuwe tank geen lekken meer gehad.
enige risico wat je neemt bij het volledig vullen tot tegen de vuldop is dat als je onmiddelijk na het tanken in de zon gaat stilstaan de brandstof in je tank opwarmt uitzet en iets stukduwt.
https://www.camperpassie.nl/grote-brand ... -125l.html
Greetz Peter en Marleen
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Jonesy »

Ik wordt gek van klikkerdeklik mensen... Zeker hier aan de grens, de tanstations hier zijn druk bezocht met wachtrijen als gevolg en dan staan daar nogal wat onnozelaars: klik: nog 0.1, klik 0.05, klik 0.1, klik klik klik. Daarna de portemonnee nog op zijn plaats en het boekje invullen hoeveel liters ze getankt hebben. Godverdomme, tank die bak vol tot klik en wegwezen!!
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door gjvonk »

Als een instructie boekje iets zegt over tanken, is dat altijd hetzelfde: nog maximaal 2 kliks na de eerste afslag.

Wat betreft het tot de rand van de vulhals aftanken: nergens voor nodig, dat vergroot alleen maar de kans op overlopen/knoeien. En wat is de meerwaarde van dat voldruppelen tot het randje van de vulhals? Je exacte brandstofverbruik tot 3 cijfers achter de komma bij kunnen houden?

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk


Buscamper fan
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door mikeanber »

hallo allen
ik doe dit het vullen van tank tegen diesel bacterie als we op pad zijn dan gewoon bij klik en klaar dus alleen als hij op staling staat
:cheers:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9157
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door gjvonk »

Staat jouw camper dan langer dan 3 maanden stil bij temperaturen boven 30 graden? Op deze site is wat meer informatie te vinden: https://auto55.mobi/nieuws/32759-hoe-la ... %20maanden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door mikeanber »

hallo allen
nee /ja maar dit is gewoonte dus beter voor komen dan genezen
:cheers:
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Bob Diesel »

Met de brandstof stakingen van het afgelopen jaar in Frankrijk
Vond ik het beter om hem tot de nok vol te gooien waar mogelijk

Na afslaan kon ik er klikkerdeklik beetje bij beetje nog 6 :!: ltr in krijgen
Was bij de personen auto , Schijnt bij Hiunday-IX35 normaal te zijn :bang:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AadenAnke »

Dat is best veel Bob bij mijn Ducato is het wisselend tussen de 4 en 1 liter ja soms schuimt het meer dan een andere keer. Ik knijp meestal af op hele euro’s oude gewoonte van toen we nog alleen met geld (guldens) konden betalen

Gr Aad
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Bob Diesel »

Hier ook ,na de 1e afslag het bedrag afronden
Ga er altijd 1 cent overheen :bang: :bang:

Stond zelf ook verbaast ,schijnt echter bij dit type vrij normaal te zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
AadenAnke
Berichten: 13238
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AadenAnke »

Dat gebeurde bij die bemande pompen ook altijd net over de hele of halve gulden stoppen ja de tip was toen nog een goeie bijverdienste :lol:

Gr Aad
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AdCoertjens »

Will schreef:
vr 06 jan 2023, 11:13
Lekkage oke, maar wat ik niet snap waarom moet je er nog 2 liter diesel in persen als de pomp afslaat en dat doet hij niet voor niets.
Dus eigenlijk is er een probleem wat er geen een is of ben ik nou gek.

Mvrgr.Wil

Dat lekken is niet erg dan, geen probleem. Als het lekt is het kapot en moet het gemaakt worden, toch ! dat is in ieder geval mijn gedachten gang. Maar ik weet dat er mensen zijn die maar door blijven rijden tot het echt kapot gaat en dan ook voor eer grotere rekening komen te staan en dan zeggen “ hoe kan dat nou !! :shock:
Mvg Ad C.
Plaats reactie