Die is interessant!janmetdoka schreef: ↑do 22 dec 2022, 12:23Geprikkeld door GJVonk heb ik toch nog eens wat verder gezocht.
De CO2 uitstoot van die allernieuwste dikke wagens is indrukwekkend..... laag
Er gaat een wereld voor me open. Enkele zijn zuiniger dan mijn eigen oude hok.
Dan moet ik in dezen ook mijn ongelijk kunnen erkennen.
Frans een comfortable werkplek misgunnen zou inderdaad flauw zijn.
Als het werkelijk zo zuinig kan, dan mag hij er ook van mij in blijven zitten.
Sluit aan bij wat ik mij soms wel afvraag, en dat is een dubbel gevoel bij een aantal milieu maatregelen. Oprecht of een commerciele melkkoe
Even een simpel voorbeeld: heb hier een VW caddy TDI uit 1999, zonder toeters en bellen voor het milieu, betaal voor deze auto roettoeslag.
Daarnaast een VW T5/6, betaal geen roetslag, maar dus wel alle toeters en bellen voor het milieu.
Caddy verbruik 1 op 21 km, komt 1 keer per jaar in de garage, APK.
T5/6 verbruikt 1 op 10.2 km, tijdens het regenereren zelfs 10min lang 1 op 3, afgelopen jaar 8 keer naar de garage geweest van wege storingen verwant aan de toeters en bellen voor milieu.
Alleen aan km naar de garage is 110km, is 10L brandstof extra.
Als je dan naar het verbruik kijkt tussen de caddy en T5/6, voor het gemak even de helft. Dan komen daar de extra gereden km naar de garage bij, vervolgens de hele industrie die nodig is voor het maken van de onderdelen, EGR, roetfilter, regelelektronica, katalysator, adblue, etc. tevens het transport voor deze onderdelen. En niet te vergeten afvoeren van vervuilde en kapotte onderdelen.
Zolang de achterliggende industrie voor het produceren van de onderdelen t.b.v. uitstootverlaging NIET meegerekend word in de totale via brandstof aan CO2 uitstoot van de betreffende auto heb ik mijn vraagtekens of men wel het juiste traject is ingeslagen. Schone schijn!
Feit dat MB al jaren een schonere diesel maakt dan moderne benzine fabrikanten, word een soort van doodgezwegen.
VoorbeeldigDan moet ik in dezen ook mijn ongelijk kunnen erkennen.