Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
BoxerCamp
Berichten: 392
Lid geworden op: di 18 okt 2022, 20:07

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door BoxerCamp »

Kan dat "gekibbel" aub in een eigen-topic of privé bericht en hier gewoon ontopic blijven.
Laatst gewijzigd door BoxerCamp op za 13 jan 2024, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door PaulBng »

Mijn Webasto dieselkachel heeft twee zekeringen. Een gele lichte (voor de elctronica neem ik aan??) en een zwaardere.

Is één van de twee stuk?


Paul
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door Jeroen1181 »

Als eerste.. mijn dank voor al julie input, meedenken en opmerkingen!
En mijn excuses voor mijn afwezigheid.. omstandigheden vingen mijn volle aandacht.

Met de camper ben ik bij een officiele dealer van onze standkachel geweest en zij hebben deze uitgelezen. En ook m'n verhaal aangehoord over mijn waarneming van vooral luchtbelletjes waar te nemen in de aanvoer slang.

Het ziet ernaar uit dat het probleem (altijd met slag om de arm..) bij de aansluiting in de dieseltank zit.
Voldoende reden om een afspraak gepland te hebben; voor de 7de februari,
Het systeem wordt van dieseltank tot en met aansluiting kachel opnieuw aangesloten. Duidelijk is dat de kachel het wel doet (werd duidelijk na het uitlezen van de kachel), dus zo dadelijk heerlijke warmte in de wagen.
Laatst gewijzigd door Jeroen1181 op do 26 jan 2023, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door Jeroen1181 »

myway schreef:
wo 04 jan 2023, 22:53
Maar er is wel een melding op het display, twee keer knipperen..
Dat staat ook in de handleiding samen met nog negen andere knipper frequentie en bijbehorende problemen.
Als er een probleem zou zijn met de accuspanning was er een knippercode geweest van negen keer knipperen.
Het ziet er (bijna met zekerheid...) naar uit dat de handleiding het bij het juiste einde heeft. Bijna, omdat de garage voor de volle 100% zekerheid het graag openlegt. En dit onderzoek staat gepland. :)
Laatst gewijzigd door Jeroen1181 op do 26 jan 2023, 18:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door Jeroen1181 »

myway schreef:
wo 04 jan 2023, 23:21
Als je de knippercodes niet vertrouwd dan de kachel laten uitlezen.
Laatst had ik er nog een die dertig keer was uitgezet zonder naloop.
Ja, dat heb ik gedaan; aangesloten op de laptop van erkend installatie bedrijf en alles uitgelezen van begin tot einde.
Was beste om te doen. Naar aanleiding hiervan heb ik een afspraak gemaakt voor herstel.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door Jeroen1181 »

marjasjaak schreef:
do 05 jan 2023, 7:06
Een dieselkachel "vraagt" bij opstarten zo'n 17 ampere voor een paar minuten.
Als je accu niet vol zit, dan krijg je verschillende opstart meldingen.
Na opstarten is het meestal 1 a 2 ampere per uur.
Zou inderdaad eerst de accu laden, of de motor starten.
Sjaak.
Hier dacht ik in eerste instantie ook aan. Maar draaiende motor en contact via de muur brachten geen soelaas..
Volgende stap was de garage en doormeten. Waar onze camper van vandaan komt was er een test mee gedaan en alles werkend bevonden.
Het vermoeden is nu, dat er iets bij de aansluiting in de dieseltank iets niet goed (meer) op de plek zit.
Ga er volgende week dinsdag achter komen!
Laatst gewijzigd door Jeroen1181 op do 26 jan 2023, 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Jeroen1181
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 11 dec 2022, 13:19

Re: Standkachel start niet: te gering vermogen huishoudaccu 80Ah?



Bericht door Jeroen1181 »

kampo schreef:
do 05 jan 2023, 8:01
Bas vd laar schreef:
wo 04 jan 2023, 23:07
Onderspanning en ook gloeikaars onderbroken hebben per merk en per type een duidelijke foutcode.
Jij moet toch weten dat foutcodes het heel vaak ook NIET bij het juiste eind hebben.
Foutcodes liegen niet. Ik heb er inderdaad een hele carrière ervaring mee.
Maar om er mee te werken is inzicht en kennis noodzakelijk.
Je moet weten hoe foutcodes gegenereerd worden en wat hun beperkingen zijn.
Als er geen foutcode verschijnt, dan zijn er verschillende mogelijkheden waarom dat zo is.
Een display met ledjes kan enkel knippercodes genereren. Een display met LCD scherm kan digitale cijfers of zelfs text genereren.
Met een laptop en software kan je nog dieper graven in de stand verwarming.
Bij OEM verwarmingen geeft het kachel stuurapparaat de storing door aan het voertuig ECU en in veel gevallen komen een aantal storingen via de CAN bus op het voertuig display. Dit is bv het geval bij DAF, Scania vrachtwagens maar ook bij de Westfalia campers.

Als gebruiker of leek in de materie begin je met de basis.
Dat is het lezen van de handleiding, nauwkeurig observeren wat er precies wel en niet gebeurd en dat proberen te formuleren. Mijn auto start niet is heel wat minder goed geformuleerd als wanneer je ons vertelt dat het een oudere BMW 320 met dieselmotor betreft. Het stellen van een storings diagnose op basis van niets is onzin. Tenzij je werkelijk alles en ieder onderdeel zou gaan uitmeten.

Als de ledjes van het bedieningselement niet oplichten, dan kan het zijn dat de voedingskabel van het bedieningselement (zekering) onderbroken is.
Als er heel lage spanning is of het stuurapparaat defect, dan ga je ook geen storingen zien verschijnen.
enz.
Daarom was ik ook zeer blij met de mogelijkheid om - zelfs relatief dichtbij - de kachel uit te kunnen laten lezen. Dit gaf het inzicht aan de monteur waar te beginnen met de werkzaamheden om alles weer naar behoren te laten werken.. over ongeveer een week dan.
Plaats reactie