Voor de eerste keer in de "winter"

Met de camper naar de sneeuw!
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

Nou, normaal ging de Coral in de stalling in de winter. Maar ik ga toch na de Kerst naar "single camperaars"-groep.
Doggie gaat ook mee en dan gelijk kijken of het goed gaat met de "knallen" ...... Ik heb er zin in :-B

Nu als je alleenstaande bent (gedwongen :crazy: ) moet ik alles "bedenken". Maar veel dingen ik nog wel weet, zoals eten, drinken, warm kleding genoeg gas, e-kacheltje, ventileren etc. Op de raam heb ik zo'n doek tegen vocht op de ramen. Maxfan beetje open, slaapgedeelte idem.
Schoonwater kan omdat een vorst (of kachel) en zwaar water kraan op, emmer er onder etc.

De tent (Air 320) had ik al besteld, maar nog niet gebruikt. Paar keer filmpjes gekeken, zou moeten kunnen. En wellicht, als het niet lukt allen dan is er zeker wel iemand die wil even helpen. En natte spullen kunnen in de tent.

Maar als winter-camperaars ..... zijn er nog goede tips?
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
roma
Berichten: 4526
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door roma »

Als verse alleenstaande is het goed om door de zure appel te bijten en aan nieuwe dingen te beginnen.
Goed bezig. En ga zo door met grenzen verleggen.
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door pwhooftman »

In koudere tijden heb ik altijd veel plezier van een simpel straalkacheltje op 230V. Dat kost maar een paar tientjes, maar scheelt je veel gas. Let op dat je er eentje koopt die niet teveel watt heeft (maximaal 800 of zo), of eentje met meerdere standen.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

roma schreef:
wo 21 dec 2022, 10:49
Als verse alleenstaande is het goed om door de zure appel te bijten en aan nieuwe dingen te beginnen.
Goed bezig. En ga zo door met grenzen verleggen.
Haha ... vers ..... ja, maar ik ga verder. Daarom ook volgende week de camper uit de stalling. Effe poetsen en dan op pad.
En hoelang, geen idee, maar dat bepaal ik zelf. En de hond vindt het geweldig. Zeker ook niet te vergeten : wijn en bier :cheers:
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

pwhooftman schreef:
wo 21 dec 2022, 11:17
In koudere tijden heb ik altijd veel plezier van een simpel straalkacheltje op 230V. Dat kost maar een paar tientjes, maar scheelt je veel gas. Let op dat je er eentje koopt die niet teveel watt heeft (maximaal 800 of zo), of eentje met meerdere standen.
Dank je. Die heb ik jaren al in de camper. En wordt veel gebruik. :thumbup: :thumbup:
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door Camper-T »

Je verhaal lezende denk ik dat je al flink bezig bent geweest om goed voorbereid te gaan wintercamperen. En inderdaad, condens, ventileren plus stoken en goed kunnen drogen zijn in de winter belangrijk.
Zorg er sowieso voor dat je voldoende gas bij je hebt want dat gaat een stuk sneller op dan in de zomer. Twee volle tanks om mee te starten, optioneel nog een derde. En op de uitgezochte locatie(s) kijken waar je gastanks eventueel kunt ruilen, of in het geval van LPG, waar je deze bij kunt tanken.

De schoonwatertank is meestal zo ingebouwd dat deze iets warmte meepakt uit de kachel van de camper, waardoor bevriezen niet snel zou kunnen gebeuren. Dus houd 's nachts de kachelthermostaat ook op 10-12 graden om te voorkomen dat het camperinterieur te koud zou kunnen worden.
Mocht je het 's nachts sneller koud krijgen zorg dan voor een goed dekbed of een extra laag. Een fleece thermokleedje kan soms al wonderen doen.
Bijverwarmen met een elekrisch kacheltje is altijd prima en bespaard zondermeer op het gasverbruik. Houd alleen het vermogen van de kachel in de gaten m.b.t. de walstroomaansluiting. Als je 6 ampere tot je beschikking hebt kan hier maximaal 6Ax230V=1380 Watt aangehangen worden. Neem je een kacheltje van 750-1000W dan zit je wel safe.

's Morgens kunnen de ramen van de camper inderdaad beslagen zijn. Kwestie van even de handdoek er langs om het ergste weg te nemen. En gek maar waar, ventileer de camper terwijl je ook warmte stookt. De warmte verdampt het vocht en ventileren zorgt dat damp uit de camper kan verdwijnen.
Wij doen 's morgens meestal kort de slaapruimte ventileren terwijl de kachel wat harder is gezet om de camper in zijn geheel op te warmen. In de tussentijd het condens even van de ramen halen en het ergste is dan wel weg.
Als je in Nederland blijft kun je ook een matige winter krijgen met temperaturen tussen de 0 en 10 graden, dan valt het meeste best heel erg mee.

In de wintertijd heb je ook vaker drassige grond dus leg buiten voor de camper een borstelmat en binnen een droogloopmat. Doe de poten van de hond even af voor hij/zij naar binnen gaat en zet erg natte schoenen op een lekmatje zodat de campervloer droog blijft.
Overdag kun je de douche eventueel als droogruimte gebruiken, om natte jassen in op te hangen, of de schoenen in te zetten voor het uitlekken, etc.

