zijmarkeringslichten buscamper

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2243
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door M2 »

Onze Sawiko Futuro fietsendrager is niet zonder gereedschap te verwijderen. Dus als ik het goed heb begrepen moet onze bus van 5.99 dan zijmarkeringslichten en reflectoren hebben. En die zitten er nu dus nog niet op.
Weet iemand precies welke en hoeveel? Als ik google kom ik soms uit op 2 boven 2 onder en soms op 3 boven 3 onder.
En als ik naar foto's kijk van te koop aangeboden buscampers van langer dan 6 meter zie ik voornamelijk alleen aan de onderzijde gele verlichting.

Ook een lekker prutsklusje zo te zien :-(. Er zit aan de binnenkant van alles voor. Watertank, keukenblok, badkamer enz.



Michel
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door PaulBng »

Ik heb een Ducato van 6m40.
Zijmarkeringslichten alleen onder.

Paul
Laatst gewijzigd door PaulBng op vr 02 dec 2022, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
tonic
Berichten: 2441
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door tonic »

3 oranje onder. De eerste direct na je voorportier en de laatste binnen 1 meter vanaf het achterste deel van het voertuig. En dan 1 daar tussen in. Let op dat het een uitvoering is waar ook een reflector in het glas verwerkt is.
De verlichting en bekabeling kan in de plastic kappen aan de zijkant verwerkt worden. Dan hoef je niet te klungelen in de camper zelf.
Laatst gewijzigd door tonic op vr 02 dec 2022, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door rijschoollucassen »

Zelfde als bij een aanhangwagen, Max 3 meter vanaf de voorzijde, Max 1 meter vanaf de achterzijde en max 3 meter tussenruimte. Contourverlichting is volgens mij voor een buscamper niet verplicht.
05 verlichting-reflectie.JPG
05 verlichting-reflectie.JPG (53.54 KiB) 760 keer bekeken
Groet Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door AadenAnke »

Hier dito als bij Paul en wat betreft het niet kunnen verwijderen zonder gereedschap van de fietsendrager mijn ervaring is dat er bij de apk niet naar wordt gekeken nu al 2 keer mijn bus van 2018 gekeurd met de fietsendrager er op 1 keer steekproef werd niets van gezegd.

Gr Aad
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door ducati 900 »

Zou wel moeten, heb het al eens een keer meegemaakt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door EasyBee »

AadenAnke schreef:
vr 02 dec 2022, 15:46
Hier dito als bij Paul en wat betreft het niet kunnen verwijderen zonder gereedschap van de fietsendrager mijn ervaring is dat er bij de apk niet naar wordt gekeken nu al 2 keer mijn bus van 2018 gekeurd met de fietsendrager er op 1 keer steekproef werd niets van gezegd.

Gr Aad
Dat de APK keurmeester niet scherp was, is geen garantie dat bij zo'n combicontrole van Politie/RDW/Douane/Belastingdienst de RDW controleur ook zijn bril niet scherp heeft.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door AadenAnke »

Ja het hoort wel maar de beste man weet ook straks zit het er weer op voor een jaar :lol: de 1 gaat daar waarschijnlijk wat pragmatischer mee om dan de ander :shh:

Gr Aad
Gebruikersavatar
ben19
Berichten: 1086
Lid geworden op: do 12 aug 2010, 12:22
Locatie: Drachten Friesland

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door ben19 »

Dan moet je ook je gele kentekenplaat op de fietsendrager monteren en witte mag alleen als het demontable is zonder gereedschap volgens de RDW.
Fiat Ducato Multijet x250 Dethleffs.
magic black shadow limit edition.


Groet Ben
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door PaulBng »

Juist.
Ooit een email wisseling daarover gehad met de rdw.
Laatst gewijzigd door PaulBng op vr 02 dec 2022, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door zwerf-busje »

De Sawiko Futuro zit boven de lichten en kentekenplaat, dus dat is geen issue.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
M2
Berichten: 2243
Lid geworden op: ma 22 nov 2004, 20:15
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door M2 »

Zo, de eerste 2 lessen zitten erop. Toch wel wennen zo'n wagen van 8 meter lang en 2.40 breed zonder spiegels...

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal zien of ik in mijn reactie op jullie antwoorden alles kan bundelen.
3 oranje lichten onder (met reflector) is inmiddels duidelijk.
De fietsen komen boven de achterlichten uit dus kan ik de gele kentekenplaat gewoon op de originele plek laten.
Ik kan natuurlijk doen of ik gek ben en de bus zo naar de apk doen maar als ik dan alsnog die lichten moet monteren komt dat op dat moment mogelijk totaal niet goed uit.
En misschien moet de bus wel naar de rdw keuring als ik hem laat opkeuren maar ik hoop toch echt dat dat enkel een papieren kwestie wordt.
Bij invoer in 2013 heb ik hem terug laten zetten van 3850 naar 3495. Echter toentertijd zette de RDW alles terug op papier dus ook de maximum technische massa. Heden ten dage zetten ze enkel de maximum massa terug. Dat schreef een RDW medewerker me eerder dit jaar. Dus ik ga wel een papieren opkeuring proberen. Ik heb ook alle TUV papieren nog waarop alle aanpassingen zoals verzwaarde en extra Goldschmitt veren en andere velgen vermeld staan.
Mocht het een echte uitgebreide technische keuring worden en de bus opnieuw worden gewogen moet ik de hele zooi van zonnepanelen, schotel, fietsendrager e.d. er eerst afhalen om op een beetje leuk leeggewicht te komen. Maar goed, misschien zit het deze keer mee :-).
zorg goed voor je lichaam, waar anders moet je in leven...
Jonesy
Berichten: 543
Lid geworden op: ma 29 aug 2022, 22:29

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door Jonesy »

Een camper moet in nederland helemaal geen zijverlichting. Ik heb ondertussen 3 apk keurders het laten opzoeken en ze moesten allemaal toegeven dat het niet moet. :-B

btw... de mijne is 7m en 5.5ton zwaar.

/edit: oei... ik lees net dat er in 1997 wat verandert is en de mijne is van 92... dan is mijn uitspraak nie geldig :-B
tonic
Berichten: 2441
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: zijmarkeringslichten buscamper



Bericht door tonic »

Zucht zullen we dit gewoon scharen onder nepnieuws?
Plaats reactie