Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

De L profielen kan je ook bij een lokale plaatwerk/constructie bedrijf laten zetten uit afval stukken. Het te lijmen gedeelte om de 2a3 cm een gaatje van 5a6 mm in boren daar pers je dan als het ware de lijm door die er aanbeden bovenzijde een soort parapluutje op vormt

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

JanJD schreef:
do 05 jan 2023, 11:00
@Kampo, in jouw reactie bagataliseer je mijns inziens zonder (kwantitatieve) onderbouwing enkele revelante zaken weg.

1: In deze opstelling zijn de verschillen in oriëntatie in de zomer beperkt maar in de winter significant. In de winter blijft de zon laag aan de horizon en is de instraling bij een plat liggend paneel factoren kleiner dan bij een iets (bijvoorbeeld 20 graden) op de zon georiënteerd paneel. Dit geldt ook voor de winst van mppt regelaars per oriëntatiegroep. In de zomer is de winst veel kleiner, ik vermoed dat je teveel in zomerseizoen omstandigheden denkt.
2: Overdimensioneren van panelen geeft net zoveel winst als de verhouding van overdimensioneren. Dit geldt voor zowel zomer als winter. (al zou je in de zomer waarschijnlijk een overschot niet benutten). 100% erbij geeft ook in de winter 100% extra opbrengst en dat is vooral in dat seizoen relevant. Het zou mooi zijn als je iets meer van jouw ervaring deelt en uitlegt waarom je extra opbrengst uit extra panelen als een 'druppeltje' kwalificeert.
3: "Zonder zon heb je ook met een betere invals hoek, geen opbrengst" is waar maar wat wil je hiermee zeggen? Zoals aangegeven is de invalshoek één van de factoren. Andere factoren zijn zonuren en diffuus zonlicht versus directe instraling van zonlicht. De laatse 2 zijn in de winter ook ongunstig waarbij opgemerkt moet worden dat bij diffuus licht de orientatiehoek ondergeschikt is aan bijvoorbeeld lichtblokerende gebouwen of objecten (vanuit welke kompasrichting dan ook). De invalshoek is met name bij directe zoninstraling relevant. En juist in de winter, waar elk binnen te halen Wh welkom is, is bij de dan lage zonnestand tijdens de ook al beperkte zonne-uren de opstellingshoek (richting het zuiden) zeer bepalend voor de opbrengst uit direct zonlicht.
In de zomer is een te steile opstellingshoek (richting zuiden) juist minder gunstig omdat dit tijdens zonsopgang en ondergang (zon komt dan vanuit o-no op en gaat w-nw onder) minder directe instraling van zonlicht oplevert.

(Zie ook bijvoorbeeld http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/zonnestand.htm)
Beste Jan
Het is niet mijn bedoeling van te bagatelliseren en kan je opmerkingen zeer zeker begrijpen en zelfs waarderen.
Dat maakt een discussie interessant en houdt me scherp :think:

Wat je schrijft is juist. Ik kan geen fouten vinden.
Maar maakt het hier in de praktijk wat uit, daar gaat het over.
Dus wat ik schrijf is ook mee gegeven van uit de praktijk.
Als je in de winter op 20 graden opstelt en in de verkeerde richting, dan heb je minder stroom ipv meer.

Ik zie een enkeling zoals Charles Franconi :thumbup: die volhoudt met oversize opstellingen en schuin opstellen van panelen. Veel onderbouwing over het nut daarvan lees ik niet en dat hoeft van mij ook niet want van mij mag het groot zijn. Ik heb meegewerkt aan nog veel grotere systemen. Waanzin zelfs.
Anderen zoals Rudy doen uitgebreide opstellingen met uitschuifbare panelen (ook dat bewonder ik) maar komen daar achteraf toch wat op terug. Kwalitatief en stevig vastmaken zodat het jarenlang meegaat blijkt budgettair tegen te vallen. Ook normaal want het blijft een prototype en de definitie daarvan is dat het verbeterd kan/moet worden.

