Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Zit ook best wel verschil in de stevigheid van het frame van de verschillende merken huispanelen. Mijn eerste paneel van Blue Sun op de vorige camper was 265W en was goed stevig. De huidige 325Wp van Ja-Solar is beduidend slapper.

Overigens ben ik nog bezig geweest met de warmtebeeldcamera, die ik voor de islolatie/CV gekocht had i.v.m. de gascrisis, de verschillende MC-4 connector overgangen van de thuispanelen te bekijken. Wordt sinds een tijdje gewaarschuwd voor gebruik van verschillende merken binnen 1 installatie.
Dat viel gelukkig mee.
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

myway schreef:
wo 11 jan 2023, 15:11
Ik maak 10 mm2 gewoon aan een mc4 stekker
In welke situatie kan dat dan nodig zijn, in relatie met de panelen van TS? (50V*10A en 40V*12A)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

In de catalogus van het originele multi contact Staubli MC4 connector programma kan je zien dat er een andere versie is voor kabeldikte 6mm² als die voor 10mm².
Maar waarom zou je moeilijk doen en de dikke 10mm² versie gebruiken.
Voor de stroom die je maximaal kan verwachten in je setup volstaan de 6mm² standaard connectoren.

Als je geen ervaring hebt zou ik altijd met plug en play kabels werken en die op maat afknippen. niets moeilijk aan.
Om MC4 zelf te krimpen heb je tools nodig maar vooral ook wat ervaring.

Staubli is de originele Zwitserse MC4 kwaliteit en er bestaan ook veel goedkope en minderwaardige kopies. Let op.

https://www.stralendgroen.nl/wp-content ... OC4wLjAuMA..

edit:
Carado was me voor en maakt eigenlijk dezelfde opmerking...
Groeten Kampo
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
wo 11 jan 2023, 13:50

Weidmuller heeft stekkers (pv stick) die makkelijk werken en geen mc4 krimptang vereisen
SMA gebruikt Phoenix stekkers, die werken met een klemsysteem die je ook zonder speciale tang kan bevestigen. Phoenix kan kabeldiktes vanaf 2,5 mm² aan en die dikte kabel heb ik aan mijn panelen hangen.
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/p ... ormer.html
CaradoT135
Berichten: 2302
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
wo 11 jan 2023, 19:19
edit:
Carado was me voor en maakt eigenlijk dezelfde opmerking...
PV kabelberekening.JPG
PV kabelberekening.JPG (61.97 KiB) 1091 keer bekeken
Dit is de situatie van TS bij 10 m kabellengte bij zijn 4 panelen opstelling ((50V*10A) mijn 2,5 mm² zou al voldoen.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

T.a.v. grote panelen.....
Ik heb ergens gezien dat het goed is om het paneel in het midden te ondersteunen, bijv met een stuk tuinslang dat je vult met een flexibele kit. En dan de slang kitten aan dak en paneel. Dus ik ga eens uitvogelen hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Ik lees het hier ook wel eens. Het centraal ondersteunen werd al gedaan en hier beschreven. Je komt het tegen bij hobby montage, nooit bij profi. Is iedere hobbyist dan een prutser ? Dat heb ik niet gezegd, maar als je iets voor het eerst en zonder ervaring doet, dan kan je je volgens mij maar beter aan de gangbare standaards houden.

Of dat centraal onder de glasplaat, ondersteunen goed is, dat betwijfel ik want daar is zo een paneel niet voor gebouwd. Hoe wil je dat langdurig oplossen; Hoe zit het met de temperatuurverschillen tussen en op de cellen die kunnen optreden en er zullen nog wel nadelen zijn.
Nee je creëert eerst een probleem door een supergroot 2x1m paneel te willen gebruiken en vervolgens ga je de problemen die daarbij optreden proberen oplossen. Ik zie veel slimmere oplossingen.

