Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Zo, een aangepaste versie o.b.v. het aangegeven commentaar:
Aansluiten panelen.jpeg
Aansluiten panelen.jpeg (37.91 KiB) 602 keer bekeken
In het schema heb ik wat zaken moeten verwijderen (onderin de tekening) vanwege beperkingen in aantal objecten van het tekenpakket, dus de andere laders, de accu en de 12V load zijn uit de tekening. Overigens zit tussen busbar en accu een zekering van 150A en een kill switch.

Inhoudelijk veranderd:
- schakelaar toegevoegd tussen panelen en mppt regelaar
- schakelaar met zekering tussen mppt en busbar uit elkaar getrokken zodat het met kwalitatief beter spul wordt opgezet.

Dus vermoedelijk nu een betere voorzet.
Ik ga nu kijken naar de bevestiging van het paneel op de schuine kant van de alkoof. Nog iemand ideëen over de panelen zelf zoals eerder gevraagd?
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Die twee schakelaars in de linker set kun je vervangen door ééntje vlak voor de regelaar...


Paul
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Inderdaad zoals paul bng zegt.
Zoals nu getekend zitten de kill switch op het dak :lolno:

En op het dak doe ik alles plug en play met MC4 in voorbekabeld in 6mm2 ipv 4mm2.
Groeten Kampo
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Ik heb een proefje gedaan voor de bevestiging van het grote paneel. Dit komt dus over de vouwnaad van het camperdak te liggen. Inmiddels heb ik een paneel besteld met de volgende afmetingen: 209 * 113 cm.
Nu heb ik een lat gezaagd van 113cm, om te kijken hoe e.e.a. uitpakt in werkelijkheid. Dat lijkt erg mee te vallen. De panorama foto die ik heb gemaakt ziet er een beetje overdreven uit.....
schuinte.jpeg
schuinte.jpeg (70.96 KiB) 485 keer bekeken
Maar de grootste afstand tussen onderkant lat en dak is 1,4cm. Dan zou ik denken dat ik toch gwoon met een standaard L-profiel moet kunnen werken van 50*30*2 mm? De kit kan dat kleine verschil wel opvullen..... En idd eerst goed schoon en droog maken voordat ik iets ga doen.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

2stukken lijmen en daar dan 1 lang stuk op vast zetten met b.v. popnagels dan heb je alleen een paar cm voor en na de knik niet. Een lijmdikte van meer dan 1 cm is niet aan te bevelen.

Gr Aad
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Ik denk dat ik het niet duidelijk heb omschreven.....
Mijn plan is om het paneel dwars op de camper te leggen. M.a.w. de langste zijde (209cm) over de breedte en de kortste zijde (113cm) over de lengte van de camper. Dan loopt de vouwlijn van het dak over de volle breedte onder het paneel door.
De bevestiging wil ik op de lange zijde doen, m.a.w. aan beide zijde een L-Profiel van 2 meter. De korte zijden wil ik vrij laten.
Is dit de beste manier?
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

In dat geval heeft de knik in het dak geen enkele invloed! Monteer het paneel los-vast op de profielen dan de boel lijmen staat er geen spanning op daar na paneel eventueel weer verwijderen om verdere werkzaamheden te doen. Ik zelf zou stukken laten zetten voor een groter draag/lijmvlak en gelijk een spoiler kost je bij een lokaal plaatwerk/constructiebedrijf zo in het handje waarschijnlijk net zoveel als de profielen die je nu op het oog heb

Gr Aad
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door myway »

Het is ff de vraag als je de profielen aan het paneel bevestigd deze ook redelijk evenwijdige komen met de andere hoek van het dak.
Overigens zou ik aan de achterzijde niet een heel profiel bevestigen dit ivm betere ventilatie.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Tussen de splitter en de MPPT laadregelaar heb ik nu 6mm2 gepland. Dat is een afstand van ca 1,5 mtr....
Als ik een beetje rondsnuffel zie ik standaard solar kabels, met aangemaakte MC4 connectoren, maar die kosten een kleine 30 euro. Kijk ik bij de verkeerde leverancier?
Ik zou een alternatief zelf kunnen maken: accu kabel 10 mm2 en daar aan 1 kant een MC4 connector aanknijpen en de andere kant past keurig in de MPPT-lader.

Iemand nog een slimme uitspraak over de voorstellen?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

De mc4 zit aan de zonnepaneel kant en daar is de spanning hoger. 6mm2 is daar dus voldoende.

10mm2 ga je vaak niet in een mc4 krijgen.

Voor veel mc4 stekkers heb je een speciale tang nodig. Zelf kabels maken kan ook, zolang je uv bestendige kabel gebruikt. De pv kabels zijn dat en zijn dubbel geisoleerd

Weidmuller heeft stekkers (pv stick) die makkelijk werken en geen mc4 krimptang vereisen
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 11 jan 2023, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Helder: inmiddels gewoon besteld en ga ik niet liggen prutsen!

Dank voor het meedenken.
Inmiddels zijn de panelen beschikbaar en heb ik alu-L-profiel 'in huis'. Eerst maar eens de L-profielen aan de panelen lijmen/schroeven en volgende week plaatsen. De aansluiting binnen in de camper wordt een mooi klusje voor morgen als het de hele dag regent.
De ingebruikname van de panelen, nadat de MPPT-laders verbonden zijn met de accu en geactiveerd, zal hopelijk ook volgende week kunnen. Ik zal wel een paar fotootjes schieten van het proces.
Stap voor stap....
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door myway »

Ik maak 10 mm2 gewoon aan een mc4 stekker
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Schrijft hij trots :)
Ligt helemaal aan de gebruikte stekker en of je modificeert :wink:
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Zelf zou ik in jou geval het grote paneel ook in het midden van de korte zijde ondersteunen.
Dat moet niet over de hele breedte maar zeker wel ergens een stuk van 10cm.
Je weet waarschijnlijk al dat ik geen fan ben van grote 2x1m panelen op campers.
Geloof me dat het gaat flapperen en vibreren.
Als je zulke oversize paneen dan toch gebruikt dan moet je ze rondom wel maximaal ondersteunen.
Groeten Kampo
Plaats reactie