Prijsplafond en zonnepanelen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Marco Polo »

De enige reden waarom je bij een “snelle jongen” een contract afsluit is vanwege een LAGERE prijs dan bij de “gevestigde orde” :mrgreen:
Is kwestie van vraag en aanbod.
En daar een marge op zetten en al dan niet services voor bieden.

Zijn keuzes van de klant en kan je “de snelle jongen” niet aanrekenen.
Klant wil voor dubbeltje op eerste rang zitten maar loopt dan ook groter financieel risico.

De grote energie bedrijven kozen na het eerste faillissement al eieren voor hun geld en hebben over het algemeen eigen productiefaciliteiten achter de hand.
Wat betaald zal moeten worden.
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door metatoon »

Gerard vH schreef:
zo 18 dec 2022, 10:13
Wat te denken van diegenen die een gaslozen(kan niet anders) nieuwbouwwoning(met warmtepomp) hebben gekocht.Met zo'n huis zit je al snel boven het plafond, want minimaal 6000KWh/jaar vanwege de warmtepomp.
Dan krijg je de idiote situatie dat een gasloos huis met warmtepomp duurder uit is dan een huis met gas.
Waarom wordt daar nooit aandacht aan besteed?
Zo'n nieuwbouwhuis is duurder vanwege oa de dure warmtepomp.
En nieuwbouw huis heeft ook nog een fysiek plafond.
10 cm hoger ,hoe dom .
Beetje bukken had veel bespaard.

Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80416
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Dafluc »

Tja, hoever ga je? Geen ramen scheelt ook. Maar ja....
Afbeelding
Gerard vH
Berichten: 1113
Lid geworden op: ma 19 mei 2003, 7:12
Locatie: Leek en Andalusië

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Gerard vH »

Aloys schreef:
zo 18 dec 2022, 10:19
LMC591A28JTD schreef:
zo 18 dec 2022, 9:39
Je levert terug aan je energieleverancier. Die geeft jou wat je hebt afgesproken en dat is vaak schandalig laag, dat ben ik met je eens.
"Schandalig laag" zou ik het niet willen noemen.
Zolang je saldo negatief is (je hebt zonnepanelen maar niet genoeg dus je koopt ook nog stroom in) krijg je bij terugleveren het volle pond uitbetaald. Dat op zich is al belachelijk, een voorbeeldje.
Stel je hebt een koe op stal, de SRV-wagen komt langs en je zegt tegen die man/vrouw: "ik hoef niets vandaag, maar ik heb wel wat voor jou: 10 liter verse melk voor dezelfde prijs als jij die per pak verkoopt!" De SRV-man mompelt "gek!" en maakt zich uit de voeten...

Als jij méér teruglevert dan dat je inkoopt ben je zelf een stroomproducent geworden. Je bent een soort concurrent geworden van je energieleverancier. Moet die dan al die stroom-overschotten van jou inkopen tegen zijn eigen verkoopprijs? Dat kán toch niet? Al dat personeel, de centrales, daar moet toch ook een brutowinst worden gemaakt om alle kosten te kunnen betalen? Anders gaan die grote elektriciteitsbedrijven gewoon failliet...

En dan moet je niet zeggen "ze maken schandalig veel winst" want dat is niet hun schuld maar een gevolg van de koppeling tussen de gas- en elektriciteitsprijzen. Windmolens maken nu ook veel winst. Wat mijn opbrengst is van mijn 9 oude zonnepanelen (samen 2250Wp) weet ik niet meer: ik betaal aan de ANWB hun inkoopprijs plus een kleine opslag. Mijn prijs verandert per uur, niet per maand of kwartaal. Als stroom op een zonnige dag € 1,00 per KWh zou kosten, dan krijg ik van de ANWB ook € 1,00 per KWh terug voor mijn geleverde zonne-energie.
Wanneer de prijs negatief wordt (zomerdag met veel wind), bijv. -5 cent per KWh, dan moet ik 5 cent betalen voor elke teruggeleverde KWh... :wtf:
De stroomprijzen van vandaag, (daar komt nog wel ca. 9 cent opslag bij): https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Dan mogen ze mij wel eens uitleggen waarom de ene energieleverancier voor teruglevering 9ct geeft en voor leveren 85ct(Eneco), zie onder(van Tweakers), terwijl overheid gevraagd heeft om een redelijke TLV te geven. Nou dit vind ik niet redelijk.Gelukkig bestaan er nog redelijke alternatieven(zie bovenste 4 in staatje)
TLV's (voornamelijk modelcontracten) stand 1 december 2022
https://tweakers.net/i/qCR9wMFKIQxl3jhT ... lbum_large
Gerard en Cobi , Sunlight Cliff 600 Adventure RT Model 2024 Automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

de mensen met zonnepanelen en nog een ouderwetse draaiende ferraris meter boffen, zo lang mogelijk houden dat ding!!!!
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27486
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Marco Polo »

In de periode dat het grootste volume zonnestroom teruggeleverd werd waren de prijzen met regelmaat negatief.
De energie leverancier moest dus betalen om de stroom, waar hij jou nog een keer 9 cent voor moest geven, kwijt te raken.

En s’avonds moesten grote centrales voor een korte periode met duur gas opgestart worden waarbij elke start ook duizenden euro’s aan gas kost om de installatie op te warmen.
Wat weer verrekend moet worden in die paar uur dat de centrale draait.

Installeer accu’s en je bent van deze “onredelijkheid” af :mrgreen:
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Marco is deskundig op dit gebied :thumbup:

Die € 0,85 (van één van de vele leveranciers) die krijg je zolang je niet meer teruglevert dan je gebruikt.
Ga je méér terugleveren dan krijg je dus € 0,09 begrijp ik.

