Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AkiAnderson
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 01 jan 2023, 12:22

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door AkiAnderson »

Goed om te weten, van harte bedankt voor je advies !
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door de Jonckheer »

Het is goed opletten. Toen ik in 2007 aan het zoeken was kwam ik bij een busbedrijf terecht waar een 9 meter bus te koop stond (mijn vrouw wilde in eerste instantie geen bus van 12 meter, later kwam ze daar op terug), een knappe Setra, althans uiterlijk. Ze vroegen er €10k voor, ik zei dat ik dat wel goed vond maar dan wel met een nieuwe APK. Toen vertelde de man dat er dan wel €5000 bij kwam voor het laswerk wat er aan gedaan moest worden om hem door de APK te krijgen (!). We zijn maar weggegaan . .
Een poos later hebben we de bus gekocht waar we 12 jaar mee overal heen zijn gereden zonder een centje pijn en die kostte maar €6000! Laswerk komt gewoon een keer vroeger of later, sommige dingen heb ik zelf gedaan en andere uitbesteed. Je kunt zoals ik een goede treffen maar ook de boot ingaan en een schip van bijleggen aanschaffen. Ik heb ze gekend met enorme problemen aan de gekste dingen. Ik wil je niet ziek praten maar wees zo wijs iemand mee te nemen die er sjoege van heeft.
AkiAnderson
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 01 jan 2023, 12:22

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door AkiAnderson »

Wel, met die SCANIA bus dat perfect had geweest net te missen, die voor tussen den 5950 en 9550 € is verkocht en echt in primo conditie lijkt te zijn, heb ik mijn zoek-criteria wat verruimd in de hoop een 2e kans niet te missen.
Uiteraard is gaand onderhoud door de jaren heen een gegeven feit, ik zal zoizo wel aan de beurt komen voor wat laswerken of dergelijke.
5000€ extra voor de APK erbij te gooien is wel schandalig, goed dat je hebt verder gekeken en een passend voertuig hebt gevonden !
Heb je die vorige bus zelf omgebouwd, of dit laten doen ? Met wat voor budget bent u van start gegaan, if you feel ok with sharing ?
Ik ben bereid om de mankementen en rariteiten over de jaren haar wel te doorstaan en op te vangen, de luxe van een partner met kennis hiervan heb ik helaas niet. 1 van de dingen waar ik wel angst voor heb is een voorval hebben zoals met de dubbeldekker ven OnRust, die dat voor 20k zijn motor moest vervangen ergens halverwege de ombouw werken o_O
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door AadenAnke »

Wel 5000€ isniet echt heel veel hoor een nieuwe band kost zomaar een 750€ bij een bedrijfswagen/bus garage moet je denken aan een uurloon van 100€ en meer ex btw. Een ruitenwisser blad daar schrik je ook van bij de oudere wagens remtrommels en schijven kan zomaar aan de beurt zijn maar ook bij nieuwere wagens met rondom schijfremmen word je ook niet vrolijk als je aan de beurt ben. Als je niet zelf heel veel kan/wil doen dan loop je leeg.
Overweeg nog eens of je echt geen handbak wil dat vergroot je keuze heel veel

Gr Aad
tonic
Berichten: 2436
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door tonic »

Ik zou er nog maar eens goed over nadenken. Bussen zien er aan de buitenkant vaak veelbelovend uit. Maar er onder kokerprofielen die vanbinnen uit door roesten. En veel plaatsen kun je niet eens zien. Dus zet wel je roze bril af bij aankoop. En neem iemand mee met verstand van zaken.
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door de Jonckheer »

