Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6

maarten_mu
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 11:47

Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door maarten_mu »

Beste allemaal,

Komende zomer gaan mijn gezin (vrouw en 2 kinderen van 3 en 6) en ik een rondreis maken met de camper. We varen van Kiel naar Oslo waar we de camper ophalen. Daarna hebben we 20 dagen de camper voordat we 'm weer moeten inleveren in Oslo. De boot en camper zijn geboekt, dus nu de route nog. We willen niet iedere dag verplaatsen, dus we willen ons beperken tot Zuid Noorwegen. Kunnen jullie mij helpen met de route?

Het globale plan ziet er nu als volgt uit (maar kan natuurlijk nog helemaal worden omgegooid).
- Camper ophalen in Oslo
- Lillehammer
- Omgeving Rondane NP
- Omgeving Jotunheimen NP en Jostedalsbreen NP
- Omgeving Sognefjord
- Bergen
- Omgeving Geilo
- Camper inleveren in Oslo

Ik vind het lastig om de haalbaarheid in te schatten. We vinden het niet erg om dingen over te slaan om het reisschema wat rustiger te maken, maar wat dan. Daarnaast vind ik het ook lastig om te bepalen van waar uit de NP het beste te bezoeken zijn.

Hopelijk hebben jullie goede tips.

Alvast bedankt.

Maarten
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door amigob2 »

realiseer je dat als je naar Bergen gaat dat het regent. Dus eigenlijk alleen binnen activiteiten interessant zijn
Ze hebben redelijk wat musea's maar of die interessant zijn voor 3 en 6 jaar ik denk het niet
Hier zie je dat er 3 maal zo veel regen valt in Bergen als in Eindhoven of Geilo
https://nl.climate-data.org/

Ik ben er 3 dagen geweest, en ik kan mij nog maar 2 dingen herinneren regen en een slechte air B&B
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
jackeura
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 24 mar 2021, 15:07

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door jackeura »

Langedrag nature park zou ik er nog in doen. Volgens mij wel leuk voor kinderen. Veel plezier alvast! Groet Jack
Beroepsreiziger

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Beroepsreiziger »

Kinderen van 3 en 6 hebben niet veel nodig.
Water, zand, en een emmertje.
En ijs, heelveel ijsjes.

Musea bezoeken met kleine kinderen hoef je voor die kinderen niet te doen. Of ze moeten kindvriendelijk zijn.

Een fjord, of een mooi uitzichtspunt, vinden kleine kinderen niet het mooiste wat ze ooit gezien hebben in hun leven..........

Bergen kent 200 dagen per jaar met neerslag. Ik schrijf neerslag, want sneeuw is ook neerslag.
De kans dat het in Bergen droog is, is dus rond de 40%.

Je schrijf dat je heel je planning nog kan omgooien.
Overweeg misschien eens om van Oslo naar Zweden tegaan.
Zweden is heel kindvriendelijk.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19181
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Aloys »

Wij hebben in augustus 2022 nog een rondje zuid-Noorwegen gedaan. Eén weekje Denemarken, 2 weken (13 dagen) in Noorwegen.
Raar kort misschien, maar die tijd hadden we "over", voordat we in september een maand naar Amerika vertrokken om daar te camperen (een uitgestelde reis, geboekt en betaald vóór de corona-pandemie.)

We zijn in Noorwegen ook in Rondane NP geweest (ons verste punt) en over de Jotunheimen op zaterdag 13 augustus, de Sognefjellet dinsdag 16 augustus plus nog sommige andere plaatsen op je lijstje. We hadden problemen met het elektrisch, waardoor we vrijwel iedere avond verplicht op een camping stonden. :(
(Dan zie je een prachtig gratis camperplaatsje aan een meer, met prachtig uitzicht op/over het meer, maar dan moet je naar een camping 2km verder van € 45...)

Op basis van onze ervaringen met zuid-Noorwegen in de jaren 2003 - 2015 hebben we deze route uitgezet. Het waren hoogtepunten die we na 10-20 jaar nog wel eens wilden zien. En die vielen niet tegen! :D

Misschien heb je er wat aan: https://www.aloys.nl/2022-3-weken-noorwegen-week-1

Afbeelding
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Peter+Annie
Berichten: 1354
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Peter+Annie »

Beroepsreiziger schreef:
di 03 jan 2023, 23:05
Kinderen van 3 en 6 hebben niet veel nodig.
Water, zand, en een emmertje.
En ijs, heelveel ijsjes.

Over ijs en snoepgoed hoef je je in Noorwegen geen zorgen te maken.
Wij waren dit jaar verbijsterd als je ziet wat het aanbod van zoetigheden daar is; ieder takstation of supermarkt heeft een afdeling waar alleen snoep staat ,bij tankstations kun je alleen brandstof kopen en met moeite een lampje ,maar het aanbod van zoetigheden is overweldigend .

Wij waren daarom ook verbaasd over het aantal jonge ( en ook best veel wat oudere) mensen met overgewicht.
( nu begrijp ik misschien waarom er zo weinig inwoners zijn in Noorwegen ;die halen geen hoge leeftijden :mrgreen: :mrgreen: )
maarten_mu
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 11:47

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door maarten_mu »

Bedankt voor de reacties en vooral de uitgebreide route.

