Temperatuurverschil voor en achter in de camper

Met de camper naar de sneeuw!
Voskuh89
Berichten: 213
Lid geworden op: ma 07 jun 2021, 22:44

Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door Voskuh89 »

Dit jaar voor het eerst aan het winter kamperen. (Nederland op camping)
We merken alleen dat er een heel groot temperatuur verschil zit tussen voor en achter in de camper.

Het scheelt ong. 5 graden, zelfs met de extra Truma ventilatie voor in de cabine. Iemand een tip?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18172
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door Cee Pee »

Wat voor camper?
Want b.v. de cabines van half integralen en alkoof campers zijn bijzonder slecht geïsoleerd.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Halfintegraal, wij hebben speciaal gordijn gemaakt achter de reeds gedraaide stoelen tot op de vloer waardoor wij veel minder straling koude voelen vanuit het rijgedeelte..
Daarbij gebruiken we ook een deken over de gehele cabine dus van bovenkant voorraam tot op de vloer/weg.
Ja er zit verschil in verwarmen.
1--Alleen elektra gaat de ventilator nooit op 100% draaien en blijft het rond de zithoek - waar de kachel en
fan zitten - meest behaaglijk.
Dan scheel het zeker 4-5 Gr. C. achter in en nog meer in de natte cel want daar blaast vrijwel niets.
2--Alleen gas, dan gaat de ventilator wel vol op draaien, die hoor je dan ook goed en word het ook achterin
en in de natte cel warmer, maar nog steeds niet zoals bij de zithoek.
3--De mix 1 of 2 van elektra en gas vergelijkbaar, maar minder als alleen op gas (2) ventilator gaat ook hier
niet - op gevoel en geluid - 100% draaien.
4--We hebben wel vloer verwarming die we ook waar mogelijk gebruiken en dat scheelt veel voor de voeten, eens die warm met pantoffels en zo scheelt het voor je lijf ook.
Die ventilator volop draaien brengt de warmte meer overal in de camper dat is zeker, wat we dan nog doen is de 4 uitlaten voorin "knijpen" met de TRUMA verdelers, dan merkbaar achterin meer "wind" is dus meer warmte.
En alles met alles is ook de mens en zijn toestand, ik bedoel zit je in je onderbroekje of gewoon goed gekleed eventueel een vest aan.
En nog gezegd dat wij met wintersport vakantie -17 Gr. C. buiten hadden en binnen gemakkelijk 21 Gr.C. overdag en in de avond.
In de nacht 12-14 Gr. C. was voor ons ruim voldoende, maar weer wat voelt en zegt de mens.
O ja wij hebben wel goed en iets duurdere een dons dek bed gekozen - "scheelt een jas" zo te zeggen.
Heel verhaal maar dat hoor je iets uit ervaring - inmiddels meer als 25 jaar wintersport kamperen met caravan en nu 3 jaar camper.

Groet en blijf warm Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8694
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door seth_space »

Staat de ventilatie op recirculatie stand?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2160
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door jaap van duijn »

@SethSpace,

Bij onze TRUMA 6E kan je niet kiezen, het is wat het is, de verbranding lucht en afvoer gaan dwars naar buiten.
De verwarmde lucht blaast alleen en haalt alleen van binnen - dit zover ik weet en kan volgen.
Zoals vroeger dat je achter de kachel kon regelen of nog vroeger aan de voorkant hebben we bij deze van afgeleverd 2019 de keuze niet

groet Jaap van Duijn
Een Weinsberg Carasuite 650MF nieuw mei 2019
Dit met E&P level systeem, Thule luifel, Truma airconditioning (onder het bed gemonteerd), Truma 6E boiler/verwarming, 2x zonnepanelen 180WP, 100AH Li4pod HH accu en nog veel meer gadgets.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door TestCase »

Regel de temperatuurverdeling beter met die kleppen in de uitblaasopeningen. Waar het te warm is beetje dichter zetten dan krijg je vanzelf meer warmte op de andere plek(ken).

Ging bij ons prima.


( Ik zit alleen nog te modderen met de hysteresis van die thermostaat. Slaat te laat uit en soms te laat weer in. Maar daar is dit draadje niet voor.)

//Kees


Laatst gewijzigd door TestCase op za 31 dec 2022, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7490
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door ducati 900 »

Ja dat laatste is lastig.
Je kunt proberen de thermostaat op een andere plek te hangen, je hebt ook verwarmingen waar je een losse voeler op kunt aansluiten.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1046
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door amigob2 »

Thermostaat verplaatsen zal geen verandering brengen in de lucht verdeling. Dus het wordt alleen kouder of warmer ( gemiddeld in de bus)
Maar het temperatuur verschil zal daar niet door veranderen
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6073
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door TestCase »

We blijven bij de vraag van ts over de warmteverdeling hoop ik?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8959
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door kampo »

@voskuh
Heb je je de werking en de instel mogelijkheden laten uitleggen ?
Weet je de centrale temperatuur voeler staan ?
Heb je vooraan te kou en achteraan te warm ? Dat lees ik niet duidelijk maar ik veronderstel dat dit het probleem is.
Heb je al naar de luchtgeleidings buizen laten kijken en aanpassingen doorgevoerd ?
Ken je de mogelijkheid om vooraan een diesel kachel toe te voegen ?
Groeten Kampo
Andre55
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 20:00

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door Andre55 »

bij ons is dat ook een verschil in temperatuur, achter kouder dan voorin, maar dat is tocht goed, in slaapgedeelte is het toch altijd kouder, slaap je toch beter.
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1808
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door doov »

Dito hier.
Geen probleem, mijn slaapkamer thuis is ook koeler dan mijn woonkamer.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7490
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Temperatuurverschil voor en achter in de camper



Bericht door ducati 900 »

amigob2 schreef:
za 31 dec 2022, 19:35
Thermostaat verplaatsen zal geen verandering brengen in de lucht verdeling. Dus het wordt alleen kouder of warmer ( gemiddeld in de bus)
Maar het temperatuur verschil zal daar niet door veranderen
[/quote

Dat schreef ik ook niet, dat was een reactie op de opmerking over de hysteresis en niet over de luchtverdeling of temperatuurvershil.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
willemzon
Berichten: 1758
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Temperatuur verschil voor en achter in de camper



Bericht door willemzon »

TestCase schreef:
za 31 dec 2022, 15:09
Regel de temperatuurverdeling beter met die kleppen in de uitblaasopeningen. Waar het te warm is beetje dichter zetten dan krijg je vanzelf meer warmte op de andere plek(ken).

Ging bij ons prima.




//Kees
Ik heb mij laten vertellen dat je alle kleppen in de warmteopeningen open moet zetten als je de verwarming aan hebt.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Plaats reactie