Alkoof restauratie

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Alkoof restauratie



Bericht door Vittok »

Na een ongelofelijk half jaar rondreizen door Europa zijn we inmiddels weer 2 maanden terug. In de 5e maand hield onze versnellingsbak er mee op en konden we verder met een leen camper. Onze camper is terug gebracht naar onze garage in nl en is inmiddels voorzien van een gereviseerde versnellingsbak, nieuwe aandrijf as, stuurkolom en rembekrachtiger. We wouden in de kerstvakantie nog een dagje op pad maar we ontdekten enorme lekkage in de alkoof. Na wikken en wegen of we hier überhaupt aan moeten beginnen en niet moeten gaan kijken naar een andere camper hebben we besloten het avontuur aan te gaan. Rendabel is het absoluut niet maar we hebben geen haast en ik vind het veels te leuk om aan de camper te klussen en nieuwe dingen te leren. Vandaag zijn we begonnen met het leeg trekken van de alkoof en zijn op 10 gaatjes in het aluminium gestoten. Een paar eigenaren terug had deze soort van geprobeerd te repareren maar dat is niet helemaal gelukt :lol:

Voor nu is het plan om de camper goed te laten drogen en dan opnieuw op te bouwen. Eerst de buitenkant waterdicht maken. Voor de isolatie wil ik eps platen gaan gebruiken. Een paar vragen.

Er zit best veel ruimte tussen het dak van de cabine en het uiteindelijke lig gedeelte. Hoe zouden jullie dat opvullen?
Kan ik de aluminium gaatjes richten met epoxy of moet ik er een aluminium plaatje tegen aan kitten?

Heel veel dank alvast!
Bijlagen
IMG20221224125042.jpg
IMG20221224125042.jpg (329.02 KiB) 5117 keer bekeken
IMG20221224125030.jpg
IMG20221224125030.jpg (348.41 KiB) 5117 keer bekeken
IMG20221224115210.jpg
IMG20221224115210.jpg (374.06 KiB) 5117 keer bekeken
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1856
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: Alkoof restauratie



Bericht door Japie »

Ik heb voor het afdichten bitumen tape gebruikt. Zit 10 jaar nu en nog steeds dicht, heet Aquaband of loodband . Gata steeds vaster zitten als de zon er op schijnt. Zelfs naden kun je er mee aftapen.

Ik had ook gaatjes, alurot doordat een vorige eigenaar een groot raam had geplaatst in de alkoof. Lekte als de ziekte.


Prijs van de camper was er ook naar. Alles weggehaald met een Fein type apparaat en nieuwe isoplaat 27 mm geplaatst en nieuw atten geplaats van gezaagd waterproof plaat en afgewerkt met populieren plaat. Is wat werk allemaal maar voor dat het weer rot is, is de rest ook wel versleten.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8458
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Alkoof restauratie



Bericht door EasyBee »

Geen aquaband, maar aluband en loodband is een mogelijk alternatief inderdaad.
Zat bij ons ook jaren bij een lekkage rondom een dakluik. Is zelfs overschilderbaar.
Wel wat werk om het er weer af te krijgen als je daarna voor een definitieve reparatie gaat, zoals bij ons een nieuw dakluik plaatsen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7142
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Alkoof restauratie



Bericht door dedruivenplukker »

Dat is een flinke alkoof, of komt het door het perspectief?
Is het ooit zelfbouw geweest of herstel van eerdere schade, ik zie wat vreemde vouwen en stukjes alu op de alkoof.
Als de gaatjes gevolg zijn van alu-rot dan kan je er ook een nieuwe aluplaat overheen zetten.
Dat heb ik hier eerder bij een alkoof reparatie voorbij zien komen.

IMG20220327124444_3.jpg
IMG20220327124444_3.jpg (161.46 KiB) 4986 keer bekeken
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Alkoof restauratie



Bericht door AadenAnke »

Die ruit is een risico op lekkage bijna allemaal lekken ze ook de ruit die er bij mij inzat. Ik besloot raam eruit plaat Trespa/hpl er met polymeer kit opgeplakt. De overgang boven die ruit is ook zo’n punt net zoals de overgangen van dak naar zijwanden goed te doen allemaal met niet teveel kosten als je het zelf doet. Gaat alleen zoveel tijd inzitten. Zorg dat je zo min mogelijk gewicht er in stopt komt het rijgedrag tegoede

Gr Aad
Gebruikersavatar
Denja
Berichten: 574
Lid geworden op: vr 30 nov 2007, 0:56
Locatie: Kempen (B)

Re: Alkoof restauratie



Bericht door Denja »

Je vroeg "Kan ik de aluminium gaatjes richten met epoxy of moet ik er een aluminium plaatje tegen aan kitten?"
Onderstaande is heel goed om je aluminium te dichten
sikaflex228

Zie ook mijn topic hierover viewtopic.php?t=8448860

Veel succes :thumbup:
Eura Mobil
Terrestra 670 SBL
Afbeelding
"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Alkoof restauratie



Bericht door Vittok »

@dedruivenplukker
De alkoof lijkt inderdaad enorm hier door het perspectief. Het lijkt ook een zelfbouw project te zijn geweest alleen is de historie daarvan onbekend helaas. Ik ben wel gaten tegengekomen in de alkoof die met dikke lagen plamuur zijn gerepareerd. De gaatjes in het aluminium zitten voornamelijk aan de onderkant, dus op de bodem van de alkoof en de zijkant.

