Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Nadat ik in stap 1 de accu heb vervangen door een LiFePO4 accu (270Ah) en de Multiplus 12/1600 en Orion 12/30 heb geinstallerd is nu de volgende stap aan de beurt voor mijn nieuwe huis: de zonnepanelen
Dakindeling.jpeg
Dakindeling.jpeg (32.24 KiB) 1016 keer bekeken
Toelichting
Het bruikbare deel van mijn dak is 216cm breed. In de lengterichting zit er een breuklijn op ca 160cm van de achterzijde. Verder naar voren loopt het dak iets op over een afstand van 205cm.

Plan (beschrijving van achter naar voor):
• Plaatsen van 2 kleine panelen van 120Wp zo kort mogelijk op de achterzijde. Ruimte tussen het dakluik en de zijrand van de camper is 70cm, dus 67 cm zou moeten kunnen.
Deze panelen bevestigen met spoiler/bevestiging combinatie van 68cm breed
• Plaatsen van een groot paneel van 460Wp daar direct voor. Bevestigen met 4 spoiler/bevestiging combinaties.
• Plaatsen van 2 kleine panelen; 2 dezelfde als achter

Vragen over de fysieke plaatsing:
1. Is het een probleem om zo kort op de rand van het dak te plaatsen?
2. Is het een probleem om een groot paneel over de breuk/vouwlijn te plaatsen. Dan zit er wel iets meer ruimte onder, maar dat lijkt me niet echt een probleem.

Plan is om vanuit achter te beginnen met plaatsen om zo veel mogelijk naar achteren de panelen te plaatsen. Dan blijft er aan de voorkant voor toekomstige zaken nog ruimte over.

Aansluiting van deze panelen wil ik in 3 groepen doen: achter – midden – voor, met alle drie een eigen mppt-controller.
De bedrading wil ik in drie losse dakdoorvoeren naar beneden brengen, recht boven de accu. Net onder het plafond heb ik een kastje waar ik de drie mppt-controllers kwijt kan met een zekering en een schakelaar. Voorzet: Victron SmartSolar 75/15 voor alle drie de delen.

Het totale vermogen is dus 4 * 120Wp en daarbij 1* 460Wp, dus in totaal 940Wp. Dat is erg veel, en in de zomerperiode echt overkill, maar omdat ik de camper als woning gebruik zou ik graag 365 dagen per jaar off-grid kunnen staan. Mijn LiFePO4 accu is 270Ah.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

over de fysieke plaatsing, als het paneel spanningsvrij geplaatst word voorzie ik geen probleem
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
WimkeP
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 09 dec 2022, 16:39

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door WimkeP »

Kunnen de vier 120Wp panelen niet achter 1 mppt ?
Of met andere woorden: waarom wilt u drie mppt’s gebruiken ?
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Kunnen de vier 120Wp panelen niet achter 1 mppt ?
Of met andere woorden: waarom wilt u drie mppt’s gebruiken ?
Ik wil dat ze elkaar niet negatief beinvloeden, bijvoorbeeld als er schaduw optreedt....
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22858
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door PaulBng »

Dan zet je ze parallel op één mppt lader.
Zelfde effect als drie aparte mppt laders.


Paul
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Waarom een 75/15 bij zoveel panelen?
Die is veel te licht en grote kans dat je zelfs over de max ingangsstroom gaat en m sloopt

Ik zou de grote op een 100/30 zetten

En de 4 kleine in een 2P2S op een 2e 100/30

Dan heb je op een volle zomerdag minimaal verlies omdat de 30A aftopt wordt maar daar ga je geen last van hebben en dat is zo zelden (en dan heb je de accu toch al snel zat vol) dat dat geen zwaardere regelaar rechtvaardigd
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

DJSmiley schreef:
wo 04 jan 2023, 23:28
Waarom een 75/15 bij zoveel panelen?
Niet een, maar 3.
Aansluiting van deze panelen wil ik in 3 groepen doen: achter – midden – voor, met alle drie een eigen mppt-controller.
Voorzet: Victron SmartSolar 75/15 voor alle drie de delen.
myway
Berichten: 15527
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door myway »

Een 75/15 voor het 460 watt paneel is in ieder geval te weinig, een 75/15 geeft Max 220 watt door.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Wauw !
@leon60Hobby
Ik ben helemaal onder de indruk van je aanpak !
Zo een mooi plan en voorbereiding komen we hier zelden tegen. Dikke proficiat.

