Hoi, voor diegene die de camper ook 's winters gebruiken, volgende tip:
De start accu krijgt het hard voor de kiezen eens de buitentemperatuur onder' nul' zakt. Deze verliest namelijk veel aan kracht.
Meeste start accus bevinden zich in een niet verwarmde ruimte, of zelfs een in accubak buiten het voertuig! Zelf heb ik doormiddel van een buis isolatie tube een afgeleide gemaakt vanaf een uitblaasmond van de ringverwarming (Truma Combi6D) naar de start accubak; Hierdoor word de start accu mee verwarmd, duur wel een tijdje voordat de start accu 'inwendig' op temperatuur komt, reken maar op minstens 3/4 uur.
Zodra de start accu inwendig op temperatuur is, heeft deze voelbaar veel meer kracht!!
Uiteraard, deze tip geldt in eerste instantie voor diegene die Off-grid camperen, maar is ook bruikbaar voor 'de paalhangers'!
Succes ermee!
Winter camperaars en startaccu
Re: Winter camperaars en start accu.
Als de temperatuur zo laag is dat het proces in de accu slecht of niet opgang komt een minuut of 20/30 de stads/parkeerverlichting aan zetten het proces in de accu produceert voldoende warmte. Maar als dat probleem zich voor doet is het ook wel tijd voor een andere accu. Kijk dan gelijk voor een zo groot mogelijk formaat
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 456
- Lid geworden op: do 30 jul 2009, 18:56
- Locatie: In The Middle Off Nowhere
Re: Winter camperaars en start accu.
Ik heb de startaccu ingepakt met Xtrem isolatie en wij hebben een motorverwarmer op diesel waardoor de accu het niet overdreven moeilijk heeft en het allergrootste voordeel van een motorverwarmer is dat de cabine verwarming meteen warmte afgeeft
Re: Winter camperaars en startaccu
Mooie oplossing, maar was het een probleem voorheen?
Wij gaan al 15 jaar naar de wintersport met de camper, staan 90% van de
tijd niet aan de paal, en de camper start(te) altijd.
Bij de Ducato zit de accu in een accubak voor de bestuurdersstoel.
Bij m'n personenauto zit de accu toch ook gewoon open en bloot onder de motorkap (denk ik )
Wij gaan al 15 jaar naar de wintersport met de camper, staan 90% van de
tijd niet aan de paal, en de camper start(te) altijd.
Bij de Ducato zit de accu in een accubak voor de bestuurdersstoel.
Bij m'n personenauto zit de accu toch ook gewoon open en bloot onder de motorkap (denk ik )
Groet,
Rob
Rob
- dedruivenplukker
- Berichten: 7143
- Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08
Re: Winter camperaars en startaccu
Hier ook nog nooit problemen gehad met koude diesels en i.v.m. de accu.
En mocht de start accu minder worden en heb je geen zin om een paar uur te wachten dan even de hh accu er bij gooien en vast gaan sparen voor een nieuwe startaccu.
Het lijkt mij zinniger om het koelwater van de motor op te warmen zoals wel in koude gebieden wordt gedaan.
Hier niet echt nodig en op de wintersport ook niet bij 16 graden.
En mocht de start accu minder worden en heb je geen zin om een paar uur te wachten dan even de hh accu er bij gooien en vast gaan sparen voor een nieuwe startaccu.
Het lijkt mij zinniger om het koelwater van de motor op te warmen zoals wel in koude gebieden wordt gedaan.
Hier niet echt nodig en op de wintersport ook niet bij 16 graden.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Re: Winter camperaars en startaccu
TS zijn oplossing is er 1.
Een andere is gewoon een zwaardere accu nemen.
Ikzelf gebruik via een omvormer een acculader. Ik heb dan altijd een volle accu.
Een andere is gewoon een zwaardere accu nemen.
Ikzelf gebruik via een omvormer een acculader. Ik heb dan altijd een volle accu.