Waterlevel meter werkt niet op 12V

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door RoadToNowhere »

Beste campereigenaars/-bouwers,

Ik heb, na iets te vaak gestressed te hebben over de hoeveelheid water in onze tank, maar eens een waterlevel-meter aangeschaft. Van Ali-express, want de "officiele" bij obelink etc waren me wat te duur. Het is deze: https://tinyurl.com/4j6dw93r. Werkt volgens de handleiding op 9 tot 32 Volt.

Nadat ik het hele ding geinstalleerd heb blijkt hij het niet te doen. Ik denken dat goedkoop weer duurkoop is gebleken, maar na een test met een 9v-batterij werkt hij toch gewoon naar behoren. Echter, als ik hem weer aansluit op de 12V van de camper doet hij niks.
Ik heb alles al getroubleshoot met de multimeter: er staat netjes 13,nogwat Volt op de plus-min die bij het klokje eringaat. Het signaal uit de meter in de tank werkt, dat heb ik getest met de 9V batterij.

Het schema kan ik als volgt beschrijven: Meter in de tank: signaal, negatief (-). Klokje: Negatief (-), Positief (-), signaal (uit de meter).

Heeft iemand een idee over dit (voor mij) mysterie? Heb niet zoveel ervaring met elektra dus misschien zie ik iets doms over het hoofd!

Groet, Robin
Time is precious, waste it wisely
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Waterlevel Meter werkt niet op 12V



Bericht door Jonesy »

Heb je er ook op gelet dat de + ook effectief de + is?
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Waterlevel Meter werkt niet op 12V



Bericht door RoadToNowhere »

Zeker, plus is plus en min is min. volgens de multimeter
Time is precious, waste it wisely
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 871
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Waterlevel Meter werkt niet op 12V



Bericht door cor heku »

Zet je er toch een weerstand tussen zodat het zaakje op 9 volt werkt.
cor
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Waterlevel Meter werkt niet op 12V



Bericht door Jonesy »

Het gaat iets met de aansluitingen te maken hebben ivm +/-, klinkt misschien stom maar je weet dat op een 9V blokje het kleinste rondje de plus is he? (voor alle zekerheid?)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door hathi »

Robin,ik heb dezelfde ,….nu dus 2 jaar in gebruik ,en een verademing,na die 2 welke ik in NL kocht,en nooit exact aan gaven, ….deze doet dat wel,geheel Rvs,dus best tevreden,maar toch vermoed ik dat de aansluiting niet goed zit, er is toch een duidelijk schema bij, mss heb je de kleuren gewisseld?
Hans
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door kampo »

Je schrijft niets over de 0 tot 190 Ohm sensor ?
Groeten Kampo
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door Jonesy »

Als ik de foto's bekijk:

1=batterij +
2=batterij -
3 naar de bruine van de vlotter
de blauwe van de vlotter naar de - van de batterij
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door hathi »

Wat is hier nu moeilijk aan ?….
4C40DE40-7C95-4513-8552-DCF75D6C4F2A.jpeg
4C40DE40-7C95-4513-8552-DCF75D6C4F2A.jpeg (78.91 KiB) 422 keer bekeken
Hans
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door RoadToNowhere »

ha, bedankt voor het meedenken allemaal!

Het gekke is dus, dat ik alles heb getest met een 9v batterij, waar hij gewoon werkte. Ik heb vervolgens exact dezelfde manier van aansluiten gebruikt in de camper, met het enige verschil dat het dus 12v is. ik heb zelfs, voordat ik het klokje aansluitte, de inkomende plus en min getest, daar en daar komt netjes stroom uit, met de goede kleuren, zwart plus en rood min. Vervolgens geeft het klokje geen kik.

De meter in de tank heeft twee draden: min en signaal. Maar zelfs als die niet op het klokje aangesloten is, maakt het klokje een geluidje als er stroom op komt, maar weer alleen met de batterij en niet op 12v.

Ik ga nog wel wat verder troubleshooten, maar in de meantime, zijn er weerstandjes die je een beetje netjes lokaal tussen een draad kan zetten en zo ' los' kan laten? Misschien is dat nog een optie.

Groet, Robin
Time is precious, waste it wisely
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51271
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door Kroppie »

RoadToNowhere schreef:
za 03 dec 2022, 13:39
ha, bedankt voor het meedenken allemaal!

Het gekke is dus, dat ik alles heb getest met een 9v batterij, waar hij gewoon werkte. Ik heb vervolgens exact dezelfde manier van aansluiten gebruikt in de camper, met het enige verschil dat het dus 12v is. ik heb zelfs, voordat ik het klokje aansluitte, de inkomende plus en min getest, daar en daar komt netjes stroom uit, met de goede kleuren, zwart plus en rood min.

Groet, Robin
zeker weten dat zwart plus moet zijn en rood min, en dat op de batterij aansluiting?, meestal is rood plus en zwart min voor stroomdraden
wil je met weerstand werken moet je het stroomgebruik (amp/ma) weten dan kan je de nodige waarde uitrekenen
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
jansloos
Berichten: 6868
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door jansloos »

Welke heb je.?

Er zijn meerdere aansluitingen.

Probeer m eens los van de camper, maar wel met stroom vanuit de camper.

Mogelijk gaat er iets met de spanning vanuit het chassis mis.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13417
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door hathi »

Hallo Robin ,Je hebt een + en een - vanaf / bediend door je hoofdschakelaar?…… Die + op 1 die min op 2,de sensor vanaf de Tank,op 3, de - van de Tank ook op de min van 2,….en vanaf 5 een stukje kabel,naar de + van 1 voor verlichting
Hans
RoadToNowhere
Berichten: 181
Lid geworden op: za 18 mei 2019, 1:21

Re: Waterlevel meter werkt niet op 12V



Bericht door RoadToNowhere »

nou, ik schaam me een beetje, maar had inderaad de polen verwisseld. :bang: :silent:

In my defense: de vorige eigenaar had de bestaande draden waarop ik wilde aansluiten ook verwisseld, dus daardoor ben ik een beetje in de war geraakt. Maar had het met de multimeter natuurlijk al moeten zien.

Bedankt voor alle reacties!
Groet, Robin
Time is precious, waste it wisely
Plaats reactie