Een paar opmerkingen.
De verhoudingen kloppen wel niet helemaal. Een solar setup van 940Wp is te groot voor een 270Ah LFP. Eigenlijk zou je dit moeten doen met 2 accu's van 270Ah.
De te verwachten dagopbrengst van 940Wp waarmee je kan rekenen is ongeveer 290Ah per dag. Je LFP accu zal bij gebruik meestal tussen de 100% en de 80% geladen blijven.
Hier is je solar park zo groot dat het niet uit maakt als je systeem 10 of zelfs 20% verliezen heeft door minder optimale keuzes.
Voor de vergelijking, voor mezelf heb ik in opbouw een 660Ah LFP met 1000Wp solar, 60A booster op een Multiplus 3000. Dit omwille van 1 inductiepit, 230V oventje en standairco op de accupack.

Voor de bevestiging zou ik geen kunststof spoilers gebruiken maar aluminium L profielen.
Bij het (te) grote 460Wp paneel moet je altijd ook bevestiging in het midden van de kader voorzien. Het andere probleem is de schuine bevestiging (alkoof). Je kan best een L plooien met de juiste hoek want het is bij jou geen 90° op dat schuine deel en dat kit slecht. Corrigeer de hoek bij de bevestiging. Het L profiel op het lage deel van het dak maak je bv 7cm hoog en op de alkoof slechts 5mm boven de dakplaat.
In ieder geval moet je het op dak goed bekijken hoe je best bevestigd want je zit niet enkel met schuine hoeken maar ook met oneffenheden in het dak. De kit mag nergens dikker als 3mm. Ook wil je de solar niet te dicht tegen de dak luiken en de camper buitenrand.

Ik zou met 2 regelaars werken ipv 3
Op de string van het 460Wp paneel kan je een 100V/30A regelaar gebruiken.
Vervolgens zou ik de 4 panelen van 120Wp toch in serie opstellen met als voornaamste doel om met weinig licht toch nog wat spanning te bekomen. Dus ??? 4x VOC ongeveer 28V ?? bij minus 20°C = 112V en ongeveer 35A (theoretisch) Dan kom je uit bij een regelaar van 150V/35A
Groeten Kampo
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Allen,

Bedankt voor jullie positieve inbreng!!
Het electrische deel pas ik aan, cf het idee van DJSmiley: 2P2S op een 100/30 en het grote paneel ook op een 100/30. Dat is inderdaad een slimme toevoeging die ruimte oplevert en meer energie in de dalperiode. En in totaliteit zelfs nog goedkoper is.
V.w.b. de opmerking van Kampo dat Wp en accu uit verhouding liggen: dat is wel zo, eigenlijk ligt er teveel Wp voor deze accu, maar er is geen ruimte voor een tweede accu, terwijl ik ook genoeg stroom wil hebben in de dalperiode. Ik hoop dat ik tijdens de dalperiode voldoende Wp heb om toch off-grid te blijven.

Voor het fysieke deel @Kampo:
Voor de bevestiging zou ik geen kunststof spoilers gebruiken maar aluminium L profielen.
Bij het (te) grote 460Wp paneel moet je altijd ook bevestiging in het midden van de kader voorzien. Het andere probleem is de schuine bevestiging (alkoof). Je kan best een L plooien met de juiste hoek want het is bij jou geen 90° op dat schuine deel en dat kit slecht. Corrigeer de hoek bij de bevestiging. Het L profiel op het lage deel van het dak maak je bv 7cm hoog en op de alkoof slechts 5mm boven de dakplaat.

Zou je ook voor de kleine panelen L profielen gebruiken of alleen het grote paneel?
Zijn deze profielen te koop specifiek voor dit soort bevestiging, of bedoel je gewoon standaard aluminium profielen? En dan natuurlijk met een behoorlijk raakvlak met het dakvlak zodat er voldoende hechting kan zijn. Zijn er voorbeelden van profielen te geven?

Toch heel fijn dat jullie allemaal meedenken. Zoals bij mijn eerste stap, die helemaal geslaagd is!
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Ik gebruik lengtes van 6m standaard aluminium L profiel van bij de vakhandel.
Standaard gebruik ik 50/30/2 en laat 5mm bovenaan oversteken. Voor de takken.
Maar afhankelijk van de situatie ook wel eens 60/30/2 of 30/30/2
en af en toe zelf plooien. Zoals hier waarschijnlijk zal moeten op de schuine alkoof.

Focus op netjes passen en monteren.
Het maakt hier niet veel uit of je nu 800 Wp of 940Wp plaatst.
De LFP accu is de beperkende factor.
En vergeet het, als er geen zon is dan is je opbrengst nul in beide gevallen.
Groeten Kampo
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door JanJD »

@Leon60Hobby Mooi plan waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt van de ruimte.

