Instellingen nakijken Multiplus

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door DJSmiley »

Hoe staat die multiplus? 13.8v is niet de lifepo4 setting, die is standaard een float van 13.5.

De accu zelf zegt 13.2. 0.6v vind ik een heel groot verschil. Die accu is volgens mij nog niet vol en de mp zou gewoon vol gas moeten pompen.

Heb je met een meter al eens vergeleken welke waarde klopt? Zoveel spanningsval bij zo weinig stroom klopt niet.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door kampo »

Hier lijkt meer aan de hand te zijn.
Waarom laat je je niet helpen door je leveranciers ?
Rij even tot daar en leg het ze voor.
Groeten Kampo
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

DJSmiley schreef:
do 19 jan 2023, 23:07
Hoe staat die multiplus? 13.8v is niet de lifepo4 setting, die is standaard een float van 13.5.

De accu zelf zegt 13.2. 0.6v vind ik een heel groot verschil. Die accu is volgens mij nog niet vol en de mp zou gewoon vol gas moeten pompen.

Heb je met een meter al eens vergeleken welke waarde klopt? Zoveel spanningsval bij zo weinig stroom klopt niet.
Hier zat idd het probleem!!
Ik zag in mijn app dat de accuspanning volgens de multiplus duidelijk afweek van de door de solarladers getoonde spanning. De solarladers gaven een beeld dat overeenkomt met de accu-app. Dus moest idd de multiplus de afwijking zijn. Bij controle bleek dat de druppelspanning veel te laag stond. Nadat ik die op 13.5V had gezet ging de MP ineens bulk laden, dus dat klopt wel. Geen idee waarom ik die druppelspanning zo laag had staan, maar gelukkig nu opgelost. Zowel de MP als de solarladers geven nu dezelfde spanning aan en geven allen aan dat bulk-lading plaatsvindt. De solarlader doet nu niks, maar dat komt door de sneeuwbui.
@DJSmiley: bedankt voor de gouden tip!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Peter LMC »

Ach, kleinigheidjes blijf je houden. :-B
Fijn dat het nu goed werkt. :thumbup:
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Toch is het e.e.a. niet helemaal zoals het hoort......

Mijn multiplus geeft op dit moment aan dat de spanning op de accu 13.9 Volt is.
Maar mijn solarladers geven aan dat die spanning 13.3V is (en die heb ik nu even tijdelijk uit het netwerk verwijderd). Dat zegt ook het BMS van mijn Creabest accu. En nog belangrijker, dit meet ik met de multimeter op de polen.
Ik heb zowel voor plus als min een busbar geinstalleerd en alle load en laad-apparaten hangen daar aan. Is dat ms niet de juiste weg?

Het verschil van 0.6V zie ik al lagere tijd, maar geen idee waar dat vandaan komt. Iemand enig idee?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door DJSmiley »

Wat meet je met een goede meter direct op de accu?

En wat meet je met diezelfde meter op de ingangen van de Multiplus?

Ik vermoed dat er iets is in de bekabeling of de multiplus. Aangezien de MPPT en de accu 13.3V zeggen, en alleen de multiplus afwijkt..

Als je multimeter ook 0.6V verschil geeft moet je het traject gaan volgen.

Wat zit er precies tussen accu en multiplus?
Dat traject moet je stap voor stap gaan uitsluiten. Veel voorkomende oorzaken zijn slecht geperste kabelschoenen, gebruik maken van het chassis voor de massa, niet goed aangedraaide schroeven/moeren (altijd volgens specs aandraaien), of automatische zekeringen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Ik heb nog eens een schema getekend van de details, zodat ik nauwkeurig de metingen kan aangeven.
Aansluiting multiplus creabest.jpeg
Aansluiting multiplus creabest.jpeg (33.16 KiB) 617 keer bekeken
Wat meet je met een goede meter direct op de accu?
Op de polen van de accu meet ik een spanning van 13.3V, dus zoals het BMS mij ook vertelt.
En wat meet je met diezelfde meter op de ingangen van de Multiplus?
Ik heb zo dicht mogelijk op de multiplus gemeten, dus op de kabelschoen van de min-busbar en op de kabelschoen van de zekering aan de MP kant. Dan krijg ik dus ook een spanning van 13.3V