AkiAnderson schreef:
wo 04 jan 2023, 20:52
Wel, met die SCANIA bus dat perfect had geweest net te missen, die voor tussen den 5950 en 9550 € is verkocht en echt in primo conditie lijkt te zijn, heb ik mijn zoek-criteria wat verruimd in de hoop een 2e kans niet te missen.
Uiteraard is gaand onderhoud door de jaren heen een gegeven feit, ik zal zoizo wel aan de beurt komen voor wat laswerken of dergelijke.
5000€ extra voor de APK erbij te gooien is wel schandalig, goed dat je hebt verder gekeken en een passend voertuig hebt gevonden !
Heb je die vorige bus zelf omgebouwd, of dit laten doen ? Met wat voor budget bent u van start gegaan, if you feel ok with sharing ?
Ik ben bereid om de mankementen en rariteiten over de jaren haar wel te doorstaan en op te vangen, de luxe van een partner met kennis hiervan heb ik helaas niet. 1 van de dingen waar ik wel angst voor heb is een voorval hebben zoals met de dubbeldekker ven OnRust, die dat voor 20k zijn motor moest vervangen ergens halverwege de ombouw werken o_O
De bus geheel zelf ingericht, waarbij je moet bedenken dat je enigszins moet kunnen timmeren, lassen, iets weten van gas, water en stroom. Niet eigenwijs zijn dus weet je iets niet, vraag het iemand die het wél weet. Ik heb vele materialen hergebruikt, veel gebruikt gekocht via Marktplaats, dat scheelt je handen vol geld. Een voorbeeld? Ik kocht een luchtgeveerde stoel voor €100 die nieuw €2500 kost uit een schade vrachtwagen. Sommige dingen moet je niet op bezuinigen zoals een omvormer, dat werd een Victron Multiplus maar wel een die op een beurs had gehangen dus als gebruikt een stuk goedkoper werd verkocht al was hij nooit aangesloten.
Onderhoud en sommige reparaties laten doen in Duiven bij Paul van Hummel, goed en stukken goedkoper dan een dealer. Banden van €750? Nergens voor nodig, ik kocht 6 Chinese banden voor nog geen €3000 en die bevielen erg goed, stil en trillingvrij.
Begin nooit aan 12 volt rommel maar richt de boel in op 230 volt op een dikke omvormer, 3000 watt is genoeg. Je hebt dan veel meer keuze uit van alles en nog wat, zoals koelkast, vaatwasser, wasmachine, led verlichting, afzuigkap, etc. Alles goedkoper én beter dan 12 volt spul. Ook is de bekabeling stukken eenvoudiger dan op 12 volt. Ik had slechts 2 groepen, links en rechts, simpel en storingvrij.

Denk er vooral niet te makkelijk over, er komt heel veel bij kijken. Na de aanschaf van een bus begint het pas, ik ken er een behoorlijk aantal die gestopt zijn, zogenaamd door tijdgebrek maar in werkelijkheid is het ze boven het hoofd gegroeid.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door kampo »

de Jonckheer schreef:
do 05 jan 2023, 16:49
Denk er vooral niet te makkelijk over, er komt heel veel bij kijken. Na de aanschaf van een bus begint het pas, ik ken er een behoorlijk aantal die gestopt zijn, zogenaamd door tijdgebrek maar in werkelijkheid is het ze boven het hoofd gegroeid.
Dat laatste kan ik bevestigen.
Je moet je vooraf goed informeren. Het zijn heel veel verschillende punten.
Het begint echt met de administratieve kant. Daar valt of staat de haalbaarheid.
Lassen kan je leren. Omgaan met onvoorziene tegenslagen ook.
Je budget moet realistisch en voldoende zijn. Op hotel overnachten blijft goedkoper :-B
Maar toch blijf ik fan want dit is een leuk project :thumbup: .
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Bert.H
Berichten: 1299
Lid geworden op: di 13 mei 2003, 23:08
Locatie: Hamont-Achel. België

Re: Welke Coach Bus is geschikt voor ombouw?



Bericht door Bert.H »

Beste,

Kijk ook eens hier die heeft er ook regelmatig staan.

https://www.ambuses.com/stocklijst-gebr ... ds-bussen/



groetjes bert
Plaats reactie