Met betrekking tot meerdere MPPT regelaars bereik je maximale opbrengst efficiency door per orientatie richting van zonnepaneel/zonnepanelen een eigen MPPT regelaar te gebruiken. Parallel schakelen is minder gunstig bij (aanzienlijk) afwijkende orientatie richtingen. Uit de tekening lukt het mij niet om met 100% zekerheid af te leiden of je nu 2 of 3 orientatierichtingen hebt. Met 3 controllers zit je waarschijnlijk altijd goed. Bij Lithium accu's heb je trouwens normaliter geen problemen met parallel schakelen van meerdere regelaars op één accu.
De genoemde 75/15 regelaar is geschikt voor ongeveer 180W laadvermogen (12Vx15A). Een hoger paneelvermogen wordt afgetopt. Bij het grote paneel raak je in de zomer wel erg veel kwijt. Er is ook een maximum aan overdimensioneren van het paneel, kijk naar de specificatie van de MPPT regelaar. Ik zou voor zwaardere MPPT regelaar(s) gaan.

@Kampo Voor beoordelen verhouding paneelvermogen ten opzichte van de accucapaciteit is vooral ook belangrijk rekening met de gebruiksseizoenen te houden. Leon60Hobby geeft al aan dat het gekozen paneelvermogen inderdaad in de zomerperiode overkill maar dat hij hiervoor gekozen heeft om tijdens gebruik in de winter (als woning!) ook voldoende energie wilt binnen halen. En plat liggende panelen doen het in de winter erg slecht; zelf heb ik de ervaring met panelen op het platte dak van mijn huis dat deze in een decembermaand minder dan 1/16 van een zomermaand opbrengen. Dit komt onder meer door de ongunstige hoek tussen de zon en de panelen. Bij een orientatie met een grotere hoek (b.v. 45 graden) op het zuiden is het verschil kleiner.
Als ik deze matige opbrengst verhouding op de setup van Leon60Hobby projecteer dan heeft hij de voorgestelde panelen in de winter waarschijnlijk hard nodig.
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

3 regelaars is de beste oplossing maar hier is de winst zo beperkt dat die er niet echt is.
Mijn ervaring met oversize panelen is dat het slechts een druppeltje meer oplevert in het slechte seizoen.
Zonder zon heb je ook met een betere invals hoek, geen opbrengst.
Groeten Kampo
JanJD
Berichten: 230
Lid geworden op: vr 07 sep 2018, 15:37
Locatie: Utrecht-West

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door JanJD »

@Kampo, in jouw reactie bagataliseer je mijns inziens zonder (kwantitatieve) onderbouwing enkele revelante zaken weg.

1: In deze opstelling zijn de verschillen in oriëntatie in de zomer beperkt maar in de winter significant. In de winter blijft de zon laag aan de horizon en is de instraling bij een plat liggend paneel factoren kleiner dan bij een iets (bijvoorbeeld 20 graden) op de zon georiënteerd paneel. Dit geldt ook voor de winst van mppt regelaars per oriëntatiegroep. In de zomer is de winst veel kleiner, ik vermoed dat je teveel in zomerseizoen omstandigheden denkt.
2: Overdimensioneren van panelen geeft net zoveel winst als de verhouding van overdimensioneren. Dit geldt voor zowel zomer als winter. (al zou je in de zomer waarschijnlijk een overschot niet benutten). 100% erbij geeft ook in de winter 100% extra opbrengst en dat is vooral in dat seizoen relevant. Het zou mooi zijn als je iets meer van jouw ervaring deelt en uitlegt waarom je extra opbrengst uit extra panelen als een 'druppeltje' kwalificeert.
3: "Zonder zon heb je ook met een betere invals hoek, geen opbrengst" is waar maar wat wil je hiermee zeggen? Zoals aangegeven is de invalshoek één van de factoren. Andere factoren zijn zonuren en diffuus zonlicht versus directe instraling van zonlicht. De laatse 2 zijn in de winter ook ongunstig waarbij opgemerkt moet worden dat bij diffuus licht de orientatiehoek ondergeschikt is aan bijvoorbeeld lichtblokerende gebouwen of objecten (vanuit welke kompasrichting dan ook). De invalshoek is met name bij directe zoninstraling relevant. En juist in de winter, waar elk binnen te halen Wh welkom is, is bij de dan lage zonnestand tijdens de ook al beperkte zonne-uren de opstellingshoek (richting het zuiden) zeer bepalend voor de opbrengst uit direct zonlicht.
In de zomer is een te steile opstellingshoek (richting zuiden) juist minder gunstig omdat dit tijdens zonsopgang en ondergang (zon komt dan vanuit o-no op en gaat w-nw onder) minder directe instraling van zonlicht oplevert.

(Zie ook bijvoorbeeld http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/zonnestand.htm)
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
Plaats reactie