Experiment lithium accu laden met ongewijzigde alternator

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Experiment lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Arie55 »

Met ongewijzigde alternator bedoel ik het systeem dat de autobouwer toen geplaatst heeft

heb een experiment gaande om onderweg de dynamo te verbinden met de lithium accu. Pas als ik op de snelweg zit en dat gaat even duren, probeer ik het uit. En pas nadat ik met een multimeter de spanning heb gemeten via de sigarettenaansteker. Zo zag ik na een koude start de spanning vrij hoog oploopt als eenmaal de motor loopt: 14,6V (normaal). Niet te hoog voor lithium, maar ik durf het niet. Op de snelweg zie ik spanningen tussen 13 en een beetje en 14V. Als de verbinding gemaakt wordt, zie ik wel de spanning ietswat inkakken. Langer dan een paar minuten verbinding maken durf ik niet, want ik kan niet en sturen en op de battery monitor kijken wat de laadstroom is (te ver van de bestuurdesstoel). Wil ook niks stuk maken. Heb wel gemerkt dat de energie opname wel flink is. Na die paar tellen, zag ik bij aankomst toch dat de spanning met 0.2V was gestegen (totaal 560Ah) Hoorde niet dat de motor iets zwaarder 'eraan moest trekken'.


Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6045
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door TestCase »

Welk probleem probeer je op te lossen?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door kampo »

Doe dit in stilstand en laat de motor draaien aan bv 2000 toeren. Is veiliger en vergelijkbaar.
De temperatuur van de dynamo kan je meten door er een infrarood thermometer op te richten. Een meetsonde op de dynamo behuizing aanbrengen is een andere mogelijkheid.
Bedenk dat de temperatuur onder de motorkap in de files van het zomerse zuiden nog veel hoger kan zijn. Je moet niet zo bang zijn als je vaststelt dat de stroom onder de 50% van de maximale dynamo capaciteit blijft.

Het is eenvoudiger om stroom en spanning tijdens je metingen af te lezen via Victron connect en een smartshunt. Daarbij zie je dan wel niet hoeveel stroom de startaccu en de voertuigverbruikers opnemen.

Zelf heb ik deze test gedaan door tijdens een rit van 500km met regelmaat te meten en een screenshot van de Victron connect BMV te maken. Helemaal veilig is het als je co-piloot dit doet. Uur en datum staan dan op de foto. Thuis gekomen kan je een grafiekje maken. Heb ik hier al eens gepost. Je moet de zon wel "uitzetten".
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Atoz »

Wat je ook zou kunnen doen is ...
Je neemt een esp6288 met daaraan een temperatuur sonde op de dynamo en ook nog een stroomsonde voor het laden.
En dan stuur je die data via wifi naar thingspeak.
Kun je heel eenvoudig grafiekjes maken.

En dat allemaal met dat bordje van 10€.

Wifi neem je bv van je gsm als hotspot.

(Vergeet de raspberry pi, die is bijna onmogelijk te bestellen op dit ogenblik)

Het voordeel van dit soort meetmodule's is dat je later je installatie kunt blijven volgen.
Want meten is en blijft weten.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door DJSmiley »

Ik heb vorig jaar al zo'n test gedaan.

viewtopic.php?p=2038197

Daaruit kwam dat je prima de dynamo kan overbelasten en met hele hoge stromen kan laden, als je kabels enorm dik en kort zijn. In de praktijk in veel gevallen geen realistische situatie.

Met de gemiddelde bekabeling en lengte die gebruikt wordt in fabriekscampers zal de spanningsval over de kabel al fungeren als een serieweerstand en dus de stroom beperken.