Begin in ieder geval met zo een XXL paneel goed op de randen te ondersteunen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door jan- »

Leon60Hobby schreef:
vr 06 jan 2023, 17:12
Voor het grote paneel kwam ik uit bij Solar Bouwmarkt voor 243 euro: https://www.solar-bouwmarkt.nl/455wp-pe ... 05239.html
Solar bouwmarkt biedt nog meer vergelijkbare panelen aan, dus kan evt ook nog.

Wat denken jullie, goede keuze of zijn er betere alternatieven?
Ik zie hier nog een 450W paneel voor € 148,50 https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... len-450-wp
Of 400W voor €139,95: https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... -hc-chaser
Hoe werkt dat nu met de BTW? Als het voor je huis is hoef je de BTW niet te betalen. Maar hoe wordt dit gecontroleerd als je het voor je camper gebruikt?
Laatst gewijzigd door jan- op do 12 jan 2023, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Niet... tenminste, vaak niet.

Zoals veel belastingdingen kun je ook gewoon foutieve info geven (bv een hele hoop ziekteposten opgeven op je jaaraangifte, of andere aftrekposten). Dat wordt gewoon verrekend.

Alleen als je WEL een controle krijgt, ben je goed de sjaak... Je moet dan de opgegeven posten aantonen. (En in het geval van de zonnepanelen ga je dus nat als die niet op je dak liggen)

https://www.solar-bouwmarkt.nl/advies-v ... -1-1-2023/


Koop je er 40, en liggen er 39 op je dak en 1 op de camper dan is de kans veel kleiner dat het opvalt, maar het is en blijft niet toegestaan.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

jan- schreef:
do 12 jan 2023, 13:38
Leon60Hobby schreef:
vr 06 jan 2023, 17:12
Ik zie hier nog een 450W paneel voor € 148,50 https://www.marktplaats.nl/v/doe-het-ze ... len-450-wp
Of 400W voor €139,95: https://www.marktplaats.nl/v/tuin-en-te ... -hc-chaser
Hoe werkt dat nu met de BTW? Als het voor je huis is hoef je de BTW niet te betalen. Maar hoe wordt dit gecontroleerd als je het voor je camper gebruikt?
te mooi om waar te zijn ?? :)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door jan- »

En ik maar googelen bij de belastingdienst enz. Wordt het gewoon duidelijk uitgelegd op de site vermeld door Lenon60Hobby. Ik wist niet dat je een vinkje moest zetten bij afrekenen. Dus paneel eerst maar een weekje in de tuin laten leveren. :roll:
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Zo, mijn stap 2 is voltooid......
panelen op het dak panorama.jpeg
panelen op het dak panorama.jpeg (74.37 KiB) 533 keer bekeken
Misschien zijn er nog tips om de connectoren beter te beschermen, of andere nuttige tips?
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Allen,

We zijn nu ruim een jaar verder....... op 1 februari 2023 heb ik mijn panelen gelegd, met een totaal vermogen van 970Wp. Best veel in verhouding tot de accu die ik in gebruik heb (270Ah). Maar nu na een jaar full-time gebruik ben ik erg tevreden. Ondanks dat ik slechts 1500 km heb gereden en dus vrijwel permanent in Brabant heb gestaan, heb ik slechts 5 keer stroom hoeven kopen. M.a.w. mijn panelen hebben een prima functie gehad. Wel heb ik e.e.a. geleerd m.b.t. het gebruik van de electriciteit:
- de absorptiekoelkast gebruik ik afwisselend op gas en electra, afhankelijk van mijn stroomvoorraad en -verwachting. In de zomer had ik mijn koelkast permanent op electra, in herfst en winter vooral op gas.
- verwarming gebruik ik vooral op gas, en bij veel stroomvoorraad gebruik ik regelmatig de infrarood vloerverwarming en hemelverwarming. Erg aangenaam moet ik zeggen. De infrarood panelen zijn dus vooral bijverwarming maar bij open weer ook hoofdverwarming.

Al met al ben ik er blij mee. Dus iedereen bedankt voor advies!
Leon
Plaats reactie