Ik volg over jaren verschillende vergelijkbare camperaars en die houden het niet vol om dagelijks te draaien en te keren om die optimale hoek te krijgen.
Ik heb een paar keer gehoord dat het boeltje eraf waaide. Dat is een andere probleem.
Platte, vaste, opstelling bij campers (zoals Leon60) is éénmalig werk en nooit meer omkijken. Eventueel in combinatie met wat oversize. Dat hou je langere tijd vol is mijn ervaring.
Wat doe je met LFP accu's zoals bij mijn vrienden op wereld reis in Zuid America die nooit onder de 80% SOC gaan, ondanks inductie en 230 oven ? (8x200Ah LFP en 1200Wp)

Relevant zijn mijn opmerkingen want je kan dus niet enkel uitgaan van de theorie dat hellingshoek de enige parameter is. Ik herhaal dat je geen opbrengst hebt als er geen zon is. Tenminste als je zoals ik een opbrengst van slechts 1A gelijk aan een opbrengst van 0A beschouwd.

Het gaat hier niet over een te klein systeem van slechts 200Wp. Bij 800Wp of meer is 100Wp meer of minder een detail. Net zoals een paar graden of % opbrengst meer of minder.
De te kleine LFP accu is de andere parameter. Het budget voor een dergelijke installatie is er nog één.
De verkozen oplossing zal altijd een compromis blijven.

Wat Leon60 hier doet is heel mooi en niet verkeerd.
Op basis van wat ik bij zijn voorgangers gezien heb blijf ik kritisch.
De bevestiging van de installatie en de afwerking op even hoog niveau als zijn systeem keuze is moeilijk als je er zonder ervaring moet aan beginnen.
Daarom stelt hij terecht de juiste vragen over hoe moet ik dat vastmaken en bekabelen op die kromme alkoof.
Maar Leon60 is heel goed bezig !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door hathi »

Leon, ik zie dat je een alkoof hebt,dan heb je meestal ook een dakrailing, klopt dit ? dan kun je ook een verbinding rail vast klemmen,dwars over het dak ,waarmee je kan egaliseren ,en daar de panelen op, dan heb je meer mogelijkheden,en bijna geen last van de schuine oploop
Hans
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

JanJD schreef:
do 05 jan 2023, 9:43
De genoemde 75/15 regelaar is geschikt voor ongeveer 180W laadvermogen (12Vx15A).
Die 12V in de rekensom is aan de lage kant. Hieronder een plaatje van mijn 75-15.

smartsolar.JPG
smartsolar.JPG (53.34 KiB) 511 keer bekeken
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door 309T16 »

Wow! Bijna 1kWh dagopbrengst met een Mppt 75/15. Dat heb ik nooit gehaald. Wat waren de omstandigheden? Spanje, voorjaar enz?
Met de 20A uitvoering kom ik er wel regelmatig.
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door CaradoT135 »

21 juni 2022 in Zuid Duitsland, de langste dag. Laden van de fietsaccus en het gebruik van de oven zal hebben meegeholpen.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

hathi schreef:
do 05 jan 2023, 20:40
Leon, ik zie dat je een alkoof hebt,dan heb je meestal ook een dakrailing, klopt dit ? dan kun je ook een verbinding rail vast klemmen,dwars over het dak ,waarmee je kan egaliseren ,en daar de panelen op, dan heb je meer mogelijkheden,en bijna geen last van de schuine oploop
Hans, op mijn camper zit geen dakreling.....
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

@kampo
Ik gebruik lengtes van 6m standaard aluminium L profiel van bij de vakhandel.
Standaard gebruik ik 50/30/2 en laat 5mm bovenaan oversteken. Voor de takken.
Maar afhankelijk van de situatie ook wel eens 60/30/2 of 30/30/2
en af en toe zelf plooien. Zoals hier waarschijnlijk zal moeten op de schuine alkoof.
Ik ging er in eerste instantie van uit dat je de zijde van 50mm op het dak lijmt, Maar als ik dat nog eens goed lees dan lijkt me dat de 30mm gekit gaat worden. Anders kun je niet 5mm boven het paneel komen voor de takken. Als het kitten van de 30mm genoeg is dan gaat dat wel goedkomen.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

En nu de panelen zelf.......