Wat kinderen betreft gaat het er niet om dat we alleen maar dingen doen die zij leuk vinden, meer de reisafstanden. Wel kijken we of we af en toe campings kunnen vinden met een zwembad oid. Moeten campings van te voren worden gereserveerd? En dan bedoel ik ver van te voren voordat we onderweg zijn? We vertrekken de derde week van juli.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31989
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Bob Diesel »

Deze ff kleuren
maarten_mu schreef:
wo 04 jan 2023, 14:59


Wat kinderen betreft gaat het er niet om dat we alleen maar dingen doen die zij leuk vinden
En ik maar denken dat dat nu net het belangrijkste is, dat die het naar hun zin hebben
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6076
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door TestCase »

Ben ik met TS eens, kinderen moeten veel leren dus je doet ook dingen waar ze niet direct warm voor lopen, alle kanten laten zien dan kunnen ze straks kiezen.
Onze kinderen klaagden regelmatig, alweer een kerk/museum/gebouw etc? Eenmaal bezig viel het meestal wel mee en nu nemen ze hun kinderen mee naar ......Juist een kerk/museum/... en ook een speeltuin of strand.

Bedenk dat je met kinderen niet lang moet rijden en dat de gemiddelde snelheid in Noorwegen snel onder de 50km/h ligt.

De xxxbreen is vaak veel lopen en soms klauteren omdat de gletsjers zich ook daar terugtrekken, houdt er rekening mee dat je dan moet tillen.

Bergen is te halen maar of je dit wilt, doe het rustig aan en bekijk het onderweg.

Reserveren? Ik heb het nooit gedaan maar sta ook niet vaak op een camping.

//Kees
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
maarten_mu
Berichten: 5
Lid geworden op: di 03 jan 2023, 11:47

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door maarten_mu »

Bob Diesel schreef:
wo 04 jan 2023, 15:21
Deze ff kleuren
maarten_mu schreef:
wo 04 jan 2023, 14:59


Wat kinderen betreft gaat het er niet om dat we alleen maar dingen doen die zij leuk vinden
En ik maar denken dat dat nu net het belangrijkste is, dat die het naar hun zin hebben
Het zal een middenweg worden. Lekker polderen ;-).
Beroepsreiziger

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Beroepsreiziger »

TestCase schreef:
wo 04 jan 2023, 16:15
Ben ik met TS eens, kinderen moeten veel leren dus je doet ook dingen waar ze niet direct warm voor lopen, alle kanten laten zien dan kunnen ze straks kiezen.
Onze kinderen klaagden regelmatig,
:mrgreen: :wink:

TS zijn kinderen zijn 3 en 6.

Ter algemene info, de Noorse kroon is 10% goedkoper geworden als verleden jaar.
Als dat zo blijft, is Noorwegen zo duur niet meer.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door hurktoilet »

Bob Diesel schreef:
wo 04 jan 2023, 15:21
Deze ff kleuren
maarten_mu schreef:
wo 04 jan 2023, 14:59


Wat kinderen betreft gaat het er niet om dat we alleen maar dingen doen die zij leuk vinden
En ik maar denken dat dat nu net het belangrijkste is, dat die het naar hun zin hebben
Precies: als je kinderen het naar hun zin hebben, heb jij ook vakantie.
Puur mijn beleving:
- Eén dag in de auto lukt nog net (één ouder achterin om ze bezig te houden zonder dat die permanent met een scheve nek zit)
- Vergeet die ijsjes als omkoopmethode, je doet ze geen grotere lol dan dat ze op een camping vriendjes vinden. Dus daar blijf je dan zeker een week op een camping. Alleen klopt dat niet met trekken door Noorwegen, waar je volgens mij toch vooral kilometers wilt maken door fascinerende landschappen, waar je kinderen geen oog voor hebben.

Mijn suggestie (toegegeven, als erkend Francofiel ben ik bevooroordeeld, maar ik droom ook nog van Noorwegen): ga lekker naar een camping in Zuid-Frankrijk en bewaar Noorwegen voor als de kinderen niet meer mee willen :wink:
Laatst gewijzigd door hurktoilet op do 05 jan 2023, 0:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19181
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door Aloys »

Zullen we weer on topic? Ik lees hier meer over kinderen dan over Noorwegen! :D

En dan komt er ook nog iemand, die nooit in Noorwegen is geweest, aanraden om naar Frankrijk te gaan... :crazy: :wink:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8268
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Rondreis Zuid Noorwegen met kinderen van 3 en 6



Bericht door hurktoilet »

Sorry hoor, maar ja, waar het hart ligt...
Ik ken tal van vrouwen die knapper zijn dan de mijne, en daar droom ik wel eens van. Maar zij, ik ben gek op haar en daar krijgt niemand me vanaf.
Maar je hebt gelijk, de vraag ging over Noorwegen, die bloedmooie vrouw, dus laten we daar verder over gaan. :cheers:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Plaats reactie