De inkoopprijs van stroom vandaag, bijv. tussen 12.00 en 13.00 uur, was € 0,22 cent. Aankomende nacht tussen 02.00 en 03.00 uur zakt die prijs naar € 0,09. Die prijs varieert per uur op de energiemarkt.
De gemiddelde inkoopprijs voor stroom is vandaag € 0,21 (+ voor mij als consument € 0,09 cent overheadkosten ANWB, € 0,30).

Jou bieden ze een vaste inkoopprijs van € 0,09 cent voor het teveel teruggeleverde. Dat lijkt me niet eens zo gek. Tot een paar jaar terug was dat de consumentenprijs (de verkoopprijs) voor inwoners van Zweden. Een vriend van me in Noord-Zweden stookt zijn hele (houten) huis op stroom, die heeft geen gas, ook geen zonnepanelen zo dicht bij de poolcirkel. Hij zal nu wel meer betalen, ik zal 'm eens vragen :D

@Kroppie: ik las deze week ergens dat die mensen nu juist duurder uit zijn! :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

ik heb nog zo,n meter en mijn eind afrekening is eind okt, dit jaar kreeg ik flink tterug hoeveel per Kwh weet ik niet maar totale afrekening was voor mij een positieve verrassing (50 pmnd betalen en na 12 x betalen 1200 terug), en het overgrootste deel van de zoninstallatie is 2e hands geknutsel
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19175
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Aloys »

Ok. Maar straks, wanneer de saldering afloopt, kunnen ze ook zeggen: je meter staat nu 1000KWh LAGER dan een jaar geleden, dus krijg je 1000 x € 0,09 = € 90 terug?
Aloys schreef:
zo 18 dec 2022, 16:01
Een vriend van me in Noord-Zweden stookt zijn hele (houten) huis op stroom, die heeft geen gas, ook geen zonnepanelen zo dicht bij de poolcirkel. Hij zal nu wel meer betalen, ik zal 'm eens vragen :D
Antwoord uit Zweden, gevraagd naar de prijs van de stroom:
"Varies very much. Used to be around 0.40 SEK but now last month 1.40 SEK, probably more next month."

Dus voorheen betaalden ze, omgerekend naar euro's: 3,6 eurocent per KWh! Nu is dat inmiddels € 0,13 per KWh. Hij besluit met "volgende maand waarschijnlijk meer".
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door hathi »

Die 9 cent terug is al een tijdje niet meer, ik krijg 16 cent momenteel,maar het zit hem niet in hoeveel je terug krijgt,of het prijsplafond,volgens mij gaat het erom, bewust om te gaan,met gas en elektriciteit,en dat heb ik in de Camper ooit geleerd,zodat ik het in huis ook toe kan passen,…ik sta nu voor de Lfp accu keuze,..en meer gaat het ook niet meer worden , want meer ligt er niet in mijn macht, ongeacht wat de toekomst brengt,maar ik vermoed gewoon weer gas,in welke samenstelling dan ook?
Hans
AadenAnke
Berichten: 13290
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door AadenAnke »

Zoals Alloys schrijft van wat op jaar basis teveel geproduceerd is door mijn panelen krijg ik sinds oktober 0,09€ voor betaald door hun. Verder gaat de soldering gewoon tegen het tarief wat ze mij ook in rekening brengen. Tussen begin april en eind oktober ben ik als alles goed is een 150 dagen met de camper op pad en gebruik ik zelf bijna niets. Ik producer op jaar basis bijna 5000kilowatt waarvan ik er zelf een 3000kilowatt gebruik hoofd zakelijk ge maakt door Marc en zijn collega’s om dat mijn zonnepanelen niet of niet voldoende leveren. Ik heb nu nog een overschot van mijn zonnestroom productie van ergens tussen de 6 en 700 kilowatt nu om 1700uur draai ik de cv uit (terug naar 15) daarna onder de eet tafel een elektrische oliegevulde radiator (van de Lidl a 35€) die elk uur 2 kilowatt opslorpt tot een uur of 21 vanavond dan met de afkoelen tot een graad of 16 morgenochtend daar mag Marc dus behoorlijk gas voor verstoken. Ik vind eigenlijk dat het niet heel eerlijk is! Ik krijg teveel terug voor wat ik over heb :lol: prima hoor maar op de momenten dat ik stroom gebruik (meestal van hun) is het altijd duur en lever hun stroom terug die niets kost. Daarvan zeggen ze dat was gewoon ruilen. Wat ik dan nog over heb geven ze een aardig bedrag voor terug en dat is nu verlaagt naar een iets meer marktconforme prijs maar eigenlijk nog steeds teveel en dan krijg ik ook nog een leverring garantie vanze :thumbup: de zon geeft me die niet hoor :lol: dus ik profiteer er flink van.
@Jos en die andere bezitters van zo’n ouderwetse draaischijf koester hem zolang je hem nog hebt binnen kort zal je er ook aan moeten hoor :lol:

Gr Aad
metatoon
Berichten: 9697
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door metatoon »

Aad.

Ontvoerings poging van mijn oude meter is al twee keer mislukt.
En de dreiging zelf op draaien voor de kosten vervanging later zoals nu ,deert me ook niet.
Voorlopig.


Gr. Toon .
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51317
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door Kroppie »

komt tijd, komt raad
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13438
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Prijsplafond en zonnepanelen



Bericht door hathi »

Dat mag wel zo zijn, maar ik loop niet het risico dat ik zelf voor de meter en aansluiting moet opdraaien. Dat kan zo maar beslist worden, wanneer iedereen de kans gehad heeft om het gratis te laten doen, dat is n.m dichter bij dan je denkt...
Van de overheid kun je nu eenmaal niet winnen.
Hans
Plaats reactie