Alleen is, itt tot een booster, dat nogal afhankelijk van variabelen (kabellengte, diameter enz) en kan het bij een langere kabel met meer verliezen zelfs de laadstroom nog verder beperken. Met een booster compenseer je ook een stukje spanningsval en laad je dus mooi vlot met de ampere's die 'horen'.
En belangijker: Je stopt netjes met laden als de accu vol is, itt continue op 14+V houden wat je bij een normale dynamo en/of scheidingsrelais zou doen. (Muv de NDS 3link: Dat is een wat slimmer scheidingsrelais die geen stroom begrensd, maar wel netjes de accu afschakelt van de dynamo)


In de test kwam ik tot een goede 75A, maar een andere gebruiker in dat draadje heeft 108A gehaald (met 50mm2 kabel en goede kabelschoenen - mijn test was met een paar startkabels, dus zeker geen optimale verbinding)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Atoz »

Mijn BMS schakelt dan gewoon het laden uit als het systeem (in de volksmond: de accu) vol is.
Maar blijkbaar zijn er dus BMS systemen die dat niet doen.
Er zijn zelfs lifepo4 systemen zonder BMS.

Waaruit je dus kunt afleiden dat niet elke lifepo4 zo maar een lifepo4 is.
Blijkbaar is er niet alleen een prijsverschil en een kwaliteitsverschil maar dus ook een verschil wat er in de ''doos'' / behuizing zit.
Lifepo4.... Een ingewikkelde materie.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Edmond »

Hallo Solid Power heeft dit al een paar jaar in productie.
Werkt goed geen aanpassingen alle accu,s er uit en een 240 ampere accu
Er in.geen aanpassingen.
Rij er al een paar jaar mee.anders had de Dynamo zich wel gemeld
Dynamo levert 130 ampere.ampere loopt terug naar 0 ampere
Accu met rit van 50/70 km weer vol.
Gr Ed.
Gebruikersavatar
Karelkaywa
Berichten: 1120
Lid geworden op: za 15 nov 2014, 13:46
Locatie: Castricum

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Karelkaywa »

Ook bij mij Solid Power 240 Ah in de startaccubak ter vervanging van start- en huishoudaccu. Nu bijna 4 jaar en 60.000 km probleemloos in gebruik. Laadstromen ver boven de 100A, wel met verzwaarde alternator. Geen enkele aanpassing aan de installatie gedaan. Startaccu eruit, Solid Power erin en klaar.


Groeten Karel
Groeten van Karel
(Kaywa was de naam van mijn laatste Duitse Herder)
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Arie55 »

@TestCase
het tijdelijk oplossen van het opladen. Heb ideeen zat en wegen die ik kan bewandelen. Echter heb er nu het budget niet voor. Dit jaar flink wat aan onderhoud moeten uitgeven. Wat ik afgelopen tijd wel gemerkt heb is dat de huidige zonnepanelen (260Wp) de maanden april/mei tot september de boel bij kan houden. Wat ik nog niet weet is wat voldoende (extra) zal moeten zijn voor de andere maanden.

@kampo
ik heb geen infrarood camera. Ben zo wie zo niet van plan dit experiment van de zomer te doen, omdat het dan niet nodig is. Wetende dat de dynamo heet kan worden, had ik me voorgesteld dit rijdend te doen (toevallig ook bij 2000 omw/min). Enige waar ik nu huiverig voor ben dat ik de dynamo om zeep help, juist door die hitte.
Juist dat aflezen van de BMV kan ik nu niet omdat ik alleen ben. Heb gedacht aan een foto te maken vanuit de bestuurdersstoel en dan later bekijken.

@Atoz
Heb veel bij me, maar een esp6288 (die ik niet heb) heb ik niet bij me. Weet geeneens hoe je dat ding moet programmeren. Mijn BMS is zo dom als het maar zijn kan. Daar vertrouw ik in deze ook niet op. Door de door mij ingestelde laad gebeuren (mppt en multi+) laad de accu niet verder dan tot iets van 75 a 80%. Dit is nu een andere situatie, een ongecontroleerde versie. Ja, gecontroleerd door mij. Mijn lithium accu is door mij met aparte cellen samen gesteld.