Na jullie reacties heb ik ook besloten om het raam er uit te halen en dicht te maken met polyester plaat. De binnenkant het rachelwerk waar nodig vervangen en isoleren met XPS plaat. Vervolgens netjes afwerken met nog een te bepalen houtsoort.

De kleine gaatjes kan ik dus dichtmaken met loodband als ik het goed begrijp? @Denja Gezien het aan de onderkant en aan de zijkant van de alkoof zit lijkt mij het lastig om dit met Sikaflex228 te doen?

Ondertussen heb ik besloten om ook de achterkant van de camper helemaal aan te pakken. Hier zitten nu multiplex platen tegen aan gedrukt en het aluminium van de buitenkant "zweeft" er op sommige plekken als het ware tegenaan. Ook zie ik bij de bevestiging van de fietsendrager het water naar binnen druppelen. Dus als we toch bezig zijn dan pakken we gelijk alles aan. De camper gaat voor nu 2 maanden op stalling en zodra het wat droger en warmer weer wordt gaan we lekker aan de slag. De handjes beginnen in ieder geval al flink te kriebelen.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Alkoof restauratie



Bericht door AadenAnke »

Ik zou zeker geen polyester plaat gebruiken. Mijn keuze Trespa HPL in diverse diktes en kleuren leverbaar goed te lijmen en overschilderbaar rot nooit meer

Gr Aad
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Alkoof restauratie



Bericht door Vittok »

Bedankt voor je tip Aad! Is trespa een beetje te bewerken zodat we de hoeken kunnen afronden? Of is dat niet aan te raden.
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Alkoof restauratie



Bericht door AadenAnke »

Zagen schuren frezen vijlen alles kan maar je kan het op maat bestellen en dan word het thuis bezorgd eventueel met ronde hoeken in de radius die jij wilt. Maar een lokale timmerman dakkapellen boer heeft vaak wel afval stukken die jij goed kan gebruiken die kan ze ook op maat zagen en zo. Dan heb je het voor een prikkie lijmen met polymeer kit bij de Action voor 4€ de tube. Zorgen dat de lijmdikte minimaal 2 mm is. Ik deed/doe dat door in de kit wat nylon sluitringen te doen met een paar Trespa schroeven vast zetten plak er een mooie sticker op en het is prachtig :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22855
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Alkoof restauratie



Bericht door PaulBng »

Trespa is erg hard.
Je kunt het prima zagen, bijv met een decoupeerzaag. Maar de zaagjes slijten snel, dus doe aan voorraadbeheersing


Paul
AadenAnke
Berichten: 13248
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Alkoof restauratie



Bericht door AadenAnke »

Voorraadje zaagjes b.v. Die voor metaal en koelen met een plantenspui of gieter. Op het web kan je met Google vast heel veel vinden over het bewerken van HPL en Trespa met een haakse slijptol bewerken kan ook ff oefenen met afvalstukje :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Alkoof restauratie



Bericht door tranny »

Voor de decoupeerzaag zijn er speciale HPM/Trespa zaagbladen in de handel.
Als je het toerental van de decoupeerzaag wat reduceert kun je er prima en zonder koeling veel mee zagen, ik heb voor het gehele interieur van mijn bussie slechts 2 zaagbladen nodig gehad.
Het eventuele randen bijwerken/afronden kun je prima doen met lamellenschijf korrel 80 op je haakse slijper of een band korrel 60-80 op een bandschuurmachine.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Vittok
Berichten: 29
Lid geworden op: do 09 dec 2021, 11:05
Locatie: Harderwijk

Re: Alkoof restauratie



Bericht door Vittok »

Goedenavond allemaal!

Van de week de camper uit de stalling gehaald en vandaag zijn we weer begonnen. Het raam is er uit gehaald. Dit ging verbazingwekkend makkelijk. Het raam was echt op en viel in mijn handen al bijna uit elkaar van ellende. Daarnaast begonnen met het dichten van de gaatjes. Hiervoor hebben we gekozen om met met epoxy te werken. Ook het regelwerk zit er voor een deel weer in.

IMG-20230527-WA0000.jpg
IMG-20230527-WA0000.jpg (85.76 KiB) 3074 keer bekeken
IMG-20230527-WA0001.jpg
IMG-20230527-WA0001.jpg (104.63 KiB) 3074 keer bekeken
Maandag gaan we verder en komen ook de xps platen er in. De trespa plaat staat inmiddels ook in bestelling.

Even nog een andere vraag. Uit onze donorcamper heb ik de binnenspiegel gebruikt om in onze eigen camper te plaatsen. Nu zit hier ook een lampje en een display op. Ik ben al druk wezen googlen naar een schema om dit aan te sluiten maar nog niks bruikbaars tegen gekomen. Iemand een idee? Volgens mij komt ie uit een 290 uit 1991.

fiat-ducato-290-van-2-5-td-8140-27-2100-binnenspiegel-1991-180366880-180870480.jpg
fiat-ducato-290-van-2-5-td-8140-27-2100-binnenspiegel-1991-180366880-180870480.jpg (19.85 KiB) 3074 keer bekeken
Plaats reactie