Instellingen nakijken Multiplus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Snarfsel
Berichten: 645
Lid geworden op: wo 09 dec 2020, 9:51
Locatie: Daar waar mijn camper staat!

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Snarfsel »

Ik heb een MP II met een bmv 712.
Het verschil met de liontron app is +/- 3%, de liontron app geeft de hoogste waarde.
Waarom? Geen idee, maar ik vind het niet heel belangrijk, het is voor mij meer ter indicatie.
Biker for life!
My camper, my home!
Too old to die young!
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door campertje »

Toch nog even een vraagje voor de ervaringskundige :-B

Stel je staat ergens offgrid met af en toe een zonnetje. Je installatie met AGM accu heeft hierdoor bv 8 uur nodig om onder deze omstandigheden de accu weer vol te krijgen.
Als je nu de accu vervangt door een LifePO4 accu duurt het dan ook ongeveer 8 uur voordat hij weer vol is? Onder dezelfde omstandigheden bedoel ik dan.

Of laad een LifePO4 sneller onder dezelfde omstandigheden???
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Een lfp laadt alleen de laatste 15% sneller dan een agm accu.
Een agm accu pakt alle beschikbare laadstroom tot hij op 80% van zijn capaciteit is.
Bij 80% zal de laadstroom afbouwen.
Een lfp heeft dat bij 95% van zijn capaciteit.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door TestCase »

De LFP accu laadt tot aan echt bijna vol met de volle stroom, een loodaccu knijpt al eerder de stroom af en daarom duurt het volladen dan ook langer bij de laatste.

Dus bij dezelfde zonnesterkte en bij beide accu's kan nog hetzelfde energie (Ah) in/erbij, dan is de LFP eerder vol.

Je moet in beide wel dezelfde hoeveelheid energie stoppen, alleen de LFP accepteert dat sneller.

(Type weer eens te langzaam.)


//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door kampo »

Het laad rendement van een LFP ligt tot 25% beter als een LZ
Dus minder verliezen. Ook daar door gaat het veel sneller.

Als je al de hierboven genoemde zaken optelt dan gaat het laden dus echt veel sneller.
Zoveel sneller dat je het echt merkt is mijn ervaring.
Groeten Kampo
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Ik heb die ervaring niet.
Zet ik op een lfp een 30 ampère lader gaat dat er net zo in als bij een agm.
Alleen zal bij een agm indien hij voor 80% gevuld is de stroom terug lopen, bij een lfp is dat bij 95%
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door hathi »

Ik ben het wel eens met de tekst van Kampo,want het gaat enorm veel sneller, en hij zegt niet met hoeveel Amp hij laad, Myway zegt dat wel :-B ?…ik laad zelfs nog sneller…,omdat ik geen dc-dc lader gebruik,welke de laad stroom reduceert ,…en juist dat, is een van de grootste voordelen,van een NDS,3 Link…zou de LPF ooit leeg geraken,(wat ik nog niet heb meegemaakt in 6 jaar)… kan er met een 1/2 uur stationair,toch weer een hele dag of grid,( dynamo afhankelijk) en er word niets warm :-B
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Tja Hans maar Campertje vroeg in bericht 30 als hij met gelijke lading gaat laden of dat verschil maakt, dat maakt dus niet uit.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door hathi »

Ja Myway,dat heb ik ook uitgelegd,( geprobeerd)…….het gaat sneller,(lees Kampo)…maar minder snel,als je een Dc-dc booster gebruikt,( 30 Amp) zoals jij ! En met daarbij ook nog dunne kabels,en dat gebruikt de 3 Link dus niet, enkel 35 m3 kabels, vandaar (nagelang de Dynamo)…ook veel sneller, het was toch bekend,dat een Lfp alles opslurpt,wat hij krijgt toegediend
Hans
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Je gaat er nu vanuit dat ik bedoel vanaf de dynamo met een dc/dc lader maar dat bedoeling niet.
Campertje vroeg als je een agm gaat laden gaat het dan met de zelfde lader sneller.
Die lader zal een bepaald laadvermogen geven, of er dan een agm achterstaat of een lfp maakt niet uit.

Daarbij gaf ik een uitleg dat de agm vanaf 80 % vullingsgraad de laadstroom afbouwt en een lfp bij 95 %
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Inmiddels weer wat verder met de stroomvoorziening.....
Ik heb nu mijn LiFePO4 accu staan, mijn Multiplus, mijn Orion lader en 1 MPPT-lader 100/30. Mijn Creabest accu heeft een eigen BMS.

Verbazingwekkend vind ik de afwijking tussen de cijfers die de multiplus aangeeft (accu 6% geladen en toch druppelladen) en wat de Creabest app zegt: 60% gevuld. Ik doe er wat screenshots bij om te onderbouwen:
IMG_2752.PNG
IMG_2752.PNG (173.78 KiB) 302 keer bekeken
De accu wordt dus nu geladen door de solar lader.
Ik sta aan de walstroom omdat ik nog niet klaar ben met mijn panelen, maar onderstaand is wat de multiplus me vertelt:
IMG_2753.PNG
IMG_2753.PNG (79.13 KiB) 302 keer bekeken
Ik schrik als ik zie dat de multiplus zegt dat mijn accu maar 6% geladen is. Maar apart dat ie dan wel aan het druppelladen blijft. Kan toch niet zo zijn dat de startaccu er zo voor staat?
Iemand een verklaring voor e.e.a.?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

De instellingen op de multiplus staan juist ingesteld.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Het gaat me vooral om wat de app laat zien: Creabest zegt dat de accu 60% vol is, en volgens de Victron app is de accu voor 6% gevuld......

Inmiddels heb ik een keer de multiplus uit en aangezet, en daarna begon de multiplus te bulk-laden. Maar daarbij loopt het percentage in de V-app ook langzaam op vanaf 6%...... Een beetje verschil dat snap ik wel, maar tussen 6 en 60 vind ik het verschil wel erg groot.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door veetee »

Verschil tussen 60 en 6 is een factor 10... heb je niet per ongeluk bij de Victron een kommafout gemaakt bij het invullen van de accucapaciteit (1620 Ah ipv 162.0 Ah)?
Plaats reactie