Mocht deze nog niet in het bezit zijn dan kun je een isoltiemat voor op de voorruit en zijruiten van de camper overwegen. Dit voorkomt veel condens op de ruiten en isoleerd extra tegen de koude. Wij hebben een model met isolatielaag en daar achter een screen, die kun je open ritsen zodat je oversdag extra daglicht in de camper kunt krijgen zonder inkijk. Evengoed laten we deze meestal dicht als het erg koud is buiten, ramen genoeg. ('s Zomers werkt zo'n isolatiemat ook goed als je vol in de zon staat.)

Als je 's winters in de camper douched dan zal je merken dat je sneller koud water krijgt. De verswatertank is vanzelfsprekend kouder dus je mengt minder koud water bij waardoor vooral de boiler wordt aangesproken en die is na 10 liter echt leeg. Maar goed, kort insoppen en afspoelen kan prima.

Verder kan ik het alleen maar stoer vinden dat je alleen op pad gaat en ook nog in de winter, chapeau. Ga er van genieten en ervaar hoe het bevalt, op deze manier kom je ook vanzelf achter bepaalde zaken die je anders of beter kunt doen. En mocht je wat vergeten zijn dan is er altijd wel een winkel in de buurt.
Oh ja, laat de accu's eventueel even controleren als ze al wat ouder zijn, met vorst zal een oude accu sneller kans hebben op uitval.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door AadenAnke »

Goede waterdichte schoenen extra sokken handschoenen en een warme hoed/pet/muts heb je eenmaal koude tenen vingers of oren dan blijf je het koud houden. Zorg voor een goede ijskrabber en een stoffer om je schoenen af te vegen. Wat oude (hand)doeken is ook handig verder gewoon genieten en wat je nu niet bij je hebt koop je onderweg als je het nodig hebt.

Hans ga er van genieten
Gr Aad
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door rijschoollucassen »

Boel tips al, mis je er nog eentje. Leg je walstroom kabel niet over de grond. Kabel kan heel lichtjes warm worden en zakt dan in de sneeuw. Dat bevriest weer en je staat voor de keuze om te gaan hakken, of de kabel achterlaten.

Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door AadenAnke »

Een goeie Jaap die ga ik zelf ook onthouden voor als het ooit zoverkomt :lol:

Gr Aad
Stephan65
Berichten: 233
Lid geworden op: zo 04 mei 2014, 12:05
Locatie: Goes

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door Stephan65 »

Let op met het gebruik van je elektrisch kacheltje je kunt dan wel gas besparen door het gebruik ervan, maar als je per kilowattuur betaald op de camping kan dit aardig oplopen.

Gr. Stephan
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door Aloys »

En neem er eentje die uitgaat wanneer 'doggy' hem per ongeluk omgooit!

En als doggy schrikt van een knal: niet troosten! Want dan gaat ie knallen associëren met negatieve dingen. Beter is afleiden en vrolijk doen, uitstralen dat er helemaal niets aan de hand is. Succes en prettige feestdagen! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

Camper-T schreef:
wo 21 dec 2022, 11:44
Je verhaal lezende denk ik dat je al flink bezig bent geweest om goed voorbereid te gaan wintercamperen. En inderdaad, condens, ventileren plus stoken en goed kunnen drogen zijn in de winter belangrijk.
Zorg er sowieso voor dat je voldoende gas bij je hebt want dat gaat een stuk sneller op dan in de zomer. Twee volle tanks om mee te starten, optioneel nog een derde. En op de uitgezochte locatie(s) kijken waar je gastanks eventueel kunt ruilen, of in het geval van LPG, waar je deze bij kunt tanken.

De schoonwatertank is meestal zo ingebouwd dat deze iets warmte meepakt uit de kachel van de camper, waardoor bevriezen niet snel zou kunnen gebeuren. Dus houd 's nachts de kachelthermostaat ook op 10-12 graden om te voorkomen dat het camperinterieur te koud zou kunnen worden.
Mocht je het 's nachts sneller koud krijgen zorg dan voor een goed dekbed of een extra laag. Een fleece thermokleedje kan soms al wonderen doen.
Bijverwarmen met een elekrisch kacheltje is altijd prima en bespaard zondermeer op het gasverbruik. Houd alleen het vermogen van de kachel in de gaten m.b.t. de walstroomaansluiting. Als je 6 ampere tot je beschikking hebt kan hier maximaal 6Ax230V=1380 Watt aangehangen worden. Neem je een kacheltje van 750-1000W dan zit je wel safe.

's Morgens kunnen de ramen van de camper inderdaad beslagen zijn. Kwestie van even de handdoek er langs om het ergste weg te nemen. En gek maar waar, ventileer de camper terwijl je ook warmte stookt. De warmte verdampt het vocht en ventileren zorgt dat damp uit de camper kan verdwijnen.
Wij doen 's morgens meestal kort de slaapruimte ventileren terwijl de kachel wat harder is gezet om de camper in zijn geheel op te warmen. In de tussentijd het condens even van de ramen halen en het ergste is dan wel weg.
Als je in Nederland blijft kun je ook een matige winter krijgen met temperaturen tussen de 0 en 10 graden, dan valt het meeste best heel erg mee.

