Lekkage bij bomvol tanken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AdCoertjens »

Hallo lotgenoten.

Aller eerst de aller beste wensen met veel gezondheid voor 2023 en de tijd erna ook. Dat het een mooi en veilig camper jaar mag worden.

Mannen en vrouwen ( zo moet dat tegenwoordig ) Ik merk bij het bommetje vol tanken van mijn camper Burstner Fiat Ducato 2.3L dat er dan diesel ergens onderlangs uit loopt, als ik de tank slang vulkaan 1 keer af laat slaan is het niet, maar als ik nog een paar keer de handgreep weer indruk zodat er nog ‘n paar liter in gaat, komt het ergens onderlangs uit, toch wel ‘n liter denk ik, of meer, het zijn geen druppels maar het loopt er flink uit en dat is vervelend en vervuilend, onnodig.

Heeft iemand hier een verklaring voor. Ik heb wel eens een camper gehuurd, die had het ook ! Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of is er onder ons een techneut die de oorzaak weet ?

Graag hoor ik het van de ervaringsdeskundige of de techneut.
Mvg. Ad Coertjens
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkage bij bom vol tanken.



Bericht door Kroppie »

als de kraan afslaat dan niet meer indrukken, dan zit ws het ontlucht gat te dicht onder het brandstofniveau.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
JanJD
Berichten: 227
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Lekkage bij bom vol tanken.



Bericht door JanJD »

Onze camper met ook Fiat Ducato 2.3L kan ik aftoppen zonder lekkages, het beschreven probleem herken ik bij onze camper niet.

Wel heb ik het beschreven probleem tijdens een vakantie met onze toen 17 jaar oude personenauto gehad. De oorzaak bleek een doorgerotte vulpijp. Onderweg had ik dit tijdelijk opgelost door de pijp ter plaatse van het lek met vulkaniserende rubber tape te omwikkelen.
Na thuiskomst is de vulpijp door een nieuwe vervangen.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Beroepsreiziger

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Beroepsreiziger »

AdCoertjens schreef:
wo 04 jan 2023, 19:23
Mannen en vrouwen ( zo moet dat tegenwoordig )
Dat is zo 2000.

Wezens die adem halen past beter tegenwoordig.

De vulopening zal wel niet meer helemaal heel zijn met de tank.
Puntje van aandacht.

Zoals eerder gezegt, gewoon stoppen als het pistool afslaat.
Andere optie, vullen tot die afslaat, en daarna een jerrycan vullen.
zwekkie
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 26 jul 2009, 17:14
Locatie: Julianadorp.

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door zwekkie »

Goedemorgen,

Grote kans dat de bevestigingsring van de tanks sensoren kapot is. Dan lekt er diesel langs de bovenkant.
Ik heb dit ook gehad en een nieuwe bevestigingsring en O-ring geplaats, daarmee was het euvel opgelost.
Je kan dit bekjjken tussen de twee voorstoelen in. Even het kapje in de vloer openmaken en dan zie je meteen wat ik bedoel.
Adria Matrix 670 SL 50 year edition 2016.
Safe travels
Ruud & Christine
Will
Berichten: 3530
Lid geworden op: do 30 sep 2004, 22:10

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Will »

De pomp slaat niet voor niets af en als het bij twee campers gebeurd is dan zit er niets verstopt lijkt mij sterk.
Dus de pomp slaat af dop er op en rijden maar en bij de volgende APK even melden.

Mvrgr.Wil
Als je ouder wordt dan ga je steeds meer op jezelf lijken.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door kampo »

Dit is niet normaal. Lekken mag niet (behalve als je er naast of over vult)
Een heel vervuilende situatie. Voor jezelf, de tankstation uitbater, voor de natuur en voor de achterliggers.
Je moet er meteen naar laten kijken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door ben19 »

Kijk eens van binnen uit onder het deksel naast de bestuurderstoel het komt vaker voor dat de afsluitring van de tank brandstofopvoerpomp lek is.
viewtopic.php?t=8475997&hilit=dieseltan ... n&start=28
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AdCoertjens »

Dank voor jullie meedenken.

Voor de mensen die zeggen; na de eerste keer afslaan van het tankpistool stoppen. Dat weet ik ook wel mensen. Dat zijn van die antwoorden daar heb ik niets aan, dit is niet vervelend bedoeld maar ik kom niet uit een eitje.

Het gaat er mij om of er mensen zijn die dit ook mee gemaakt hebben ! Volgens mij zit er op een brandstoftank nooit een open ontvluchting, alleen een ontluchting die in de vulopening uit komt.

Nogmaals mensen dit is niet verkeerd bedoelt maar aan sommige antwoorden heb ik niks, antwoorden van mensen die serieus mee denken of er verstand van hebben of het ook mee gemaakt hebben.

Met vriendelijke groet,
Ad C.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door isoplus »

Nou, als je niet uit een eitje komt dan is inspectie toch snel gedaan. Eerst maar eens boven op de tank kijken door het inspectieluikje, daarna kijk je ook nog even naar de vulslang. Bij sommige campers moet je daarvoor nog even een bescherming achter de bestuurdersstoel verwijderen, maar dat weet je al wel waarschijnlijk :wink: Bert heeft een dergelijke lekkage en de oplossing beschreven destijds, even de zoekfunctie gebruiken en je weet alles weer. :thumbup:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Kroppie »

uiteindelijk komt ieder mens voort uit een (bevruchte) eicel :)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AdCoertjens
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 21 mei 2018, 17:47
Locatie: Breda

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door AdCoertjens »

Zwekkie en Isoplus. ( Opmerkelijke namen moet ik zeggen )

Aan jullie antwoord had ik wat, namelijk het plaatje tussen de voorstoelen verwijderd, wist niet dat je daar op dieseltank-apparatuur kunt kijken.

Die aansluitingen zitten op een soort kunststof deksel, 1 stekker en twee brandstofaansluitingen en een tank-ontluchting zijn gemonteerd in een verlaagd gedeelte van dat deksel, dat verlaagde gedeelte stond vol diesel. Dus mijn beredenering was, dat de lekkage niet onder dat deksel zat, zou dat wel onder dat deksel lekken, dan kan er geen diesel in dat verlaagde gedeelte van dat deksel komen, ( begrijpt u het nog ! ) dus moest het volgens mij van de aansluitingen komen, die stekker is het natuurlijk niet, de 2 diesel brandstofleidingen zitten met een soort bajonet sluiting, als die zouden lekken zou er altijd als de motor loopt lekkage zijn, dat is niet het geval. Blijft die beluchting aansluiting over, die zit afgedicht met twee blauwe O-ringen, deze ringen waren erg hard en conisch in gedrukt. Deze heb ik vervangen en heb goede hoop dat het probleem op gelost is. Motor gestart om te controleren of er lekkages waren aan de brandstofaansluitingen, geen, dus oké. Afwachten tot ik weer ga tanken om het resultaat te ervaren.

Manne bedankt.
Mvg. Ad C.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door Peter LMC »

:thumbup:
Houd ons op de hoogte Ad.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Lekkage bij bomvol tanken



Bericht door isoplus »

Je moet eigenlijk eerst dat verdiepte gedeelte droog dweilen, dan gaan vol en nog voller tanken terwijl je het plaatje verwijderd hebt. Ik denk dat de pakking van de deksel lekt, dat komt vaker voor, echt!. Soms kan de kunststofmoer nog aangedraaid worden, meestal niet zonder speciaal gereedschap. Tikken met een stukje hout en een hamer is te proberen maar voorzichtig!
We horen het wel weer.
Plaats reactie