@DJSmiley
De kabels die ik gebruik zijn die meneer Hymer geplaatst had. 1 van 10mm2 en 1 van 16mm2, parallel aan elkaar naar een 100A relais geknoopt, toen ik nog de AGM accu had. Werkte toen prima. Toen zette ik zelfs de vaatwasser onderweg aan. En die lust ook wel wat, ondanks de accu's. Die zut zit er nog en heb ik laten zitten voor noodgevallen. Vandaar het experiment nu.
Ik ga je draadje zometeen helemaal spellen
[later]
Heb je stuk gelezen. Mijn conclusie is dat voorzichtigheid toch wel geboden is. Zeker met mijn gegevens. Vond je "Een relatief dunne kabel naar de HH accu is ook een (lompe vorm) van stroombeperking" alleraardigst. Precies mijn situatie. :thumbup:
Je 2e bericht concludeer ik ook dat het tijdig kan en met beleid! Zeker niet altijd op deze manier doen.

@Edmond
De dymamo is een 90A versie en de 2 accu's (start en huishoud) staan dan wel parallel. Een enorme energiebank dan. Weet niet wat de start accu 'doet', dat zal wel 100Ah zijn. Plus die 560Ah. Vandaar dat ik eerst na het starten de start accu vul met een eind rijden en dan pas op de snelweg de andere erbij schakel.

Voor de goede orde, ben onderweg naar het zuiden.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door kampo »

Het lijkt meer op een kennismaking met de werking.
Er is daarbij natuurlijk niets mis met een paar metingen.
De vraag blijft wel bestaan of je er conclusies uit kan uit halen.
Met een echte proef zou je willen meten hoeveel stroom zo een 560Ah accu kan opnemen en hoeveel stroom je 90A dynamo kan leveren. Dat ben je op deze manier, door het meten van spanning over de sigarenaansteker, niet aan het doen.

Goede reis gewenst !
Groeten Kampo
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Edmond »

Hallo Arie.wij zitten ook in het zuiden Torrox.goede reis.misschien komen we elkaar nog tegen (vandaag 18 gr)
Gr Ed.
Edmond
Berichten: 152
Lid geworden op: wo 14 dec 2016, 18:04

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Edmond »

Ps succes met de hobby
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door Arie55 »

ben nog onderweg. Als ik in de buurt kom, stuur ik je wel een pb

Vandaag onderweg een paar foto's gemaakt. Bijgaande is de beste. Er is wel te zien dat er 32A binnenwiebelt. En dat bij ong. 2000 omw/min. Als er een uur zo gereden kan worden op een doorgaande weg, komt er pakweg 32x13x1~ 400Wh binnen.
Wat ik vandaag al een paar keer gemerkt heb, is dat ik het een paar keer vergeten uit te zetten bij toenadering van een rotonde.
Al met al, bruikbaar, maar met beleid en voorzichtigheid. Het in ieder geval geen ding wat zo blijven moet.

En dit waren de dingen die vandaag wel goed gingen. Zekering van achteruitrij camera sprong net voordat ik op pad ging. Jemig wat had ik de pest er over in. Aantal keren verkeerd gereden. Weer feest! Aantal keren onvrijwillig Arie paadjes gereden. D.i, humor onder intimi: had vroeger nogal eens de leut om speciaal kleine en mooie paadjes op te zoeken en te rijden.

Arie
Bijlagen
Dsc02888.jpg
Dsc02888.jpg (36.21 KiB) 703 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8932
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: experimet lithium accu laden met ongewijzigde alternator



Bericht door kampo »

Oh sorry
Ik had niet begrepen dat je de metingen op een BMV700 doet :thumbup:
Dacht dat je enkel de spanning aan het meten was.
Mijn excuses.

Bedenk dat dit enkel de stroom is die naar de HH accu gaat.
Daar moet je nog de stroom bijtellen die het rijdend voertuig verbruikt.

Voor de veiligheid kan je even stoppen om de foto te maken en een baksteen van 2000tr op je gaspedaal leggen :-B

Hier zie je hoe ik middels screenshots dezelfde meting deed over 500km (in een 24V opstelling)

Afbeelding
Groeten Kampo
Plaats reactie