In de wintertijd heb je ook vaker drassige grond dus leg buiten voor de camper een borstelmat en binnen een droogloopmat. Doe de poten van de hond even af voor hij/zij naar binnen gaat en zet erg natte schoenen op een lekmatje zodat de campervloer droog blijft.
Overdag kun je de douche eventueel als droogruimte gebruiken, om natte jassen in op te hangen, of de schoenen in te zetten voor het uitlekken, etc.

Mocht deze nog niet in het bezit zijn dan kun je een isoltiemat voor op de voorruit en zijruiten van de camper overwegen. Dit voorkomt veel condens op de ruiten en isoleerd extra tegen de koude. Wij hebben een model met isolatielaag en daar achter een screen, die kun je open ritsen zodat je oversdag extra daglicht in de camper kunt krijgen zonder inkijk. Evengoed laten we deze meestal dicht als het erg koud is buiten, ramen genoeg. ('s Zomers werkt zo'n isolatiemat ook goed als je vol in de zon staat.)

Als je 's winters in de camper douched dan zal je merken dat je sneller koud water krijgt. De verswatertank is vanzelfsprekend kouder dus je mengt minder koud water bij waardoor vooral de boiler wordt aangesproken en die is na 10 liter echt leeg. Maar goed, kort insoppen en afspoelen kan prima.

Verder kan ik het alleen maar stoer vinden dat je alleen op pad gaat en ook nog in de winter, chapeau. Ga er van genieten en ervaar hoe het bevalt, op deze manier kom je ook vanzelf achter bepaalde zaken die je anders of beter kunt doen. En mocht je wat vergeten zijn dan is er altijd wel een winkel in de buurt.
Oh ja, laat de accu's eventueel even controleren als ze al wat ouder zijn, met vorst zal een oude accu sneller kans hebben op uitval.
Ah, super voor het lezen :thumbup:

Ik ga richting Haarlo. En waar we zouden zondernavi ...... op 1,9 km zit een leverancier. :-B
LPG zit nog in planning (bedoel wens) om toch 2 LPG-flessen te plaatsen.

Fleece extra dekentje zit al in de doos. E-kachel kan ik op twee standen : 750 / 1500, dus merendeels 6 Amp. Dus gaat.

Een isolatie-mat had ik met de andere Coral ook. Alleen paste niet, dus voor dit model heb ik een nieuwe isolatie-deken over de ramen. Kan ook in de dag beetje neer beneden, dan kan ik ook wat ziet :DD Dus dit gaat. Twee kleine kiertjes bij slapen en keukenraam boven.

Droogmat/borstel ik zal ik moeten gaan kopen. Goede tip!
Voor Saffie heb ik nog oude handdoeken. Maar ik zal waarschijnlijk ook de eerste Air tent gebruiken.

Ik heb nog nooit gedoucht in de camper. Handdoeken enzo in de badkamer, beetje kieren in de badkamer.

Ik had al veel eruit de camper gehaald. De eerste CAR630 (bestaat niet) toen had ik zelf veel olie, onderdelen, riemen, krik dynamo ...... pffff.
En toch zijn er sommige dingen die makkelijk zijn. Gelukkig had de Coral nog goede beurt gehad en accu's waren prima.

Dank voor je reactie. Dit wordt de eerste keer in de winer. Heel spannend, maar ook leuk. Zeker met een groep "singles".......
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

AadenAnke schreef:
wo 21 dec 2022, 14:49
Goede waterdichte schoenen extra sokken handschoenen en een warme hoed/pet/muts heb je eenmaal koude tenen vingers of oren dan blijf je het koud houden. Zorg voor een goede ijskrabber en een stoffer om je schoenen af te vegen. Wat oude (hand)doeken is ook handig verder gewoon genieten en wat je nu niet bij je hebt koop je onderweg als je het nodig hebt.

Hans ga er van genieten
Gr Aad
Dank je Aad.

Kleding hebben ik al. Alleen ik moet na 15 jaar toch maar eens nieuwe wandelschoenen kopen :mrgreen:
Ijsbrabber : toch weer iets niet heb. Lijst al bijgewerkt :-B
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Gebruikersavatar
zwaailicht
Berichten: 1018
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 21:54
Locatie: Medemblik (NH)

Re: Voor de eerste keer in de "winter"



Bericht door zwaailicht »

rijschoollucassen schreef:
wo 21 dec 2022, 14:53
Boel tips al, mis je er nog eentje. Leg je walstroom kabel niet over de grond. Kabel kan heel lichtjes warm worden en zakt dan in de sneeuw. Dat bevriest weer en je staat voor de keuze om te gaan hakken, of de kabel achterlaten.

Groet Jaap
Dank je!

Ahah .... die kende ik niet, maar lijst weer bijgewerkt.
Winnen kan ik niet meer. Maar ik zal zorgen (proberen) dat ik niet verlies.
Plaats reactie