Ik ga dus nu uit van 4 panelen van 67*100. Daar heb ik twee kandidaten voor:
Deze, bij Amazon voor 129,99 euro https://www.amazon.nl/gp/product/B08KXM ... _0_lm?th=1 en bij VCTrade voor 169 euro https://www.vctrade.nl/products/zonnepa ... ristallijn. Relatief gezien wel een groot prijsverschil, maar in absolute zin valt dat nog wel mee.

Voor het grote paneel kwam ik uit bij Solar Bouwmarkt voor 243 euro: https://www.solar-bouwmarkt.nl/455wp-pe ... 05239.html
Solar bouwmarkt biedt nog meer vergelijkbare panelen aan, dus kan evt ook nog.

Wat denken jullie, goede keuze of zijn er betere alternatieven?
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door Leon60Hobby »

Op basis van mijn eerdere voorzet en het commentaar daarop heb ik een aansluitschema uitgewerkt:
Aansluiten panelen.jpeg
Aansluiten panelen.jpeg (43.08 KiB) 341 keer bekeken
De afstanden zijn beperkt, dus heb ik de kabeldikte enigszins gegokt. De 10 mm2 vind ik erg zwaar, want gaat over ca 2 meter afstand. Voor het overige lijkt me dit wel een aardig startpunt.

Graag jullie visie
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door evdoetelaar+larana »

Ik zou (ook) een schakelaar plaatsen tussen de panelen en de MPPT.

Met een schakelaar kun je de panelen eenvoudiger aan- een loskoppelen.

Volgorde aankoppelen is:
a. MPPT koppelen met hh-accu (en instellen op je setup).
b. panelen koppelen met MPPT.

Volgorde loskoppelen is:
c. panelen loskoppelen van MPPT
d. MPPT loskoppen van hh-accu.

Het kan ook zonder de schakelaar, maar dan moet je - als je de hh-accu wil af- en weer aankoppelen - steeds de kabels van de panelen uit/in de MPPT schroeven. Als je MPPT lastig bereikbaar is, zal dat niet prettig zijn. Met een schakelaar op een gemakkelijk toegankelijke plek is dat een fluitje van een cent.
Laatst gewijzigd door evdoetelaar+larana op za 07 jan 2023, 16:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door DJSmiley »

Ziet er prima uit

Je kan alleen een schakelaar overwegen tussen de panelen en de MPPT, dan kun je de panelen uitschakelen (bv in de stalling), maar bij de Victron's is dat niet perse nodig. (Bij andere merken is het wel nodig: Daar moet de accu eerst aangesloten worden en dan pas de panelen)

Ik zou er een 40A zekering nemen. Een 30A MPPT wil je bij voorkeur niet met 30A zekeren, maar met iets hoger, dus 40A. En ik zou zeker die automatische zekeringen overslaan. 90% is gewoon bagger (wordt warm door teveel spanningsverlies, tript random). Gebruik gewoon een 2-tal 40A Midi zekeringen. GOEDE automatische zekeringen zou kunnen, maar die zijn prijzig (50-60 euro voor een BlueSea), voor iets wat je eigenlijk nooit nodig hoopt te hebben: Alleen als er iets serieus mis is tript ie. Voor die situatie is een zekering handiger naar mijn mening, want zoiets komt nagenoeg nooit voor, tenzij je iets stuk hebt, of iets fout doet
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

evdoetelaar+larana schreef:
za 07 jan 2023, 12:38
Ik zou (ook) een schakelaar plaatsen tussen de panelen en de MPPT. ...
Zo doe ik het ook altijd.
Scahkelaar voor en na de Mppt´s. Dus 4 stuks in dit geval. En een zekering tussen accu en mppt.
Ik gebruik meestal 100A hoofdschakelaars zoals voor accu´s. De brol van internet shops zoals DJsmiley omschrijft niet gebruiken !
Wel bluesea of als alternatief 230V zekering automaten.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Stap 2: het plaatsen van zonnepanelen



Bericht door kampo »

Als volgende zouden we graag meer details zien van hoe je het grote 460Wp paneel gaat bevestigen op de overloop van de alkoof.
Neem een platte lat en bekijk de hoek daarmee op je dak. Ben benieuwd.
Groeten Kampo
Plaats reactie