En als ik het spanningsverlies meet tussen de plus van de accu tot en met de zekering net voor de MP, dan verlies ik 0,03 Volt, peanuts dus. Ik vind het ook opvallend dat de MP juist 0.6Volt hogere spanning aan geeft dan de andere meetwijzen, andersom had ik nog kunnen begrijpen....

Ik heb ook nog een VE.bus Smart Dongle op de accu zitten, en als ik daar met de multimeter op de inkomende draden meet, dan klopt die 13.3V ook netjes. Dus lijkt me dat er iets in de MP moet zitten. De MP heb ik natuurlijk nog niet lang in gebruik (ca 1,5 maand?), maar ik zou toch zeggen dat ie inmiddels de juiste waarden meet.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Camperic »

Als de multiplus als enige een afwijkende waarde geeft dan lijkt daar iets niet goed te zijn.
Zo zag het er gisteren bij mijn camper uit:
E1EFBF5C-0AB2-49D8-AF56-E7582DC67264.jpeg
E1EFBF5C-0AB2-49D8-AF56-E7582DC67264.jpeg (80.84 KiB) 608 keer bekeken
Alle weergegeven waarden komen vrijwel overeen dus en BMS gaf 13,3V aan.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Vanochtend heb ik de software van de Multiplus geupgrade van v500 naar v501. Gelukkig had ik eerst een backup gemaakt, want de Multiplus ging terug naar fabrieksinstelling. Maar na het importeren van die backup blijkt dat nu de juiste waarde voor de spanning wordt aangegeven. Tenminste op de MK3-bus.
Op de Smart dongle zie ik nog steeds de afwijkende, te hoge spanning. Ondanks dat ik echt de juiste spanning meet op de kabel-aansluiting van de smart dongle (met firmware versie v1.13). Maar ik ben nu al wel meer gerustgesteld dat de MP in orde is. Nu eens kijken of ik die smart dongle ook nog de juiste waarde kan laten tonen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Een dongel is een apparaatje om een niet smart apparaat smart te maken.
Een onjuiste uitlezing heeft niets met de dongel te maken maar met het apparaat waar hij op aangesloten is.
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Dat zou ik ook denken van de MK3-bus. Die geeft volgens mij toch ook de waarde door die de Multiplus aanbiedt? Dan zou je zeggen dat de beide interface apparaten alleen maar doorgeven, dus hetzelfde resultaat moeten laten zien. En dat is dus niet het geval.
De smart dongle zit aangesloten op de accu; is dat alleen om de dongle te voeden?
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door myway »

Ben ik benieuwd over welke dongel we het hebben.
De meest gebruikte heeft een stekker voor ve-direct die kun je niet zomaar op een accu aansluiten.

https://stroomwinkel.nl/catalogsearch/result/?q=Dongel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door DJSmiley »

https://www.victronenergy.nl/accessorie ... art-dongle

Die heeft VE.bus en kan als alternatief voor het bedieningspaneeltje fungeren
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Leon60Hobby
Berichten: 137
Lid geworden op: do 17 nov 2022, 9:55
Locatie: Noord-Brabant zonder vaste plek

Re: Instellingen nakijken Multiplus



Bericht door Leon60Hobby »

Het is inderdaad een VE.bus Smart Dongle, cf de link van DJSmiley.

Ik heb nog eens in de documentatie van de dongle gekeken, meer specifiek bij de probleemoplossing. En zie wat ik daar vind:
victronconnect.png
victronconnect.png (62.93 KiB) 484 keer bekeken
https://www.victronenergy.com/media/pg/ ... oting.html

Het lijkt er op dat dit aan de hand is, dus ik ga contact zoeken met mijn leverancier
Plaats reactie